• 0

Eenmanszaak

Hallo iedereen,

 

misschien een beetje rare vraag en ik weet ook niet of die hier thuis hoort. Maar nooit geschoten is altijd mis.

 

Ik ben bezig om voor studenten een soort studiepas te creeren. Dit houdt in dat studenten korting krijgen op o.a. studieboeken, reizen, uitgaan, etc.

Helaas krijg ik geen medewerking van de hogeschool waar ik op zit. Ten eerste komt dit, omdat ik dit niet vrijwillig wil doen (er moet na een aantal jaren winst gemaakt kunnen worden). Ten tweede heeft de hogeschool een dik contract met een boekhandel waardoor ze me niet kunnen of willen helpen. Dit laatste geeft op zich niet, maar ik kan dan moeilijk aan een 'vestigingspaats' komen die op de hogeschool is gevestigd. Ten slotte is het zeer moeilijk om aan adresbestanden te komen van studenten.

Maar maakt de school wel uitzonderingen voor verenigingen. Deze kunnen wel een 'vestigingsplaats' krijgen en krijgen toegang tot het adressenbestand om zodoende leden te werven.

Nadeel van een vereniging is dat er geen winst uit de vereniging mag vloeien.

Nou mijn vragen:

Is het mogelijk om een vereniging onder een eenmanszaak te hangen?

Is het mogelijk om na een aantal jaar de vereniging om te zetten in een andere rechtsvorm? (ik verwacht namelijk eerste jaren toch geen winst te maken en alleen maar aan naamsbekendheid te moeten werken)

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

 

wees gegroet,

 

Yasser

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is volgens mij zeker mogelijk. Ik ken een reisburo bv die naast een aantal verkoopkantoren ook een vereniging met ruim 50.000 leden teltt. Een geweldige constructie om klanten aan je te binden.

 

Hoe hun organisatie precies in elkaar zit met verschillende rechtspersonen kun je natrekken via de KvK. De notaris kan je over dit soort constructies ook veel informatie verstrekken.

 

De naam van de organisatie zal ik je prive mailen.

 

gr, Niek

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Yasser,

 

Kun je iets duidelijker zijn in je vraagstelling? Uit jouw relaas begrijp ik dat je vanwege het contract dat de school met een boekhandel heeft geen vestigingsplaats op die school kan krijgen. Je wil daarom een vereniging oprichten omdat die wel een vestigingsplaats op die school kunnen krijgen en omdat je daarmee aan de adressen van studenten kunt komen. Wat heeft de vestigingsplaats in dit verband te betekenen? Moet ik hieruit begrijpen dat de school ruimte ter beschikking stelt aan (studenten)verenigingen?

 

Los van het feit dat jouw relaas berust op de misvatting dat een vereniging geen winst mag maken, maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld en kies je voor een lastige constructie. Een vereniging is altijd een samenwerkingsverband van leden, je kan een vereniging niet alleen oprichten. In het ledenvereiste schuilt gelijk jouw gevaar voor de toekomst. Niet alleen is voor de omzetting een besluit van de algemene ledenvergadering nodig, zodra de vereniging is omgezet loop je tegen hetzelfde probleem aan als waar jij nu voor staat. De school zal niet bereid zijn om jou nog langer adressen te verstrekken.

 

Waarom richt je geen stichting op. Stichting Studentenbelangen hogeschool huppeldepup. Met een stichting moet je ook aan de adressen kunnen komen. Aan de Stichting kun je gewoon verbonden blijven als bestuurder en daarnaast een volwaardig bedrijf voeren. Daarbij is het raadzaam – mede met het oog op de bescherming van persoonsgegevens – een strikt scheiding aan te brengen tussen jouw bedrijf en de stichting. Het bedrijf zou aanbiedingen kunnen doen aan de stichting, die de stichting op haar beurt weer verspreidt onder de studenten. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het is denk ik wel een overtreding van de privacywetgeving wanneer een vereniging zijn ledenbestand ter beschikking stelt aan een commercieel bedrijf zonder dat deze leden daar vooraf mee akkoord zijn gegaan.

Ik denk het niet alleen, daarom ook het advies om de distributie te behouden bij de rechtspersoon die de adressen verkrijgt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik wil nog wel even kwijt dat de vereniging behorende bij de reisorganisatie die ik noemde zeer actief is. Het enkel oprichten van een vereniging met als doel een vestigingsplaats en toegang tot adresbestanden te krijgen zonder feitelijk verenigingsactiviteiten te ontplooien is niet wat ik met mijn vorige reactie wilde stimuleren.

 

Overigens, een ander heel bekende vereniging is de ANWB hoewel daar de aandelen van de diverse onderliggende bv's volgens mij niet in prive-handen zijn maar ook tot het verenigingsvermogen behoren.

 

gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Maar maakt de school wel uitzonderingen voor verenigingen. Deze kunnen wel een 'vestigingsplaats' krijgen en krijgen toegang tot het adressenbestand om zodoende leden te werven.

 

Dat is aardig, maar gaat dat op voor willekeurig elke vereniging die iets met studenten van doen heeft? Straks doe je allerlei moeite om een vereniging op te richten met statuten, ledenvergaderingen en de hele rimram, en krijg je alsnog het deksel op de neus van je Hogeschool... Wat me waarschijnlijk lijkt overigens. Mijn ervaring in Wageningen waren dat studieverenigingen de adressen van hun eigen studiegenoten kunnen krijgen, maar dat alle andere verenigingen te horen krijgen dat ze maar een stuk moeten schrijven voor het universiteitsblad. Sterker nog, initiatieven met een commercieel tintje werden verteld dat ze een advertentie konden plaatsen.

 

Zeker nu het CBP nog sterker in de picture staat dan 8 jaar geleden (= mijn ervaring), denk ik dat het er niet makkelijker op wordt om toegang te krijgen tot adressenbestanden. Als er iets met de bestanden gebeurd wat niet door de beugel kan krijgt zo'n instelling van alle kanten de wind van voren, en het zal niet geneigd zijn zo'n risico te lopen.

 

Is het geen optie om het via de studieverenigingen te doen? In Wageningen is destijds een initiatief opgericht door de verenigingen om studieboeken tegen korting te kunnen bestellen bij de uitgever zelf, buiten de vaste boekhandel om. Dit is door de verenigingen gecommuniceerd naar hun leden: de verenigingen hadden daar immers iets nuttigs mee bereikt en de leden waren er bij gebaat. De boekhandel was er niet blij mee en de uitgever kwam in een lastig parket te zitten, maar dat doet nu even niet terzake :) Als jij de verenigingen kunt overtuigen van het nut van jouw zaak/onderneming, ben je er ook.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.