• 0

Licensing en provisional patents in Nederland

Al een lange tijd ben ik van mening dat het Nederlandse patentensysteem op de schop moet.

Of dat terecht is, probeer ik met dit topic achter te komen.

 

Ik heb in de loop van de jaren best behoorlijk wat productideeën bedacht die niet verder komen dan wat schetsen en berekeningen in mijn schetsboek.

Ik ben erg graag met innovatie bezig en zou er het liefste dagelijks mee bezig zijn.

Voorlopig kan ik mijn ei kwijt bij diverse denktanks en sites als battle of concepts, maar daar is bij het winnen van je idee alleen sprake van uitbetaling van een eenmalig bedrag.

Ik heb daar een paar keer een leuke bijverdienste aan overgehouden, maar bottom-line moet er maandelijks gewoon brood op de plank komen, dus ben je al snel afhankelijk van andere inkomsten bronnen.

 

Ik wil een aantal ideeën toch heel graag een kans gunnen, aangezien de prototypes goed werken.

Sommige ideeën moet je niet zelf willen produceren en vermarkten.

Zo heb ik een idee dat heel goed bij Samsonite past en dat moet je gewoon onder licentie uitbrengen wil het slagen.

Samsonite heeft jaren lang een naamsbekendheid opgebouwd en dat ga je zeer moeilijk evenaren.

Nu zal ik voor dit idee uiteindelijk Samsonite in Denver moeten gaan contacteren en krijg je met allerlei andere patent constructies te maken, dus voor de tijd wil ik het proces eens met een kleiner idee in Nederland gaan aanpakken.

 

De verschillen tussen het systeem in Amerika en dat van Nederland of de Benelux is behoorlijk groot.

Amerika had tot sept-2011 het "first to invent" principe waarbij degene die het idee aantoonbaar bedacht heeft het recht op een patent heeft.

In Nederland hebben we een "first to file" principe wat in mijn ogen erg krom is, want daarmee staat de partij met het grootste budget het sterkst in zijn schoenen. En worden prille innovaties onnodig tegengewerkt.

 

Afgezien dat Amerika nu helaas ook over is gegaan op "first-to-file" hebben ze ook nog een optie om een "provisional patent" te registreren. Voor amper 125 dollar kun je daar je idee indienen bij USPTO en krijg je een provisional patent.

Je hebt dan een jaar het recht om een non-provisional patent aan te vragen.

Dat geeft je als product ontwerper mooi de gelegenheid om potentiële licensees te bezoeken en kun je redelijk vrijuit over je idee praten.

 

Wat heeft Nederland voor opties te bieden?

Is het verstandig om met enkel een NDA (als ze die al willen tekenen) en een prototype hier in Nederland met je idee te gaan shoppen?

Zijn er in Nederland succesvolle gevallen bekend waarbij de bedenker zijn idee onder licentie heeft uitgebracht?

 

 

 

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Voor alle duidelijkheid: Een "provisional patent" bestaat niet. De VS kennen wel een "provisional patent application".

 

In Nederland is indiening van een octrooiaanvraag, vooropgesteld dat deze op deskundige wijze is opgesteld, een goede en op zich ook goedkope optie. Als je dit zelf doet, kun je in eerste instantie volstaan met betaling van alleen de indieningstakse à € 120,--.

Je kunt na indiening direct in gesprek gaan met prospects. Bij belangstelling heb je nog maanden (om precies te zijn 13) de tijd om te besluiten het verplichte nieuwheidsonderzoek in gang te zetten (door betaling van € 100,-- voor een onderzoek van het nationale type), Voor eventuele internationale uitbreiding van de octrooiaanvraag heb je 12 maanden de tijd vanaf indieing.

 

Een belangrijk voordeel van het Amerikaanse systeem is dat de tijd tussen de indieningsdatum van de provisional patent application en de indieningsdatum van de non-provisional niet in mindering komt op de totale looptijd van 20 jaar van het te verkrijgen octrooi.

 

Er zijn voldoende Nederlandse vindingen/productconcepten die door (grote) marktpartijen in licentie op de markt worden gebracht.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.