• 0

Voorlopige aangifte

Hallo,

 

Ik vul nooit mijn voorlopige aangifte, omdat de winsten nooit zo hoog waren dat de belastingdienst het nodig vond. Echter afgelopen jaar is mijn winst gestegen van 800%. Nu vond ik op de belastingdienst website dat je hoort te melden als je verwacht dat je omzet/winst explociet stijgt.

 

Kan ik hiermee problemen krijgen, zoja kan ik dit nog rechttrekken?

Ik heb de vraag ook bij mijn boekhouder neergelegd en hoop op een spoedig antwoord, maar ik wordt toch wel erg zenuwachtig, hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een voorlopige aangifte bestaat eigenlijk niet, Jasper.

 

Een voorlopige aanslag wel.

Die kan je aanvragen als je wil vermijden dat je – meestal achteraf - een heleboel ineens moet gaan betalen en dan ook waarschijnlijk met rente.

En soms krijg je er eentje ‘automatisch’. Die je vervolgens omhoog of omlaag kan aanpassen, als je denkt dat ie niet klopt.

 

Niemand heeft een kristallen bol (tenminste niet eentje die echt werkt!), dus niemand kan jou als ondernemer kwalijk nemen dat je niet van tevoren wist hoeveel je ging verdienen en hoeveel belasting je dus moest betalen.

Maar voor jezelf kan het prettig zijn om de betalingen (zo goed mogelijk) parallel te laten lopen met de verdiensten.

 

Maar dat heb je in 2012 dus niet gedaan. Nu is het een beetje laat, want je moet binnenkort aangifte doen.

En dan komt alles vanzelf goed. Maar je zal dan wel een smak ineens moeten betalen (dus misschien toch aan een voorlopige aanslag over 2013 denken…), waarschijnlijk met rente.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je hier geen problemen mee krijgen. Je bent niet uitgenodigd tot het doen van een voorlopige aangifte, dus je was niet verplicht om een voorlopige aangifte te doen. Je hebt geen voorlopige aangifte gedaan en dus geen voorlopige aanslag ontvangen. Hier is niet zoveel mis mee.

De mededeling 'u behoort te melden als de winst stjigt' is gebaseerd op artikel 24 van de Uitvoeringsregeling van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen. Voluit:

Artikel 24

 

Indien een voorlopige aanslag inkomstenbelasting is of zal worden vastgesteld en een relevante wijziging optreedt in de omstandigheden die van belang zijn voor de opgelegde of op te leggen voorlopige aanslag, doet de belastingplichtige daarvan zo spoedig mogelijk op de door de inspecteur aangewezen wijze mededeling aan de inspecteur. Deze mededeling wordt geacht een verzoek om herziening als bedoeld in artikel 9.5, eerste lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001 te zijn.

 

Aangezien er geen voorlopige aanslag is vastgesteld, is dit artikel sowieso niet van toepassing. Daarnaast moet er in de wet iets opgenomen zijn als "Bij ministeriele regeling kan de belastingplichtige verplicht worden om ..." om deze verplichting enige zeggingskracht te geven, en die bepaling kon ik zo gauw niet vinden (iemand?).

 

Kortom, volgens mij geen enkel probleem.

 

In praktische zin is het zo dat voorlopige aanslagen vaak prettiger zijn omdat ze (zolang het belastingjaar nog loopt) in maandelijkse termijnen betaald mogen worden, daar spreid je de pijn een beetje mee. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Ik had ook totaal niet verwacht dat ik zulke omzetten zou draaien als iedereen om mij heen de handdoek in de ring gooit.

Normaal is januari ook niet heel veel, maar zit nu al op 1/9 van mijn jaaromzet.

 

1/9 van die jaaromzet waarin die 800% winstgroei is verdisconteerd?

 

Goed bezig man! We zijn het niet altijd eens maar je doet het belangrijkste wat een ondernemer kan doen: trouw zijn aan je eigen visie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

dank je wel, ja die 1/9 is gebaseerd op de omzet van 2012.

 

Nu is mijn markt wel heel moeilijk, omzetten kunnen per maand heel erg verschillen. Helaas verschilt dit ook nog per jaar.

Vorig jaar 0 opdrachten in februari en nu al 8 voor deze maand, daarin tegen was het niet raar als je in december 24 opdrachten had, terwijl ik er dit jaar maar 16 had.

 

Vooral door de fictieve crisis, besluiten bedrijven laat en het liefst nog 1 week van te voren. Wat voor ons betekend dat we steeds vaker nee moeten verkopen, omdat er geen personeel en/of voertuigen beschikbaar zijn.

De rest is altijd wel te regelen.

 

Nu maar hopen dat mensen ook eindelijk allemaal gaan betalen, we willen namelijkd e inventaris van een concurrent overnemen, maar mis de financiele middelen....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.