• 0

zzp'er levert ons andere zzp'ers. how/what mbt aansprakelijkheid & fiscaal?

We huren voor bepaalde werken zelfstandigen in. Nu kan de zelfstandige (A) die wij inhuren niet en stuurt een andere zzp'er (B) die het werk verricht.

Prijsafspraken en factuur komen van zelfstandige A. Het werk wordt dus gedaan door B.

 

Kan iemand me vertellen hoe dit zit met aansprakelijkheid en afdrachten? ZZP'er A heeft wel een VAR/KvK/ID, maar geen G-rekening (logisch, want geen loonbelasting), van zzp'er B. controleren we ook de VAR/KvK en het ID. We bekijken niet of ze (goed) zijn verzekerd voor aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid.

 

Ik maak me een beetje zorgen als B. geen IB-belasting betaalt of een ongeluk krijgt, terwijl hij voor ons aan het werk is en geen verzekeringen heeft en ik ook niet kan controleren of hij wel zijn fiscale afdrachten doet.

Zijn wij al inhurende partij voor alles verantwoordelijk? Zo ja, hoe kan ik dat dan afdekken?

 

Bedankt voor het lezen en jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het contract met A gesloten wordt, zie ik niet hoe dit anders is dan wanneer B een werknemer zou zijn van A. Jij hebt een contract met A, meer niet.

 

Raarder om te lezen vind ik dat jij wil controleren of een ZZPer een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft. Een VAR is logisch, aansprakelijkheid kan ik begrijpen, maar AOV niet.

Link naar reactie
  • 1
Raarder om te lezen vind ik dat jij wil controleren of een ZZPer een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft. Een VAR is logisch, aansprakelijkheid kan ik begrijpen, maar AOV niet.

 

Beetje ver gezocht inderdaad, maar helemaal raar is het niet als je rekening houdt met het HR-arrest van vorig jaar:

http://www.sprout.nl/308/dossier/328/53089/overheids-regeltjes/ondernemer-aansprakelijk-voor-burn-out-zzp-er.html

 

Kortom: bij twijfel of een ZZP-er werkzaamheden verricht die ook door werknemers gedaan (kunnen) worden, zou ik de ZZP-er toch vragen om een AOV!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zoek even op ketenaansprakelijkheid.

 

Zie ook dit artikel op de site van de BD.

 

Ketenaansprakelijkheid heeft van doen met Looheffingen:

 

De ketenaansprakelijkheidsregeling heeft als doel te voorkomen dat aannemers en onderaannemers misbruik maken van de uitbesteding van het werk bij de afdracht van loonheffingen.

(Bron)

 

Als ZZP'er A en ZZP'er B beiden in het bezit zijn van een VAR-verklaring voor de geleverde arbeid, en deze verklaring ook gebruiken, komen loonheffingen helemaal niet aan de orde.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Raarder om te lezen vind ik dat jij wil controleren of een ZZPer een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft. Een VAR is logisch, aansprakelijkheid kan ik begrijpen, maar AOV niet.

 

Beetje ver gezocht inderdaad, maar helemaal raar is het niet als je rekening houdt met het HR-arrest van vorig jaar:

http://www.sprout.nl/308/dossier/328/53089/overheids-regeltjes/ondernemer-aansprakelijk-voor-burn-out-zzp-er.html

 

Kortom: bij twijfel of een ZZP-er werkzaamheden verricht die ook door werknemers gedaan (kunnen) worden, zou ik de ZZP-er toch vragen om een AOV!

 

Als ik het allemaal zo lees heb je als opdrachtgever niets te vrezen als je goed voor je mensen zorgt: voldoe aan de arbo-eisen, zorg voor rust, reinheid en regelmaat en wees zuinig op ze. Tja...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Raarder om te lezen vind ik dat jij wil controleren of een ZZPer een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft. Een VAR is logisch, aansprakelijkheid kan ik begrijpen, maar AOV niet.

 

Beetje ver gezocht inderdaad, maar helemaal raar is het niet als je rekening houdt met het HR-arrest van vorig jaar:

http://www.sprout.nl/308/dossier/328/53089/overheids-regeltjes/ondernemer-aansprakelijk-voor-burn-out-zzp-er.html

 

Kortom: bij twijfel of een ZZP-er werkzaamheden verricht die ook door werknemers gedaan (kunnen) worden, zou ik de ZZP-er toch vragen om een AOV!

 

Dank iedereen voor zijn reacties.

Ik maak me (inderdaad) vooral zorgen over de eigen verantwoordelijkheid van de zzp'ers die er lopen, zeker als wij er voor een fors deel verantwoordelijk voor worden gehouden. We huren medewerkers in met persoonlijke beschermingsmiddelen en gereedschap, maar het is een dagtaak om te controleren of ze zelf alles op orde hebben.

Ze doen hetzelfde werk als onze eigen mensen. Sterker nog: soms zijn ze de voorman bij een monteur van ons.

 

Het zou voor ons een uitkomst zijn als de zzp'er zichzelf goed zou verzekeren. Daar worden ze wellicht duurder van, maar het ontzorgt ons wel. Maar misschien zijn er nog andere oplossingen die ik nog niet weet. Ik houd me in ieder geval aanbevolen!

Nogmaals bedankt allemaal.

Link naar reactie
  • 0
Het zou voor ons een uitkomst zijn als de zzp'er zichzelf goed zou verzekeren. Daar worden ze wellicht duurder van, maar het ontzorgt ons wel.

Draai het om: een ZZP-er die alleen goedkoper kan zijn omdat ie zichzelf niet goed verzekerd heeft, is wat mij betreft geen goede ZZP-er

 

Maar misschien zijn er nog andere oplossingen die ik nog niet weet.

Zie mijn opmerkingen in het Sprout-artikel: kijk na of jouw eigen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekking biedt voor deze vorm van "werkgeversaansprakelijkheid" voor ZZP-ers.

 

En daarnaast onderschrijf ik de opmerking van Dennis: zorg dat je ook voor deze ZZP-ers voldoet aan de arbo-eisen. Eis niet alleen op papier dat ze op verantwoorde wijze met gereedschap en persoonlijke beschermingsmiddelen omgaan, maar controleer, handhaaf en indien nodig sanctioneer dit ook. Het lijkt op het eerste gezicht wat ongemakkelijk om een zelfstandige te moeten behandelen als werknemer, maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.