• 0

Welke rechtsvorm voor investeerders?

Beste,

 

Ik heb een vraag m.b.t. rechtsvorm en investeerders.

 

Voor onze nieuwe vof of BV? zijn wij op zoek naar investeerders. Via eigen netwerk verwachten wij tusen de 10 en 20 investeerders aan te trekken die een bedrag tussen de 10 en 40 duizend euro investeren. Investeerders zijn dus bekenden van ons.

 

De vraag is nu op wat voor manier we dit het beste vorm kunnen geven. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten van belang:

- vaste rentevergoeding

- jaarlijks aflossen

- geen zekerheden

- geen zeggeschap

 

het lijkt ons het beste wanneer de investeerders zich verenigen in een ..... Beter dan met iedere investeerder een losse leningsovereenkomst sluiten, of toch niet?

 

alvast dank voor reacties.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
De vraag is nu op wat voor manier we dit het beste vorm kunnen geven. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten van belang:

- vaste rentevergoeding

- jaarlijks aflossen

- geen zekerheden

- geen zeggeschap

 

Dit zijn geen investeerders. Dit zijn kredietverstrekkers. Een investeerder krijgt een deel van de winst, en verlangt meestal ook zeggenschap.

 

het lijkt ons het beste wanneer de investeerders zich verenigen in een ..... Beter dan met iedere investeerder een losse leningsovereenkomst sluiten, of toch niet?

Ik zie niet in waarom je geen losse overeenkomst van lening met iedere kredietverstrekker zou kunnen afsluiten. Sterker nog: ik denk dat de meeste uitleners er ook totaal niet op zitten te wachten om via een soort gezamenlijke constructie te moeten gaan opereren, zeker als er toch geen zeggenschap is?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Norbert zegt, als het gaat om rentebetalingen aan deze financiers, dan zijn het geen investeerders, maar kredietverstrekkers. In dat geval maakt het niet veel uit wat de rechtsvorm van de onderneming wordt.

 

Investeerders of kredietverstrekkers die geld verstrekken zonder zekerheden en zonder zeggenschap bestaan volgens mij niet. Een kredietverstrekker behoort zekerheden te hebben (onderpand), een investeerder behoort zeggenschap te hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat ze akkoord gaan met geen van beide.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0
De vraag is of de kredietverleners verenigd kunnen worden en zo ja, in wat voor vorm dat het beste zou kunnen (cooperatieve verenigning, stichting, bv?

Waarom zouden de kredietverstrekkers zich (moeten) verenigen als er toch geen zeggenschap is? Puur voor jou administratieve gemak? Ik - mijn persoonlijke mening - zou er als kredietverstrekker in ieder geval niet op zitten te wachten om me te moeten verenigen. Levert alleen maar gedoe op. Ik zie er de meerwaarde niet van in. Ik verstrek jou krediet, wij gaan een overeenkomst aan en jij keert mij periodiek de rente en aflossing uit zoals we in de overeenkomst van lening hebben afgesproken.

Ik wil liever geen Poolse landdag met 10-20 andere kredietverstrekkers...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Jeroen,

 

Bij de uitgangspunten die jij noemt past de rechtsvorm van een commanditaire vennootschap vermoedelijk het beste.

 

Een commanditaire vennootschap (CV) is een personenvennootschap zoals de maatschap en de vennootschap onder firma (v.o.f.). Een CV heeft behalve één of meer gewone vennoten (die bij een CV “beherend vennoot” worden genoemd) ook zogenaamde stille vennoten. Stille vennoten verstrekken uitsluitend geld aan de CV en hebben verder geen bemoeienis met de bedrijfsvoering. Net als bij een gewone v.o.f. zijn de beherend vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden die door de v.o.f. zijn aangegaan. Dat geldt niet voor de stille vennoten: zij kunnen wel hun inleg verliezen, maar niet verplicht worden om bij te storten (tenzij zij zich met de gang van zaken gaan bemoeien en daardoor hoofdelijk aansprakelijk worden of – en dat wordt nog wel eens vergeten – wanneer hun naam gebruikt wordt in de CV).

 

Een commanditaire vennootschapsakte is een samenwerkingsovereenkomst tussen de vennoten waarbij deze een gemeenschappelijk (ondernemings)vermogen creëren. Hierbij geldt contractsvrijheid: partijen kunnen in detail afspreken wat de bedoeling is ten aanzien van bijvoorbeeld de waardering van de inbreng van activa in de CV door een vennoot, rentevergoeding over het kapitaal van de vennoten, uitkering bij liquidatie enz. Er kunnen zich overigens wel gecompliceerde fiscale vraagstukken voordoen, dus ik raad je aan je door een fiscalist te laten adviseren (zie deze link naar informatie van de Belastingdienst).

 

Ter zake van de door jou genoemde uitgangspunten:

 

- vaste rentevergoeding

- jaarlijks aflossen

 

In de commanditaire vennootschapsakte kan worden vastgelegd dat aan de stille vennoten jaarlijks een vast rendement wordt uitgekeerd en/of dat een deel van de inleg wordt terugbetaald. Is het de bedoeling dat de stille vennoten op den duur geheel worden uitgekocht? Bij een CV die is opgericht voor een project of een belegging blijven stille vennoten doorgaans zitten tot het einde van de CV en delen aldus ook in de (eind)winst (zie bijvoorbeeld de uitleg op de website van de AFM). Afgezien van het rendement in de vorm van rente kan die “upside” het voor hen interessant maken om te beleggen.

 

- geen zekerheden

 

De stille vennoten hebben bij liquidatie van de CV recht op hun aandeel in het vermogen van de CV (hetgeen resteert nadat alle schulden van de CV zijn voldaan). Zij komen dus na de schuldeisers. Dat is voor hen een risico dat doorgaans vertaald wordt in een groter rendement dan zij zouden krijgen bij een andere belegging/investering.

 

- geen zeggeschap

 

Stille vennoten mogen zich niet met de bedrijfsvoering van de CV bemoeien (zelfs niet op basis van een volmacht): doet een stille vennoot dat toch dan wordt hij hoofdelijk aansprakelijk (zie boven). Zo lang deze bepaling in acht wordt genomen, kunnen in de commanditaire vennootschapsakte naar wens bepalingen worden opgenomen waarbij aan de stille vennoten bepaalde zeggenschapsrechten worden toegekend (bijv. inzake de goedkeuring van de jaarrekening).

 

De CV wordt regelmatig gebruikt als beleggingsvehikel (vastgoed-, scheeps- en film CV’s zijn bekende voorbeelden). Houdt er rekening mee dat er in beginsel een prospectus moet worden opgesteld, hoewel uit jouw omschrijving blijkt dat waarschijnlijk een vrijstelling van toepassing is (aanbieding aan minder dan 150 personen (niet relevant is hoeveel mensen daadwerkelijk op de aanbieding ingaan, relevant is aan hoeveel mensen wordt aangeboden)); zie de website van de AFM).

 

Andere manieren om dit te structureren zijn:

- uitgifte van cumulatief preferente aandelen door een B.V. (of N.V.)

- uitgifte van in aandelen converteerbare obligaties door een B.V. (of N.V.)

 

Succes!

Caroline Malmberg

 

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Een aanvulling op Caroline:

 

Als je een rechtspersoon in het leven wilt roepen, kijk dan ook eens naar de B.V., waarbij je de investeerders stemrechtloze aandelen geeft. Ze hebben dan wel recht op winst, maar hebben in de onderneming niets te vertellen.

 

Hoe je de winstuitkering vorm geeft ((cumulatief) preferent bijvoorbeeld), kun je bespreken met de investeerders.

 

Mocht je uit mijn omgeving komen ben je welkom om eens een kop koffie te komen drinken. Dan kunnen we vrijblijvend wat opties bekijken. (mag jij de koeken meenemen ;) )

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen

 

Allereerst zou je eens kunnen vaststellen welke relatie je wilt met de partijen met wie je praat over kapitaal voor je onderneming en wat zij willen.

Globaal heb je drie soorten geldverstrekkers (zie ook eerder reacties)

 

[*]verstrekkers van leningen ( weinig risico, rente afhankelijk van risico en te maken afspraken, maar ook weinig betrokkenheid. Als ze de rente krijgen en na verloop een aflossing dan zijn ze tevreden) Eigen lening verstrekkers zullen over het algemeen geen uitgebreide due dilligence uitvoeren en een standaard leen-overeenkomst voldoet. Nadeel is dat je een rente moet gaan betalen en dat zeker in de eerste jaren op de liquiditeit drukt.

 

[* investeerders, aandeelhouders, mede-eigenaren van je bedrijf. Die willen meer betrokken zijn, dichter op de operatie zitten, AvA-'s bezoeken, enz. Over het algemeen zal er gesproken moeten worden over de waardering, dus hoeveel aandelen krijgen ze voor zeg eens 40.000 euro. Due dilligence is uitgebreider, participatie-overeenkomst is meer maatwerk. besluitvorming in je onderneming wordt complexer, enz.. De investeerder verwacht wel aan het eind een hoger rendement, maar in de tussenperiode blijven de "out-of-pocket-uitgaven" beperkt doordat er geen rente betaald wordt.

 

[*]vennoten, al dan niet commanditaire, zitten wat betreft emotionele betrokkenheid vaak tussen de twee andere soorten in.

 

Dus eerst vaststellen wat wil jij? zich niet met de bedrijfsvoering bezighoudende leningverstrekkers, stille vennoten of participerende aandeelhouders.

 

Er zijn ook allerlei mengvormen mogelijk.

 

succes met je onderneming

Frans van Duikeren

 

InnoSquad Sparren met ervaren ondernemers. meld je voor een uurtje klankborden met ervaren ondernemers.

 

Wings-ms steun aan ondernemers

 

Warm aanbevolen:

Ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1

Beste Frans, Caroline, Norbert, Johan en Henny,

 

Dank voor jullie reacties. We hebben besloten om met iedere kredietverstrekker een aparte leningsovereenkomst op te stellen. Wij willen het niet te ingewikkeld maken en ik vermoed dat onze kredietverstrekkers daar ook niet op zitten te wachten.

 

Nogmaals dank voor jullie input!

 

Vr groet,

Jeroen Akkermans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.