• 0

ZZP=er met 2 auto's op de zaak

Stel, als zzp-er schaf ik 2 hybride plug-in auto's aan van 40.000 euro per stuk met nul procent bijtelling, investeringsaftrek en millieu investerings aftrek. Uiteindelijk kom ik na afschrijving zo uit op een netto investering van ongeveer €16.700.

Gedurende het jaar rijdt is afwisselend met de ene en dan met de andere wagen naar mijn klanten. Mijn vrouw in ik gaan beide auto's ook prive gebruiken De bijtelling voor prive gebruik (0 procent) betaal ik natuurlijk netjes ;D

Wordt bovenstaande door de fiscus geaccepteerd? Dus mag ik alle kosten van beide auto's zakelijk opvoeren?

 

Alternatief is dat ik zakelijk 1 hybride plug-in auto aanschaf voor mezelf en in prive een auto van € 10.000 voor mijn vrouw. MIjn netto investering is €17.700 voor een auto van € 40.000 en een auto van € 10.000. Een groot verschil dus het spreekt voor zich dat ik graag voor de eerste optie ga.

 

Mag ik gewoon voor de eerste optie kiezen of is er iets wat ik vergeet?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik vraag me af hoe vaak het in werkelijkheid voorkomt dat een klant je beoordeelt op basis van de auto waar je in rijdt? Ik heb het eerste jaar dat ik zelfstandig was in mijn oude, rammelende VW Transporter gereden (mis m nog steeds ), nooit commentaar gehad, als iemand al zag waarin ik reed. En anders parkeer je om de hoek. Het zou voor mij zeker geen reden zijn om een tweede auto te nemen. En bovendien zit je dan nog met kleuren....voor iedere klant een andere kleur?

 

Volgens mij gebruiken concurrenten zoiets alleen als argument, geen klanten. (als je een behoorlijke auto rijdt)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is mijn mening onstaafbaar. Je denkt toch niet dat ik zwart op wit krijg te lezen: "je krijgt de opdracht niet, want je auto bevalt me niet" ?

 

Auto's zijn het favoriete speelgoed van mannen en tijdens zakelijke etentjes komt dat onderwerp vaak aan bod.

De auto is ook de favoriete zondebok van mensen die begaan zijn met het milieu of jaloers zijn aangelegd.

 

Mijns inziens moet je als ondernemer hier verstandig mee omgaan, je kunt er anders daadwerkelijk opdrachten mee mislopen, of juist mee scoren, door een prettig gesprek over deze wederzijdse interesse. De Belastingdienst zou zich er niet mee moeten bemoeien, en dit aan de ondernemer overlaten.

Link naar reactie
  • 0

Laten we de auto eens even opzij zetten, en het voorbeeld van Joost over drie typen computers nemen.

 

Een voorbeeld uit mijn eigen situatie.

 

Ik heb een laptop voor onderweg. Een Tab om snel filmjes te kunnen tonen, Een separate computer waar ik de boekhouding en de fakturatie op doe met het bankprogramma. Zo voorkom ik narigheid met virussen. Een heel geavanceerde aparte computer voor het tekenwerk, waar een dure licentie van een PLMprogramma op draait. Een laptop voor hetzelfde doel voor onderweg. Een aparte computer waar ik email en internet op draai met een virusprogramma. Een computer waar ik op de zaak met vuile handen even wat prijzen bij fabrikanten kan opzoeken en bestellingen kan plaatsen. Een computer waar ik op een andere locatie op afstand de tekeningen op backup. Een Nas om de boekhouding ed te backuppen en een Nas om de data van email en internet te backuppen.

Dan nog een laptop ingebouwd op mijn geluidsapparatuuraparatuur om mijn disco huur bestanden op te kunnen draaien en hiervoor ook een backupsysteem. Deze zijn wel prive omdat het hobby is. Dan heb ik nog enkele oudere computers waar ik mechaniekjes mee aanstuur. Ik heb ook nog drie versleten PC's die ik bewaar voor eventueel belastingcontroles. Nog een losse eenvoudige laptop voor het onbeheerd kunnen draaien van filmpjes op beurzen en hiervoor ook een reserve.

Binnekort komen er nog een paar losse laptops bij die ik ga gebruiken om de apparaten die ik produceer op uit te kunnen lezen voor garantiegevallen. Ik werk bijna niet met virusprogramma's en dergelijke, omdat dit toch altijd installatie en werkingscomplicaties opleveren. Ik zorg dat iedere taak op een apart systeem draait.

Tot nu toe werk ik alleen op deze computers, soms (als het tekenwerk betreft ook mijn dochter als ZZPer).

 

 

Het lijkt me voor de BD makkelijk schieten, want theoretisch zou ik het ook met één computer kunnen doen. Maar dan kom ik weer terug op de vergelijking met het natuurgebied dat ik moet doorkruisen: Omwille van mijn bedrijfsefficientie doe ik het toch allemaal met verschillende "auto's"

Link naar reactie
  • 0

Graag ga ik hier nog inhoudelijk even in verder.

 

Vervolgens moet je nog kunnen staven dat de extra kosten van die tweede auto opwegen tegen de extra omzet. Geen weldenkend ondernemer schaft een Outlander als tweede auto aan als je daarmee per jaar € 10.000 extra omzet haalt.

 

Een weldenkend ondernemer doet dit nou juist wel. Elders kun je lezen dat de aanschaf van zo'n auto ruim 8.000 euro kost. En dan is de restwaarde na 5 jaar nog niet eens meegerekend. De auto is dus bijna gratis. Als je mede daardoor 10.000 euro extra omzet kunt scoren, of in ieder geval niet misloopt, dan ben je als ondernemer goed bezig. De Belastingdienst zal dan erg moeilijk kunnen bewijzen dat dit een onzakelijke uitgave was.

 

Ten derde heb je de schijn tegen dat het een privé voorkeur betreft omdat je kiest voor twee nul procent bijtelling auto's. Niet dat dat op zichzelf niet toegestaan zou zijn, maar je hebt wel de schijn tegen.

 

groet

Joost

 

Nu ben je iets te selectief in je argumentatie, want een dergelijke auto is ook/vooral zeer aantrekkelijk vanwege MIA, KIA en VAMIL, dat toch echt zakelijke subsidieregelingen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Een weldenkend ondernemer doet dit nou juist wel. Elders kun je lezen dat de aanschaf van zo'n auto ruim 8.000 euro kost. En dan is de restwaarde na 5 jaar nog niet eens meegerekend. De auto is dus bijna gratis. Als je mede daardoor 10.000 euro extra omzet kunt scoren, of in ieder geval niet misloopt, dan ben je als ondernemer goed bezig. De Belastingdienst zal dan erg moeilijk kunnen bewijzen dat dit een onzakelijke uitgave was.

 

Maar dan vergeet je de restwaarde van de auto. Door versneld af te schrijven komen de kosten echt niet uit op 8.000 voor de gehele bezitsduur. Het afschrijven met de VAMIL wil alleen maar zeggen dat je sneller afschrijft dan in de reguliere vijf jaar. Dat is een liquide voordeel maar verlaagt feitelijk over de bezitsduur van de auto de afschrijving niet.

 

Nu ben je iets te selectief in je argumentatie, want een dergelijke auto is ook/vooral zeer aantrekkelijk vanwege MIA, KIA en VAMIL, dat toch echt zakelijke subsidieregelingen zijn.

 

Nee dat zie je verkeerd. Deze aftrekposten, hoewel alleen van toepassing op zakelijke investeringen, verlagen de inkomstenbelasting. En de IB is nu juist een privé aangelegenheid van de ondernemer. Het is niet voor niets dat deze posten voorkomen in de aangifte inkomstenbelasting van de ondernemer zelf en niet terugkomen in de jaarcijfers van zijn eenmanszaak.

 

Zie ook de FOR, wat ook een privé aangelegenheid is, ondanks dat ze op de balans staat. De eenmanszaak doet geen toezegging qua oudedagsvoorziening. Die bouwt de ondernemer uit vrije eigen keuze in privé op.

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ben het met je eens dat de "ruim 8000 euro" iets te voordelig is. En dat VAMIL slechts een rentevoordeel oplevert. Feit blijft dat een dergelijke auto in bijna absurde mate gesubsidieerd wordt, en dat daardoor redelijk absurde ideeen als 2-autos-op-de-zaak ineens niet heel onrealistisch/niet onzakelijk wordt.

 

Je argument dat IB een prive belasting is en dat de overweging om zo'n auto aan te schaffen dus ook louter bestaat uit het behalen van een prive voordeel vind ik zwak. In het geval van een BV, valt het voordeel namelijk in de zakelijke VPB sfeer. Volgens jouw denkwijze is iedere fiscale optimalisatie ten behoeve van het behalen van prive voordeel. Dat kan zo zijn, maar daarmee wordt het niet automatisch onzakelijk.

 

Ik heb overigens niet een dergelijke auto, laat staan 2 :-) Maar ben wel tegen te grote overheidsbemoeienis in ondernemen.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

En wat als de tweede auto (of beide) beplakt wordt met bedrijfslogo's en als reclamemiddel wordt ingezet en de bestuurder van die auto wordt betaald en/of als vergoeding gratis van de auto gebruik mag maken omdat hij/zij reclame voor het bedrijf rijdt? Is dat belastingtechnisch interessant?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

En wat als de tweede auto (of beide) beplakt wordt met bedrijfslogo's en als reclamemiddel wordt ingezet en de bestuurder van die auto wordt betaald en/of als vergoeding gratis van de auto gebruik mag maken omdat hij/zij reclame voor het bedrijf rijdt? Is dat belastingtechnisch interessant?

 

Dan hebben we in ieder geval te maken met een component in de beloningssfeer. Het lijkt mij dat de waarde in het economisch verkeer van het genoten voordeel (namelijk het rondrijden in een auto met een waarde van € 50k), wat best wel eens meer kan zijn dan 25% van de cataloguswaarde, in ieder geval belast is voor de inkomstenbelasting bij de regelmatig bestuurder.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

En dat is precies mijn punt als je naar de BV kijkt, die betaald zelf de VPB. Bij een EMZ betaalt de EMZ geen IB, dat doet de ondernemer.

 

Gr. Joost

 

Ben jij nu van mening dat twee 0%-autos-van-de-zaak bij een eenmans-BV waarschijnlijk geen probleem vormt voor de Belastingdienst en bij een eenmanszaak waarschijnlijk wel?

Link naar reactie
  • 1

Hoi Alexander

 

wellicht zit ik iets te veel op de stoel van de inspecteur, maar vergeet niet dat hierover al veel geprocedeerd is. Ook t.a.v. de BV's. Als het persoonlijk belang van de DGA leidend is voor de keuze om de BV een bepaalde investering te laten doen dan kan de fiscus daar zeker tegenin gaan.

 

Ik haal niet voor niets echt zeer beroemde arresten aan. Deze hebben de maat gezet voor de afweging of een gedane investering wel zakelijk is. Het staat een ondernemer vrij om een dure Jaguar te kopen of een PC die veertien keer meer kan dan wat de ondernemer nodig heeft.

 

Het is een ander geval als ondernemers uit privé overweging zaken aanschaffen zoals twee nul procent bijtelling auto's. Of ligt het aan mij dat uit het verhaal van klopklop zeer evident is dat de afweging speelt tussen een op de zaak aan te schaffen tweede nul procent bijtelling auto of het alternatief, een goedkope occassion in privé?

 

Dat vervolgens beide auto's wisselend privé en zakelijk gebruikt worden, doet niet eens ter zake. Als dat wisselend kan dan kan het ook niet wisselend en is de tweede auto dus feitelijk verplicht privévermogen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als dat wisselend kan dan kan het ook niet wisselend en is de tweede auto dus feitelijk verplicht privévermogen.

 

En daar is nou wel een verschil tussen de eenmanszaak en de BV:

Als dezelfde situatie in een BV zou voorkomen, dan zijn nog steeds allebei de auto’s van de BV. Dan zou er hooguit sprake van excessief privégebruik kunnen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit lezend, herken ik wat zaken van mezelf er in. Ik wordt vaak uitgescholden voor ZZPer (maar ben slechts loonslaaf van mijn egen bv), maar heb op het moment 2 totaal verschillende auto's op de zaak staan. Een Audi A8 en een Mercedes Vito. Beide youngtimer. Levert dat dan nog problemen op? Wilde namelijk de A8 verkopen zodra de zomerwielen er weer onder zitten. Oh ja, de Vito staat op het dochterbedrijf en wordt verleast aan de moeder bv waar de A8 op staat.

 

Mocht dit bijtellingtechnisch kunnen, houdt ik ze beide ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.