• 0

Samenwerken; waar begin ik (aan)????!!!

Hallo HLs ,

 

Ik ben nieuw zowel hier op de forum, als ook echt (een leek) in de ondernemerswereld.

Ik heb veel gelezen hier en ook op andere sites maar heb toch jullie mening/ een duwtje in de juiste richting nodig over het volgende.

 

Dit is mijn situatie:

Van orgine kom ik uit een warm land. Heb al jaren een groot aantal Hectare grond (ruim 20ha) beschikbaar en wist nog tot voor kort niet wat er mee te doen. Of beter gezegd: niet serieus overwogen om er iets mee te gaan doen om zo een inkomen uit te genereren. (je zult wel kunnen denken: 20ha is niet zoveel grond, maar het belang ligt nu even niet daarop, omdat er t.z.t. sprake is van een product, er nog andere alternatieven aanwezig zijn).

 

Maar goed, een idee is nu “geboren” en heb redelijke informatie kunnen vinden over een agrarisch grondstof waar nu in opkomende mate op werelniveau vraag naar ontstaat. Grondstof gedijt het beste in een tropisch klimaat. Uit mijn deskreach merk ik dat er potentie aanwezig is om een goed product van te maken, mits ik de juiste kanalen weet aan te boren. Tenminste daar hoop ik uiteindelijk positief mee te eindigen.

Alleen, die kennis en ervaring heb ik niet. Wel het idee en de beschikbare grond om tot een kwalitatief product te komen. Ik mis bijvoorbeeld hoe een prospect te benaderen om die tot klant te maken. Ik mis bijv. het in staat zijn om een vertaalslag in financiele termen te maken en the know how over het praten in vaktermen. Het schorst mij niet aan denk- en werk niveau. Ik heb een bachelor HR achtergrond(met relatief weinig werkervaring en inmiddels weer bijna 4 jaar uit die functie vanwege de werkloosheid). Op het gebied van HR zou ik mij prima kunnen redden.

 

Voorzichtig heb ik mijn idee met enkele mensen gedeeld. Blijkt dat vanuit één van de gesprekken ik in contact gebracht kan worden met een enthousiasteling, die op zoek is naar een “product” om mee samen aan te werken. Hij is ambieus en wilt werken aan een bedrijf opzetten. Die persoon heeft kennis van en over zaken doen. Maar blijkt ook net als ik uit het zelfde geboorteland te komen. Althans zijn ouders komen uit dit land.

Aan de ene kant zou dit juist in mijn voordeel kunnen zijn. Hij snapt het product en kent als het goed is de omgeving waarin gewerkt zal worden; waaronder ook een ontwikkelingsland. De argwaan is er bij mij aanwezig omdat de grondstof in het moederland makkelijker aan te boren is voor ons beide. Hij zou net als ik ook makkelijk toegang daartoe hebben.

 

Het product is arbeidsintensief, maar het idee(concept) is simpel. Wel uniek en daarbij is de snelheid waarmee het op de markt gebracht(bekend gemaakt) wordt essentieel, én een beter wapen om een voorsprong op te bouwen en te verdedigen.

 

Het is dus kopieerbaar en op dit moment nog "kwetsbaar". In die zin dat een eventuele partner ook nog mee moet helpen om het volledig te maken. Het is mij al duidelijk dat ik met iemand anders moet gaan samenwerken om het product tot een succes te kunnen maken. Met mijn huidige capaciteit red ik het nog niet alleen. Ik moet nog zoveel leren. In grote lijnen heb ik een missie en visie weten te formuleren, welke mij geholpen hebben om in de richting te denken welke ik met het product wil inslaan. Ik kan van mijn idee een kwalitatief product maken. Ik weet hoe ik de organisatie eruit wil laten zien en waar het voor moet staan in het teken van het product maar ook als bedrijf. De informatie die ik tot nu toe heb is echt relevant en doet er echt toe. Verkregen uit jaarverslagen van afnemers, banken en overkoepelende productschappen. Ik mis de kennis(ervaring) om het tot een tastbaar product te maken. En ooh ja niet alleen de kennis, maar ook eens startkapitaal is op dit moment niet aanwezig. Maar daarover heb ik mij al ingelezen over de verschillende mogelijkheden.

 

Mijn vraag: hoe kan ik hiermee het beste aan de slag. Naar Kamer van Koophandel ben ik nog niet geweest, omdat het idee nog niet helemaal uitgewerkt is. Tot op dit punt heb ik gedacht dat ik eerst het product "compleet" moet hebben en goed moet weten te "verkopen" alvorens hiermee naar de kvk te gaan e.d. Het kan zijn dat ik dit zo verkeerd inzie. Ik sta open voor feedback.

 

Hebben jullie tips en adviezen? Die zijn van harte welkom.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Even andersom denken.

 

Stel jij hebt bananenshampoo bedacht. De grondstof is makkelijk te kopen (bananen) dus je hoeft helemaal geen bananen te telen om dat product te maken en verkopen.

 

Jij begint echter aan de andere kant. Je hebt grond waarop je bananen kan laten groeien (of de boom waaraan die trossen hangen) en nou heb je een partner gevonden die je kan helpen bij de verkoop van bananenshampoo, maar je vertrouwt hem niet omdat die zijn bananen ook elders kan inkopen.

 

Volgens mij maak je het nodeloos ingewikkeld.

 

Als jij grond hebt waarop je een grondstof kan verbouwen, is de eerste stap die boerderie op te zetten. Dat vergt waarschijnlijk aandacht en kapitaal. Vervolgens kun je extra waarde aan jouw product toevoegen als je de volgende schakels in de keten ook gaat bewerken. Maar dat vergt wederom aandacht en kapitaal.

 

Heb je dat?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kan natuurlijk ook andersom. Eerst de bananenshampoo ontwikkelen en op de markt zetten en daarna pas je eigen aanvoer regelen. Henri Ford kocht die rubberplantages ook pas nadat zijn lopende band gesmeerd liep.

 

Het heeft wel iets om het hele traject onder je hoede te hebben, maar het is tegelijk wel enorm ambitieus en bewerkelijk.

 

Misschien moet je de reality show van Willie's Wonky Chocolate Factory eens bekijken. Mad Englishman koopt cacaoplantage in Venezuela om zijn eigen chocolademerk op de markt te zetten. Daar zat familiekapitaal achter. Of televisiekapitaal. Is een mogelijke bron van financiering!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als je een produkt wil realiseren, koop dan je grondstoffen in. Je hebt geen enkele ervaring met landbouw, noch met produktontwikkeling, bedrijfsvoering en verkoop.

 

Je idee is waarschijnlijk wel goed maar het uitganspunt, namelijk, je grond is fout. Daarnaast wil je iedere stap in de keten zelf gaan doen.

 

laat dit laatste nu net hetgene zijn waar moderne bedrijven vanaf stappen. Beperk je tot je core business.

Moderne autobedrijven kopen alles extern in. Risicospreiding en efficiëntie heet zoiets. Ik ben zeker dat de productie van een auto veel goedkoper en sneller is dan in de tijd van Ford.

 

Doe je oefening opnieuw en denk wat jij nu precies wil gaan doen. Boeren, productie, verkoop/distributie. Maak een keuze.

 

En werk het dan volledig uit. Wil je gaan boeren, zoek dan naar de meest geschikte plaats om dit te doen. Ook logistiek.

Wie zegt dat jouw grond op de meest geschikte locatie gelegen is? Misschien is een andere locatie veel beter.

 

En dan hebben jouw toekomstige concurrenten die de zaakjes wel goed overdenken, meteen een voordeel.

 

Een paar maand terug was er iemand op dit forum die als uitgangspunt van haar onderneming een lege kamer in haar woning had genomen.

 

Ik heb een lege kamer, wat kan ik er mee doen? Laten we een Antwerpse winkel beginnen.

 

We hebben hier met z'n allen eens goed gelachen.

 

Je hebt een leeg stuk grond en je wil een business beginnen. Deze 2 staan los van elkaar.

 

Je woont in NL, en die grond daar doe je al heel lang niets mee. Onderzoek ofdat die grond in waarde toeneemt. Kijk ofdat je het geld van die grond niet kan gebruiken om te gaan ondernemen.

 

Die grond heeft wat mij betreft 2 opties. Houden/pachten. Verkopen. Maar zelf gaan boeren, is wel heel ver gezocht.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen, productie, is inderdaad niet overal gelijk!

De marketing is een mix van daar en hier!

Veel ervaring is gewenst om een start te maken.

Mijn diensten en ervaring zijn wellicht goed te gebruiken in zowel productie als marketing!

En vertrouwen moet je kunnen geven. Controle doe je zelf! Een geheimhoudingsverklaring is toepasbaar.

Hoor het wel.

Link naar reactie
  • 0

Als de grond inderdaad geschikt is om mee te ondernemen, dan is de grond geld waard. Verkoop de grond en bespaar je de moeite om zelf zonder enige ervaring boerin te worden. Maar waarschijnlijk krijg je niet zoveel voor de grond want, zoals je zelf al stelt, is er in het betreffende land makkelijk(er) aan dezelfde grondstof te komen. Er is dus concurrentie. Waarom zou jij als nieuweling een beter/goedkoper product kunnen leveren dan de bestaande landbouw aldaar?

 

En voordat je daadwerkelijk opbrengst hebt van je land is je idee al gekopieerd! Je stelt zelf al dat het idee simpel maar arbeidintensief is, en dat time-to-market cruciaal is. Als van vanaf nul moet beginnen, zonder startkapitaal en ervaring, terwijl de ervaren concurrent al klaarstaat is dat vragen om een mislukking. Laat dat aan de lokale ervaren mensen over.

 

Als ik zo vrij mag zijn advies te geven zou ik proberen de grondstoffen gewoon in te kopen. Laat de concurrentie zijn werk doen zodat je het goedkoop kunt krijgen. Richt je vervolgens op de verkoop en bescherming van het eindproduct in de landen waar je het wilt verkopen. Je kunt niet in de eentje de productie doen aan de ene kant van de wereld en ook de verkoop aan de andere kant. Dan krijg je het niet van de grond (no pun intended).

 

Niet alles tegelijk dus, maar wel verdergaan met ondernemen, succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het beste kan je de productie in deze landen zelf als ingewijd persoon ter hand nemen.

Het werkt aldaar net effe anders als hier!

De Nederlandse bloementelers in deze landen verzorgen hun eigen productie en met reden.

De concurentie aldaar is geen probleem omdat de kwaliteit derificaties enorm zijn.

Het is deze vrouw best mogelijk om samen met een ervaren ondernemer een mooi bedrijf te starten.

Vandaar dat ik graag mijn diensten als ervaren intercontinentaal ondernemer doe aanbieden.

Men moet voor succes nou eenmaal open staan voor derden! Vertrouwen geven en controle voeren zijn wesenlijk van belang! ???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.