• 0

VOF in Nederland, wonen in Spanje

Hallo,

Dit is mijn eerste post in het forum. Ik ben een Nederlander die al ruime tijd in Barcelona woont. Ik werk nu 2 jaar als zzp-er (software ontwikkeling als dienstverlening voor bedrijven), en doe al mijn klussen samen met een Nederlandse compagnon, ook zzp-er, die vanuit Amsterdam werkt.

We factureren nu de bedrijven waar we voor werken ieder apart, of één van ons factureert het bedrijf, en vervolgens sturen we elkaar rekeningen. Maar we willen liever als eenheid opereren, naar de klanten toe, Zo op het eerste gezicht lijkt een VOF de meest laagdrempelige aanpak.

Het oprichten van een VOF lijkt prima te kunnen. Ik heb gewoon nog een BSN, en het lijkt erop dat ik met een legalisatie van mijn paspoort en inschrijving bij de gemeente Barcelona niet zelf naar de KvK hoef om me als vennoot in te schrijven.

Mijn twijfels komen bij de fiscale gevolgen van het geheel. Ik heb naar informatie gezocht, maar alles wat ik vind lijkt neer te komen op "wonen in het buitenland, werken in Nederland". In mijn geval zou in zowel in het buitenland wonen als werken. Alleen zijn mijn inkomsten in Nederland, namelijk 50% van de winst uit de VOF. Ik begrijp dat ik die inkomsten in Nederland moet opgeven, maar vervolgens ook in Spanje mijn inkomstenbelastinbg (IRPF) moet doen, waarbij ik dan aangeef dat er in Nederland al belasting betaald is over die inkomsten. Klopt dat?

In Spanje ben ik als autonomo (zzp-er) ingeschreven in het "Régimen Especial de Trabajadores Autónomos de la Seguridad Social.". Is dat nog steeds van toepassing als ik mijn inkomsten in Nederland heb? Of zou ik dan in het "Régimen General" terecht komen?

Er zijn ongetwijfeld nog meer dingen die meespelen, dus elk advies in de juiste richting wordt op prijs gesteld!

Bij voorbaat hartelijk dank!

Maarten

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40209-vof-in-nederland-wonen-in-spanje/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar