• 0

Werk-BV met BTW-vrijstelling: waar loon genieten?

Mijn holding houdt samen met de holding van mijn zakenpartner aandelen in een Werk-BV, die vanwege de aard van de diensten BTW-vrijstelling heeft.

 

Wij vragen ons nu af hoe we het beste loon kunnen genieten.

Om iets specifieker te worden, moeten wij uberhaupt een managementfee willen factureren uit de Holdings? Deze fee is doorgaans (altijd?) BTW-belast, en die BTW is niet aftrekbaar in de Werk-BV, weggegooid geld dus.

 

De opties, waarover ik heel graag jullie mening hoor:

 

- Geen managementfee, en alleen loon in de Werk-BV

- Geen managementfee, en alleen loon in de Holdings (mag dit?) - zou gunstig zijn, aangezien we dan het loon in eigen beheer houden, wat wellicht makkelijker is qua pensioenopbouw e.d.?

 

Eigenlijk is dus vooral de vraag: als je loon in je holding geniet, ben je dan verplicht om dit te betalen uit een aan de Werk-BV gefactureerde managementfee, of mag je dit ook betalen uit geld dat vanwege de deelnemingsvrijstelling is binnengekomen in de Holding? (foutje, moet kunnen)

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1
Geen managementfee, en alleen loon in de Holdings (mag dit?) - zou gunstig zijn, aangezien we dan het loon in eigen beheer houden, wat wellicht makkelijker is qua pensioenopbouw e.d.?

Waar wordt dit loon dan van betaald?????? Toch niet van het dividend mag ik hopen

 

of mag je dit ook betalen uit geld dat vanwege de deelnemingsvrijstelling is binnengekomen in de Holding?

oh oh, dus wel. eerst VPB betalen over de winst in de werkmij, vervolgens uitdividenden met dividendheffing en dan vervolgens over dat bedrag nog loonheffing betalen? Los van of het mag, fiscaal verstandig is het zeer zeker niet!

 

Geen managementfee, en alleen loon in de Werk-BV

Dit is de meest gebruikelijke manier voor bedrijven die geen BTW kunnen verrekenen. Zelf ook zo jarenlang geopereerd (verzekeringadvies is een van BTW vrijgestelde dienst).

 

Er zijn overigens wel alternatieven mogelijk waarmee je zonder last te hebben van de BTW toch vanuit een semi-managementfee constructie kan operen vanuit de eigen holding. Voor dat doel wordt er een VOF geplaatst tussen de werkmij en de holding BV's en de holdings krijgen een periodiek winstaandeel uit de VOF. Je kunt je daarmee dan zelf verlonen vanuit de holding, en ook pensioen opbouwen in de holding

 

Voor het fijne hiervan adviseer ik je contact op te nemen met een goede fiscalist

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

...

Waar wordt dit loon dan van betaald?????? Toch niet van het dividend mag ik hopen

...

oh oh, dus wel. eerst VPB betalen over de winst in de werkmij, vervolgens uitdividenden met dividendheffing en dan vervolgens over dat bedrag nog loonheffing betalen? Los van of het mag, fiscaal verstandig is het zeer zeker niet!

 

Schrik niet te hard zou ik zeggen, ik liet mijn gedachten even gaan, het was ook eigenlijk al te mooi om waar te zijn :)

Ik snap dat het dan inderdaad niet mogelijk is om het loon als kosten af te trekken (er is immers geen omzet in de holding).

Negeer dus maar het tweede gedeelte van mijn originele bericht.

 

Dan blijft de vraag of het mogelijk is om geen managementfee te doen, en alleen loon in de Werk-BV te genieten?

Ik las elders op HL dat het dan alsnog mogelijk is om het pensioen in je Holding op te bouwen.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik las elders op HL dat het dan alsnog mogelijk is om het pensioen in je Holding op te bouwen.

Dat kan, maar dan is het extern eigen beheer, wat fiscaal behoorlijk ongunstiger kan zijn dan intern eigen beheer omdat alles tegen marktwaarde gewaardeerd moet worden. Los daarvan is het niet prettig om de toezeggingen te moeten doen in de werkmij zelf.

Enerzijds vanwege het feit dat je in de werkmij risico loopt en anderzijds, bij meerdere aandeelhouders, omdat die toezeggingen vanuit de werkmij zelf ook een aanzienlijk risico opleveren: je zult maar een (tijdelijk) nabestaandenpensioen toezeggen waarvan het nog niet opgebouwde deel niet is afgedekt: bij overlijden van één van de DGA's kun je dan gelijk de tent sluiten...

 

Zie ook even de update/uitbreiding die ik hierboven plaatste ten aanzien van een eventueel alternatief

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Geen managementfee, en alleen loon in de Werk-BV

Dit is de meest gebruikelijke manier voor bedrijven die geen BTW kunnen verrekenen. Zelf ook zo jarenlang geopereerd (verzekeringadvies is een van BTW vrijgestelde dienst).

....

 

OK, goed om te weten dat dit in ieder geval gewoon mogelijk is.

Ik vraag dit voornamelijk omdat ik wil voorkomen dat de fiscus achteraf gaat zeuren dat we in de verkeerde entiteit loon genieten.

 

Het vof-alternatief klinkt heel logisch, de vraag is alleen of dat voor ons nu echt zinnig is, aangezien het streven is dat onze holdings in de toekomst ook gaan deelnemen in andere Werk-BVs...

 

Dan nog de vraag:

Waarom is de pensioenopbouw in eigen holding ongunstig op deze manier? Ik neem aan dat de pensioenlasten nog steeds als kosten aftrekbaar zijn in de Werk-BV, en de Holding om geen enkele reden extra zouden moeten worden belast?

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0
Dan nog de vraag:

Waarom is de pensioenopbouw in eigen holding ongunstig op deze manier? Ik neem aan dat de pensioenlasten nog steeds als kosten aftrekbaar zijn in de Werk-BV, en de Holding om geen enkele reden extra zouden moeten worden belast?

 

Je reageert weer sneller dan ik de update/aanvullingen kon plaatsen ;D. Zie boven. Het probleem zijn niet de kosten, maar het risico en de afwijkende fiscale waardering van pensioen opgebouwd in eigen beheer in een andere vennootschap dan waar je loon geniet.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Cryptex,

 

Dat met een maatschap of VOF is inderdaad een goede oplossing, echter kan het administratief ingewikkeld worden.

Een alternatief is een fiscale eenheid voor de BTW vormen. Mocht dat niet kunnen vanwege meerdere holdings, kan dat eventueel worden opgelost door een tussenholding.

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0
Een alternatief is een fiscale eenheid voor de BTW vormen. Mocht dat niet kunnen vanwege meerdere holdings, kan dat eventueel worden opgelost door een tussenholding.

Waarbij de BTW problematiek dan weer gaat spelen tussen tussenholding en personal holding als je je in de personal holding wilt gaan verlonen.

Of - als de DGA's in loondienst gaan van de tussenholding - er nog steeds geen intern eigen beheer mogelijk is en/of beide DGA's toch risico lopen met de pensioentoezegging van de ander.

Kortom: het lijkt me dat je het probleem hiermee verschuift, maar niet (of althans niet volledig) oplost, toch?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

je kunt ook kijken of de fiscus in wil stemmen met "door de structuur heen kijken".

 

Ik heb voor een tussenpersoon in hypotheken het bewerkstelligd dat de fiscus de gehele structuur (3 holding, 1 werkmij) vrij van BTW hield met als argument dat de managementfee die betaald werd nagenoeg geheel zag op advisering en bemiddeling in hypotheken en verzekeringen. Dat moet wel onder een aantal voorwaarden gebeuren (specifieke bepalingen in de managementovereenkomst ondersteund met leuke EU jurisprudentie) en ik durf zo niet te zeggen of die op jou van toepassing zijn, maar het valt te proberen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.