• 0

In een dip

Ik maak af en toe gebruik van Higherlevel en haal hier altijd veel informatie vandaan. Nu wil ik graag toch anoniem even mijn verhaal kwijt.

Ik ben niet echt opzoek naar hulp, maar hoop het probleem van me af te kunnen schrijven. UIteraard zijn tips van harte welkom.

 

Ik zit behoorlijk in een dip. De zaken gaan best wel goed, maar nu heeft de crisis mij ook bereikt. De omzet en winst stijgt wel, maar de betalingen laten steeds langer op zich wachten.

Dat Nederlanders slechte en late betalers zijn wist ik en ik hield hier ook rekening mee, maar nu kom ik zelf ook in de problemen.

Incassobureau's doen hun best om het geld te verhalen, maar vaak is het er niet en komt het uit op een rechtzaak. Welke meestal wel gewonnen worden, waardoor je vervolgens eindeloos kunt wachten tot er een keer geld binnenkomt.

Valt opzich best mee te leven. Zolang je geen geld leent en niets uitgeeft wat je niet hebt.

 

Dat laatste is nu bij mij wel het probleem geworden. Omdat ik met mijn bedrijf wilde groeien, wilde ik gaan investeren. Op rekening bestellen was allemaal geen probleem, gezien het aantal ondernemersjaren en mijn trouwe betalingsgedrag.

 

Nu is er de laatste 2 maanden echter van alles mis gegaan. Dure camera gestolen, spullen die onverwachts stuk gingen, betalingen die maar niet binnenkomen en een huisbaas de je probeert te tillen op elke mogelijk manier.

 

Camera:

Tijdens een klus is de camera waarschijnlijk uit mijn auto gestolen. Door de drukte weet niemand precies wanneer. Heel vervelend vand e camera, maar nog veel erger van de foto's die gemaakt zijn van de dingen die ik gemaakt had.

 

Kapotte spullen:

Normaal heb ik hier een buffer voor, maar de laatse maanden zijn er onverwwachts meer spullen kapot gegaan dan normaal is. Niet een duidelijke oorzaak, gewoon domme pech, maar wel hoge reparatie kosten.

 

Betalingen:

Ook mijn vaste klanten hebben steeds meer moeite om de betalingen te doen en schuiven de betalingstermijnen op. Daarnaast schuiven leveranciers de betalingstermijnen naar voren toe. Eerst was 30 dagen normaal, nu is dat bij bijna allemaal 14 dagen.

Ik heb diverse incassotrajecten lopen en ook een aantal afwikkelingen vanuit rechtzaken. Dit duurt allemaal heel lang en het geld komt maar met kleine hoeveelheden binnen.

 

Huisbaas:

Ik weet dat ik huur voor een scherpe prijs. Maar ook mijn huisbaas heeft het moeilijk en dat merk in in allerlei dingen. Onze kachel is kapot en de huurbaas wil het vervangen als we de kosten eerlijk verdelen. Zijn offerte was 3500 euro. Mijn offerte 1500 euro en dit is slechts 1 van de weinige voorbeelden, maar er zijn er heel veel. Ik ben bezig met een andere ruimte. Maar makelaars hebben schijnbaar gouden tijden, want niemand reageert er en ik moet door diverse al 3 weken terug gebeld worden.

 

Financieen:

Onderaan de streep heb ik leuk tegoed om dingen mee te kunnen en zelf explociet te kunnen groeien. Mijn bankrekening laat echter wat anders zien. Ik sta iets meer rood dan is toegestaan en heb geen financiele middelen meer in mijn portomonee.

Ik heb contact gelegd met de ING over een lening, maar deze hebben niet eens het fatsoen om te reageren.

 

Ik wordt er heel moedeloos van, met als resultaat dat ik slecht slaap en behoorlijk stemmingswisselingen heb (van heel melig tot vol ambitie om dingen op te pakken).

 

Moet zeggen dat het wel al een opluchting is om het van me af te schrijven en nu op de knop "bericht plaatsen", levert toch wel een beetje een goed gevoel op. Het klinkt misschien wat raar of kinderachtig, maar ja ik ben ook maar een mens.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heel vervelend voor je. Wat ik doe als ik in zo'n soort situatie beland dan bel ik mijn adviseur op en dan geeft hij mij goede adviezen, soms de juiste connecties, rust en als laatste een schop onder mijn kont zodat ik er weer vol tegenaan ga. Mijn adviseur aka klankbord heb ik in 2008 via de KVK gevonden, wellicht doen ze dat nu ook nog.

 

Enne, zet 'm op!!

Link naar reactie
  • 0

Dag Moedeloos,

 

Veel tegenslagen bij elkaar, dan is het lastig positief blijven!

Schrijf gerust alles van je af, daar is het forum ook voor.

 

1 Ding dat ik mee wil geven: Als mensen slecht betalen, heb je dan geen regeling dat ze vooraf (een deel) moeten betalen?

Je kunt ze zelfs een "korting" geven als ze vooraf betalen. Zo is de klant blij en heb jij je geld!

 

Sterkte en houd vol!

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opvalt is dat je zegt dat je omzet en winst stijgt én dat er zaken lopen bij een incassobureau. Wat doe je in de tijd die daar tussen zit? Bel je je klanten, schrijf je ze aan? Kun je ze laten aanbetalen, etc? Met andere woorden: welke middelen zet je in om je cashflow te optimaliseren?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Eerst krijgen ze na 21 dagen een herinnering. Na nog 7 dagen een telefoontje, dan na een aantal dagen nog een keer en dan door naar het incassobureau.

Aanbetalen is in onze branche alleen normaal bij opdrachten van meer dan 10.000 euro en dan ook alleen bij nieuwe klanten.

Tijdje met een 2% kortingsregeling gewerkt als mensen optijd betalen, maar dat had geen effect alleen een hoop extra werk.

 

@ Maarten en Trolink, bedankt voor de steun.

Link naar reactie
  • 0

-aangezien leveranciers het doen, waarom jij niet? verkort je betaaltermijn naar 14 dagen en op dag 15 een rekeningoverzicht de deur uit... nog beter erbovenopzitten?

 

-bank is altijd lastig, gewoon nog maar eens bellen en nog eens als nodig? contactpersoon via LinkedIn benaderen?

 

-makelaar is wellicht niet overtuigd dat je serieuze klant bent? bellen?

 

-weet je zeker dat je wil investeren in een kachel terwijl je zoekt naar een andere ruimte?

geen idee hoe groot je toko is, denk eens aan een portable heater op een gasfles, niet duur en voor tijdelijk wellicht optie?

 

ik snap dat het wel veel wordt, maar bij de pakken neerzitten gaat je niet helpen, vandaag fris opstaan en bellen!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Je groeit boekhoudkundig maar als klanten niet betalen dan ben je er niets mee. Daarenboven kruipen incasso en kantonrechter aardig in de kosten.

 

Ik heb mij ook druk gemaakt het laatste jaar en veel te gemakkelijk geweest. De benen onder het lijf lopen en dan vervolgens niet betaald krijgen. Incasso ingeschakeld. Sommige dossiers gaan nu naar de rechtbank. Daarnaast ook klanten die een dag na bestellen failliet gingen. Klanten die in een reorganisatie zitten en gewoon stellen dat ik als kleine partij niet belangerijk ben.

 

Daarnaast vertelden klanten ook verhaaltje over hoe het in de sector werkt en hoe ik niet moest proberen om een voorschot te vragen.

 

2% korting contant maakte ook al helemaal geen indruk.

 

Voor mij is het nu heel simpel. Eerste bestelling is vooruit betalen of indien het een grotere partij betreft met voorschot.

Daarna factuur 14 dagen. En indien dat goed loopt, misschien factuur 30 dagen.

Nieuwe klanten die zich aandienen en geen groot potentieel hebben of buiten mijn doelgroep vallen, stuur ik door naar mijn webshop.

 

Heb mijn prijzen ook lager gezet dan de concurrentie. De klant kan dus kiezen. Maar ik trap niet meer in de verhaaltjes.

Heb gemerkt dat veel van mijn concurrenten het laatste jaar van de aardbodem verdwenen zijn en diegenen die het volhouden, voeren een even strak debiteurenbeleid. Maak me dus geen zorgen.

 

Om je een hart onder de riem te steken. Ik heb vorig jaar slapeloze nachten gehad. Op een bepaald moment zag ik het niet meer zitten. Was stikjaloers op de supermarkt die je gelijk laat afrekenen.

 

Ik heb de knop omgedraaid. Heb liever 1 klant die correct betaald dan 10 klanten en 9 probleemdossiers. De klanten die slecht betalen vormen enkel een risico en uiteindelijk krijgen deze partijen van niemand meer krediet.

 

En ja, de bank dat is verschrikkelijk. Je moet iemand kennen, geïntroduceerd zijn want anders gaan de gesprekken enkel over het aansmeren van verzekeringen ipv een krediet. Om dat op te vangen heb ik flink geschrapt in mijn leveranciers en aanbod. De zaken die erg traag lopen, en dus kapitaal opslorpen gaan eruit. Ook had ik bepaalde leveranciers in Azië die vooruitbetaling wilden en er een maand over doen om te leveren. Die gaan er ook uit.

 

Focus op zaken waar ik uniek in ben en focus op een welbepaalde doelgroep en focus op omloopsnelheid.

 

Klanten sneller doen betalen, minder geld in voorraad en hopelijk hoger leverancierskrediet door focus en opbouw goede samenwerkingsrelaties.

 

Zo hoop ik in 2013 meer handelaar te worden ipv alternatieve bank.

 

Misschien is mijn verhaal niet van toepassing voor jou maar de moedeloosheid dat herken ik. Daar ben je niet alleen in.

Link naar reactie
  • 0

-aangezien leveranciers het doen, waarom jij niet? verkort je betaaltermijn naar 14 dagen en op dag 15 een rekeningoverzicht de deur uit... nog beter erbovenopzitten?]

Die hanteer ik ook al. Bij dag 21 gaat er een herinnering uit.

-bank is altijd lastig, gewoon nog maar eens bellen en nog eens als nodig? contactpersoon via LinkedIn benaderen?

Bellen lukt niet, ja mag alleen mailen, ik ga het eens proberen via linkedin, eerst maar even aan account aanmaken

-makelaar is wellicht niet overtuigd dat je serieuze klant bent? bellen?

Ik heb ze gebeld wacht nog op een reactie. Ga ze morgen weer bellen.

 

-weet je zeker dat je wil investeren in een kachel terwijl je zoekt naar een andere ruimte?

geen idee hoe groot je toko is, denk eens aan een portable heater op een gasfles, niet duur en voor tijdelijk wellicht optie?

Nee ik ga zeker niet betalen voor een verwarming die ik uiteindelijk niet mee kan nemen. Mijn ruimte is iets meer dan 150m2 ik heb nu 2 heaters staan, nu de ergste kou voorbij is zal dit ook wel voldoende blijven. Is gas goedkoper dan electriciteit?

 

ik snap dat het wel veel wordt, maar bij de pakken neerzitten gaat je niet helpen, vandaag fris opstaan en bellen!

 

Bedankt voor de steun, ik ga zeker weer aan de slag, ik weet alleen niet hoe. Ik moet in 2 dagen een hop centen bij elkaar krijgen. Dus ik blijf hopen dat er mensen zijn die morgen betalen.

Link naar reactie
  • 0

. Mijn ruimte is iets meer dan 150m2 ik heb nu 2 heaters staan, nu de ergste kou voorbij is zal dit ook wel voldoende blijven. Is gas goedkoper dan electriciteit?

goeie vraag, dat zal je moeten berekenen..

bij welke temp kan er 1 heater uit?

winter gaat niet echt lang meer duren, voor de volgende winter weet je wel of je blijft of niet?

 

Dus ik blijf hopen dat er mensen zijn die morgen betalen.

nee, niet hopen, regelen! bellen, emailen, faxen, whatever, erachteraan ;)

(en dus niet wachten tot dag 21, maar bellen op dag 15)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik wou je dat eigenlijk adviseren indien de nood echt hoog is. Je hebt zeker wel klanten waarmee je een goede relatie hebt.

Zet je eigen fierheid gewoon opzij.

 

Daarnaast wou ik ook nog zeggen dat sommige factoring partijen vanaf 10K omzet per maand een instapmogelijkheid bieden.

Misschien heb je enkel bij de banken geïnformeerd die de lat veel hoger leggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eerst krijgen ze na 21 dagen een herinnering. Na nog 7 dagen een telefoontje, dan na een aantal dagen nog een keer en dan door naar het incassobureau.

 

Is dat na factuur of vervaldatum? Ik zou je sowieso willen adviseren om eerst te bellen. Dat is vele malen effectiever. Bevestig tevens betalingstoezeggingen schriftelijk! (Als je dat niet al doet ;) ). Wellicht iets intensiever maar in je huidige situatie kan ik je dat wel aanbevelen..

 

De laatste dagen heb ik de heaters al niet meer aangehad.

 

Is het heel ongepast om klanten om hulp te vragen, waarvan de factuur pas 1 of 2 dagen geleden is uitgereikt?

 

Het is lastig om bij jou in de keuken te kijken. Veel dingen die je kunt doen hangt van je bedrijfsactiviteit af én je klantenkring. Wellicht dat je bij vaste klanten gewoon open kaart kunt spelen maar dat is op afstand moeilijk te zeggen.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik zit behoorlijk in een dip.

 

Dat is heel naar, en ik weet zeker dat heel HL met je meeleeft. Mijn vraag is, wat zijn de vooruitzichten kwa opdrachten, kwa business? Denk je dat je op korte en middellange termijn toch gemiddeld genoeg omzet kan maken? Als dat zo is, dan weet ik zeker dat je door deze lastige periode heen komt, hoe moeilijk het ook nog kan worden. Maar als je pessimistisch bent over de omzet in de toekomst, dan heb je een ander probleem dan alleen de facturen van deze maand.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat je er moedeloos van wordt, hoe te handelen lijkt me erg afhankelijk van de business waar je in zit. Ik zou in ieder geval die klanten die zo slecht betalen op andere betalingscondities gaan zetten, maar dat is dan meer voor de toekomst. Bellen is een goede tip, heel vervelend als je wordt aangesproken op je slechte betaalbedrag en misschien kom je er dan ook achter of er uberhaupt de intentie is om te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Moedeloos,

 

Erg vervelend allemaal zeg! Wat betreft de betalingen, ik zou het helemaal niet raar vinden als een leverancier mij vraagt gelijk te betalen. Als je daarmee elkaar kan helpen... Als je samen overleeft, heb je daar samen profijt van. Niks raars aan om dat te vragen. Daarnaast; bij de supermarkt betaal je toch ook gelijk aan de kassa ipv 14/30 dagen later?

 

En hier om je helemaal op te beuren: http://www.omdenken.nl/

 

Zet hem op: get back the good old spirit!!

 

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt voor alle steun betuigingen en tips.

 

Vandaag met verschillende partijen gebeld, helaas niet het gewenste resultaat behaald, ik word wederom terug gebeld. Wel 1 klant die ondanks dat de factuur pas 1 dag oud was, graag vanavond nog de betaling in orde wilde maken. Daarmee heb ik nu een groot deel van het benodigde geld van morgen bij elkaar. De rest wordt nog een probleem.

 

Wel een nieuw hoofdstuk bij mijn huurbaas. Omdat hij denkt dat hij heel veel geld misloopt omdat de 5 tl bakken in het plafond buiten de meter omlopen, is iemand begonnen met het verbouwen van de aansluiting. Met als gevolg dat ik nu geen licht meer heb. Ook heeft de huismeester (niet de eigenaar) besloten dat 150m2 best met 1 tl balk verlicht kan worden.

Morgen heb ik een gesprek met de eigenaar. Dus misschien vanaf morgen ook een nieuw adres.

Wel gelukkig contact gehad met 2 makelaars. Maandag 2 bezichtingen.

 

NU blijf ik met mensen bellen om de laatste 1000 euro voor morgen bij elkaar te krijgen. Maar verwacht niet veel goeds...

 

@ Christine:

Ik verwacht wel genoeg omzet, maar daarmee ook weer veel problemen.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft je perikelen met de huisbaas/verhuurder zou ik toch adviseren om een einde aan de overeenkomst te proberen maken. Ik heb zo het gevoel dat de relatie redelijk koel is en dat je op alle mogelijke manieren gepest wordt.

 

Zo zijn verlichting, verwarming, internet, telefoon echt wel basisvoorzieningen voor een onderneming. Iets waar je eigenlijk nooit zorgen over hoeft te hebben.

 

Misschien moet je rust zoeken en er een advocaat opzetten. Zo hoef jij je niet meer op te jagen hierover.

 

 

 

Goed dat je ook goede klanten hebt, die je willen helpen. Laat dit ook blijken en bedank deze mensen. Bedank ook telkens de klanten als ze op tijd betalen.

 

Wat je ook kan doen is rode stickers maken waarop je schrijft dat de factuur bij uitblijven van een betaling aan een gerechtsdeurwaarder wordt doorgegeven. Deze kleef je op de facturen en stuur je per post op.

 

Of je kan veel sneller een incasso inschakelen. Zorg er wel voor dat ze op een zachte manier de klanten aanspreken/schrijven. Veel incasso bureaus werken op no cure/no pay basis.

 

Het kan geen kwaad om eens je tanden te tonen en je grenzen duidelijk te maken. Je moet je maar eens afvragen welke vervallen facturen jij het eerst betaalt en welke laatst.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Vandaag met verschillende partijen gebeld, helaas niet het gewenste resultaat behaald, ik word wederom terug gebeld.

 

Dit geeft mij aan dat je niet hard genoeg bent aan de telefoon. Als je in deze situatie zit kan je geen '' we bellen u terug'' smoes meer accepteren! Kan je niet iemand die je goed kent een belronde laten doen? zonder emotie,harder en concreter.

 

 

Je zou eventueel eens met de gemeente kunnen bellen voor een tijdelijke aanvulling op het inkomen vanuit de BBZ regeling

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.