• 0

IB47 - Inkomen uit overige werkzaamheden

Hallo,

 

Ik heb een vraag over het volgende;

 

Ik heb een eenmanszaak , ik heb een kennis gevraagd te helpen met mijn administratie. Hij heeft aangegeven hier per maand ongeveer 4 uur mee bezig te zijn en vraagt hiervoor € 150,- . Ik stuur hem al mijn facturen, bankafschriften etc en hij voert de werkzaamheden uit en deelt zijn tijd zelf hiervoor in.

 

Hij wil hiervoor een urenopgaaf doen met zijn tarief en hij geeft dit op bij zijn inkomstenbelasting aangifte bij inkomen uit overige werkzaamheden.

 

Ik vul het IB-47 formulier in. Is zo alles fiscaal afgedicht? Niet dat ik later toch nog aangesproken wordt over het feit dat dit een dienstverband was en dat ik hierover alsnog premies/loonheffing had moeten inhouden.

 

Ik verneem graag of ik dit zo kan doen.

 

Mvg, P.Husman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Pelle

 

Voor iemand die jouw boekhouding doet zal niet snel een gezagsverhouding ontstaan en dus geen verkapt dienstverband.

 

Ik zou overigens geen IB47 gebruiken, maar hem gewoon aan jou een factuur laten sturen.

Als jij zijn enige klant bent dan kan hij door de beperkte omvang een beroep doen op de ontheffing van administratieve lasten en jou een factuur sturen zonder BTW.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Echter hoe regelt hij formeel de ontheffing van administratieve lasten, moet dit worden aangevraagd bij de belastingdienst?

 

Hij heeft echter geen KVK inschrijving is dit dan wel noodzakelijk?

 

gr, Pelle

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pelle,

 

Als je kennis gebruik wil gaan maken van de kleineondernemersregeling of de vrijstelling van administratieve verplichtingen moet wel eerst de onderneming aangemeld worden bij de belastingdienst. Je meldt je eerst bij de KvK. Zij beslissen of een inschrijving nodig is. Als dat zo is, krijgen wij de gegevens van hen door. Als inschrijving voor de KvK niet nodig is, kun je je aanmelden via dit formulier. Vervolgens kun je als je aan de voorwaarden voldoet gebruik maken van bovenstaande regelingen zoals omschreven staat in de link die Joost al postte.

 

Maartje

Webcare Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Beste Maartje,

 

Bedankt voor je reactie en uitleg.

 

Als mijn kennis dit zo gaat regelen kan ik dan in de toekomst niet worden aangesproken voor een eventueel mogelijk dienstverband? Moet ik hiervoor nog documenten bewaren in mijn administratie?

 

gr,P.Huisman

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Dat je het koppelstreepje niet kunt intypen, heeft met het gebruik van Google Chrome te maken. Met een andere browser zou het wel moeten lukken. Je kunt eventueel ook het formulier printen en met de hand invullen voordat je het opstuurt naar je belastingkantoor.

 

Maartje

Webcare Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pelle,

 

Of er wel of geen sprake is van een dienstverband, is een zorg voor je opdrachtgever(s). Zij kunnen je dan ook om een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) vragen. Deze verklaring geeft de opdrachtgever duidelijkheid over of hij loonheffingen moet inhouden.

 

Als je de VAR aanvraagt, ontvang je hem binnen 5 werkdagen. Je bewaart de verklaring in je administratie en geeft je opdrachtgever een kopie als hij erom vraagt. Download voor meer informatie de brochure ‘De Verklaring Arbeidsrelatie’.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pelle,

Mijn excuses, ik heb niet goed opgelet.

 

Bij een controle van de Belastingdienst achteraf, beoordeelt de belastinginspecteur aan de hand van de Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking of er sprake is van een dienstverband. De 3 belangrijkste criteria worden toegelicht in bijlage lll, punt 4.

 

Zoals Joost al aangeeft, zal de beoordeling van de inspecteur vooral afhangen van het bestaan van een gezagsverhouding. Als de VAR geen uitsluitsel geeft, zou je zelf kunnen beoordelen of er een dienstverband (of een fictief dienstverband) is aan de hand van de regels in dit beleidsbesluit.

 

Mocht je daarna nog twijfelen, vraag de inspecteur van je regiokantoor dan per brief, of hij wil beoordelen of er sprake is van een dienstverband.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Ik heb inmiddels goedkeuring van het Regiokantoor waarin hij bevestigd dat dit geen dienstverband is.

 

Nu vraagt mijn administrateur zich alleen of wat het verschil is tussen het opgeven van zijn inkosten bij "inkomsten bij overige werkzaamheden" of aanmelden bij de belastingdienst (kleine ondernemingsregeling )?

 

gr, Pelle

Link naar reactie
  • 0

Nu vraagt mijn administrateur zich alleen of wat het verschil is tussen het opgeven van zijn inkosten bij "inkomsten bij overige werkzaamheden" of aanmelden bij de belastingdienst (kleine ondernemingsregeling )?

Nou, inkomsten uit overige werkzaamheden heeft te maken met inkomstenbelasting en de kleine ondernemersregeling heeft te maken met omzetbelasting...

Het heeft dus weinig met elkaar te maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nou het gaat erom of aanmelden bij de belastingdienst als startende onderneming ( voor niet ingeschreven in handelsregister) en via deze weg de belastingen betalen of via de IB aangifte inkomen uit overige werkzaamheden.

 

De laatste mogelijkheid lijkt mij eenvoudiger?

Link naar reactie
  • 0

Zijn inkomsten vallen hoe dan ook onder de noemer 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Voor de omzetbelasting moet hij een btw-nummer toegekend krijgen van de Belastingdienst en hier zijn twee manieren voor, rechstreeks naar de Belastingdienst of inschrijven bij de KvK.

 

Hij zal sowieso aangiftes omzetbelasting en inkomstenbelasting moeten doen, de enige keus die je hebt is hoe je 'in de molen springt'.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dat is zeker eenvoudiger, al is het maar omdat de ondernemersaangifte een stuk uitgebreider is dan de standaard IB-aangifte. Daar staat tegenover dat een ondernemer (ook als hij niet aan het urencriterium voldoet) gebruik kan maken van de MKB-winstvrijstelling. Als hij verder geen clienten heeft, zal in dit geval echter geen sprake zijn van een onderneming voor de IB, dus dan blijft de standaard-aangifte over.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pelle,

 

Opgeven van de inkomsten bij 'overige werkzaamheden' gaat over de inkomstenbelasting. De kleine ondernemersregeling heeft te maken met de omzetbelasting. Dit staat dus los van elkaar.

Via de KvK beoordelen we apart voor de inkomstenbelasting en de omzetbelasting of je als ondernemer gezien wordt. Als je je niet hoeft in te schrijven bij de KvK, dan meld je je aan via het formulier Aanmelden bij de Belastingdienst (niet ingeschreven in het Handelsregister).

 

Wordt je kennis voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer gezien? Dan geeft hij de inkomsten die hij uit deze administratieve werkzaamheden krijgt op bij resultaat uit overige werkzaamheden in de inkomstenbelasting aangifte. Dit omdat er inkomstenbelasting betaald moet worden over het inkomen.

 

Wordt je kennis voor de omzetbelasting gezien als ondernemer en het per saldo af te dragen btw is lager dan €1883 per jaar? Dan kan hij gebruik maken van de kleineondernemersregeling in de btw-aangifte. Download ook de brochure De kleineondernemersregeling en kijk bij hoofdstuk 5 voor bijzondere situaties.

 

Anoek

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Wordt je kennis voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer gezien? Dan geeft hij de inkomsten die hij uit deze administratieve werkzaamheden krijgt op bij resultaat uit overige werkzaamheden in de inkomstenbelasting aangifte. Dit omdat er inkomstenbelasting betaald moet worden over het inkomen.

 

En wat moet TS doen? Met een IB47 aanmelden? Zoals de titel uitspreekt?

 

Link naar reactie
  • 0

Nu vraagt mijn administrateur zich alleen of wat het verschil is tussen het opgeven van zijn inkosten bij "inkomsten bij overige werkzaamheden" of aanmelden bij de belastingdienst (kleine ondernemingsregeling )?

 

Jeetje....

Dan wordt het toch tijd om een administrateur te zoeken met enige kennis van zaken, want anders is de kans mijns inziens behoorlijk aanwezig dat je belastingzaken niet zo goed geregeld zullen worden.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brood en Pelle,

 

En wat moet TS doen? Met een IB47 aanmelden? Zoals de titel uitspreekt?

Als de kennis van Pelle de werkzaamheden niet verricht in loondienst en niet als ondernemer moet hij de inkomsten opgeven in de aangifte inkomstenbelasting onder Resultaat uit overige werkzaamheden. In deze situatie zal Pelle een IB47 formulier moeten indienen voor de bedragen die hij uitbetaalt aan zijn kennis.

 

Is zo alles fiscaal afgedicht? Niet dat ik later toch nog aangesproken wordt over het feit dat dit een dienstverband was en dat ik hierover alsnog premies/loonheffing had moeten inhouden.

De IB47 geeft geen zekerheid over hoe de Belastingdienst de arbeidsrelatie beoordeelt. Daarvoor gelden de richtlijnen zoals mijn collega Ronald in zijn bericht van 4 februari heeft toegelicht.

Bij een controle van de Belastingdienst achteraf, beoordeelt de belastinginspecteur aan de hand van de Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking of er sprake is van een dienstverband. De 3 belangrijkste criteria worden toegelicht in bijlage lll, punt 4.

 

Zoals Joost al aangeeft, zal de beoordeling van de inspecteur vooral afhangen van het bestaan van een gezagsverhouding. Als de VAR geen uitsluitsel geeft, zou je zelf kunnen beoordelen of er een dienstverband (of een fictief dienstverband) is aan de hand van de regels in dit beleidsbesluit.

 

Mocht je daarna nog twijfelen, vraag de inspecteur van je regiokantoor dan per brief, of hij wil beoordelen of er sprake is van een dienstverband.

 

Als de kennis van Pelle zich aanmeldt als ondernemer en gebruik gaat maken van de regelingen: ontheffing van de administratieve verplichtingen of de kleineondernemersregeling is de IB47 niet van toepassing.

 

Maartje

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.