• 0

vraag rekeningschema boekwinst

Hallo allemaal,

 

Even en vraagje over het boeken van boekwinst bij verkoop van een activa.

Kan ik de boekwinst direct boeken op de afschrijvingsrekening(afschrijving wordt dan minder), of moet ik een rekening boekwinst/verlies aanmaken in de rubriek afschrijvingen?

 

b.v.b dank voor de info

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, ik begrijp het.

Maar toch zie je vaak onderstaande zin staan bij een jaarrekening onder grondslagen voor bepaling van het resultaat.

Hieruit maak ik dan op dat ze eventuele boekwinst niet boeken op buitengewone baten, maar direct op de kostenrekening afschrijving van het desbetreffende activa.

Ik heb nu de balansrekeningen activa en afschrijving activa.

Het verschil tussen deze twee rekeningen is dus de boekwaarde.

Ook heb ik de w&v rekening afschrijfkosten.

Ik boek dus elke afschrijving

Afschrijfkosten

Aan

Afschrijving activa

 

Nu kan ik bij verkoop en boekwinst natuurlijk de boekwinst credit op de w&v Buitengewone baten zetten.

Maar als ik de boekwinst credit op de w&v rekening afschrijfkosten activa zet, dan geeft dat uiteindelijk het zelfde resultaat.

Maar of mijn gedachten kloppen weet ik niet....

 

 

 

Afschrijvingen en overige waardeverminderingen               

De afschrijvingen worden gebaseerd op de verkrijgingsprijs. Afschrijvingen vinden plaats volgens de               

lineaire methode op basis van de geschatte economische levensduur. Boekwinsten en verliezen               

bij verkoop van materiële vaste activa zijn begrepen onder de afschrijvingen.

               

               

 

Link naar reactie
  • 0

Ben je van plan nog te investeringen, dan zou je gebruik kunnen maken van de herinvesteringsreserve indien dit voordelig is. Dit zal onder andere afhankelijk zijn van je resultaat van het betreffende jaar.

 

Als je de jaarrekening en de aangifte laat doen door een boekhouder, dan valt de winst (en de verkoop) meer op als je deze boekt op incidentele baten. Dan kan later een en ander nog beoordeeld worden, bijvoorbeeld of er nog desinvesterigsbijtelling moet plaatsvinden.

Link naar reactie
  • 0

Afschrijvingen en overige waardeverminderingen               

De afschrijvingen worden gebaseerd op de verkrijgingsprijs. Afschrijvingen vinden plaats volgens de               

lineaire methode op basis van de geschatte economische levensduur. Boekwinsten en verliezen               

bij verkoop van materiële vaste activa zijn begrepen onder de afschrijvingen.

               

 

Volgens de herkomst van de quote wil men "Boekwinst" , misschien in woord of betekenis vermijden. Kan ik begrijpen. "Boekwinst staat op credit, terwijl Winst (saldo) op debet terecht komt" . Dat ziet niet lekker.

 

Maar er is volgens mij veel vrijheid . Ik mijn voorbeeld ben ik geneigd om het bij buitengewone baten te plaatsen, maar niet daar weer onder boekwinst. (Zie boekwinst IB aangifte).

In verband met een eventuele suppletie op de BTW achteraf zet ik graag de BTW belaste Baten dicht bij de rubrieken van de reguliere omzet, omdat voor een jaar-suppletie deze totale (belaste) grondslag ook genoteerd moet worden.

 

Als ik de werkelijk betekenis van boekwinst mag geloven. Moet je eerst de betreffende inventaris met de boekwinst verhogen. Degenen die dat doen maken wellicht dan van Boekwinst een aparte rubriek op de W&V rekening. De verkoop boeking gaat dan direct aan inventaris neem ik aan.

 

Is wel leuk en aardig maar dan komt er voor mij geen verkoopbedrag (belast) dichtbij (of in) de omzet rubrieken.

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja als het dan toch een technische discussie word.. dan maar even de theorie.. Buitengewone baten en lasten word zo ongeveer net zo vaak verkeerd gebruikt als het woord accountant (wettelijk beschermde titel) voor een "gewone" boekhouder.

 

Een onderneming heeft zelden tot nooit buitengewone baten of lasten en een boekwinst op de verkoop van een activum is dat zeker niet. In een formele jaarrekening valt een buitengewone post namelijk buiten het normale resultaat uit bedrijfsuitoefening.

 

Bij buitengewoon moet je denken aan onverzekerde kosten als gevolg van een aardbeving of misschien een wat actueler voorbeeld voor SNS bank zouden een buitengewone resultaten ontstaan als gevolg van de nationalisatie

 

De boekwinst van de verkoop van een bedrijfsmiddel hoort gewoon onder de normale bedrijfsuitoefening en dus inderdaad onder de afschrijvingskosten.

 

Voor het doel van aansluiting tussen de vaste activa subadministratie / activa verloopstaat en de mutaties in het grootboek kan je een aparte rekening maken voor boekwinst en verlies. uiteindelijk moet je voor de IB ook een verloopstaat van de activa invullen waar desinvesteringen ook onderdeel van uitmaken, door een aparte rekening voor boekwinst te gebruiken kan het makkelijker zijn om verschillende posten in de balans en winst- en verliesrekening te herleiden tot de gegevens op de activa verloop staat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel,

 

Begrijp ik nu goed dat je dus de boekwinst eventueel credit op de W&V kosten rekeningafschrijving kan boeken als het gaat om een enkele boekwinst van een autoverkoop?

Wat de boekwinst is toch eigelijk een correctie op de te hoge afschrijvingen in het verleden?

 

In dat geval begrijp ik ook de regel in de jaarrekening dat:

Boekwinsten en verliezen bij verkoop van materiële vaste activa zijn begrepen onder de afschrijvingen.

 

b.v.b dank voor de info

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan93,

 

Boekwinst boek je op de grootboekrekening 9... "Incidentele verliezen en winsten" en is onderdeel van van de Algemene V&W-rekening, oftewel de resultatenrekening. Het gebruik van de grootboekrekening "Incidentele verliezen en winsten" komt inderdaad niet vaak voor, maar is wel terdege van belang. Deze rekening wordt gebruikt voor een resultaat die niet onder een normale bedrijfsvoering valt. Je gaat er immers aan het begin van het jaar niet vanuit dat je boekwinsten op een activum (machine e.d.) gaat maken, maar winst probeert te maken met hetgeen je doet.

 

Voorbeeldje van hoe het een en ander geboekt dient te worden:

 

Stel, op de balans staat een machine van 10.000 euro en er is al op afgeschreven 8.200 euro. Dan is de boekwaarde 1.800 euro. Stel dat de verkoopprijs 1.000 euro is, dan heb je een verlies van 800 euro.

 

Nu moeten de waarden van deze grootboekrekening worden "glad" geboekt, dus de machine moet van de balans af en de afschrijvingen ook die op deze machine hebben plaatsgevonden. Dit boek je dan als volgt als je het verkoopbedrag bijvoorbeeld op de bank hebt ontvangen:

 

110 Bank 1.000 (debet)

015 Afschrijving 8.200 (debet)

940 Incidentele verliezen en winsten 800 (debet)

AAN 010 Machines 10.000 (credit)

 

Verliezen komen debet, winsten credit op de rekening "Incidentele verliezen en winsten".

 

Hopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan93,

 

Boekwinst boek je op de grootboekrekening 9... "Incidentele verliezen en winsten" en is onderdeel van van de Algemene V&W-rekening, oftewel de resultatenrekening. Het gebruik van de grootboekrekening "Incidentele verliezen en winsten" komt inderdaad niet vaak voor, maar is wel terdege van belang. Deze rekening wordt gebruikt voor een resultaat die niet onder een normale bedrijfsvoering valt. Je gaat er immers aan het begin van het jaar niet vanuit dat je boekwinsten op een activum (machine e.d.) gaat maken, maar winst probeert te maken met hetgeen je doet.

 

Voorbeeldje van hoe het een en ander geboekt dient te worden:

 

Stel, op de balans staat een machine van 10.000 euro en er is al op afgeschreven 8.200 euro. Dan is de boekwaarde 1.800 euro. Stel dat de verkoopprijs 1.000 euro is, dan heb je een verlies van 800 euro.

 

Nu moeten de waarden van deze grootboekrekening worden "glad" geboekt, dus de machine moet van de balans af en de afschrijvingen ook die op deze machine hebben plaatsgevonden. Dit boek je dan als volgt als je het verkoopbedrag bijvoorbeeld op de bank hebt ontvangen:

 

110 Bank 1.000 (debet)

015 Afschrijving 8.200 (debet)

940 Incidentele verliezen en winsten 800 (debet)

AAN 010 Machines 10.000 (credit)

 

Verliezen komen debet, winsten credit op de rekening "Incidentele verliezen en winsten".

 

Hopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen.

 

Bedankt voor je info,

 

Ik boekte ook altijd op deze manier.

Maar wat is moet ik dan denken van de regel in de toelichting van de jaarrekening

Boekwinsten en verliezen

bij verkoop van materiële vaste activa zijn begrepen onder de afschrijvingen.

Wat bedoelen ze dan met deze zin?

 

Ik begin nu toch een beetje in de war te raken.

Roel beweert dat boekwinst juist geen bijzondere baten zijn, en vallen onder de normale bedrijfsuitvoering

De boekwinst van de verkoop van een bedrijfsmiddel hoort gewoon onder de normale bedrijfsuitoefening en dus inderdaad onder de afschrijvingskosten.

In zijn aangehaalde link naar het boek staat het ook beschreven.

 

Maar in het IB aangifte heb je onder de buitengewonde baten wel weer de post boekwinst.....en dit valt buiten het resultaat van de normale bedrijfsuitoefening...

 

Ik wil het graag begrijpen....

 

b.v.b dank voor alle info

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ach ja Jan, dit is nu een verschil tussen fiscale terminologie en de regels rondom jaarrekening recht ofwel de commerciele balans.

 

In formele zin val jij niet onder de uitgebreide jaarrekening / verslaggevings regels. De reden dat ik het uit die hoek benader is omdat ik boekhouder ben en vaak voor wat grotere bedrijven werk waar regelmatig gerapporteerd word en aan interne en externe belanghebbenden (aandeelhouders, bank, management) verslag moet doen op basis van die regels als aan de fiscus. kortom ik baseer "mijn" boekhoudingen op de verslaggevingsregels en 1x per jaar moet je dat dan vertalen naar een fiscale jaarrekening tbv de VPB of IB aangifte.

 

Het is dus niet zozeer fout als wel een keuze die je maakt. baseer je je boekhouding op jaarrekening verslaggevingsregels en richtlijnen of op de fiscale. de verslaggevingsregels hebben als doel dat alle "stakeholders" / belanghebbenden goede informatie krijgen over de gang van zaken bij de onderneming. Terwijl fiscale regels vooral zijn gericht op de winstbepaling en af te dragen belasting

 

Bij kleine ondernemingen is het dus misschien wel logischer om voor de fiscale regels te kiezen.

 

Kort gezegd, zet je boekhouding op zoals jij het het meest duidelijk is, als je niet met tussentijdse rapportages werkt lijkt de keus voor de fiscale regels het meest logisch, met het screenshot van brood is dus ook wel duidelijk dat de belastingdienst het apart "uitvraagt" in de uitgave en dat het dus handig is om een aparte rekening ervoor te hebben. En nee, boekwinst is geen correctie op teveel afschrijving in het verleden. (daarvoor bestaat de herwaardering, maar dat terzijde).

Boekwinst is slechts een boeking voor het verschil tussen de waarde op de balans en de werkelijke opbrengst bij verkoop.

Je zou heb een beetje kunnen vergelijken met koersverschillen op valuta.

Het komt dus zelden voor dat de verkoopopbrengst van een bedrijfsmiddel exact gelijk is aan de boekwaarde. Maar het doel van afschrijving is ook niet om de exacte waarde van een bedrijfsmiddel bij te houden maar slechts om de kosten van investeringen die meerdere jaren gebruikt worden ook over meerdere jaren te verdelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.