• 0

Holding en twee werkmaatschappijen

Zojuist heb ik mijn eenmanszaak overgezet naar een holding met twee werkmaatschappijen.

Ik ga mezelf verlonen vanuit de holding als DGA, kan ik dan voor freelance werk vanuit een van de twee werkmaatschappijen facturen sturen voor gedaan werk ?

 

Ik werk met een apple computer, met welke (eventueel online) software kan ik op een betaalbare manier mijn boekhouding goed opzetten. Liefst alles in een software pakket, zowel de holding als de twee werkmaatschappijen.

 

Alvast bedankt,

 

met vriendelijke groeten,

 

Dave

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als een van je bedrijven een (overeengekomen) prestatie geleverd heeft aan een afnemer, dan kan je dat uiteraard in rekening brengen.

Als de afnemer een bedrijf is, dan moet je inderdaad een factuur uitreiken.

 

Verder lijkt het mij het beste dat je jezelf een beetje inleest over deze onderwerpen, want het is wel handig om beginselen te kennen als je de verantwoordelijke bestuurder bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dave

 

Voordat ik inga op je praktische vragen even terug naar wat er nu opgericht is.

 

Je hebt een eenmanszaak in een BV-structuur geplaatst met twee dochter BV's. Wat was de reden om twee dochter BV's op te richten ipv een? Wat was sowieso de reden om een BV-structuur te beginnen?

 

Dan naar de oprichting zelf. Hoe is de BV tot stand gekomen? Heb je gewoon 1 euro aandelenkapitaal gestort of is je eenmanszaak ook echt notarieel (akte van inbreng) omgezet naar de BV's?

 

Je wordt verloond vanuit de holding BV. Prima. Maar nu stel je een vraag of een van de dochter BV's facturen mag sturen voor geleverd werk ???. Dat is juist de bedoeling van de structuur. Ben je al bekend met het begrip managementfee? De scheiding tussen risico en bezit? Is aan je uitgelegd wat een fiscale eenheid is? Ben je bekend met het minimale DGA loon?

 

Zomaar wat vragen omdat ik aan je vraag haast door mijn monitor kan ruiken dat je niet goed voorgelicht bent en/of dat de BV-structuur wellicht zelfs overbodig is.

 

Ik heb de laatste jaren namelijk nogal wat rotzooi-adviezen voorbij zien komen. Eenmanszaken die niet notarieel ingebracht zijn in de BV waar dat wel had gemoeten. Gekochte BV's voor 20.000 euro terwijl een lege nieuwe BV prima was. Van 3 eenmanszaken naar 20 BV's, waar 8 BV's voldoende was geweest (I kid you not!) en zelfs dan de vraag nog of er wel aan BV's begonnen had moeten worden. Eenmanszaak met bedrijfspand 'omgezet' naar BV zonder inbreng zodat het pand nu nog steeds privé is. Eenmanszaak naar BV omgezet zonder voorafgaand akkoord van verhuurder bedrijfspand (huurcontract nog steeds een privé probleem) en veel BV's die opgericht zijn met een kasrondje met de bank waarbij het aandelenkapitaal niet eens door de aandeelhouder zelf is gestort.

 

De gemene deler: geen enkel benul bij de boekhouder/adviseur van wat er komt kijken bij de omzetting naar een BV. Wat de beweegredenen moeten zijn en hoe je die moet duiden, kwantificeren en om moet zetten in gedegen advies. Hoe het aangepakt moet worden, welke stappen je in welke volgorde moet zetten, wat de fiscale en juridische gevolgen zijn en om nog maar te zwijgen van de te behalen fiscale voordelen die dikwijls over het hoofd gezien worden. En helaas gaan IMHO ook notarissen en bankiers hard onderuit in veel dossiers, hoewel daarbij de reactie steevast is dat ze in opdracht handelden van de adviseur.

 

Gezien jouw vraag ben ik toch wel heel benieuwd welke partijen je geraadpleegd hebt bij de omzetting en hoe het komt dat je je nog afvraagt of een dochter BV een factuur mag sturen voor door haar verleende diensten (dat zou namelijk geen vraag meer moeten zijn voor je als je correct voorgelicht zou zijn).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.