• 0

Boekingen ivm staken van onderneming

Over dit topic wil ik even inhaken.

 

Ik heb een half jaar een onderneming gehad en ben er mee gestopt.

Ik heb een computer van 1250 euro op mijn balans gezet. Als voorbelasting heb ik 237.50 teruggevraagd.

Ook heb ik een printer aangeschaft, deze was beneden de 450 euro waardoor ik deze direct als kosten heb meegenomen.

 

De computer moest ik over 5 jaar afschrijven. Maar omdat ik dus eerder ben gestopt moet ik BTW terugbetalen.

De waarde van de computer na het half jaar is hetzelfde als de boekwaarde.

 

Is het goed dat ik als afschrijving 125 heb genomen voor de computer?

 

Zijn onderstaande journaalposten juist

 

prive 1361.25

aan BTW 236.25

aan computer 1125

 

Bij aanschaf heb ik 19% teruggekregen. Moet ik nu 21% betalen?

 

De printer heb ik voor 145 euro gekocht incl 19% BTW

 

Nu is deze nog zo'n 100 euro waard.

Prive 121

aan BTW 21

aan printer 100

 

Verder zijn er nog wat kleine dingen zoals mapjes en kantoorartikelen aanwezig.

Moet hier ook over worden afgerekend?

 

Heb ik ook nog iets te maken met boekverlies/ boekwinst.

Ik lees er allerlei verhalen over maar weet niet precies hoe dit werkt.

 

 

 

modedit: titel aangepast en bericht afgesplitst naar eigen topic

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de aankoop van de computer heb je de BTW opgegeven en al terug ontvangen van de BD, niet?

Hoe zit dat met de printer?

 

(edit)

Ik neem aan dat je de jaarrekening en hiervoor de belastingaangifte voor 2012 wilt opstellen?

Dus of(als) je aan jezelf verkocht hebt in 2012?

Maar met de BTW door de verkopen aan jezelf heb je nog niets gedaan m.b.t. BTW aangiften, neem ik aan. Klopt dat?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De BTW heb ik idd van beide terug ontvangen.

Ik wil ook zoals je aangeeft afsluiten, maar ik neem aan dat ik voor bepaalde producten toch BTW moet terugbetalen?

 

Zoals de computer verkoop ik dan aan mezelf. Ik heb deze nieuw gekocht en na een half jaar verkoop ik deze dan aan mezelf.

Hetzelfde geldt voor de printer en de andere artikelen.

 

Mijn vraag is nu dus of ik wel over de computer een half jaar mag afschrijven. Deze was dus zoals ik aangaf 1250 euro en staat op mijn balans.

De printer en andere kleine artikelen heb ik direct van de winst afgetrokken.

Kloppen mijn journaalposten?

 

Bij aanschaf heb ik 19% teruggekregen. Als ik het moet terugbetalen moet dit dan 21% of 19% zijn?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er eerlijk gezegd wat moeite mee om te geloven dat die computer na een half jaar nog maar 10% in waarde zou zijn gedaald. Kijk eens op marktplaats wat drie particulieren voor die computer vragen?

 

Stel nu dat dat 1.000,- euro is (consumentenprijs), dan is je economische waarde dus 1.000 / 1,21 = 826,45

Je draagt inderdaad 21% btw af, omdat het moment van overdracht aan jezelf gelegen is ná de tariefsverhoging en het belastbare feit hier voortkomt uit art 3.3.a.Wet OB. 21% van 826,45 = 173,55

Het verschil tussen 1125 (boekwaarde) en 826,45 (werkelijke waarde) boek je als afschrijvingskosten, dat is dan je boekverlies/stakingsverlies.

 

Printer idem dito, even nagaan wat de werkelijke waarde is. Over het kleinere spul zou ik me niet druk maken.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Wanneer ik jouw voorbeeld hanteer komt dus de journaalpost voor de computer er zo uit te zien;

Afschrijving over het 1e half jaar;

 

Afschrijving comp 125

a/ computer 125

 

 

Bij staken;

 

prive 1000

a/ af te dragen BTW 173.55

a/ computer 826.45

 

boekverlies 298.55

a/ computer 298.55

 

Nu moet ik alleen nog een BTW suppletie indienen.

 

Ik neem aan dat ik dan alles over 2012 moet invullen, maar dan op de juiste manier.

Of moet ik ergens aangeven dat ik mijn onderneming heb gestaakt en daarom BTW moet terugbetalen?

 

Overigens is het wel raar dat ik nu 21% moet betalen maar 19% heb teruggekregen!

Link naar reactie
  • 0

De btw wegens de overgang naar privé vul je in bij rubriek 1d (privé gebruik), en hoort bij het tijdvak waarin de computer is overgeheveld naar privé (ofwel: wanneer is de onderneming gestaakt? Was dat in 2012? Dan over 2012 die btw afdragen.

Verder zul je aan de belastingdienst moeten laten weten dat je geen btw-onderneming meer drijft, anders verwachten zij nog steeds elk kwartaal een btw-aangifte. Stuur een brief waarin je aangeeft dat je gestopt bent en verzoek ze om je btw-nummer af te voeren en je geen aangiftebiljetten meer uit te reiken.

 

In je aangifte inkomstenbelasting kun je in het programma aanvinken 'onderneming is gestaakt' dacht ik.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij kan het ook zo:

Het maakt niet veel uit hoeveel je afschrijft op de computer. Houdt dat maar op 168.

Je verlies is dan : 190 = (122+168-100) :

Winst is dus : -190

 

Je Eigen Vermogen (eind) volgt uit : Prive Storting - Prive Opname + Winst

1372 -1430- 190 = -248

 

De BTW door verkoop aan jezelf had je moeten opgeven voor 248 (227 + 21) , of dit in het eerste kwartaal 2013 nog opgeven en afdragen. Of suppletie.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Marcel. Het gaat om 2012. De aangifte BTW over kwartaal 4 is al weg. In totaal heb ik over 2 kwartalen aangiftes ingediend.

Kan ik nu een suppletie indienen en dan de juiste bedragen invullen?

 

Zijn onderstaande journaalposten goed?

Wanneer ik jouw voorbeeld hanteer komt dus de journaalpost voor de computer er zo uit te zien;

Afschrijving over het 1e half jaar;

 

Afschrijving comp 125

a/ computer 125

 

 

Bij staken;

 

prive 1000

a/ af te dragen BTW 173.55

a/ computer 826.45

 

boekverlies 298.55

a/ computer 298.55

 

@ Brood. Ik volg je niet helemaal.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat iemand me toch even kan helpen.

 

[uVoor het staken zag mijn balans er ongeveer zo uit;[/u]

Bank 1000

Debiteuren 200

Computer 1250

 

Crediteuren 150

EV 2300

 

Eind 2012 ben ik dus gestopt en dit moet verwerkt worden in de aangifte ib.

Economische waarde computer 31-12-2012; 950 ( de printer laat ik voor wat het is)

Nu heb ik dit gedaan;

prive 1149.50

a/ computer 950

a/ BTW 199.5

 

Boekverlies/ afschrijving;

lasten 300

a/ computer 300

 

Nu is mijn balans zo;

 

bank 1000

debiteuren 200

 

crediteuren 150

BTW 199.5

EV 850.50

 

De debiteuren in ik vanuit mijn prive en de crediteuren handel ik ook wel prive af.

Ik heb dit gedaan;

 

prive 1200

a/ bank 1000

a/ debiteuren 200

 

crediteuren 150

a/ prive

 

Nu is mijn balans zo;

BTW 200

EV -200

 

Kan iemand zeggen of dit goed gaat?

 

Voor de aangifte ib moet er een balans ingevuld worden. Ik heb al aangegeven dat ik gestaakt ben per 31-12-2012.

Moet ik deze balans invullen, of moet er de oude balans worden ingevuld ( voordat alles naar prive is gegaan)

 

Sorry, nog een kleine aanpassing;

Het weg boeken van de debiteuren en de bank kan ik dat zien als een priveontrekking?

En het weg boeken van de crediteuren als een privestorting?

 

Ik zie ook dat er een bedrag moet worden ingevuld bij stakingswinst. Moet ik hier -175 neerzetten ( 1250 - 125 afschr = 1125 - 950) of kan ik dit weg laten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.