• 0

Solliciteren en een eigen bedrijf

Beste allemaal,

 

ik wil graag de volgende situatie even voorleggen:

stel je solliciteert (na een ontslag) naar een fulltime baan (40 uren) en in de avonduren / weekenden ben je reeds bezig met het runnen van een eigen bedrijfje (webwinkel in dit geval).

 

Nu kan het zijn dat het bedrijf waar je solliciteert bijvoorbeeld denkt dat je door het hebben van een eigen bedrijfje minder betrokken bent of dit misschien een nadelige invloed heeft op de uitoefening van je werk bij dat bedrijf.

 

vraag 1)

ben je bij een sollicitatie of inschrijving bij een uitzendbureau verplicht om te vermelden dat je ook een eigen bedrijfje runt?

 

vraag2)

vinden jullie het wel / niet handig om het hebben van een bedrijfje bij een sollicitatie te vermelden in je CV?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of je het wel of niet verplicht bent weet ik niet maar ik vind het wel zo fatsoenlijk om het netjes te melden. In het verleden heb ik hier nooit geen problemen mee gehad.

Ik heb dit altijd in mijn C.V. vermeld en heb er nooit een negatief woord over gehoord. Dat is alweer een paar jaar terug (werk inmiddels fulltime voor mezelf) maar ik kan me niet indenken dat dit de laatste jaren anders is geworden.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Of het verplicht is ligt aan het bedrijf waar je soliciteerd, liegen is strafbaar.

 

Ook kan het zijn dat je een concurentie/relatiebeding moet tekenen.

 

Het ligt er ook aan wat je gaat doen en waar je op solliciteerd. Als je een 9-5 baan bij de supermarkt begint en je hebt een eigen bedrijf in het bouwen van websites, zal niemand hier een probleem mee hebben.

Als je echter een webshop hebt met telefoons en je gaat werken in een winkel waar ze telefoons verkopen, kan ik me zomaar voorstellen dat ze je niet gaan aannemen.

 

Dus er is niet echt iets zinnigs over te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Helaas niet altijd Norbert: Vorig jaar sollicitatie gedaan bij een bedrijf. Waren laaiend enthousiast over CV kennis en de rest maar toen ik vertelde dat ik in het verleden ruim 25 jaar ondernemer geweest was zag ik toch de aarzeling. En inderdaad afgewezen.

 

paar maanden later bij een Headhunter gezeten. Ook die laaiend enthousiast en ik paste 100% in het profiel. Bleek dus voor dezelde nog steeds openstaande functie. Headhunter zou zich toch sterk maken en mij weer voordragen als de perfecte kandidaat. maar helaas :-\

 

Dus nu toch weer maar druk aan de bak als ondernemer. En ja ben eigenlijk ook weer helemaal happy ;)

Link naar reactie
  • 0

Helaas niet altijd Norbert: Vorig jaar sollicitatie gedaan bij een bedrijf. Waren laaiend enthousiast over CV kennis en de rest maar toen ik vertelde dat ik in het verleden ruim 25 jaar ondernemer geweest was zag ik toch de aarzeling.

 

Tja Henk, vervelend, maar volgens mij niet vergelijkbaar met de situatie van topicstarter: die runt part time een webwinkel in de avonduren. Is toch wel wat anders...

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

juist daarom denk ik dat werkgevers er momenteel dit niet als een pré zien. 40 uur werken en dan nog in de avond aan het werk. Kan je wel bagataliseren maar wat als de werknemer in de stress slaat omdat zijn toko niet wordt wat hij verwacht of erger als het financiele problemen oplevert.

 

Zelf 5 jaar lang mensen geselecteerd voor partime banen in de avond uren. Maar de meeste problemen daarbij had ik toch met medewerkers die al overdag 40 uur werkten.

 

Nu ik als ondernemer binnenkort weer partimers of wellicht fulltimers nodig heb houd ik mijn ervaring toch in mijn achterhoofd.

 

het zal echter wel altijd een dilemma blijven om dit soort zaken te vermelden. wat voor de een niet relevant is geeft bij de ander al gauw koudwater vrees. Denk dat TS het per sollicitatie moet bekijken wat hij wel of niet vermeldt.

Link naar reactie
  • 0

@Henk

Dan ga je er vanuit dat elke uitzendbaan standaard bestaat uit een 40 urige werkweek.

Ik kan mij zo voorstellen dat een schoonmaakbedrijf mensen misschien wel in de vroege ochtend aan het werk willen.

Dan werk je misschien 20 uur per week voor dit schoonmaakbedrijf en die andere uren heb je dan voor je eigen bedrijf.

 

Veel mensen willen juist geen part time werk en nu heb je iemand die dat wel graag wil.

 

Kortom, ik zie het probleem niet.

 

Geen idee trouwens hoe ik nou op het voorbeeld met een schoonmaakbedrijf kom

Link naar reactie
  • 0
het zal echter wel altijd een dilemma blijven om dit soort zaken te vermelden

Wat mij betreft is dát geen dilemma: je behoort het gewoon te vermelden. Eerlijk en volledig duurt altijd het langst.

 

Wat een werkgever daar vervolgens mee doet is vers 2, maar niet vermelden is wat mij betreft direct een ernstige vertrouwensbreuk. Wat mij betreft genoeg voor ontslag op staande voet. En met "wat mij betreft" bedoel ik dan de emotionele en morele kant, niet de formele juridische.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@Nico, mijn ervaring is dat mensen die al 40 uur werken en daar bij dan nog 15 - 20 uur andere dingen doen op een gegeven moment toch verslappen. Heb dat als "werkgever" in loondienst vaak genoeg mee gemaakt. En ook aan eigen lijf ondervonden. 60 uur per week de boog gespannen houden is niet niks. voor mezelf stel ik nu echt de prioriteit dat er meer is dan 60 uur werken in het leven. en die lijn ga ik toch ook in mijn beleid voeren.

 

En dat schoonmaakbedrijf? helemaal goed ;D Een branche om bij uitstek partime te werken want 40 uur poetsen is behoorlijk zwaar :-\

 

Genoeg over mijn eigen ervaringen: terug naar TS. Wellicht zijn hier ervaringsdeskundigen die hem een goed advies kunnen geven hoe ze dat wel gelukt is :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het verleden heel wat jaren van uitzendbureau's gewerkt.

Daarom ben ik net als Norbert van mening dat je gewoon moet zeggen waar je zoal mee bezig bent.

 

Dat is ook waarom ik over parttime werk als uitzendkracht begon.

 

Stel je hebt een webwinkel en je wilt graag voor 3 uur 's middags thuis wil zijn ivm de verzendingen dan weten ze dat bij het uitzendbureau.

Het kan gebeuren dat ze jou daarop werk aanbieden dat mooi aansluit op die andere activiteit, jouw webshop.

 

Ook willen bedrijven soms iemand die net een beetje harder loopt dan de gemiddelde uitzendkracht.

Voor tijdelijke klussen hebben ze dan liever iemand die er nog iets anders naast doet dan de zoveelste uitzendklacht (geen typo) die het vuur mist.

Link naar reactie
  • 0

Tja lezen is soms moeilijk :-[ had er overheen gekeken dat TS bij een uitzendbureau wilde solliciteren. en daar liggen de criteria vaak anders. Zo had ik in 2007 een baan voor 20 uur in de avond (schoonmaak) en kreeg ik via het uitzendbureau er nog eens 40 uur bij fulltime in de administratie. Zij hadden daar inderdaad geen moeite mee, mijn lijf na een maand of 8 wel :-\

Link naar reactie
  • 0

het zal echter wel altijd een dilemma blijven om dit soort zaken te vermelden

Wat mij betreft is dát geen dilemma: je behoort het gewoon te vermelden. Eerlijk en volledig duurt altijd het langst.

 

Wat een werkgever daar vervolgens mee doet is vers 2, maar niet vermelden is wat mij betreft direct een ernstige vertrouwensbreuk. Wat mij betreft genoeg voor ontslag op staande voet. En met "wat mij betreft" bedoel ik dan de emotionele en morele kant, niet de formele juridische.

Niet helemaal mee eens, ontslag op staande voet mag alleen bij liegen. Je hoeft het niet te vermelden als ze er niet om vragen. Als de ondernemer het vergeet is dat zijn eigen stomme schuld.

Mijn mening is juist zo min mogelijk vertellen, vooral omdat je toch niet van plan bent een langdurige werkrelatie te gaan beginnen.

Link naar reactie
  • 0
Je hoeft het niet te vermelden als ze er niet om vragen. Als de ondernemer het vergeet is dat zijn eigen stomme schuld.

 

daarom zit er bij de meeste schoomaakbedrijven wel een aanhangsel bij het contract waarin naar andere banen gevraagd wordt. :P Die zijn "gekke henkie" niet ;D

 

hou ik er dus zelf ook maar in ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.