• 0

Beslist.nl wijzigt instelling van gratis naar betaald zonder toestemming klant

De producten van mijn webshops worden al jaren gratis getoond op Beslist.nl. Ik betaal niet per klik om verder bovenaan te staan omdat het totaal niet rendabel is. Vanaf 8 januari heeft Beslist.nl bij alle accounts ineens een klikbedrag ingesteld. Je moet dan zelf alles weer op gratis zetten in je account. Dit is gecommuniceerd in de dagrapportage e-mail als extra tekst alinea in de kleine lettertjes. Een standaard e-mail die ik al jaren lang elke dag ontvang. Hier kijkt niet iedereen naar. Elke maand betaal ik ongeveer €3 omdat er enkele producten door een technische fout niet in een categorie geplaatst kunnen worden en die ik dus niet op gratis kan zetten. Doe ik niet zo moeilijk over. Wat zie ik tot mijn schrik, het factuurbedrag van Januari is maar liefts €4200 excl. btw. Zozo, dat is nog eens een verschil met de €3 die ik normaal gesproken betaal. Dat gaan we natuurlijk nooit betalen. We hebben hier met een echte oplichter te maken die dit nooit kan winnen. Dit valt me echt heel erg tegen van beslist.nl. Is dit echt de manier waarop zij geld willen verdienen? Hoe kunnen zij een aanpassing in een account van een klant doen met grote financiele gevolgen zonder hoervoor eerst direct toestemming van de klant te vragen via e-mail, telefoon of post. Ze hebben er niet eens een aparte e-mail over gestuurd. En al zouden ze dat wel hebben gedaan en een klant leest die niet of heeft hem niet gekregen dan nog lijkt dit mij niet juridisch onderbouwd. Heeft iemand hier nog meer ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ondanks dat we ons hebben ingespannen om u (veelvuldig) te informeren, heeft deze communicatie u klaarblijkelijk niet bereikt. Wat ook wij betreuren. Wij zullen contact met u opnemen om tot een passende oplossing te komen.

Complimenten dat beslist.nl zich hier in de discussie mengt. Zo hoort het. Ik hoop dat jullie er netjes uitkomen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Wat vervelend om te lezen dat uw factuurbedrag van de maand januari hoger uit is gevallen dan u verwacht had. Beslist.nl heeft zich tussen 18 december en 8 januari uiterst ingespannen om u te informeren over de op handen zijnde wijzigingen. Meermaals per e-mail, per post, maar bijvoorbeeld ook (zoals u zelf aangeeft) in uw dagrapportage. Het spijt ons dat deze informatie u niet (tijdig) heeft bereikt.

 

Op 18 december is een nieuwsbrief naar u verzonden met een aankondiging van wijzigingen, op 28 december is een tweede nieuwsbrief met de details over de wijzigingen verstuurd. Vanaf dat moment is ook in uw clientlogin een presentatie zichtbaar geweest waarin alle wijzigingen nog eens stap voor stap duidelijk werden gemaakt. De uitleg die 28 december verzonden is, is tevens per brief toegevoegd aan de facturen van 3 januari naar alle PRO accounts op beslist.nl. Omdat wij liever te veel dan te weinig communiceren, hebben we de wijzigingen ook in het dagrapport opgenomen, welke u dagelijks ontvangt. Als laatste is u op 7 januari een reminder per e-mail gestuurd, met nogmaals de ophanden zijnde wijzigingen per 8 januari.

 

Los van de juridische kant vind ik persoonlijk het tijdstip om zulke veranderingen door te voeren niet slim gekozen. Vlak voor kerst stuurt Beslist de eerste mailing, tussen kerst en oud en nieuw de 2de reminder en begin januari treed de verandering al in werking.

Veel bedrijven liggen in die periode plat of draaien op halve kracht. Je hebt dus minder dan een maand de tijd om op zo'n ingrijpende verandering te reageren. Helemaal als, zoals ik van TS begrijp, ze soms dagelijks allerlei mail updates sturen, dan valt een extra mailtje niet op en gaat ook ongelezen de prullenbak in.

 

Bij Startpagina hebben ze het beheer van de pagina's omgezet maar dat je moest je online ondertekenen. Zo'n systeem had alles voorkomen...

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat dit is, maar ik vond dit een verbijsterend boeiend onderwerp, dus heb ik eigenlijk een beetje onderzoek gedaan naar beslist.nl en de verschillende accounts.

 

Want het volgende is mij opgevallen, toen ik een account wou aanmaken (Pro account) kon ik nergens de voorwaarden terug vinden op heel de website niet.

Op het moment dat ik een basic account wou aanmaken (de volledig gratis versie), was er bij de aanmelding al een link naar service voorwaarden basis account. (Deze had dus wel een openbare voorwaarden link.

 

Ik ben in contact geweest met één van de medewerkers van beslist.nl op chat.

Ik heb gevraagt naar de voorwaarden voor de pro account, na wat heen en weer gechat, en nadat de werknemer achter de chat informatie had verzameld bij zijn supervisor bleek het niet mogelijk om eerst de voorwaarden te lezen voor aanmelding.

 

Wat in mijn ogen vrij vreemd klinkt.

Misschien valt hier een wijze les uit te halen om geen accounten bij websites te maken waar geld verdiend/betaald wordt zonder dat er voorwaarden gelezen kunnen worden.

 

Mijn bedoeling was eigenlijk de voorwaarden te lezen, of daar inderdaad ergens informatie op stond over bijvoorbeeld het veranderen van voorwaarden zonder het op de hoogte brengen van zijn klanten.

 

Nogmaals lees eerst de voorwaarden voordat je jezelf ergens voor aanmeld.

Gr.

Who does not dare, never wins

Link naar reactie
  • 0

 

 

Want het volgende is mij opgevallen, toen ik een account wou aanmaken (Pro account) kon ik nergens de voorwaarden terug vinden op heel de website niet.

 

 

Dan heb je aardig selectief onderzoek gedaan...

 

Als ik me aanmeld en voordat ik definitief een pro account aanmaak krijg ik netjes een email met de zin:

 

Op onze dienstverlening zijn onze Algemene Voorwaarden( AV zijn klikbaar en leesbaar) van toepassing. Mocht u nog vragen hebben dan horen wij dit uiteraard graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sales Team Beslist

Link naar reactie
  • 0

Mod edit, Topickaping door een volkomen irrelevante post over IND en zorgverzekeraars verwijderd.

 

@Sabra: jouw reactie op die post heb ik ook wegehaald.

 

 

Sorry daarvoor. Inhoudelijk misschien niets te maken met beslist.nl maar vond het een goed voorbeeld waarbij iemand slachtoffer wordt van een organisatie. Waarbij ik ook met gestrekt been erin gegaan ben omdat de emoties (begrijpelijk) hoog oplopen door het onrecht dat in mijn ogen (en van TS in zijn geval) is aangedaan. Daarbij geef ik duidelijk aan dat dit vaak niet het gewenste resultaat geeft daar het vooral veel negativiteit meebrengt wat veel meer energie kost dan dat het opleveren zal.

 

Met betrekking tot de IND was het resultaat hetzelfde geweest als ik niets had gedaan, echter het oorlog voeren met deze organisatie heeft mij wel veel energie, negativiteit en stres gekost.

 

Vond het op die manier wel relevant voor de TS, een bevestiging van zijn emoties maar daarbij een kanttekening van de wijze waarop hij reageerde.

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg ook ineens een factuur nadat ik enkele maanden geleden al mijn biedingen op 0 euro had gezet. Op mijn mail waarin ik schreef dat ik daar geen toestemming voor had gegeven kreeg ik de melding dat ik daar toch echt verschillende keren over geinfomeerd zou zijn.

 

Allemaal leuk en aardig. Maar het is niet zo dat zolang je maar iemand uitvoering informeert je zomaar alles mag doen.

 

Nou staat in hun voorwaarden inderdaad dat ze de minimale cpc mogen aanpassen. Maar: minimale cpc en je huidige bod zijn twee heel verschillende dingen. Dat blijkt ook duidelijk uit het feit dat ik een aantal maanden lang mijn bod had staan op een bedrag onder het minimale cpc.

 

Dat de minimale cpc wordt verlaagd en mijn bod wordt verhoogd geeft al helemaal aan wat voor een vreemde situatie dit is.

 

Er zullen best wat shops zijn nu die er van uit gingen dat hun bod uit stond, en daarom ook de mails van beslist niet of minder goed hebben gelezen en daardoor nu de boot in gaan.

 

Bij mij gaat het maar om een paar euro omdat het toevallig buiten het seizoen voor ons valt. Maar ik peins er niet over om dit te betalen. Desnoods gaat dit voor het gerecht.

 

edit: als je, zoals ik als ondernemer, ook hebt meegemaakt dat je constant belaagd wordt door bedrijven die op al dan niet slinkse wijze geld van je proberen te krijgen dan snap je dat dit voor mij een principekwestie is. ik vind het echt schandalig dat beslist.nl op deze manier zijn portemonnee probeert te spekken. Ze moeten daar van te voren hebben moeten weten dat er gewoon heel veel accounts zijn die nooit worden gebruikt. Was het nu echt zo'n grote moeite geweest om de wijzigingen in het bod alleen in te laten gaan na bevestiging van de klant?

Link naar reactie
  • 0

Uit de voorwaarden:

 

"Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van

cliënt, geldt dat leverancier gerechtigd is schriftelijk op een termijn van

ten minste drie maanden de geldende prijzen en tarieven aan te

passen. Indien cliënt niet akkoord wenst te gaan met een dergelijke

aanpassing, is cliënt gerechtigd binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst te beëindigen tegen de datum waarop de

aanpassing in werking zou treden."

 

Drie maanden. De eerste mail zou van 18-12-2012 zijn. Bovendien schriftelijk. Niet via mail dus.

Link naar reactie
  • 0

ik was eigenlijk benieuwd hoe dit is afgelopen, ik zit met het zelfde probleem en vraag me af of het juridisch wel allemaal geoorloofd is. nu praten we bij mij maar over 300 euro, omdat ik er optijd achter kwam... maar toch....

 

Ze waren er intern nog mee bezig en zouden contact opnemen. Maar wacht daar nu al een paar weken op...

Link naar reactie
  • 0

 

RetroRush, Malach en MaffeMuis zeggen hetzelfde probleem te hebben. Zijn er meer gedupeerden of is dit een probleem dat slechts enkele webshophouders treft? Met slechts drie gedupeerden ontstaat namelijk de indruk dat de rest wel op de hoogte was van de verandering. Of daar geen probleem mee heeft.

 

En misschien zijn er maar drie shop-owners met een ProAccount...

 

Neemt niet weg dat een verandering met opt-out tamelijk slordig is als het ook met opt-in kan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik heb ze in het begin gecontact en ze zeggen dat die uitschakeling een optie is en dat het gewoon een extra'tje was en dat ze dit gewoon mogen uitschakelen.... ik krijg dat nergens in hun voorwaarden gevonden....

alleen dat ze de ondergrens mogen aanpassen..

 

Enkele juristen hebben gezegd dat het voor mij niks zou opleveren om zelf naar de rechter te gaan, maar afwachten totdat beslist je voor het gerecht daagt zou ik wel me gelijk kunnen halen. Ze hadden twijfels of ze me wel voor het gerecht zouden dagen voor dat bedrag... Alleen ik heb ook nog een te laag bedrag om ze er echt goed na te kijken, omdat dit evenveel kost, dan ik zou moeten betalen aan beslist.....

 

het zit me gewoon niet lekker.....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even wat getikt op basis van wat ik heb hier heb gelezen en de uitgebreide mailwisseling die ik heb gehad met Beslist de afgelopen weken. Het is een wat lange post maar heb toch besloten dit te posten als reactie op de opmerkingen van Beslist en anderen op dit forum omdat de situatie naar mijn mening niet helemaal correct wordt weergegeven. Bovendien bevat dit wellicht nieuwe informatie waar iemand nog wat aan heeft.

 

Ik hoop dat de lengte ok is voor dit forum. Zo niet dan hoor ik dit graag en zoek ik een andere oplossing.

 

Regeling

Beslist spreekt op http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=7807over een regeling. Bij navraag blijkt deze niet voor mijn situatie te gelden. Volgens Beslist speelt bij deze beslissing onder andere het factuurbedrag een rol. Wat de andere criteria zijn is mij niet bekend.

 

Opmerkingen

Opmerking bij volgend verhaal: Beslist.nl is erg inconsequent met betrekking tot de gebruike termen op oa hun website, in mails, voorwaarden etc. Ook is de gekozen terminologie niet overal even handig. Zo wordt bijvoorbeeld de naam “Pro” voor twee verschillende dingen gebruikt . Ook andersom worden vaak verschillende termen gebruikt voor hetzelfde begrip.

 

Ik hou zo veel mogelijk de terminologie aan die gebruikt wordt op Overzicht Basic vs Pro Client Login 15-2-2013. Deze pagina is het startpunt voor het aanmelden van een nieuw account en geeft op eenvoudige wijze de opzet van de twee verschillende accounts en de mogelijkheden daar binnen weer. Je komt hier door op cl.beslist.nl op de knop “meld u nu gratis aan” te klikken.

 

Er zal eerst een korte uitleg volgen over hoe de verschillende accounts precies in elkaar zitten. Dit lijkt flauw maar is cruciaal om op een later punt niet in de war te raken door het door Beslist inconsequente taalgebruik.

 

Soorten accounts

Zoals bekend zijn er twee verschillende soorten accounts op beslist.nl. Het zogenaamde Starters account wat geheel gratis is en het Pro account waar de optie bestaat om te betalen per klik. Ik had een Pro account.

 

Soorten weergaves van producten

Binnen het Pro account kan de klant uit twee verschillende soorten weergaven kiezen (zie weer Overzicht Basic vs Pro Client Login 15-2-2013. De twee mogelijke weergaven zijn Basic (gratis) en Pro (vanaf 10 eurocent). In het verleden waren er niet twee maar drie weergavemogelijkheden. Deze waren Basic (gratis), Extra (vanaf 10 eurocent) en Premium (vanaf 20 eurocent). Deze Extra en Premium weergaven zijn echter samengevoegd tot de huidige Pro weergave met een prijs vanaf 10 eurocent.

 

In tegenstelling tot het Pro account is het met het Starters account alleen mogelijk om de Basic (gratis) weergave te kiezen.

 

Het gebruik van de term “Pro” door Beslist is wat verwarrend omdat er twee soorten accounts zijn; namelijk Starters en Pro. Daarnaast zijn er weer twee soorten weergaves waaruit kan worden gekozen binnen het Pro account; Basic en Pro. Om verwarring te voorkomen gebruik ik de termen “Pro account”, “Pro weergave” en “Basic weergave” in plaats van alleen de termen “Pro” en “Basic”.

 

Belangrijk om te vermelden is dat voor de Basic weergave en de Pro weergave verschillende tarieven gelden. De Basic weergave kost altijd 0 cent en de Pro weergave heeft een tarief vanaf 5 cent (voor 8-1-2013 was dit vanaf 10 cent) . Zie bijvoorbeeld Overzicht Basic vs Pro Client Login 15-2-2013, maar ook prijslijst 15-11-2011, en de prijslijst 8-1-2013. Opvallend is dat in de nieuwste prijslijst in de kolommen waar de soorten weergaves staan (Resp. Basic en Extra in de prijslijst van aug 2011) boven de Pro kolom niet “Pro” staat maar “CPC ondergrens”. Dat hiermee wel de Pro weergave mee wordt bedoeld mag duidelijk zijn als je de oude en nieuwe prijslijst naast elkaar legt. Bovendien staat de Basic weergave met een tarief van 0 cent duidelijk vermeld. De andere kolom moet dan wel betrekking hebben op de Pro weergave.

 

Tenslotte is het belangrijk om te vermelden dat de verschillende weergaven niet alleen verschillen op het punt wat betreft de tarieven maar ook de manier waarop producten worden weergegeven op beslist.nl. Bij de Basic weergave wordt onder andere geen eigen productomschrijving en geen link naar een shop in de buurt getoond terwijl dit bij de Pro weergave wel het geval is.

 

Samenvattend kan gesteld worden dat klanten met een Pro account kunnen kiezen uit twee soorten weergaves. Namelijk, de Basic weergave (gratis en minder informatie zichtbaar op de site van Beslist) en de Pro weergave (niet gratis en meer informatie zichtbaar). Deze Pro weergave heeft per productcategorie een minimale prijs. Voor de Basic weergave geldt een vaste prijs van 0 eurocent.

 

De twee aanpassingen

Op 8-1-2013 heeft Beslist twee aanpassingen gemaakt in de Pro accounts. De eerste aanpassing is de wijziging in de tarieven voor de Pro weergave (zie ook prijslijst 15-11-2011 en de prijslijst 8-1-2013 voor een vergelijking). De tweede aanpassing is dat overal waar de klant gekozen had voor een Basic weergave deze door Beslist op de Pro weergave is gezet. Hierbij werd het bod op het voor die categorie geldende minimum tarief gezet.

 

Wijziging van Basic weergave naar Pro weergave

Beslist is van mening dat in de overeenkomst en voorwaarden staat dat zij de weergave van Basic naar Pro mogen omzetten. De volgens Beslist relevante tekst uit de overeenkomst:

 

Per productcategorie geldt wel een, door BESLIST vastgestelde, minimale CPC, aan welke Opdrachtgever gebonden is. Opdrachtgever kan wel naar eigen inzicht plaatsing van producten binnen bepaalde productcategorieën (al dan niet tijdelijk) deactiveren. De door BESLIST vastgestelde minimale CPC per categorie kan door BESLIST gewijzigd wordengedurende de looptijd van deze overeenkomst

 

De tekst uit de voorwaarden:

 

Beslist is te allen tijde gerechtigd de tarieven te wijzigen. De wijzigingen van de voor het product geldende tarieven worden gepubliceerd binnen de door Beslist ter beschikking gestelde login account. Opdrachtgever is verplicht de tarieven binnen deze login account te controleren.

 

In zowel de overeenkomst als in de voorwaarden staat niks over het aanpassen van de soort weergave die gekozen is door de klant. Deze teksten gaan duidelijk over de tarieven die voor de verschillende soorten weergaven gelden zoals vermeld in de diverse prijslijsten.

 

Wijziging tarieven

Uit de communicatie van beslist alsmede de nieuwe prijslijst blijkt dat, in tegestelling tot de tarieven voor de Pro weergave, de tarieven voor de Basic weergave niet zijn aangepast. Volgens de overeenkomst en de voorwaarden is het toegestaan om tarieven aan te passen (mits voldaan aan bepaalde voorwaarden die ik later noem). Let wel dat Beslist er uitdrukkelijk voor heeft gekozen om de Basic weergave op 0 cent te laten staan en alleen de tarieven voor de Pro weergave zijn aangepast.

 

Beslist maakt vervolgens in hun redenatie een cruciale denkfout. Doordat zij de weergave van Basic op Pro zetten gaat de klant een ander tarief betalen. Namelijk het tarief dat hoort bij de Pro weergave in plaats van het tarief dat hoort bij de Basic weergave. Vervolgens zegt Beslist: De klant betaalt nu een ander tarief, volgens de voorwaarden en overeenkomst mogen wij de tarieven wijzigen. Dat de klant een ander tarief betaalt is echter geen gevolg van een wijziging in de tarieven maar één van de indirecte gevolgen van het aanpassen van de weergave (en dus de dienst die afgenomen wordt). Een argument dat dit ondersteunt is het feit dat dit effect ook zou zijn opgetreden als Beslist géén aanpassingen had gemaakt in de tarieven zoals weergegeven op de prijslijst. Een voorbeeld ter verduidelijking: Stel ik heb een abbonement voor digitale tv en ik neem een bepaald zender pakket af. Overeengekomen is dat de tarieven voor de verschillende pakketen mogen worden aangepast. Als mijn normale pakket ineens wordt omgezet naar een duurder pakket met meer zenders kan men niet redeneren: je betaalt nu een ander tarief en we mochten de tarieven aanpassen dus we hebben volgens de voorwaarden gehandeld. Men gaat in dat geval compleet voorbij aan het feit dat je gedwongen wordt een compleet andere dienst af te nemen.

 

Daarnaast: De klant heeft een bod ingesteld van 0 cent. Dit bod wordt door Beslist aangepast. Het bod gaat immers van 0 cent naar het bij die categorie behorende minimale bod (vanaf 5 cent). Als Beslist redeneert dat dit is toegestaan omdat in de voorwaarden en communicatie wordt gesproken over het wijzigen van de CPC ondergrens of tarieven dan zal Beslist moeten aantonen dat een bod hetzelfde is als de CPC ondergrens of tarief. Dit is duidelijk niet het geval. Het bod is immers door de klant vrij in te stellen en kan boven de CPC ondergrens of tarief liggen. Daarnaast is het bod in veel gevallen niet wat uiteindelijk betaald wordt (Beslist: “u betaalt altijd maar 1 cent meer dan het één-na-hoogste bod”).

 

Welke voorwaarden van toepassing

Er zijn nog meer onduidelijkheden veroorzaakt door Beslist. In de overeenkomst die ik destijds heb gekregen staat expliciet vermeld dat de Fenit voorwaarden van toepassing zijn:

 

Op deze overeenkomst zijn tevens de Algemene Voorwaarden Informatietechnologie (Fenit voorwaarden) van kracht. Deze Algemene Voorwaarden zijn te lezen op de website van BESLIST (www.beslist.nl/algemenevoorwaarden)

 

In deze voorwaarden staat duidelijk dat wijzigingen in prijzen en tarieven ten minste 3 maanden van te voren moeten worden aangekondigd. Dit is veel meer dan de nog geen twee weken die nu is aangehouden.

 

Beslist bestrijdt dat deze Fenit voorwaarden van toepassing zijn omdat in juni 2011 nieuwe voorwaarden zouden zijn geacepteerd door de klant. Deze nieuwe voorwaarden zouden de Fenit voorwaarden vervangen waardoor deze termijn van drie maanden niet meer geldt.

 

Dat deze nieuwe voorwaarden de oude Fenit voorwaarden vervangen wordt tot op heden echter niet duidelijk gecommuniceerd. Op de site van beslist.nl waar de nieuwe voorwaarden ter download worden aangeboden staat vermeld dat wel degelijk de Fenit voorwaarden van toepassing zijn: voorwaarden 15-1-2013

.

Daarnaast; als je naar de locatie gaat waar volgens de originele overeenkomst de Fenit voorwaarden zijn te downloaden wordt je zelfs doorgestuurd naar bovenstaande pagina.

 

Het is dan ook niet onredelijk om aan te nemen dat beide voorwaarden geldig zijn. Als het de bedoeling was dat de nieuwe voorwaarden de oude zouden vervangen dan had Beslist zorgvuldiger moeten omspringen met een en ander.

 

Communicatie naar klant

Beslist is van mening dat zij de klant voldoende hebben geinformeerd over de wijzigingen. Echter, de eerste communicatie waarin gesproken wordt (zoals verderop zal blijken met zeer ongeluk gekozen bewoordingen) over het omzetten van de Basic weergave is van vrijdagmiddag 28-12-2012 (De mail van 18-12-2012 spreekt alleen over een aanpassing van de tarieven). Dit is slechts vijf en een halve werkdag voordat deze aanpassingen zijn ingaan. In de overeenkomst staat duidelijk vermeld dat men voor dit soort aanpassingen “tijdig” op de hoogte moet worden gesteld. Het is duidelijk dat dit voor een aanpassing die zo’n verstrekkende gevolgen heeft dit absoluut niet tijdig of redelijk is (in de voorwaarden van de originele overeenkomst stond hier zelfs drie maanden voor!).

 

Daarnaast is Beslist erg onduidelijk in de mail van 28-12-2012. Onder de kop “Aangepaste CPC” staat expliciet vermeld dat de CPC ondergrens wordt verlaagd voor veel categorien en nergens verhoogd. Uiteindelijk is dit misleidend geweest omdat je op basis hiervan zou verwachten dat de kosten voor klanten alleen maar omlaag zouden gaan en niet omhoog zoals dat nu het geval is geweest. De prijzen gaan omlaag maar de rekening wordt wel hoger!

Onder het kopje “Goede start” staat uiteindelijk de volgende tekst:

 

Om alle Pro Accounts een goede start te geven zullen we op 8 januari alle basic CPC's op de nieuwe CPC ondergrens instellen. Hiermee willen we voorkomen dat shops met een Pro Account in ranking wegzakken tussen de Starters Accounts. Uiteraard blijft de mogelijkheid van basic ook voor u als Pro Account bestaan

 

Mede doordat Beslist steeds een andere terminologie gebruikt is dit is erg verwarrend: “...alle basic CPC's op de nieuwe CPC ondergrens instellen.”. Met andere woorden: De biedingen in de Basic weergave worden op de nieuwe ondergrens voor de biedingen gezet. Wat op zich al vreemd is want de ondergrens voor biedingen in de Basic weergave was en is 0 cent. Wat echter gebeurt is, en wat Beslist eigenlijk bedoelde, is dat de weergave naar Pro is gezet en er vervolgens een nieuw bod is ingesteld. Er wordt echter nergens gesproken over het aanpassen van de weergave. Er wordt alleen over CPC’s (dus biedingen) en CPC ondergrenzen (dus minimale biedingen) gesproken en nergens over het aanpassen van de weergave van Basic naar Pro. Dit onderscheid is belangrijk omdat, zoals ik hierboven schreef, is het verschil in tarieven niet het enige verschil tussen de Basic weergave en Pro weergave.

 

Overigens vind ik het opmerkelijk dat ik van Beslist te horen krijg dat de klanten uitvoering zijn geinformeerd en quoten volgens de mail van 28-12-2012 terwijl er onder de mail duidelijk staat dat er geen rechten aan te ontlenen zijn. Op het moment van publiceren kiest Beslist er blijkbaar voor om dit er onder te zetten zodat de klant op een later tijdstip het niet kan gebruiken om er rechten aan te ontlenen. Maar als Beslist vervolgens probeert het een en ander aan te tonen over de communicatie wordt er wel gebruik gemaakt van dit bericht.

 

Beslist noemt verder nog een brief die bij een factuur was bijgevoegd. Ik kan hier geen commentaar op geven omdat ik geen factuur heb gehad. Daarnaast wordt beweerd dat er ook nog een melding in de dagrapportage was. Over de inhoud hiervan kan ik ook niet oordelen omdat ik deze ook niet heb gehad. Overigens, dat deze dagrapportage niet het juiste kanaal is voor dit soort aanpassingen mag duidelijk zijn. In een mail van 10-4-2012 zegt Beslist zelf dat de dagrapportage bedoelt is om de resultaten van de campagne van de dag daarvoor te presenteren.

 

De conclusie is dat de voor ons relevante aanpassing in het systeem van Beslist, namelijk de wijziging van Basic weergave naar Pro weergave, nog geen 6 werkdagen voordat deze inging naar ons toe is gecommuniceerd. De bewoordingen van deze mail zijn incompleet, niet duidelijk en verstopt in de mail. Het enige andere mailcontact is van de dag voordat de aanpassingen zijn gegaan.

 

Kosten voorkomen

De gekozen manier waarop de aanpassingen op 8-1-2013 zijn afgehandeld maakte het onmogelijk om uit te sluiten dat er extra kosten zouden ontstaan wanneer men gebruik maakte van de Basic weergave. Er is niet vermeld op welk tijdstip het omzetten van Basic weergave naar Pro weergave zou plaatsvinden. Dus zelfs als door de klant op dezelfde dag alles teruggezet zou zijn op Basic weergave zou er in tijd tussen het omzetten van Basic naar Pro door Beslist en het terugzetten van Pro naar Basic kosten kunnen ontstaan.

 

Op de opmerking dat er kosten zijn ontstaan terwijl wij expliciet onze biedingen op 0 eurocent en de weergave op Basic hebben gezet kregen wij de reactie dat wanneer we niet meer gebruik willen maken van de betaalde dienst we maar ons Pro account hadden moeten op zeggen en een nieuw gratis account hadden moeten aanmaken. Dit terwijl Beslist duidelijk adverteert met de mogelijkheid om je Pro account ook op Basic weergave te zetten met de kosten van 0 cent:

 

Voordeel van een Pro Account is u alles op GRATIS (basic) mag zetten, maar ook - voor de voor u goedlopende of belangrijke producten – kunt u bieden om meer sales te genereren”.

 

Conclusie

Beslist maakt onderscheid tussen de Basic weergave en de Pro weergave binnen een Pro account en geeft duidelijk aan dat de klant zelf kan kiezen welke weergave en welk bod hij wenst. De Basic weergave heeft een tarief van 0 cent terwijl de Pro weergave begint vanaf 5 cent. Beslist is vrij om deze tarieven aan te passen (onder bepaalde voorwaarden) en heeft dit ook gedaan. Voor de Pro weergave zijn de tarieven gedaald of gelijkgebleven. Het tarief voor de Basic weergave is 0 cent gebleven. Naast de aanpassing in tarieven heeft Beslist de door de klant gekozen weergave aangepast. Alles wat op Basic weergave stond is op Pro weergave gezet. Omdat deze Pro weergave een hoger tarief heeft dan de Basic weergave zijn hierdoor kosten ontstaan voor de klant. Naar onze mening is deze aanpassing in de wijze waarop de producten van de klant worden weergeven op beslist.nl: niet duidelijk genoeg gecommuniceerd en niet tijdig genoeg gecommuniceerd. Daarnaast wordt in zowel de voorwaarden als de overeenkomst slechts gesproken over het aanpassen van de tarieven en minimale biedingen, niet over biedingen en het aanpassen van de wijze van weergave op de site.

 

Daarnaast is het niet duidelijk welke voorwaarden van toepassing zijn doordat Beslist op de locatie waar de voorwaarden beschikbaar worden gesteld verwijst naar de oude voorwaarden.

 

Tenslotte

Los van alle voorwaarden, overeenkomsten en andere juridische praat: Met een beetje empathie moet toch wel voor te stellen zijn dat wanneer klanten die hun hele account op 0 cent hadden staan en maanden lang geen bedrag verschuldigd zijn ineens een rekening krijgen, zich belazerd of opgelicht voelen? Waarom heeft Beslist gekozen voor deze methode waarmee het zelfs niet mogelijk was om extra kosten te vermijden? Waarom geen opt-in in plaats van een opt-out? Waarom toch geen regeling? Waarom kiest beslist in hun communicatie voor zo’n onduidelijke taal. Waarom is er in de mails niet gewoon de melding bijgevoegd dat de kosten omhoog zouden gaan voor klanten die gebruik maken van de Basic weergave?

 

Wij hebben dan ook ondertussen het door Beslist afgeboekte bedrag gestorneerd en wachten op verdere stappen van de kant van Beslist.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Duidelijk verhaal. Op basis van dit verhaal zeg ik dat het er sterk op lijkt dat je sterk staat.

 

Wel zou ik behalve storneren ook duidelijk vastleggen dat waarom je de afboeking niet accepteert, zodat je wanneer het procederen wordt kunt bewijzen dat je duidelijk hebt aangegeven waarom je hebt gestorneerd.

Link naar reactie
  • 0

Beslist.nl

Als Beslist al genoodzaakt is om dit laatste verhaal door een jurist te laten checken zijn ze het bedrag al bijna kwijt.

 

Nog afgezien van het wel heel negatieve beeld wat de lezers hier krijgen voorgeschoteld.

 

Probeer hier nou geen principiele kwestie van te maken maar regel dit in goed overleg en stop met deze kwestie.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even wat getikt op basis van wat ik heb hier heb gelezen en de uitgebreide mailwisseling die ik heb gehad met Beslist de afgelopen weken. Het is een wat lange post maar heb toch besloten dit te posten als reactie op de opmerkingen van Beslist en anderen op dit forum omdat de situatie naar mijn mening niet helemaal correct wordt weergegeven. Bovendien bevat dit wellicht nieuwe informatie waar iemand nog wat aan heeft.

...

Wow, complimenten voor het uitzoeken en de heldere samenvatting van deze non-communicatie.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Een update:

 

Sinds mijn vorige post heb ik nog in april een aanmaning gehad met daarin de gebruikelijke tekst over incassokosten etc. Als antwoord daarop heb ik aangegeven dat ze maar direct tot dagvaarding moesten overgaan om zo onnodige kosten voor inning en dergelijken te besparen omdat ik nog steeds van mening ben dat ik het bedrag niet verschuldigd ben en ook dus niet van plan ben om tot betaling over te gaan.

 

Op deze brief heb ik tot op heden geen antwoord gehad. Ook heb ik geen verdere herinneringen of aanmaningen voor deze factuur gehad.

 

Tot mijn verbazing ontving ik begin april wel een factuur over de maand maart terwijl ik in februari mijn account heb opgezegd! (het account was daags na de opzegging ook niet meer actief. dwz. mijn producten waren niet meer zichtbaar op beslist en inloggen was niet meer mogelijk)

 

Na contact kreeg ik te horen dat dit een fout van hun kant was en de factuur gecrediteerd zou worden.

 

Halverwege april werd er ondanks dit tot nog een bedrag afgeschreven van mijn rekening. Als extraatje ontving ik ook nog een factuur over de maand april! Na wederom contact op te hebben genomen heb ik de melding gekregen dat alles weggeboekt zou worden.

 

Sindsdien heb ik niks meer van ze vernomen. (overigens ook geen creditnota ontvangen).

 

Mijn tip voor degene die klant zijn van beslist of ooit klant zijn geweest is om hun afschriften zeer goed in de gaten te houden.

 

Ik ben ook benieuwd hoe de anderen die met hetzelfde probleem zaten dit uiteindelijk opgelost hebben?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Malach,

Graag zou ik met u in contact willen komen over de zaak tussen u en beslist.nl. Met mijn eigen bedrijf hebben wij exact dezelfde kwestie en wordt er voet bij stuk gehouden door Beslist. Graag zou ik met u in contact willen komen om een en ander door te spreken. Alvast hartelijk dank.

 

Mvg,

 

Martijn

06XXXXXXX

 

[heb telefoonnummer per PM doorgegeven aan Malach - mod]

Link naar reactie
  • 0

Ik zit ook in problemen.

 

Een pro account aangemaakt, producten erop.

1 dag 1600 clicks. Kosten 751 euro ex.

Wij hadden CPC ingesteld op 36 cent. Dus 751/1600=46 cent per klik. Dit klopt niet.

Van 1600 clicks, is er 60 bestellingen binnen gekomen. Dit klopt voor geen meter.

Via kieskeurig van 100 clicks krijgen wij gemiddeld 83 bestellingen. Van tweakers 65 bestellingen per 100 clicks.

 

Wat ik meest raar vind is, dagen ervoor gemiddeld werd voor 88 euro geklikt op onze producten bij beslist. Maar zonder dat er extra producten zijn bij gekomen, opeens 420 en vervolgens 544 en nu 751.

 

Dus nu aan beslist gevraagd om alle IP adressen aan ons doorgeven van mensen die op onze producten geklikt hebben. Nog geen reactie gekregen van ze.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beslist gaat vanaf 1 juni hun CPC accounts omgooien. Er wordt vanaf dan alleen maar een klik geregistreerd wanneer de bezoeker ook daadwerkelijk naar de shop is doorgestuurd (een "outclick" zoals ze dit zelf noemen). Hierdoor zal de minimale CPC per klik omhoog moeten gaan wil beslist.nl hun omzet gelijk houden. Immers, er zijn per bezoeker naar de deelnemende webshop op dit moment minimaal 2 kliks per bezoeker nodig ipv 1 klik in het nieuwe systeem.

 

Ik verwacht dus dat het minimale bedrag wat een klik kost fors omhoog zal gaan.

 

Let op! Ik weet niet hoe deze omzetting zal verlopen, maar als het op dezelfde manier gaat als beschreven in dit topic, worden categorieën die op de gratis versie staan (op 0 cent per klik) automatisch overgezet op de betaalde versie (mits je een account hebt waarbij je ooit voor kliks hebt betaald uiteraard)!

 

Daarnaast ben ik benieuwd hoe het een en ander voor de gedupeerden uit dit topic is afgelopen. Is men tot een overeenkomst met beslist.nl gekomen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.