• 0

Lease-auto huren

Stel een werknemer heeft een lease-auto en rijdt hier niet privé mee. (dus geen bijtelling)

 

Mag hij deze dan voor een week van mij huren als hij op vakantie wil?

Dan verdienen wij er nog wat aan, hij heeft een ruime huurauto die hij kent en hij heeft geen bijtelling.

 

Kan me voorstellen dat het verhuur stukje vastleggen niet zo'n probleem is, maar hoe doe je dit administratief naar de belastingdienst? :-\

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel een werknemer heeft een lease-auto en rijdt hier niet privé mee. (dus geen bijtelling)

 

Mag hij deze dan voor een week van mij huren als hij op vakantie wil?

Dan verdienen wij er nog wat aan, hij heeft een ruime huurauto die hij kent en hij heeft geen bijtelling.

 

Kan me voorstellen dat het verhuur stukje vastleggen niet zo'n probleem is, maar hoe doe je dit administratief naar de belastingdienst? :-\

 

Los van de fiscale vraag, waar hier op HL al boeken vol over zijn geschreven, kan ik mij niet voorstellen dat in de voorwaarden van de leasemaatschappij niet is uitgesloten dat het toegestaan is om hun auto door te verhuren. Dit toch doen geeft ongetwijfeld een probleem met de lessor maar ook met de verzekeringsdekking van de auto.

 

Mijn advies: gewoon niet aan beginnen...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Kan me voorstellen dat het verhuur stukje vastleggen niet zo'n probleem is

Is het een bedrijfsmatige activiteit? Staat bij de activiteitenomschrijving bij de KvK ook "verhuur van personenauto's aan particulieren"? Zo niet, dan is het sowieso al geen zakenlijke transactie, jij stelt dan gewoon als werkgever een leaseauto ter beschikking aan een werknemer, die daarvoor een bepaalde eigen bijdrage betaalt. Omdat de werknemer nu privekilometers rijdt, krijgt hij een heel jaar bijtelling voor de kiezen.

 

Kortom: niet doen, laat de werknemer lekker zelf een auto huren.

 

Onderstaand de reactie van een groot IT bedrijf op gelijksoortige constructies (in casu 2e -grotere lease auto voor de vakantie- naast (voorheen) kleine 0% bijtelling auto): "Uiteindelijk besparen ze honderden euro's per maand aan bijtelling. Op jaarbasis duizenden euro's dus. Daar kun je in de vakantie of het weekeind - als je dat een keer wilt - van alles voor huren. Het scheelt een boel logistiek gedoe en bevrijdt je bedrijf van een enorm ingewikkelde boekhouding."

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.