• 0

Klant annuleert opdracht obv mondelinge overeenkomst

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb in oktober met 2 klanten (die elkaar goed kennen) een gesprek gehad om voor hen de belastingaangifte te verrichten. Dit is mondeling overeengekomen, er staat niets op papier. Vervolgens heb ik nog wat gratis advieswerk voor één van beide verricht.

Nu hebben in korte tijd beide klanten per email de opdracht geannuleerd. Ze geven dus per email aan dat er overeenstemming was, maar geven n u aan toch naar een andere boekhouder te gaan.

 

Ik heb dus behalve het kennismakingsgesprek nog geen kosten gehad voor deze opdracht. wat adviseren jullie om te doen??

In principe moeten beide volgens mij het overeengekomen bedrag betalen, maar is de email om op te zeggen voldoende bewijs?

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren!

WIlt u weten hoe wij meerwaarde uit uw administratie kunnen halen?? Neem contact met ons op!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb ook eens een boekhouder gesproken die na het kennismakingsgesprek een factuur stuurde.

Die is het dus niet geworden. Factuur nooit betaald en mijn 2 familieleden die ook een gesprek met dit kantoor hadden ingeboekt, gelijk verwittigd.

 

Je geeft zelf al aan dat je gratis advies hebt gegeven en kennismakingsgesprekken hebt gevoerd.

 

Als ik het goed begrijp heb je de afgesproken werkzaamheden nooit begonnen of uitgevoerd.

 

Hup naar de volgende klant zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, even voor de duidelijkheid, ik stuur dus NOOIT zomaar facturen vooraf.

Echter voor deze klant ben ik zo naief geweest om veel gratis advies en hulp te geven met de gedachte dat ik dit terug zou verdienen als ik hierdoor de account binnen zou halen. Nu heb ik al het advies en hulp gegeven om zijn produkt te verbeteren en meldt de klant doodleuk dat hij toch maar naar een andere boekhouder gaat.. Vandaar dat ik alleen in dit geval hier een beetje mee in de maag zit... bij andere klanten had ik inderdaad gedacht.. "Hup door naar de volgende klant.!"

 

WIlt u weten hoe wij meerwaarde uit uw administratie kunnen halen?? Neem contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar er is toch echt een geldige (mondelinge) overeenkomst gesloten voor een opdracht met een bepaalde waarde.

Deze opdracht wordt nu geannuleerd, dat kan toch niet zomaar of heb ik een college recht gemist tjidens mijn studie??

Ik meende dat dit contractbreuk is gezien het feit dat dit eenzijdig opgezegd is..

WIlt u weten hoe wij meerwaarde uit uw administratie kunnen halen?? Neem contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar er is toch echt een geldige (mondelinge) overeenkomst gesloten voor een opdracht met een bepaalde waarde.

Deze opdracht wordt nu geannuleerd, dat kan toch niet zomaar of heb ik een college recht gemist tjidens mijn studie??

Ik meende dat dit contractbreuk is gezien het feit dat dit eenzijdig opgezegd is..

 

Dat vraag ik aan je. Is er concreet iets afgesproken? Mondelinge afspraken zijn moeilijk te bewijzen. Heb je een offerte gemaakt? Is er een bedrag afgesproken? Als er niks concreet is besproken dan heb je toch niks om een zaak van te maken? De vraag is of je hier je energie in wil gaan steken.

Link naar reactie
  • 0

Dat vraag ik aan je. Is er concreet iets afgesproken? Mondelinge afspraken zijn moeilijk te bewijzen. Heb je een offerte gemaakt? Is er een bedrag afgesproken? Als er niks concreet is besproken dan heb je toch niks om een zaak van te maken? De vraag is of je hier je energie in wil gaan steken.

 

Nou er is heel concreet een opdracht besproken, er is een concreet vast bedrag hiervoor afgesproken. Behalve de annulering staat hiervan niets op papier. Ik vermoedt inderdaad ook dat alleen de annulering op papier te weinig is om veel energie in te steken. Ik hoopte dat hier bevestigd te zien, zodat ik de juiste keuze kan maken...

WIlt u weten hoe wij meerwaarde uit uw administratie kunnen halen?? Neem contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb in oktober met 2 klanten (die elkaar goed kennen) een gesprek gehad om voor hen de belastingaangifte te verrichten. Dit is mondeling overeengekomen, er staat niets op papier. Vervolgens heb ik nog wat gratis advieswerk voor één van beide verricht.

Nu hebben in korte tijd beide klanten per email de opdracht geannuleerd. Ze geven dus per email aan dat er overeenstemming was, maar geven n u aan toch naar een andere boekhouder te gaan.

 

Ik heb dus behalve het kennismakingsgesprek nog geen kosten gehad voor deze opdracht. wat adviseren jullie om te doen??

In principe moeten beide volgens mij het overeengekomen bedrag betalen, maar is de email om op te zeggen voldoende bewijs?

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren!

Gewoon laten gaan, levert je alleen maar hoofdpijn op, voor een paar centen. En de verhalen komen op een andere manier op straat te liggen, kost je alleen nog maar meer toekomstige klanten die niet meer bij je willen komen voor een kennismakingsgesprek.

 

Link naar reactie
  • 0

Gewoon laten gaan, levert je alleen maar hoofdpijn op, voor een paar centen. En de verhalen komen op een andere manier op straat te liggen, kost je alleen nog maar meer toekomstige klanten die niet meer bij je willen komen voor een kennismakingsgesprek.

 

Inderdaad.. jammer van de moeite voor het gratis advies, maar deze mensen tegen hun wil alsnog je diensten laten afnemen gaat toch niet werken. Als je al een product of dienst geleverd hebt vind ik het wel de moeite om er achteraan te gaan, maar in dit soort situaties is gewoon niets te halen behalve een hoop wederzijdse irritatie.

Link naar reactie
  • 0

Mondelinge afspraken zijn waardeloos, ondanks dat de wet anders zegt.

 

Zal je het nog anders vertellen. Ik heb een keer een podium geplaatst (last minute boeking) in een discotheek. Offerte gestuurd en het podium opgebouwd.

Foto van het podium aanwezig, alleen in de haast vergeten de offerte te laten tekenen.

In de rechtbank verlies ik de zaak omdat ik niet kan bewijzen dat er een overeenkomst was.

De klant voert doodleuk aan dat het podium nooit geplaatst is door ons.

 

Even slikken en weer doorgaan, klant op de zwarte lijst en niet meer aan denken. Komt deze klant ooit weer dan beginnen met een offerte voor het inleidende gesprek. Zal die je meteen nooit meer lastig vallen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik iets geleerd heb in deze wereld is het wel de klantenbestand zo groot mogelijk te maken door wederzijds vriendschappelijk contact te behouden.

Door achter een potentieel klant aan te gaan waarvan je niks op papier hebt staan (harde bewijzen) krijg je inderdaad alleen maar kwade gezichten.

Kwade gezichten resulteren in roddels, en vervolgens zwartmakende verhalen over je bedrijf.

 

Op het moment dat je slechte verhalen hebt over je eigen bedrijf heb je grote kansen dat je of geen klanten meer krijgt of de klantenbestand alleen maar kleiner wordt.

 

Misschien is deze potentiële klant dat toch niet waard.

En probeer vervolgens afspraken op papier te krijgen met handtekeningen om jezelf in te dekken en toekomstige problemen.

Who does not dare, never wins

Link naar reactie
  • 0

Mondelinge afspraken zijn waardeloos, ondanks dat de wet anders zegt.

 

Zal je het nog anders vertellen. Ik heb een keer een podium geplaatst (last minute boeking) in een discotheek. Offerte gestuurd en het podium opgebouwd.

Foto van het podium aanwezig, alleen in de haast vergeten de offerte te laten tekenen.

In de rechtbank verlies ik de zaak omdat ik niet kan bewijzen dat er een overeenkomst was.

De klant voert doodleuk aan dat het podium nooit geplaatst is door ons.

 

Mijn eerste advies aan Jasper Coolen: volgende keer toch maar een advocaat of jurist meenemen? Als je zelfs een foto hebt van het opgebouwde podium in zijn discotheek lijkt het me toch vrij lastig ontkennen voor de klant..

 

mijn advies aan de topic starter is al reeds een aantal keer genoemd. Het lijkt mij voornamer om een vriendschappelijk contact te houden en wellicht laten deze twee klanten jou naam in positieve zin elders vallen. Daar kun jij dan misschien weer de vruchten van plukken.

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste advies aan Jasper Coolen: volgende keer toch maar een advocaat of jurist meenemen? Als je zelfs een foto hebt van het opgebouwde podium in zijn discotheek lijkt het me toch vrij lastig ontkennen voor de klant..

Er was een advocaat aanwezig. Maar de foto gaf niet duielijk aan waar het was, door wie het was en wanneer de foto is gemaakt. De data die opgeslagen wordt bij een foto wordt niet door de rechtbank erkent.

Zelfs een betere/duurdere advocaat had dit niet kunnen weerleggen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik iets geleerd heb in deze wereld is het wel de klantenbestand zo groot mogelijk te maken door wederzijds vriendschappelijk contact te behouden.

Door achter een potentieel klant aan te gaan waarvan je niks op papier hebt staan (harde bewijzen) krijg je inderdaad alleen maar kwade gezichten.

Kwade gezichten resulteren in roddels, en vervolgens zwartmakende verhalen over je bedrijf.

 

Op het moment dat je slechte verhalen hebt over je eigen bedrijf heb je grote kansen dat je of geen klanten meer krijgt of de klantenbestand alleen maar kleiner wordt.

 

Misschien is deze potentiële klant dat toch niet waard.

En probeer vervolgens afspraken op papier te krijgen met handtekeningen om jezelf in te dekken en toekomstige problemen.

 

Pardon? Klanten die de boel belazeren hoeven van mij geen vriendschappelijk contact te verwachten...

Fout is fout en dat weten ze zelf dondersgoed.

Link naar reactie
  • 0

Als ik iets geleerd heb in deze wereld is het wel de klantenbestand zo groot mogelijk te maken door wederzijds vriendschappelijk contact te behouden.

Door achter een potentieel klant aan te gaan waarvan je niks op papier hebt staan (harde bewijzen) krijg je inderdaad alleen maar kwade gezichten.

Kwade gezichten resulteren in roddels, en vervolgens zwartmakende verhalen over je bedrijf.

 

Op het moment dat je slechte verhalen hebt over je eigen bedrijf heb je grote kansen dat je of geen klanten meer krijgt of de klantenbestand alleen maar kleiner wordt.

 

Misschien is deze potentiële klant dat toch niet waard.

En probeer vervolgens afspraken op papier te krijgen met handtekeningen om jezelf in te dekken en toekomstige problemen.

 

Pardon? Klanten die de boel belazeren hoeven van mij geen vriendschappelijk contact te verwachten...

Fout is fout en dat weten ze zelf dondersgoed.

 

Ik heb ook nooit niet beweerd dat klanten die de boel belazeren vriendschappelijk behandeld moeten worden, normaliter moet er achteraan gezeten worden.

Maar in dit geval valt er weinig meer aan te doen omdat er geen papieren zijn getekend alleen een mondelinge overeenkomst dat nergens valt te bewijzen. Het is en blijft het een tegen het ander zijn woord.

 

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat het in dit geval beter is om het de boel de boel te laten en mogelijke schade aan het bedrijf te voorkomen.

Who does not dare, never wins

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb, ondanks de tegenvaller voor een startende ondernemer, besloten inderdaad jullie advies op te volgen en niet tegen beter weten in achter dit geld aan te jagen met zeer geringen slagingskans.

Ik heb hier inderdaad van geleerd, mijn filosofie blijft dat gratis kennismaking en indien noodzakelijk gratis advies etc. in eerste instantie gratis blijft, dat zal zich uiteindelijk terugbetalen door mond op mond reclame.

En zodra er een mondeling akkoord is, dan wordt dit op papier gezet!

 

Nogmaals alle reageerders: Bedankt voor het meedenken!

WIlt u weten hoe wij meerwaarde uit uw administratie kunnen halen?? Neem contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

 

Er was een advocaat aanwezig. Maar de foto gaf niet duielijk aan waar het was, door wie het was en wanneer de foto is gemaakt. De data die opgeslagen wordt bij een foto wordt niet door de rechtbank erkent.

Zelfs een betere/duurdere advocaat had dit niet kunnen weerleggen.

 

Ah oke, als op de foto niet duidelijk te zien was dat het ook daadwerkelijk in zijn discotheek was, dan heb ik niets gezegd. Dan valt er inderdaad weinig te bewijzen. Stevige les voor de volgend keer, duidelijke foto's maken :)

 

@DeHaan

Ik denk dat je daarmee de juiste en meest verstandige keuze hebt gemaakt. Goedzo, en succes met je onderneming.

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.