• 0

Financiering start als zelfstandig lasser

Hallo,

 

Ik werk nu reeds 10j als lasser en heb al heel wat ervaring opgebouwd. Nu, voor een baas werken is goed maar het is toch leuker, spannender en interessanter om voor eigen rekening te werken. Jammer genoeg is dit voor mij niet zo eenvoudig. Niet wat kennis en ervaring betreft maar wel wat de financiering betreft. Er moet geïnvesteerd worden in een locatie (of huren), machines, gereedschap, aankoop van werkmatriaal, bestelwagen/vrachtwagen voor het plaatsen van constructies en verder spreek ik nog niet van personeel,klanten maken, enzovoorts... Een zeer zware investering. Banken zijn helemaal niet geneigt geld te lenen (wat logisch is), laat staan zoveel (en ik heb ook geen zin in zoveel schulden). Kan iemand mij een alternatief aanbevelen waardoor de investering serieus verminderd ? Of hoe kan ik de zaken eventueel anders aanpakken ? Ik zie niet hoe ik als zijn lasser een zelfstandige activiteit kan uitoefenen omdat dit werk is dat in een atelier/werkplaats verricht word.

 

Alvast bedankt !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo KWS,

 

De eerste vraag die in mij op komt is: is dat allemaal wel nodig wat je wil?

Ik ben geen kenner op het las vak maar toch heb ik oprechte vragen. Hoe klein kun je beginnen?

 

Voorbeeld: Bestelwagen voor plaatsen van constructies. Hoe vaak heb je dat nodig en zou je ook 1 dag een busje kunnen huren/lenen?

Heb je alle machines direct nodig of kun je per opdracht kijken welke machines nodig zijn en zo stap voor stap uitbreiden? Of misschien zelfs eerst een aantal klussen doen die met dezelfde machine gedaan moeten worden en als je geld verdient hebt nieuwe machines kopen en zo stap voor stap uitbreiden.

Ik ken een bouwbedrijf dat zo gestart is. Ze kochten per klus de gereedschap die ze nodig hadden in plaats van alles te kopen zonder het allemaal nodig te hebben.

Zo ook met een werkplaats. Kun je niet een werkplaats huren, bijvoorbeeld van je huidige baas?

Misschien een deal dat je eerst in de avonduren werkt of opdrachtgevers aan elkaar doorspeelt.

 

Kortom: kijk naar wat minimaal nodig is om te beginnen ipv wat zou je droomwerkplaats zijn. Dat komt later wel.

 

Succes in ieder geval!

 

Mod edit: titel aangepast

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Zelfde vraag als Maarten kwam bij mij boven. Er zijn ook genoeg lassers die op locatie van de klant werken tegen een uurtarief. Voor lassers zijn de uurtarieven (voor zover ik weet) nog redelijk tot goed. Samen met hetgeen Maarten hieronder schetst is het dan mogelijk vermogen in de zaak op te bouwen. Op een gegeven moment kun je dan alsnog bekijken of je een spronginvestering wil doen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Zelf heb ik ook gedacht om te gaan lassen op locatie maar ik heb geen idee van hoe, wie, wat of waar ik kan gaan lassen. Je hebt ook altijd materiaal nodig (metaal) en gereedschap om bewerkingen uit te voeren om dan achteraf te kunnen lassen. Het gaat hier dan ook niet om een hamer of beitel, maar eerder om zaagmachines, kolomboormachines, ponsmachine, enzovoorts. Dit kan ik onmogelijk in een bestelwagen meenemen. Dus je hebt steeds een locatie nodig om voorbereidingen te uit te voeren. Dus ja, dat is mijn probleem eigenlijk.

Link naar reactie
  • 0

Voordat je een opdracht aanneemt weet je waarschijnlijk wat je nodig hebt om de opdracht te volbrengen.

Kun je misschien de materialen huren bij een doe-het-zelf zaak of andere zaak waar je je materialen vandaan kan halen.

 

Als je teveel nodig hebt om in een bestelbusje te plaatsen, is het dan misschien nodig om met trailer te gaan rijden in den beginne totdat alles eigendom is.

 

Of misschien de gehuurde materialen van doe-het-zelf zaken laten brengen naar werkgebied.

Is misschien ook een oplossing alhoewel dit misschien duurder uit kan lopen, tenzij trailer ook gehuurd moet worden.

 

Misschien goed om je gebied uit te kammer waar je materialen vandaan kan halen voor de goedkoopste prijs.

En als opdrachten elders in Nederland uitgevoerd moeten worden, misschein handig om online te zoeken naar materialen verhuurders in de buurt van de werkpositie.

 

gr.

Who does not dare, never wins

Link naar reactie
  • 0

Voor dat we hier nog verder op door gaan fantaseren.

 

Wat voor laswerk doe je eigenlijk, welke lasceritificaten heb je?

 

En wat voor laswerk wil je graag doen?

Productiewerk, onderhoudslaswerk of ook reparatiewerk als de boel al echt stuk is.

Werk je binnen of kun je ook in de buitenlucht goed uit de voeten?

Richt je je op bepaalde sectoren, voedingsindustrie, constructiebedrijven, enz.

Heb je voorkeur voor bepaalde lasmethoden en metalen?

 

Met wat meer duidelijkheid over jouw visie op het werk wat jij wil gaan doen wordt het ook iets makkelijker om daar op te reageren.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben halfautomaat lasser en heb altijd productiewerk uitgevoerd. Dus het gaat hierom het lassen van staal. Halfautomaat lassen is iets wat je enkel binnen kan doen omwille van het gebruikte beschermgas (lasnaad). Uiteraard kan ik ook buiten lassen, dit word electrisch of evt. autogeen gedaan. Ik heb lascertificaten behaalt via de firma waarvoor ik werk. Ik weet niet of deze eigendom blijven van de firma of niet. Maar goed, ik kan deze natuurlijk opnieuw behalen via andere instanties. Aangezien ik ervaring heb in productiewerk zou ik dat natuurlijk ook het liefst doen. Maar verder had ik ook gedacht aan het maken van poorten, hekwerk, trappen en leuningen. Herstellingswerken is eventueel ook een mogelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je eerst even moet gaan bedenken waar jij denkt dat je klanten kunt vinden.

Oftewel, wat voor soort werkzaamheden wil je het liefts uitvoeren, waar ben je goed in, waar kun je het verschil maken ten opzichte van anderen lassers.

Heb je sowieso al klanten op het oog, heb je al met hen gesproken, welke behoefte hebben zij die jij kunt invullen?

 

Misschien dat je hier ook kunt vertellen waarom je dit per se als ondernemer wil doen.

Over het algemeen is er altijd vraag naar lassers en kun je dat prima doen bij een werkgever.

Link naar reactie
  • 0

Je komt uit Belgie neem ik aan omdat je het over halfautomaat lassen hebt? ;)

 

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nou precies kan en wil? Ben je puur en alleen lasser of ben je ook constructiewerker, plaatwerker of apparatenbouwer? Welke materialen las je allemaal en in welke diktes? Verder mis ik in je verhaal of je ook TIG (alu, rvs en of staal) kan lassen?

 

Bovenstaande is erg van belang voor jouw financierings behoefte en waarin jij je werk kan verwachten. Als jij bijvoorbeeld een hele goede scheepslasser bent kan je goed geld gaan verdienen als zzper maar dan heeft het geen zin om een werkplaats te nemen en vele machines te gaan kopen. Ze komen immers het schip niet naar jou toe brengen.. Een eigen werkplaats heeft naar mijn mening alleen zin als je echt zelf producten van begin tot einde helemaal gaat maken.

 

 

Lascertificaat staat trouwens op jouw naam en wordt maar uitgegeven voor 1 lasdicipline met bijbehorende materiaaleigenschappen en bijbehorende laspositie en is maar beperkt geldig, als je bewijs hebt dat je een bepaalde las vaak gelast hebt en gekeurd is wordt hij door jouw bedrijf nu vaak verlengd zonder dat jij er veel voor hoeft te doen. MAAR als je voor jezelf werkt moet je die verlengingen zelf regelen (prijzig! zeker als je veel certificaten bezit en wil blijven verlengen) Beter is het om lasdiplomas te hebben. Deze zijn je leven lang geldig en voor bijna elke klus dekkend, dan kan je bij hogere eisen altijd nog dat klusgerichte certificaat behalen.

 

Heb je al gewerkt aan een ondernemingsplan en heb je misschien al klanten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.