• 0

Ontslaguitkering via stamrecht bv lenen aan eigen onderneming, kan dat

Hoi allen,

 

Ik krijg als het goed is per 1 mei een ontslagvergoeding. Ik had zelf bedacht om deze ontslagvergoeding (ca 50K) in een stamrecht B.V. onder te brengen en vervolgens mijn stamrecht B.V het geld aan mijn (nog te starten) onderneming te laten lenen.

 

Ik betaal dan 25 jaar jaar vanuit mijn onderneming 5% interest (ik ben nu 40). De interest leent mijn stamrecht B.V. meteen weer uit, waardoor er een rente op rente effect ontstaat. Ik kan dan op pensioendatum 170K in mijn stamrecht hebben staan.

 

Ik heb hierover een vraag:

 

Mijn onderneming heeft niet echt vreemd geld nodig. Ik word een zelfstandig adviseur in collectieve pensioenen. Het is daarom niet aannemelijk dat ik zoveel vreemd vermogen nodig heb. Gaat dat een probleem opleveren, ivm goed koopmanschap?

 

Vriendelijke groet,

 

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De vlieger zal niet op gaan. Je stelt € 50k te willen lenen maar die zakelijk niet nodig te hebben. Dit zal worden beschouwd als overtollige liquide middelen die niet zakelijk maar privé zijn. Dat betekend dat die € 50k in box 3 thuis hoort en ook vermogensrendementsheffing over afgedragen dient te worden.

De betaalde rente is dan ook niet zakelijk maar privé. Deze rente is dus niet aftrekbaar. Maar de stamrecht bv zal wel gewoon VPB moeten afdragen over de gegenereerde rente. Je gaat dus belasting betalen over iets dat in principe belastingvrij kan zijn als je het gewoon op een spaarrekening weg zet.

Datzelfde geldt dus ook met de rente over rente. Het uitstaande saldo wordt steeds hoger, maar aan het einde van de rit zal dit gewoon terug betaald moeten worden aan de stamrecht bv. Het komt er in het kort op neer dat je met deze constructie meer belasting gaat betalen dan dat nodig is. Het kan veel voordeliger zijn om, als je een hypotheek hebt, het saldo binnen de bv aan te wenden om een deel van die hypotheek af te lossen. Maar goed, dat is vanzelfsprekend een privé zaak die niet binnen de scope van HL valt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Bedankt voor je reactie. Ik had al zo'n vermoeden dat het niet zo zou werken, maar fijn om die bevestiging te krijgen.

Tijdens het grasduinen op dit forum worden veel van mijn nog niet gestelde vragen beantwoord, maar kom ik ook weer op hele nieuwe vragen. Ik vermoed dat jullie me de komende tijd nog vaker tegen zullen komen!

 

Groet,

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Je zou kunnen kijken of je zakelijke doelen kan vinden die toch een financiering vereisen. Misschien kun je in je onderneming wel heel goed een automobiel gebruiken en kan de stamrecht-bv je daar een bedrag voor lenen, of zijn er bepaalde prijzige cursussen die gefinancierd dienen te worden, of ga je er een kantoorruimte (deels) mee aankopen. Op die manier zou de stramrecht-BV rente kunnen behalen die voor jou op een ander punt aftrekbaar is.

 

Ik weet niet of je een koopwoning hebt? Je kunt ook overwgen om de stamrecht-BV een deel van de hypotheek over te laten nemen. De stamrecht-BV lost dan 50k af bij de bank en jij betaalt de rente voor dat bedrag aan de stamrecht BV. Let wel op dat dat onder de nieuwe hypotheekregels zal vallen, dus met een verplichte annuitaire aflossing.

 

Over het algemeen (vuistregel) geldt dat het oprichten van een stamrechtBV voor 50k meestal niet zo nuttig is, maar wellicht zijn er voor jou goede redenen om het toch te doen. Ben je wellicht net zo goed af met een uitkering ineens, of het bedrag afstorten op een lijfrente-bankspaarrekening.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Een reden dat ik wel mijn ontslagvergoeding in een stamrecht B.V. wil hebben is dat ik wel wat eerste kosten moet maken (ongeveer 10K) en dat ik die eerste kosten dan mooi door een lening vanuit de Stamrecht B.V. kan financieren. Ik ben dan niet van een bank afhankelijk voor het starten van mijn onderneming.

 

Ineens laten uitkeren vind ik geen optie, dan moet ik er 52% belasting over aftikken en de komende jaren ook nog eens 1,2% in Box III.

 

Maar ik ga mij nog maar eens goed laten informeren door de bank over de voor en nadelen van een Stamrecht ten opzichte van een lijfrente. In ieder geval bedankt voor je reactie!

 

Groet,

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0
Maar ik ga mij nog maar eens goed laten informeren door de bank over de voor en nadelen van een Stamrecht ten opzichte van een lijfrente.

Je gaat je laten adviseren door een bank over een stamrecht versus lijfrente? Afgezien van het feit dat de meeste banken daar niet voldoende kennis van hebben (..maar er zijn altijd uitzonderingen uiteraard) lijkt een bank me in die situatie ook niet echt de meest objectieve adviseur. Ik zou eerder kiezen voor een goede fiscalist of boekhouder

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zou eerder kiezen voor een goede fiscalist of boekhouder

 

Je hebt helemaal gelijk uiteraard! Ik zit alleen nog even gevangen in de "UWV val". Ik kan mijn bedrijf nog niet in de KvK inschrijven, tot ik toestemming van het UWV daarvoor heb. Dus ik wil nu nog geen kosten maken, omdat die nu nog privé zijn.

 

Dus al het advies dat ik nu zoek moet nog even gratis zijn. En schijnbaar geeft de Rabobank nog steeds gratis advies over complexe producten ;D Bovendien kan ik dan mooi even het onderwerp financiering op tafel leggen. Misschien worden ze wel zo enthousiast van mijn plan dat ik toch geen Stamrecht B.V. nodig heb voor de eerste kosten.

 

Pas als ik groen licht van het UWV krijg, en daarna mijn KvK inschrijving geregeld heb, ga ik op zoek naar een boekhouder of accountant.

 

Overigens begint het wel irritant te worden dat ik op het UWV moet wachten. Ik kan nml ook mijn AFM vergunning nog niet aanvragen tot ik een KvK inschrijving heb gedaan. En de AFM gaat zometeen 13 weken naar mijn aanvraag kijken voordat ze er een beslissing over nemen. Dus 1 mei starten wordt nu al ambitieus...

 

Maar goed, dinsdag vertelde het UWV dat ze binnen 48 gingen reageren, dus ze hebben nog een halve dag...

Link naar reactie
  • 0
En schijnbaar geeft de Rabobank nog steeds gratis advies over complexe producten

 

Pay peanuts, get monkeys. Pay nothing, get even worse monkeys ;D

 

FF Serieus: voor niets gaat alleen de zon op. Rabo doet dit binnenkort op straffe van een boete van de AFM.

Zie AMweb http://amweb.nl/-/adfiz-adviestarieven-rabobank-misleidend-

Rabo moet hier mee ophouden, de advies en distributiekosten moeten transparant en duidelijk zijn.

Advies over complexe producten is niet gratis, nooit geweest ook, alleen werden die kosten voorheen verstopt in producten, en dat kan en mag nu (gelukkig) niet meer, zodat de productgerichte verkoop als het goed is ook stopt en er eindelijk door iedereen geadviseerd gaat worden in plaats van verkocht!

 

Leuk citaat van Follow the Money:

WAT IS DIE RABOBANK TOCH HONDSBRUTAAL

De invoering van het provisieverbod dreigt dankzij Rabobank meteen al spaak te lopen. Is de Autoriteit Financiële Markten tegen de brutaliteit van de marktleider opgewassen?

 

Rabobank houdt zich als enige bank doelbewust niet aan de regels van het provisieverbod. Wie advies krijgt bij het afsluiten van een “complex product” als banksparen, maar het product niet neemt, hoeft niets te betalen. Deze no cure no pay-constructie druist in tegen de uitleg die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geeft aan het provisieverbod, dat geldt sinds 1 januari.

 

De AFM sloeg gisteren hard terug. Zij liet weten dat zij hierover in gesprek treedt treedt met Rabobank en noemt de ontstane situatie in een persbericht “onwenselijk”. Dit is een uitzonderlijke reactie van de toezichthouder, die wettelijk gezien geen mededelingen mag doen over onderzoek naar gedrag van financiële marktpartijen. Vandaar het “gesprek”.

 

Dus ik wil nu nog geen kosten maken, omdat die nu nog privé zijn.

Kosten voor stamrecht en lijfrentes zijn sowieso privé, er is geen zakelijk belang.

 

 

So far mijn banken-bashing-preek van vanochtend. Sorry, moest het even kwijt ;) Nu eerst koffie!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Kosten voor stamrecht en lijfrentes zijn sowieso privé, er is geen zakelijk belang.

 

Wat stom dat ik me dat niet realiseerde! Je hebt helemaal gelijk! :-[

 

Pay peanuts, get monkeys. Pay nothing, get even worse monkeys

 

Wat zegt dit dan over deze site? ;)

 

Maar goed, ik ga eens op zoek naar een adviseur... Nogmaals bedankt voor je (gratis) advies! :)

Link naar reactie
  • 0

Pay peanuts, get monkeys. Pay nothing, get even worse monkeys

 

Wat zegt dit dan over deze site? ;)

 

Hier betaal je wel degelijk, alleen niet in geld ;)

 

Door je casus in te brengen heb je een toegevoegde waarde voor de community en voor de status van HL. Door de reacties wordt kennis over dit onderwerp verbreid. Je merkt het wel niet in de knip, maar je "betaalt" toch.

 

Dat is een win-win zou ik zeggen!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.