• 0

Loonbelasting

Ik ga waarschijnlijk met mijn bedrijf uitbreiden waardoor ik iemand fulltime moet aannemen.

 

Nu heb ik 1 medewerker in dienst die gemiddeld 5 uur per week werkt.

De medewerker is 18 jaar en maandelijks betaal ik 15% loonbelasting.

 

Nu is het volgens mij zo dat als iemand fulltime werkt je meer belasting betaalt als werkgever, klopt dit?

Of klopt de volgende rekensom?

 

€ 7 * 36 * 4 = €1008

 

Mij dat ruim 150 euro loonbelasting. Totaal ben ik € 1200 kwijt.

Op de site van de belastingdienst kan ik geen duidelijk antwoord vinden.

 

In het uurloon van de medewerker zit alles al in dus ook vakantiegeld enz.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga waarschijnlijk met mijn bedrijf uitbreiden waardoor ik iemand fulltime moet aannemen.

 

Nu heb ik 1 medewerker in dienst die gemiddeld 5 uur per week werkt.

De medewerker is 18 jaar en maandelijks betaal ik 15% loonbelasting.

 

Bijna: de medewerker betaalt loonbelasting die jij voor hem inhoudt van zijn bruto loon. Jij betaalt dus niets, je houdt in en draagt af.

 

Nu is het volgens mij zo dat als iemand fulltime werkt je meer belasting betaalt als werkgever, klopt dit?

 

Nee, dat klopt niet. Je betaalt geen belasting. Je betaalt wel werkgeverspremies, maar die zijn een percentage van de loonsom. Alleen geldt voor bepaalde premies een fanchise. Je zult hier niet veel amer van worden.

 

Of klopt de volgende rekensom?

 

€ 7 * 36 * 4 = €1008

 

Mij dat ruim 150 euro loonbelasting. Totaal ben ik € 1200 kwijt.

Op de site van de belastingdienst kan ik geen duidelijk antwoord vinden.

 

Zo rekenen met lonen klopt nooit... Het is geen natte vingerwerk.

Bovendien reken je van netto naar bruto - hoewel het niet verboden is zul je daarover niet vinden bij de Beladtingdienst. De hle wereld rekent van bruto naar netto, al was het maar omdat je dan precies kunt bepalen wat een werknemer kost. Het bruto loon fluctueert dan net, wel het netto loon dat betaalbaar gesteld wordt.

 

In het uurloon van de medewerker zit alles al in dus ook vakantiegeld enz.

 

Ik mag toch hopen dat niet alles in het loon zit... Wettelijk vakantieagen moeten bijvoorbeeld gewoon opgenomen worden en mogen niet standaard worden uitbetaald.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je bent er aardig in thuis. Ik wilde mijn medewerker 7e netto geven dus zo is het contract ook opgesteld. Daar komt dus 15% bovenop, de loonbelasting. Dit heb ik destijds met mijn accountant afgesproken.

 

De medewerker heeft een nul urencontract dus daarom zijn de vrije dagen ook niet mee genomen.

 

Nu moet ik straks iemand fulltime aannemen en die wil ik 7e per uur geven. Hoe moet ik het dan volgens jou uitrekenen? Moet ik dan uitgaan van € 8,50 bruto?

Link naar reactie
  • 1

Je bent er aardig in thuis.

 

Het is mijn vak 8)

 

Ik wilde mijn medewerker 7e netto geven dus zo is het contract ook opgesteld. Daar komt dus 15% bovenop, de loonbelasting. Dit heb ik destijds met mijn accountant afgesproken.

 

De opslag van ca. 15% klopt wel. Maar daar komt nog meer bovenop:

 

[*]7,75% premie ZVW;

[*]4,65% basispremie WAO/WIA;

[*]vermoedelijk 0,235% gedifferentieerde premie;

[*]sectorpremie WW;

[*]misschien nog wat BER.

 

Al met al komt er dus nog tenminste 14% toeslag bovenop. Je bent dus een heel stuk duurder uit dan je nu denkt.

 

De medewerker heeft een nul urencontract dus daarom zijn de vrije dagen ook niet mee genomen.

 

Ook bij een 0-urencontract bouw je de wettelijke vrije dagen op. Waarom zou dat niet zo zijn? In principe moet de werknemer dus, als hij het jaar rond 20 uur per vier weken werkt, vier weken doorbetaald vrij kunnen nemen. En dan hebben we het maar nog niet eens over de waarde van een 0-urencontract als de arbeidsovereenkomst langer dan 3 maanden duurt...

 

Nu moet ik straks iemand fulltime aannemen en die wil ik 7e per uur geven. Hoe moet ik het dan volgens jou uitrekenen? Moet ik dan uitgaan van € 8,50 bruto?

 

Nee, de vermoedelijke berekening staat hieronder (is afhankelijk van je sectorindeling en die weet ik niet...):

 

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

Bruto 4-weken loon

€ 1.326,00

Arbeidskorting

€ 132,53

Heffingsloon

1.326,88

LH met LH-korting

€ 203,76

0,235% gediff. premie WGA

€ 3,12

-/- € 206,88

Netto loon

€ 1.120,00

 

De kosten komen in de buurt uit van de € 9,67/uur als dit inclusief vakantiegeld is. Ik heb niet gekeken of het bruto loon hoog genoeg is om dit salaris met vakantiegeld toe te kennen. Als je dat wilt weten dan kan ik daar woensdag pas voor naar je kijken - ik ben een paar dagen weg. Als het exclusief vakantiegeld is komt dit uit op € 10,45 per uur. In dat geval is het bruto loon zeker hoog genoeg om te voldoen aan het minimum loon.

In beide gevallen dien je rekening te houden met in ieder geval de wettelijke vakantiedagen (4 weken per jaar doorbetaalde vakantie). Die kosten heb ik nog niet omgeslagen. Ook de kosten van doorbetaling bij feestdagen en eventuele CAO-opslagen voor avond- en weekendwerk zitten niet in de berekening in. Allemaal heel straightforward en puur indicatief.

 

Kom je hier mee verder?

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.