• 0

Management fee en waarop te letten?

Beste HL-ers,

 

Ik sta op het punt om in te stappen in een nieuwe BV. In deze BV zal uiteindelijk samen met 3 andere ondernemers worden geparticipeerd. Verdeling is iedereen 25%. Om hierin te participeren ga ik een Beheer BV opzetten (de andere 3 ondernemers bezitten er al een).

 

Aandeelhouder 1: Producent

Aandeelhouder 2: Operationeel (ik)

Aandeelhouder 3: Operationeel

Aandeelhouder 4: Marketing

 

Bedrijf: Nieuw bedrijf waarin aandeelhouder 1 t/m 3 al langer zaken doen, maar samen iets geheel nieuws op gaan zetten. Aandeelhouder 1 produceert.

Aandeelhouder 2 en 3 gaan samen zorgen voor de dagelijkse gang van zaken met het aansturen van personeel.

Aandeelhouder 4 gaat het hele marketing en concept gebeuren op zich nemen.

 

Aandeelhouder 1 behoeft geen management fee aangezien hij aan zijn productie al x% verdient. De andere drie aandeelhouders behoeven dit wel aangezien zij er niet zo'n voordeel aan overhouden.

 

Mijn vragen:

1. Wat is een eerlijke en goede management fee voor aandeelhouders 2, 3 en 4?

2. Wat is een eerlijke verdeling qua winst? (hierin zal aandeelhouder 1 ook mee willen delen uiteraard)

3. Waar moet ik verder op letten?

 

Alvast enorm bedankt!

 

Groet,

Ferry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Ferry

 

Onmogelijk te beantwoorden zonder cijfers. Als de dochter BV 2 miljoen winst maakt dan kan een managementfee van 500K per vennoot er wel vanaf, maar als de winst 10K is, welke managementfee wil je dan gaan uitkeren?

 

Aandeelhouder 1 wil geen fee omdat hij verdient aan de productie en gunt jullie wel een fee???

Hoe verdient hij dan aan de productie?

 

Als iedereen 25% aandeelhouder is en alle aandelen recht geven op winstdeling, dan ligt de verdeling van de winst dus ook vast, ieder een kwart.

 

Waar je verder op moet letten? Tja, waar begin ik en waar eindig ik? Ik kan tientallen A4-tjes vol schrijven over wat aandeelhouders (in spe) verkeerd doen niet onderkennen, aan kennis missen, wel goed doen, moeten afspreken, zich over moeten laten voorlichten etc etc.

 

Je schrijft dat je aandeelhouder kunt worden in een BV terwijl de andere drie al langer in een BV ondernemen. Voor jou dus groen. Lees bijv. dit topic eens door.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Ferry

 

Onmogelijk te beantwoorden zonder cijfers. Als de dochter BV 2 miljoen winst maakt dan kan een managementfee van 500K per vennoot er wel vanaf, maar als de winst 10K is, welke managementfee wil je dan gaan uitkeren?

 

Aandeelhouder 1 wil geen fee omdat hij verdient aan de productie en gunt jullie wel een fee???

Hoe verdient hij dan aan de productie?

 

Als iedereen 25% aandeelhouder is en alle aandelen recht geven op winstdeling, dan ligt de verdeling van de winst dus ook vast, ieder een kwart.

 

Waar je verder op moet letten? Tja, waar begin ik en waar eindig ik? Ik kan tientallen A4-tjes vol schrijven over wat aandeelhouders (in spe) verkeerd doen niet onderkennen, aan kennis missen, wel goed doen, moeten afspreken, zich over moeten laten voorlichten etc etc.

 

Je schrijft dat je aandeelhouder kunt worden in een BV terwijl de andere drie al langer in een BV ondernemen. Voor jou dus groen. Lees bijv. dit topic eens door.

 

groet

Joost

 

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je antwoord op dit tijdstip.

 

Een antwoord op jouw vragen:

1. De werkBV is nieuw, het is een compleet nieuw concept dat we gaan opzetten. Er is dus niks concreet, al is er uiteraard een verwachting. Maar hoe doe je dit als er nog geen cijfers zijn om je op te baseren? Je kosten lopen namelijk wel door.

 

2. Aandeelhouder 1 verkoopt zijn product niet voor productieprijs aangezien die A. moeilijk te bepalen is en B. zijn onderneming er niet onder kan lijden. Dus hier verdient hij reeds aan. Wel zijn er prijzen afgesproken die marktgezien érg laag zijn.

 

Geeft dit je iets meer duidelijkheid?

Verder ga ik je topic eens goed doorlezen, ik loop al wat langer mee maar heb nog geen BV gehad, dus bedankt voor de tip!

 

Groet,

Ferry

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Houdt dit in dat als B,C en D een bepaald bedrag verdienen aan management fee, dat ook A wettelijk een vergelijkbare fee moet ontvangen?

 

Verder blijf ik nog in loondienst bij een andere BV, nu zitten we eraan te denken om die BV ook een factuur te sturen voor mijn werkzaamheden, zodat in principe alles binnen mijn beheer BV valt. Zitten hier grote nadelen aan, of eventueel risico's die wel afgeschermd zijn bij een arbeidscontract?

 

Nogmaals bedankt!

 

Groet,

Ferry

Link naar reactie
  • 0

Dag Ferry

 

Nee, de managementfee is geheel afhankelijk van wat de aandeelhouders of het bestuur van de BV daarover beslissen. Kan dus best afwijken van die van de andere aandeelhouders.

 

Is die andere BV waar je voor werkt ook deel van de structuur waar je aandeelhouder in wordt?

Zo nee, dan kun je aan die BV geen managementfee in rekening brengen omdat er geen eigendomsrelatie is. Bij die BV blijf je in loondienst, wat zorgt voor een dubbel DGA loon, evt. met enige dispensatie omdat je niet voor biede BV's fulltime werkt.

 

Hangt die BV wel in de boom waarin je deelneemt dan kun je gerust managementfee factureren vanuit je holding.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

2. Aandeelhouder 1 verkoopt zijn product niet voor productieprijs aangezien die A. moeilijk te bepalen is en B. zijn onderneming er niet onder kan lijden. Dus hier verdient hij reeds aan. Wel zijn er prijzen afgesproken die marktgezien érg laag zijn.

 

Naast het door Joost genoemde principe van at arms length zou als uitgangspunt voor een managementfee moeten gelden dat er ook daadwerkelijk gemanaged wordt. Wat is de rol van de producent binnen de BV?

 

[*]Zijn dit enkel bestuurderstaken die hij uitoefent als aandeelhouder dan wordt er door hem geen arbeid verricht binnen de BV en ontbreekt de noodzaak voor zo'n fee. Hij deelt dan mee in de winst.

[*]Wordt er daadwerkelijk arbeid verricht binnen de BV dan is een dergelijke fee gewoon logisch, naar rato van de geleverde arbeid natuurlijk.

 

Even voor jouw beeld, de fee maakt onderdeel uit van de lopende operationele kosten van de BV. De winst wordt bepaald door de omzet minus de kosten (waar de fee dus onderdeel van uit maakt). Als er geen fee wordt uitgekeerd aan de producent wordt de winst dus hoger.

Nadat er belasting is afgedragen wordt de winst verdeeld onder de aandeelhouders. Alle aandeelhouders delen in de winst naar rato van de verdeling van de aandelen, in dit geval ieder dus 25% van de winst. Het al dan niet uitkeren van een fee aan een aandeelhouder staat hier los van.

De grondslag voor een management fee ligt dus niet in het aandeelhouderschap van een vennootschap maar in het verrichten van arbeid voor die vennootschap.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Naast het door Joost genoemde principe van at arms length zou als uitgangspunt voor een managementfee moeten gelden dat er ook daadwerkelijk gemanaged wordt. Wat is de rol van de producent binnen de BV?

 

[*]Zijn dit enkel bestuurderstaken die hij uitoefent als aandeelhouder dan wordt er door hem geen arbeid verricht binnen de BV en ontbreekt de noodzaak voor zo'n fee. Hij deelt dan mee in de winst.

[*]Wordt er daadwerkelijk arbeid verricht binnen de BV dan is een dergelijke fee gewoon logisch, naar rato van de geleverde arbeid natuurlijk.

 

Even voor jouw beeld, de fee maakt onderdeel uit van de lopende operationele kosten van de BV. De winst wordt bepaald door de omzet minus de kosten (waar de fee dus onderdeel van uit maakt). Als er geen fee wordt uitgekeerd aan de producent wordt de winst dus hoger.

Nadat er belasting is afgedragen wordt de winst verdeeld onder de aandeelhouders. Alle aandeelhouders delen in de winst naar rato van de verdeling van de aandelen, in dit geval ieder dus 25% van de winst. Het al dan niet uitkeren van een fee aan een aandeelhouder staat hier los van.

 

Zoals jij al schetst zullen dit inderdaad puur managementtaken zijn. In dat geval is het dus heel normaal dat hij geen fee krijgt maar wel mede deelt in de winst.

 

De grondslag voor een management fee ligt dus niet in het aandeelhouderschap van een vennootschap maar in het verrichten van arbeid voor die vennootschap.

 

En dít maakt weer een hele hoop duidelijk voor me.

 

Mijn dank is groot!

 

Groet,

Ferry

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt een fee als directieur, niet omdat je aandeelhouder bent.

 

In de meeste statuten staat echter dat de vergadering van aandeelhouders (met meerderheid van stemmen) het salaris van de directie vaststelt.

 

Meer niet. :)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.