• 0

Combinatie zelfstandig gastouder/gastouder via gastouderbureau mogelijk?

Goedemiddag,

Al googlend naar antwoord op mijn vraag (zonder bevredigend resultaat tot nu toe) ben ik hier terecht gekomen.

Hopelijk heb ik mijn vraag in de juiste rubriek geplaatst en vind ik hier antwoord.

Eerst even een introductie: ik ben sinds ruim drie jaar gastouder, aangesloten bij één gastouderbureau (met een F&F-contract) en vanaf het begin al ingeschreven bij de KvK als zelfstandige. Nu heb ik nog maar één kind in de opvang via het GOB (gastouderbureau) en er is weinig zicht op nieuwe aanmeldigen (zij zijn ontzettend duur met hun bemiddelingskosten die zij berekenen aan vraagouders). Wel heb ik privé en via een ander GOB enkele aanvragen gehad. Ik heb inmiddels het F&F-contract al opgezegd zodat ik niet meer exclusief aan mijn oorspronkelijke GOB gebonden ben en ook via andere GOB's kinderen mag opvangen. Tot zover geen problemen.

Ik heb echter ook aanvragen van ouders die rechtstreeks met mij zaken willen doen, dus zonder tussenkomst van een GOB omdat zij óf niet in aanmerking denken te komen voor kinderopvangtoeslag óf het gaat om relatief weinig opvanguren in verhouding tot de hoge bemiddelingskosten van een GOB.

Nu komt mijn vraag, of eigenlijk twee vragen:

1. Mag dat: én kinderen via een GOB aannemen én kinderen zonder tussenkomst van een GOB opvangen? Op de website van de Rijksoverheid staat "Gastouders moeten ingeschreven staan bij een gastouderbureau", dat is nogal algemeen, daar word ik niet veel wijzer van.

2. Kan ik dat doen, kinderen via een GOB aannemen én kinderen "rechtstreeks" aannemen waarbij ik zelf de ouders een factuur stuur (in het andere geval vervult het GOB de wettelijk verplichte kassiersfunctie). Moet ik dan ook BTW berekenen en afdragen? Of is het dan nog steeds "een van omzetbelasting vrijgestelde prestatie"?

Hopelijk kan iemand e.e.a. voor mij ophelderen.

In afwachting hiervan,

vriendelijke groet,

Jeanette

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Jeanette,

De regels voor gastouderopvang zijn vooral gericht op het feit dat deze aan bepaalde eisen moet voldoen om ouders aanspraak te geven op kinderopvangtoeslag, o.a. is dat de eis dat je bent aangesloten bij een GOB en opgenomen in het Landelijk register kinderopvang.

Als je, naast je werkzaamheden als gastouder via een gastouderbureau, jezelf ook wil verhuren zonder tussenkomst van een gob, noem het dan geen gastouderopvang maar gewoon oppas. Als het gob waarbij je bent aangesloten er geen probleem mee heeft dat je naast de kinderen die via dit gob komen ook andere kinderen opvangt zou ik niet weten waarom je dit niet zou kunnen doen. Houd wel rekening met het maximum aantal kinderen en de leeftijden van de kinderen die je gelijktijdig mag opvangen. Ook al komt een deel van de kinderen niet via een gob, de eisen die wet stelt aan gastouderopvang blijven van kracht.

Tevens raad ik je aan om met de ouders die zonder gob hun kind bij je willen onderbrengen een contract af te sluiten en hierin ook uitdrukkelijk op te nemen dat de ouder geen aanspraak kan maken op kinderopvangtoeslag voor de opvang die je biedt. Dit om te voorkomen dat ouders wellicht achteraf problemen gaan maken.

Kinderopvang is een van btw vrijgestelde dienst. Het maakt daarbij niet uit of je deze dienst via een gastouderbureau aanbiedt of rechtstreeks aan de ouders factureert.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Hallo Marjan,

Dank je wel voor je duidelijke en uitgebreide antwoord.

Dan heb ik direkt al de volgende vraag:

Stel dat ik alleen maar "rechtstreekse" kinderen overhoud, kan ik dan nog steeds ingeschreven blijven staan in het LRK door me te houden aan de regels zoals oa. de jaarlijkse RIE en de herhalingscursus EHBO etc.?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar