• 0

de uitputtingsregel bij wederverkoop

Beste forummers,

 

Ik sta op het punt om een webwinkel/ bezorgdienst te beginnen, maar verkeer nog in twijfel over een min of meer juridische kwestie. Stel, puur hypothetisch: het is nog niet mogelijk om simkaarten online te bestellen, enkel via fysieke winkels. Ik zet een eigen simkaartenwebshop, genaamd simkaart.nl, waarbij ik alle aanbieders van simkaarten op mijn website plaats: je ziet bijvoorbeeld Lebara staan, je klikt erop en krijgt vervolgens het gehele aanbod van Lebara te zien, je kiest een kaart, rekent online af, waarbij je een kleine toelage betaald voor mijn dienst (10% bovenop de winkelprijs) en daarbovenop de bezorgkosten. Ik ga vervolgens langs een sigarenboer bij mij op de hoek, koop alle op die dag bestelde simkaarten en bezorg deze bij de klanten. Nu is Lebara daar niet van gediend en eist dat ik de naam Lebara van mijn webshop verwijder, de naam is immers beschermd door het merkenrecht/handelsnaamrecht. Ik meen echter dat het merkenrecht is uitgeput, omdat Lebara de kaarten zelf op de Europese markt heeft gebracht. Bovendien is er ook geen verwarringsgevaar, omdat ik op de website uitdrukkelijk vermeld dat ik geen enkele commerciële band met hen heb.

 

Mijn vraag is deze: kan ik mij met vrucht beroepen op de uitputtingsregel? Ik betwijfel namelijk of er sprake is van wederverkoop; ik verkoop de producten immers voordat ik ze heb ingekocht, ik heb geen eigen voorraad. En, kan Lebara stellen dat het merkenrecht weliswaar is uitgeput, maar dat ik hun handelsnaam niet mag gebruiken? Ik heb de relevante jurisprudentie doorgespit (o.a. Makro v. G-star LJN BI2335) maar het is mij onduidelijk wanneer je nu kunt stellen dat sprake is van uitputting. Geldt dat enkel voor reeds door de officiële distributeuren verkochte producten die ik dan doorverkoop of ook voor producten die worden aangeboden door officiële distributeuren, maar die nog niet zijn verkocht zijn en die ik verkoop voordat ik ze zelf aankoop. In feite is het slechts een tijdskwestie, ik kan immers ook eerst inkopen, maar doe dit liever niet. En ten slotte, het zijn inmiddels drie vragen geworden, ben ik vrij in de prijsbepaling, zowel omhoog als omlaag?

 

Gr. Hamza

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De jurisprudentie rond uitputting is voortdurend in beweging. In principe mag jij vrij verkopen in Europa (EER) wat je in Europa ingekocht hebt, maar je hebt wel een zorgplicht om na te gaan of je bron kosher is. Je mag daar vervolgens ook reclame voor maken, inclusief het noemen van namen en het tonen van beeldmerken. Mits je maar geen verwarring veroorzaakt over je rol.

 

Daar zijn echter wat uitzonderingen op. Medicijnen bijvoorbeeld, maar ook exclusieve luxeproducten - met dank aan de Franse slag.

 

In jouw geval klappert het businessmodel echter een beetje. Inkopen bij de winkel om de hoek: dat kan alleen wanneer jouw product zo gevraagd is dat jouw klanten bereid zijn opslag te betalen voor jouw dienst. Dan beland je al snel in producten die alleen via zeer selectieve verkoop aan de man gebracht worden, en dat is een gevarenzone waar je juridische positie van geval tot geval bekeken moet worden.

 

Zelfs als jouw zaak juridisch te rechtvaardigen is, kun je je de advocaat veroorloven die dat doet? Want niemand komt je helpen als je een blafbrief krijgt. Desondanks: veel sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ben wel op de hoogte van de jurisprudentie omtrent de uitputtingsregel, ken de voorwaarden, criteria en uitzonderingen etc., maar mijn specifieke vraag is eigenlijk of de uitputtingsregel ook geldt in geval ik de producten verkoop voordat ik ze bij de officiële distributeur/verkoper heb ingekocht. Mijns inziens ziet de uitputtingsregel vooral op doorverkopen (al dan niet 2ehands), maar in mijn geval verkoop ik voor ikzelf heb ingekocht, omdat ik geen voorraan wil aanhouden.

 

M.b.t. het businessmodel; het was een puur hypothetisch voorbeeld. Wellicht een beter voorbeeld dat met onze situatie te vergelijken valt, is het initiatief van een tweetal studenten in Groningen om een bezorgdienst te beginnen voor de Burger King. Zij plaatsten de handelsnaam van BK op hun facebookpagina, genaamd Burgerbezorgdienst, en tevens de namen en officiële foto’s van de verschillende burgers, die merkenrechtelijk (en wellicht ook auteursrechtelijk) beschermd zijn. Op hun facebookpagina boden zij ook producten van andere eetgelegenheden aan en stelden zij op eigen initiatief te bezorgen, er kon dus geen verwarring ontstaan, in de zin dat klanten zouden kunnen denken dat BK zelf een bezorgdienst runde. De klant kon een bestelling plaatsten en tegen een kleine vergoeding plus verzendkosten werden de burgers bezorgd. De BK stelde dat de studenten de handelsnaam en logo van BK niet op hun website mochten gebruiken en bovendien mochten ze ook geen foto’s en merknamen van de burgers (vb double cheeseburger) gebruiken. Mijn vraag is dus of de uitputtingsregel van toepassing is in hun geval. De BK brengt hun burgers zelf op de Europese markt, de studenten kochten deze in en verkochten deze door (wederverkoop); alleen (en daar zit m de crux) verkochten zij de burgers voordat zij deze inkochten (dat kon in hun geval ook niet anders). Als de uitputtingsregel van toepassing zou zijn, dan mochten zijn de producten met vermelding van merknaam en foto’s op hun website aanbieden. Na een aantal stoere brieven hebben zij hun dienst gestopt (wellicht ook wel omdat het niet rendabel bleek/is, anders zou de BK wel zelf een bezorgdienst beginnen).

 

Wijzelf richten ons op een andere markt waarin een bezorgservice thans ontbreekt, maar zeker wel kans van slagen heeft. Het gaat om het bezorgen van bepaalde producten en apparatuur bij (kleine) ondernemers/kantoren etc. Met een aantal aanbieders binnen deze markt hebben wij inmiddels overeenstemming bereikt dat wij hun producten zullen bezorgen, maar een aantal andere aanbieders wil (voorlopig) nog niet met ons in zee. Desondanks willen wij hun, met hun handelsnaam en merknamen van de verschillende apparatuur die zij aanbieden op onze webshop plaatsten. Wij bezorgen de apparatuur tegen een kleine vergoeding plus verzendkosten bij de klant. De producten worden eerst via onze webshop besteld en afgerekend en dan kopen wij ze in.

 

Mbt de advocaat en blafbrieven, mwah, we’ll give it a go, wellicht krijgen we ze zo alsnog over de streep.

 

Gr. Hamza

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.