• 0

Grote bedragen, en leverantie risico....

Zojuist heb ik dan mijn nieuwe ltd bedrijf geregistreerd in de UK, na advies hier op higher level... Mijn bedrijf geregistreerd in Nigeria importeert regelmatig materieel en goederen uit de EU voor eigen gebruik.

 

Nu heb ik de volgende situatie, we hebben een grote klant in Nigeria die zwaar (bouw) materieel wil kopen in de EU en ons heeft gevraagd als zijn agent op te treden. Het gaat om grote bedragen die we moeten uitgeven om het materieel te kopen en te exporteren, daarover krijgen wij dan een klein percentage commisie. Ik wil dit gaan doen via het nieuw geregistreerde ltd bedrijf in UK

 

Ik wil het materieel kopen bij mij (nu nog) onbekende bedrijven in Polen en Duitsland. Hoe dek ik mij het beste in voor niet leveren na betaling / faillisement etc etc. Als dit namelijk zou gebeuren kunnen we het gestorte geld nooit meer terug betalen.

 

Het liefst stort ik het geld bij een notaris of iets dergelijks die het geld pas vrijgeeft wanneer de goederen geladen bij de (nederlandse) transporteur op de wagen staan. Maar hoe pak ik zoiets aan, er zijn vast wel gebaande paden want dit lijkt mij typisch iets wat vaker voorkomt?

 

Advies hierover zou ik zeer op prijs stellen... ;D

 

Overigens....ik leer hier op higherlevel veel en hoop binnenkort zelf eens advies/ervaringen te delen na al mijn "sponzen" ::)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zojuist heb ik dan mijn nieuwe ltd bedrijf geregistreerd in de UK, na advies hier op higher level...

 

Goh, wie heeft jou dit advies gegeven op het forum? Dit is IMHO namelijk niet iets om op een forum te regelen maar vereist een advies op maat...

 

Het liefst stort ik het geld bij een notaris of iets dergelijks die het geld pas vrijgeeft wanneer de goederen geladen bij de (nederlandse) transporteur op de wagen staan. Maar hoe pak ik zoiets aan, er zijn vast wel gebaande paden want dit lijkt mij typisch iets wat vaker voorkomt?

 

Wat jij zoekt is een zogenaamde escrow-dienst. Of dat in Polen een bekend fenomeen is zou ik niet weten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik dan mijn nieuwe ltd bedrijf geregistreerd in de UK, na advies hier op higher level...

 

Goh, wie heeft jou dit advies gegeven op het forum? Dit is IMHO namelijk niet iets om op een forum te regelen maar vereist een advies op maat...

 

Misschien niet lekker geformuleerd maar ik was er eigenlijk zelf ook van overtuigd dat dit voor mij het beste was, ik had alleen even een zetje nodig...daar heb ik echt geen dure adviseurs voor nodig.......heb even IHMO moeten opzoeken overigens...

 

Het liefst stort ik het geld bij een notaris of iets dergelijks die het geld pas vrijgeeft wanneer de goederen geladen bij de (nederlandse) transporteur op de wagen staan. Maar hoe pak ik zoiets aan, er zijn vast wel gebaande paden want dit lijkt mij typisch iets wat vaker voorkomt?

 

Wat jij zoekt is een zogenaamde escrow-dienst. Of dat in Polen een bekend fenomeen is zou ik niet weten.

 

En dit zal ik ook even moeten googlen, toch bedankt

Link naar reactie
  • 0

Ik wil het materieel kopen bij mij (nu nog) onbekende bedrijven in Polen en Duitsland. Hoe dek ik mij het beste in voor niet leveren na betaling / faillisement etc etc. Als dit namelijk zou gebeuren kunnen we het gestorte geld nooit meer terug betalen.

 

Het liefst stort ik het geld bij een notaris of iets dergelijks die het geld pas vrijgeeft wanneer de goederen geladen bij de (nederlandse) transporteur op de wagen staan. Maar hoe pak ik zoiets aan, er zijn vast wel gebaande paden want dit lijkt mij typisch iets wat vaker voorkomt?

 

Je kan ook denken aan zekerheid van betaling in de vorm van een documentair krediet (of letter of credit). Je bank kan je hierover vast adviseren.

Edit: zie deze link naar een pagina op de website van Fenedex.

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Caroline eens dat een L/C een uitkomst kan bieden maar dit wekt bij wegtransport vrij lastig. Dit zou wel kunnen als je hier het zeevracht gedeelte erbij betrekt en de goederen FOB koopt en dat je leverancier ze dus naar de haven brengt en de B/L onderdeel wordt van de transactie.

 

Dank jullie voor jullie feed-back.

Ik kom langzaam maar zeker zelf ook tot de conclusie dat een L/C voor mij de beste optie is, in plaats van een B/L kun je toch ook een CMR of vrachtbrief in de L/C opnemen?. Op deze manier kan het geld worden vrijgeven wanneer de vracht brief word overhandigd? Wanneer het equipment een keer in Polen staat geladen op de wagen van een gerenomeerde Nederlandse transporteur ben ik al gerustgesteld. Ik vermoed dat een verkoper dit eerder zal accepteren omdat hij dan zijn geld krijgt zodra de wagen van zijn terrein af rijd en anders neemt

 

En weten jullie hoeveel een L/C ongeveer gaat kosten? Op het internet zie ik percentages varieren tussen 1-2% en ik heb ook ergens gelezen dat het tijd gerelateerd is dus bv 0.175% per maand?

Link naar reactie
  • 0

De kosten voor L/C's verschillen van bank tot bank. Maar zie hier de tarieven van de ABN AMRO

 

Verder heb ik het idee dat je de link van Caroline niet (goed) gelezen hebt? Betreffende de CMR stond hier al duidelijk in welke waarde deze vertegenwoordigt en dat dit echt een andere is dan die van een B/L. Verder wil ik je nog wel meegeven dat de situatie waarbij jij FCA koopt zich eigenlijk niet goed leent voor een L/C. Een L/C is namelijk ontwikkeld dat de afzender het eerste transport cq het hoofdtransport regelt. Daarnaast zal het hieronder genoemde FCT ter plaatsen moeten worden overhandigd aan je leverancier. Deze stuurt de documenten dan vervolgens op naar de bank samen met de andere documenten en kan daarmee zijn geld claimen!

 

QUOTE

Letter of Credit bij wegtransport

 

"Wij hebben een DAP levering naar Pula, Kroatië, via wegtransport. Het betreft een nieuwe klant, dus wij willen graag betalingsconditie L/C. Hoe dit op te lossen? Er is immers geen B/L."

 

In principe biedt een L/C bij alle vormen van vervoer goede betalingszekerheid, als de documenten maar in orde zijn. Een confirmatie geeft daarbij nog meer zekerheid, mocht de openende bank om welke reden dan ook niet betalen.

 

Toch is het wel zo dat het niet hebben van een B/L een risicofactor is, aangezien de CMR vrachtbrief geen titeldocument is. Een zogenaamd Forwarders Certificate of Transport (FCT) zou een alternatief kunnen bieden, want daarmee neemt de expediteur de verplichting op zich de goederen alleen af te leveren aan de houder en tegen overgave van het FCT. De klant kan dus pas over de goederen beschikken als hij het FCT in handen heeft.

Voorwaarde hierbij is wel dat de expediteur aangesloten moet zijn bij FENEX (de Nederlandse organisatie voor de Expediteurs). Het FCT wordt namelijk uitsluitend aan leden van FENEX verstrekt. Tevens moet de expediteur over faciliteiten beschikken om de goederen op bestemming op te kunnen slaan. Daarnaast krijg je als verkoper wel te maken met extra kosten voor opslag.

UNQUOTE

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de hulp zover.

 

Stel dat de verkoper het hoofdtransport op zich laat nemen, dan komt zijn naam toch op de b/l als verzender

Mijn klant dient op de b/l als ontvanger te komen want wij ik ga het equipment niet voor hem invoeren.

Kan dit wel via een l/c? ik ben degene die het geld uitgeeft maar ben een tussen persoon.

Kun je op een b/l de ontvanger en dus de "nieuwe eigenaar" aanduiden terwijk ik wel de b/l in handen krijg?

 

Groet

Michiel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je op een b/l de ontvanger en dus de "nieuwe eigenaar" aanduiden terwijk ik wel de b/l in handen krijg?

 

Ja dit kan. Dit is 1 van de eigenschappen van een B/L. Een B/L is naast een vervoersovereenkomst ook het eigendomsbewijs en is mits daarvoor opgemaakt ook verhandelbaar(to order). Middels endosseren kan jij nadat je de B/L van de bank hebt gekregen(in geval van een L/C) deze "overwijzen" aan jouw klant welk daarmee de goederen in de bestemmings haven in ontvangst kan nemen.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.