• 0

Goede avond,

Ik ben een plan aan het uitwerken om middels het organiseren van circuitdagen voor motorrijders mijn eigen race seizoen (gedeeltelijke) te financieren.

Het idee is om op een Belgisch circuit een dag te organiseren waarop iedere motorrijder een keer kan ervaren hoe het is om circuit te rijden. Ik heb reeds contact gehad met de organisatie maar nu zit ik met de vraag of een stichting voldoende is om deze dag te kunnen organiseren.

Een stichting moet een doel hebben: dat is het promoten van wegrace (word vaker in de motorrace gebruikt als doel van en stichting).

Wat zijn nu mijn vragen:

1. Ik betaal een belgische organisatie voor de huur van het circuit, kan ik dan aan het eind van het jaar de BTW terugvorderen?

2. Ik mag als stichting geen winst maken, mag ik dan wel het resultaat van de circuitdag gebruiken voor mijn doel, het promoten van wegrace (maw ik zal zelf wedstrijden rijden).

3. Over welke zaken kan de stichting de BTW terugvorderen?

Zoals u waarschijnlijk al leest heb ik "hier geen kaas van gegeten" en ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid in de wondere wereld van BTW, belasting e.d. mbt een stichting kunnen verschaffen. op sites als KVK en belastingdienst wordt ik helaas niet veel wijzer.

Mvg. Lars

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40180-stichting-of-bv-hoe-zit-het-met-btw/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Lars

Waarom een stichting en allerlei gedoe met administratie om eventueel wat met de BTW te kunnen doen.

Als jij zo af en toe een evenement organiseert kun je dat ook doen vanuit een onderlinge verenigiing.

Je hoeft er dan geen btw administratie op na te houden(de BTW krijg je dus ook niet terug)

• 0

1. Ik betaal een Belgische organisatie voor de huur van het circuit, kan ik dan aan het eind van het jaar de BTW terugvorderen?

Je betaalt waarschijnlijk BTW over allerlei zaken. Heb je al vastgesteld of je zelf BTW moet heffen en afdragen?

2. Ik mag als stichting geen winst maken, mag ik dan wel het resultaat van de circuitdag gebruiken voor mijn doel, het promoten van wegrace (maw ik zal zelf wedstrijden rijden).

Je mag zelfs winst maken, als dat maar aangewend wordt voor het doel van de stichting. En niet om bestuurders te belonen, direct of indirect. Lees ik nou goed dat je zelf wil deelnemen aan andere wegraces op kosten van je stichting, en dat je dat onder de noemer promotie wil plaatsen? Je 'sponsort' als het ware jezelf?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Hallo Lars

Waarom een stichting en allerlei gedoe met administratie om eventueel wat met de BTW te kunnen doen.

Als jij zo af en toe een evenement organiseert kun je dat ook doen vanuit een onderlinge verenigiing.

Je hoeft er dan geen btw administratie op na te houden(de BTW krijg je dus ook niet terug)

Hoi Nico, bedankt voor je reactie.

Uit een vererniging zou idd ook mogelijk zijn, maar gezien het afhuren van een circuit als snel in de duizenden euro's loopt zou het aftrekken van de btw zeker interessant kunnen zijn. Zeker als ik ook naar mijn eigne kosten kijk wat ik aan BTW per seizoen moet afdragen.

• 0

1. Ik betaal een Belgische organisatie voor de huur van het circuit, kan ik dan aan het eind van het jaar de BTW terugvorderen?

Je betaalt waarschijnlijk BTW over allerlei zaken. Heb je al vastgesteld of je zelf BTW moet heffen en afdragen?

Ik ben echt onbekend hiermee, zou je mij hiermee verder kunnen helpen, wanneer moet ik BTW afdragen? ik zie op normale facturen altijd een BTW percentage staan over aankopen die ik doe voor mijn eigne races (banden, wedstrijden, benzine e.d.). Maar je bedoelt of deze Belgische organisatie ook BTW moet afdragen of begrijp ik je niet?

Je mag zelfs winst maken, als dat maar aangewend wordt voor het doel van de stichting. En niet om bestuurders te belonen, direct of indirect. Lees ik nou goed dat je zelf wil deelnemen aan andere wegraces op kosten van je stichting, en dat je dat onder de noemer promotie wil plaatsen? Je 'sponsort' als het ware jezelf?

Ok, winst mag indien het dus gebruikt wordt ter promotie van de wegrace. Correct, er zijn in de race-wereld meerdere stichtingen die dit doel hanteren. Sponsoren doneren ook deze stichting, alles wat ze zelf verkopen komt ook ten goede van de stichting. en door zelf te rijden promoten ze de wegrace.

Maar ik maak uit jou stelling op dat er vraagtekens ontstaan of dit wel correct is?

Alvast bedankt voor je hulp!

Gr. Lars

• 0

Ik mag aannemen dat je meer inkomsten hebt dan uitgaven. Dus als je geen btw verplichting hebt zou je in theorie meer moeten overhouden.

Ik ben bang van niet. indien ik dit jaar 1 of 2 dagen wil organiseren zijn de inkomsten aan netto winst ongeveer €900 per dag.

De kosten van mijn eigen raceseizoen is ongeveer €7800.

Je laatste zin begrijp ik niet (ben hier niet mee bekend), zou je deze toe willen lichten?

Gr. Lars

• 0

Als je meer inkomsten hebt dan uitgaven komt er dus meer btw binnen dan dat je uitgeeft (even van uitgaande dat alles met 21% is belast). Als je geen btw verplichting hebt hou je het verschil dus over.

Ah ok op die manier.

Dus ik moet achterhalen of ik met deze stichting BTW verplichting heb......en heb je enig idee hoe dat in elkaar zit?

• 0

Je maakt het jezelf eigenlijk lastiger dan het is.

Zet voor die circuitdagen gewoon een eigen onderneming op.

Zoek goed uit welke risico's je loopt en dek deze af middels voorwaarden en de juiste verzekeringen.

Het geld wat je verdient kun je vervolgens aanwenden voor je eigen hobby.

Als je dit via een stichting of vereniging wil doen krijg je geheid vragen over de bestedingen van de inkomsten.

• 0

Ik mag aannemen dat je meer inkomsten hebt dan uitgaven. Dus als je geen btw verplichting hebt zou je in theorie meer moeten overhouden.

Ik ben bang van niet. indien ik dit jaar 1 of 2 dagen wil organiseren zijn de inkomsten aan netto winst ongeveer €900 per dag.

De kosten van mijn eigen raceseizoen is ongeveer €7800.

Dus je wilt de opbrengsten van jouw activiteiten gebruiken om je eigen racekosten te financieren? In dat geval is een stichting niet de juiste rechtspersoon. Een BV gaat het ook niet worden, dat is fiscaal totaal niet interessant. Waarom niet kiezen voor een eenmanszaak? Met de winst kun je, na belasting, doen wat je wilt.

Als je kiest voor de eenmanszaak ben je met deze avtiviteiten gewoon belastingplichtig voor de omzetbelasting. Je kunt de betaalde BTW dus terugvorderen bij de Belgische fiscus. Of je daar wijzer van wordt betwijfel ik, je zult jouw klanten namelijk ook BTW moeten berekenen en deze BTW ook afdragen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar