• 0

Bedrag uit incasso zaak lager dan hoofdsom

In 't kort;

Doordat een klant na de betalingstermijn niet had betaald werden er aanmaningen verzonden. Nog geen reactie, ook telefonisch contact bracht geen oplossing. Daarna werd een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld. De klant liet het tot een rechtszaak komen, waarbij hij niet kwam opdagen. Dus vordering bij verstek toegewezen. Nu komen we langzaam op mijn vraag.

 

Op de afrekening van de gerechtsdeurwaarder staan alle bedragen genoemd welke gemoeid zijn met deze zaak, echter het bedrag wat ik ontvang na aftrek van alle kosten haalt het niet bij het bedrag wat uiteindelijk mijn factuurbedrag is.

 

Is het niet zo dat als ik een incasso opdracht geef, ik toch minimaal mijn eigen factuurbedrag plus rente over deze periode terug mag ontvangen?

 

Tot nu toe hebben we gelukkig nog nooit van een gerechtsdeurwaarder gebruik hoeven maken, vandaar ook deze vraag, zodat we toekomstige zaken met een beter resultaat af kunnen sluiten.

 

Iemand ook zoiets ooit meegemaakt?

 

 

 

 

www.solid-web.nl :. Partner in webdevelopment .:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is het zo dat je je klant de incassokosten ook in rekening kan brengen, maar weet dit niet zeker.

Volgens mij moet dit dan wel in je Algemene Voorwaarden verwerkt staan!!!

Dat is niet noodzakelijk. Je kan het ook lopende de incasso aanzeggen.

 

Helaas is het niet zo dat je altijd de vordering plus rente krijgt uitgekeerd na executie. Het ligt er geheel aan wat de rechter als(buiten)gerechtelijke kosten toekent, in het bijzonder voor wat betreft het salaris voor de gemachtigde. Indien er meer kosten zijn gemaakt dan de rechter heeft toegekend, dan zal dit uiteindelijk helaas voor jouw rekening komen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag wat in vordering is gebracht en wat ook ontvangen is, min het bedrag wat de gerechtsdeurwaarder in rekening heeft gebracht geeft een eindsom. Deze eindsom is op een klein bedrag na het gevorderde factuurbedrag.

Wij kregen als uitleg dat uiteindelijk de BTW teruggave over dit bedrag het geheel weer sluitend moet maken.

 

Het was dus niet de rente op de vordering, maar de BTW die nog verrekend moet gaan worden.

Dit geeft op de eindafrekening van de gerechtsdeurwaarder een vertekend beeld.

 

www.solid-web.nl :. Partner in webdevelopment .:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.