• 0

Stoppen onderneming / boekhouding

Hallo.

 

Ik ben bezig met het opmaken van de balans omdat we vorig jaar gestopt zijn met onze onderneming (VOF). Een zaak waar ik niet uit kom is het volgende:

Op de balans van vorig jaar staat een debiteur (zeg 5000). Tevens staat er eigen vermogen van mij van ( zeg 3500) en een kortlopende schuld van (1500).

 

Door het beeindigen van de onderneming neem ik de inning van de debiteur en de kortlopende schuld voor mijn rekening in prive. Moet ik dat dan ook zo in de boekhouding verwerken, of moet ik de boekhouding afsluiten zoals die nu staat, dus met een debiteur tegenover eigen vermogen + kortlopende schuld? Zo ja, dan is dat duidelijk. Zo niet (en als dus alles op nul moet uitkomen) hoe boek ik dat dan en is die 5000 dan een prive mutatie?

 

Bedankt alvast!

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de aangifte van een gestaakte onderneming moet - als ik het wel heb - een lege eindbalans verschijnen, dus alles gaat naar privé. Wellicht dat de Belastingdienst-website hier iets over heeft als je zoekt op 'staking'.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@ Marcel Hier kom ik ook op uit als ik de verschillende verhalen lees. Een vraag die dan openstaat: Hoe boek ik dit dan, of anders gevraagd hevel ik dit dan over naar prive via een prive mutatie op het eigen vermogen? En welke invloed heeft dit op de stakingswinst (if any)?

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.