• 0

Eigen bedrijf (webwinkel) en een uitkering

Hallo allemaal,

 

ik ben van plan om een eigen bedrijf (webwinkel) te starten. Dit zal ik gaan doen naast mijn fulltimebaan van 40 uren. Dus in de avonduren en in het weekend.

Met de onzekere tijden waarin we nu leven ben ik mij aan het inlezen wat de gevolgen zijn als ik bijv ontslag krijg voor mijn baan van 40 uren.

 

Stel dat ik naast mijn fulltimebaan van 40 uren in totaal 15 uren per week bezig ben met mijn eigen bedrijf.

Vervolgens krijg ik ontslag en vraag ik een uitkering aan o.b.v. de 40-urige baan die ik had.

 

> Vraag 1: word ik in dit geval gekort op mijn uitkering, omdat ik ook nog 15 uren bezig ben met mijn eigen bedrijf? Zo ja, is mijn uitkering dan gebasseerd op 70% van 25 uren loondienst ? (40 -/- 15 uren besteed aan eigenbedrijf)

 

> Vraag 2: stel ik ga - na mijn ontslag - in plaats van 15 uren in totaal 20 uren per week besteden aan mijn eigen bedrijf. Krijg ik dan een uitkering op basis van:

a) 70% van 35 uren (40 -/- 5 "meer uren" besteed aan eigen bedrijf) of

b) 70% van 20 uren (40 -/- 20 uren besteed aan eigen bedrijf) of

c) 70% van 40 uren?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja als je aan kunt tonen dat je eerder 55 uur werkte en als je solliciteert op banen van 40 uur kan het wellicht wel. Maar ik kan me voorstellen dat het uwv hier kritisch naar kijkt. Bel ze eens om te informeren!

 

Ga je meer werken dus wordt het 40 uur minus een aantal uren als zelfstandige dan krijg je die uren niet meer betaald. Ik weet dus niet of het uwv dit accepteert, anders zou het in jouw voorbeeld zijn 70% van 35 uur. Accepteert het uwv het niet dan wordt het 70% van 20 uur. Je optie c wordt het in ieder geval zeker niet.

 

Ben je bekend met de nieuwe startersregeling van het uwv?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je ondernemend van karakter bent zijn dit geen zaken waar je je bezig mee moet houden.

 

Gedoe met urenlijsten, sollicitatieplicht etc leiden alleen maar af. Zet die webshop op en maak er een succes van, wordt je dan de laan uit gestuurd dan heb je nog meer tijd voor je eigen onderneming.

 

Kortom, zo snel mogelijk een degelijk ondernemingsplan schrijven en aan de slag met die webshop.

Link naar reactie
  • 0

Op deze site maximale uren met behoud ww-uitkering las ik onderstaand verhaal:

 

Mevrouw Wismeijer geeft in dit topic aan dat ze 18 uur in loondienst heeft gewerkt en daarbij tevens een eigen bedrijf had. Na haar ontslag mag ze van het UWV max. 4 uur per week werken in haar onderneming zonder te worden gekort op haar uitkering.

Op het inkomstenformulier hoeft ze alleen het aantal uren dat ze in haar bedrijf steekt te vermelden en niet de inkomsten daarvan. Elk uur dat ze in een week over de toegestane uren (4 uren) heengaat, wordt van haar uitkering afgetrokken. Deze aftrek is gebasseerd op het uurloon van de WW- uitkering.

 

@Henneke: er schijnt dus zo wie zo een bepaald aantal toegestane uren te zijn dat je in je onderneming mag blijven steken, zonder gekort te worden op je uitkering. Dus het voorbeeld wat ik noemde dat de volledige 20 uur als zelfstandige van je uitkering wordt afgetrokken is hier volgens mij niet van toepassing. Mocht iemand anders een andere mening hierover hebben, dan hoor ik dit graag.

 

@ Nico Schouten: uiteraard ga ik met een positieve instelling beginnen aan de webshop. Ik denk echter dat het in deze tijden niet vreemd is, dat ik mij afvraag en graag wil weten hoe een UWV omgaat met een uitkering als je ook als zelfstandige werkt. Vandaar dat ik zo vrij ben om in dit topic om meer informatie te vragen ;)

 

Rest mij de volgende vraag: wat is het maximaal aantal uren wat je in je onderneming - na ontslag - mag blijven werken zonder te worden gekort op je uitkering als je voorheen niet 18 uur in loondienst hebt gewerkt, maar 40 uur?

Je zou zeggen dat dit meer is als de 4 uren die mevrouw Wismeijer in bovenstaand verhaal als zelfstandige mocht blijven werken. Is dit wellicht een uur of 8 tot 10?

 

Als iemand mij hier informatie en/of meer duidelijkheid over kan geven, dan zou ik dat zeer op prijs stellen :)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Als je een ww uitkering gaat aanvragen en je hebt al een bestaande onderneming dan moet je opgeven hoeveel uur je de afgelopen 6 maanden iedere week hebt gewerkt voor jouw onderneming.

 

Dan wordt er gekeken wat het gemiddelde is per week en deze uren mag je dan naast jouw uitkering blijven besteden aan jouw onderneming.

Zo ken ik iemand die naast haar uitkering 10 uur per week mag besteden aan haar onderneming.

 

Heb je jouw onderneming pas 4 weken en je hebt er iedere week 10 uur aan besteed dan wordt het 4 weken maal 10 uur = 40 uur en dit dan delen door 26.

Hoe eerder je dus begint (inschrijven bij KvK) met de onderneming hoe beter het is.

Link naar reactie
  • 0

Hoe eerder je dus begint (inschrijven bij KvK) met de onderneming hoe beter het is.

 

Ingeschreven staan bij de KvK is niet het criterium, het criterium is hoeveel uur jij gespendeerd hebt aan jouw bedrijf. Voorbereidingstijd (de periode voordat je daadwerkelijk begint met verkopen of diensten verlenen) telt ook mee.

 

Voor de rest heeft Stopper een prefect antwoord gegeven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Niet om het één of ander maar hoe kan het UWV controleren hoeveel uren jij aan je bedrijf besteed?

Zeker bij een webshop lijkt me het zeer lastig te controleren omdat je geen uren factureert.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Hoe eerder je dus begint (inschrijven bij KvK) met de onderneming hoe beter het is.

 

Ingeschreven staan bij de KvK is niet het criterium, het criterium is hoeveel uur jij gespendeerd hebt aan jouw bedrijf. Voorbereidingstijd (de periode voordat je daadwerkelijk begint met verkopen of diensten verlenen) telt ook mee.

 

Voor de rest heeft Stopper een prefect antwoord gegeven.

 

Klopt Dennis van de voorbereidingstijd. Maar voorbereidingstijd kan een discussie punt opleveren.

Inschrijven bij KvK is een hard gegeven waar ze in ieder geval niet omheen kunnen.

 

En Basto....inderdaad is het niet te controleren.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor alle informatie tot nu toe. Het begint een stuk duidelijker te worden :)

 

Verder:

Niet om het één of ander maar hoe kan het UWV controleren hoeveel uren jij aan je bedrijf besteed?

Zeker bij een webshop lijkt me het zeer lastig te controleren omdat je geen uren factureert.

 

Het lijkt mij voor het UWV in het geval van een webshop inderdaad moeilijk om de bestede uren te controleren.

Zal het UWV in zo'n geval een aanname doen? Ik neem aan dat als je zegt dat je hier bijv 10 uren uren aan besteed (in avonduren / weekend) dit toch realistisch is?

 

Als je vervolgens 26 weken lang 10 uur gemiddeld per week aan je webshop hebt besteedt, zou het UWV (26 wk x 10 uren = 260 uren / 26 wk = 10 uren) op het moment van ontslag die 10 uren toch niet moeten gaan korten op je uitkering?

(p.s. uitgaande van een uitkering die is gebaseerd op 40 uren loondienst)

 

Ik hoor graag nog even wat jullie mening is hierover..

Link naar reactie
  • 0

 

Het lijkt mij voor het UWV in het geval van een webshop inderdaad moeilijk om de bestede uren te controleren.

Zal het UWV in zo'n geval een aanname doen? Ik neem aan dat als je zegt dat je hier bijv 10 uren uren aan besteed (in avonduren / weekend) dit toch realistisch is?

 

Als je vervolgens 26 weken lang 10 uur gemiddeld per week aan je webshop hebt besteedt, zou het UWV (26 wk x 10 uren = 260 uren / 26 wk = 10 uren) op het moment van ontslag die 10 uren toch niet moeten gaan korten op je uitkering?

(p.s. uitgaande van een uitkering die is gebaseerd op 40 uren loondienst)

 

Ik hoor graag nog even wat jullie mening is hierover..

 

Als jij zegt dat jij er 10 uur in de week mee bezig bent dan denk ik wel dat zij dat geloven. En als zij het niet geloven dan moeten zij maar aantonen dat het niet klopt.

 

Link naar reactie
  • 0

geen idee ??? wel zijn de regels voor starten vereenvoudigd. (lees minder kosten) Je kan nu starten en dan behoudt je een half jaar lang een uitkering van de helft van je dagloon ipv 70%. Omdat er realtief veel aanvragen zijn en het uwv ook moet bezuinigen wordt dit traject nu ook sneller goedgekeurd. Kwestie van een inhoudelijk geloofwaardig verhaal. Ze toetsen niet echt meer op haalbaarheid en cijfers door externen maar de beslissing ligt nu gewoon bij je werkcoach

 

Voordeel, geen verrrekening meer na 2 jaar ;) Nadeel gewoon minder centjes een half jaar lang. :P

 

Link naar reactie
  • 0

Is de regelgeving omtrent het reeds ingeschreven staan en het aanvragen van een uitkering onlangs aangepast? Als ik google dan zie ik veel dat je geen kans maakt op een uitkering als je reeds ingeschreven staat. Is die informatie gedateerd?

 

Ik mag toch hopen dat bovenstaande niet klopt !? Wat is jullie mening?

Link naar reactie
  • 0

zoals eerder gemeld. geen idee. Maar uwv moet zwaar bezuinigen en ze willen alles zoveel mogelijk via de e-coach gaan doen. Dus zal het mij niet verbazen als ze op dat gebied moeilijker gaan doen. Gewoon een halfjaar 50% ipv 70% en dan afscheid nemen is voor het uwv minder werk en kosten wat ze op dit moment goed uit zal komen. ;)

 

En ja de info op mijn uwv of werk.nl is vaak zo cryptisch dat je of helderziend of jurist moet zijn om het te begrijpen :-\

Link naar reactie
  • 0

Gezien de onzekere situatie op mijn werk en de toch wat tegenstrijdige reacties kan ik er op dit moment geen vinger op leggen wat de gevolgen zijn als ik mij inschrijf bij de KvK en over een aantal maanden werkloos raak.

 

Helaas kan niemand mij echt aangeven hoe het precies zit en dit maakt mij erg nerveus en blokkeert mij eerljk gezegd in het beslissen om mij in te gaan schrijven.

 

Ik zit er nu sterk over te denken om mij niet in te schrijven bij de KvK en mijn activteiten voorlopig hobby-matig te houden.

 

Het is erg jammer dat de maatschappij op dit moment zo in elkaar steekt dat je weinig gemotiveerd raakt om in een situatie zoals waar ik in zit een eigen bedrijf te beginnen. Je moet zodra je je inschrijft bij de KvK bijna zeker zijn dat - als je ontslag krijgt van je baan in loondienst - je volledig kan redden zonder de inkomsten van een uitkering.

 

Erg jammer allemaal.... :-\

 

Reacties zijn welkom....

Link naar reactie
  • 0

een echte ondernemer laat zich niet weerhouden door dit soort problematiek. Toen ik in 1984 mijn baan kwijt raakte in een periode vergelijk baar met nu waren er niet dit soort vangnetten. Ben daarom gewoon begonnen en heb mijn ww toen aan de wilgen gehangen. 22 jaar geen spijt van gehad. In 2007 door het wegvallen van mijn afzetmarkt gestopt en in loondienst gegaan. In 2012 op de keien beland vanwege de crisis. En nu gewoon weer helemaal opnieuw beginnen.

 

geen zekerheden meer maar wel voldoening in wat ik nu doe.

 

Als je zo vast wilt houden aan verworven rechten vraag jezelf dan af of je wel als ondernemer wil starten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien de onzekere situatie op mijn werk en de toch wat tegenstrijdige reacties kan ik er op dit moment geen vinger op leggen wat de gevolgen zijn als ik mij inschrijf bij de KvK en over een aantal maanden werkloos raak.

 

Helaas kan niemand mij echt aangeven hoe het precies zit en dit maakt mij erg nerveus en blokkeert mij eerljk gezegd in het beslissen om mij in te gaan schrijven.

 

Ik zit er nu sterk over te denken om mij niet in te schrijven bij de KvK en mijn activteiten voorlopig hobby-matig te houden.

 

Het is erg jammer dat de maatschappij op dit moment zo in elkaar steekt dat je weinig gemotiveerd raakt om in een situatie zoals waar ik in zit een eigen bedrijf te beginnen. Je moet zodra je je inschrijft bij de KvK bijna zeker zijn dat - als je ontslag krijgt van je baan in loondienst - je volledig kan redden zonder de inkomsten van een uitkering.

 

Erg jammer allemaal.... :-\

 

Reacties zijn welkom....

 

Je kan natuurlijk morgen ook gewoon bellen met de instantie die er over gaat, dan weet je het zeker.

Link naar reactie
  • 0

Gezien de onzekere situatie op mijn werk en de toch wat tegenstrijdige reacties kan ik er op dit moment geen vinger op leggen wat de gevolgen zijn als ik mij inschrijf bij de KvK en over een aantal maanden werkloos raak.

 

Helaas kan niemand mij echt aangeven hoe het precies zit en dit maakt mij erg nerveus en blokkeert mij eerljk gezegd in het beslissen om mij in te gaan schrijven.

 

Alles is al duidelijk uitgelegd alleen je maakt het jezelf veel te moeilijk.

 

Als je vanaf vandaag je uren op gaat schrijven die je besteed aan je ondernemingsplan (incluis de uren die je besteed aan onderzoek op dit forum) dan ben je al begonnen met je urenregistratie.

 

Mocht je ergens in de komende maanden ontslagen worden dan mag je het gemiddelde aantal uren van de afgelopen 26 weken besteden aan je onderneming zonder dat dit gekort wordt op je uitkering.

 

Vervolgens is het aan jou hoe jij omgaat met de ww regels. Ga je steeds meer tijd stoppen in je eigen onderneming dan geef je dit aan op de formulieren die je in moet vullen.

 

Zoals anderen al zeggen, als dit soort 'onzekerheden' je al aan het twijfelen brengen over ondernemerschap iets voor jou is dan moet je je sowieso afvragen of het wel jouw ding is.

 

Waarom wil je sowieso een webwinkel, alleen om iets bij te verdienen of heb je de ambitie om er iets groots van te maken?

Link naar reactie
  • 1

Is de regelgeving omtrent het reeds ingeschreven staan en het aanvragen van een uitkering onlangs aangepast? Als ik google dan zie ik veel dat je geen kans maakt op een uitkering als je reeds ingeschreven staat. Is die informatie gedateerd?

 

Ik mag toch hopen dat bovenstaande niet klopt !? Wat is jullie mening?

 

In de categorie "dan wil ik het weten ook" zojuist even gebeld met het UWV.

 

Als je ingeschreven staat bij de KVK heeft dit geen impact op je uitkering. Wanneer je aangeeft dat je, bijvoorbeeld, voorafgaand aan de uitkering 10 uur per week aan je bedrijf besteedde zal dit niet gekort worden. Als je gedurende de WW 16 uur besteedt aan je bedrijf zal er 16-10=6 uur gekort worden.

 

Tevens krijg je, na het toekennen van een uitkering, een werkcoach toegewezen. Daar bestaat de mogelijkheid dat je werkcoach kan bepalen dat je full time met het bedrijf aan de slag kunt en 6 maanden lang de WW behoudt zonder gekort te worden.

 

Zo zie je maar weer, gewoon de telefoon pakken is altijd sneller en accurater dan zoekmachines gebruiken :)

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
Daar bestaat de mogelijkheid dat je werkcoach kan bepalen dat je full time met het bedrijf aan de slag kunt en 6 maanden lang de WW behoudt zonder gekort te worden.

 

even een kleine nuancering: Je bepaalt zelf of je fulltime aan de slag wil als ondernemer en op basis van jouw bedrijfsplan kan de werkcoach daar toestemming voor geven.

 

Daarnaast zijn per 1 januari de regels veranderd: je wordt als je start wel degelijk gekort met nog eens 21% zodat er van jouw dagloon effectief maar 50% aan ww overblijft, :-\ alleen hoef je in de nieuwe situatie niet meer je inkomsten te verrekenen. :)

 

er zitten dus nadelen aan de nieuwe regeling maar ook voordelen. Minder uitkering maar ook minder regels. Tja ook het UWV moet bezuinigen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Goede correctie. Ik bedoelde te zeggen dat de werkcoach kan bepalen dat je gedurende 6 maanden uitkering krijgt ongeacht de uren die je in je bedrijf steekt.

 

Je tweede punt is wel vreemd. Tegen mij werd niets verteld over extra gekort worden. Integendeel zelfs, er werd gezegd 'met behoud van volledige WW'. Volgens mij is het daar net zo "makkelijk" en "leuk" als bij de BD.. :-\

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Citaat van een reactie in dit topic: "Als je ingeschreven staat bij de KVK heeft dit geen impact op je uitkering. Wanneer je aangeeft dat je, bijvoorbeeld, voorafgaand aan de uitkering 10 uur per week aan je bedrijf besteedde zal dit niet gekort worden. Als je gedurende de WW 16 uur besteedt aan je bedrijf zal er 16-10=6 uur gekort worden"

 

Citaat van een reactie in dit topic: "Daarnaast zijn per 1 januari de regels veranderd: je wordt als je start wel degelijk gekort met nog eens 21% zodat er van jouw dagloon effectief maar 50% aan ww overblijft, :-\ alleen hoef je in de nieuwe situatie niet meer je inkomsten te verrekenen. "

 

Dit is dus precies wat ik bedoel :-\. Bovenstaande opmerking is gebaseerd op het opvragen van informatie bij het UWV. Je zou dan dus denken dat je niet gekort wordt als je het aantal uren wat je gemiddeld aan je bedrijf besteedde na je ontslag op hetzelfde niveau houdt als voor je ontslag.

Dan lees ik de tweede opmerking dat de regels toch weer anders in elkaar steken en je (lees citaat) maar 50% effectief overhoudt van je WW. Nogal een verschil met: "niet gekort worden op je uitkering bij het gelijk houden van het aantal uren wat je in je bedrijf besteedt na je ontslag"

 

> Al deze verschillende inbreng zorgt er toch helaas voor dat - indien je in een situatie zit waarbij het redelijk onzeker is dat je je baan in loondienst behoudt - niet één twee drie begint aan het starten van een bedrijf en het inschrijven daarvan bij de KvK.

Het probleem is dat blijkbaar niemand het precies weet en kan vertellen wat de exacte gevolgen zijn als je bij het aanvragen van een uitkering reeds een bedrijf hebt.

 

Ik weet dat ondernemen risico nemen is, maar dit moet niet totaal onverantwoord zijn. Zo maar even 50% gekort worden op een evt. uitkering is niet iets wat ik (en velen met mij) kunnen veroorloven.

 

Nogmaals, ik denk er sterk over om eerst hobbymatig te beginnen en van daaruit evt in de toekomst dit te registeren als bedrijf.

 

Ik blijf het nogmaals jammer vinden dat er geen 100% duidelijkheid is over de gevolgen voor je WW als je bij aanvraag reeds een bedrijf hebt.....

Link naar reactie
  • 0

Een eigen bedrijf starten vanuit een WW-uitkering

 

U kunt met geheel of gedeeltelijk behoud van uw WW-uitkering een eigen bedrijf starten. U hebt 2 mogelijkheden: U maakt gebruik van de startersregeling per 1 januari 2013: u ontvangt voor een vaste periode van 26 weken 29% minder WW-uitkering. Hiervoor hebt u toestemming nodig van uw werkcoach. Tijdens de startperiode mag u alles doen wat nodig is voor uw eigen bedrijf.

U krijgt minder WW-uitkering: u laat uw uitkering stopzetten voor het aantal uren dat u als zelfstandige gaat werken. Uw uitkering gaat dan definitief omlaag. U hebt geen toestemming nodig van uw werkcoach.

 

Wanneer komt u in aanmerking?

U hebt een ondernemingsplan.

 

Hoe kunt u aanvragen?

 

U kunt doorlopend een aanvraag indienen. U vraagt aan bij UWV.

 

(Oftewel, maak je ondernemingsplan klaar, ga ermee naar het UWV om te overleggen, ook al zit je niet in de WW-uitkering, het is natuurlijk altijd handig om je te gaan verdiepen in de worst-case scenario.

Dan ben je er altijd zeker van, ongeacht het ondernemersschap bloed in je hebben of niet, dat komt bij mij een beetje als waanzin over)

Who does not dare, never wins

Link naar reactie
  • 0
Je tweede punt is wel vreemd. Tegen mij werd niets verteld over extra gekort worden. Integendeel zelfs, er werd gezegd 'met behoud van volledige WW'. Volgens mij is het daar net zo "makkelijk" en "leuk" als bij de BD..

   

op de website van Antwoord voor bedrijven is inderdaad te lezen wat HenkR ook al schrijft. namelijk dat er een korting van 29% toegepast wordt waardoor de uiteindelijke uitkering ongeveer 50 % van je dagloon is.

 

Tja de belastingtelefoon bel ik regelmatig als vrijwilliger voor de ouderenbonden maar er zitten maar weinig mensen aan de lijn met verstand van zaken. :-\ de meesten komen niet verder dan voorlezen uit de "belastingbijbel" ;D

Link naar reactie
  • 0

de regels zijn echt veranderd hoor! wat de henken hierboven zeggen klopt als een bus. Maar in alle eerlijkheid: waarom lees je zelf de UWV site niet, daar staat het echt gewoon op.

 

Ik heb dit soort dingen ook zelf uitgezocht, ik heb eerst gekozen voor optie 2, dus minder uren en daarna stopgezet. Hetgeen me enorm opluchtte. Van het UWV word ik niet blij. Maar goed, ieder mens heeft centjes nodig en natuurlijk doe je het zo voordelig mogelijk.

Je moet dan dus solliciteren op banen voor het aantal uren dat overblijft. Ik heb een paar maanden ww gehad, en geen werkcoach gezien overigens.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.