• 0

BTW-nummer aanvragen of aanvankelijk als particulier handelen?

Hallo,

 

Ik zit me nu al een goede week in te lezen in het hele 'ondernemerswereldje', omdat ik eind 2012 mijn baan ben kwijtgeraakt en graag wil proberen om wat bij te verdienen middels het doorverkopen van goederen. Ik heb al heel wat voorbij zien komen over BTW en de meeste vragen heb ik ook al wel beantwoord gekregen.

 

Ik heb bijvoorbeeld contact met een leverancier uit Engeland, die mij soms wat produkten kan leveren. Ik weet dat als ik een BTW-nummer aanvraag bij de Belastingdienst, dat ik dan geen belasting hoef te betalen over mijn ingekochte goederen. Ik moet het dan opgeven bij mijn aangifte als betaalde voorbelasting en kan die met dezelfde aangifte gelijk weer in mindering brengen. Wel ben ik dan BTW-plichtig als ik mijn produkt verkoop, waar ik dus rekening mee moet houden betreffende het bepalen van de verkoopprijs. Gaat van mijn winst na BTW-aangifte altijd 21% naar de Belastingdienst?

 

Maar wat nu als ik besluit om géén BTW-nummer aan te vragen? Betaal ik in dat geval gewoon de BTW over de ingevoerde produkten uit Engeland en ben ik dat geld kwijt omdat ik dat niet terug kan vorderen? En moet ik dan als particulier bij mijn verkoop ook nog BTW rekenen? Of vervalt die plicht dan?

 

En wat raden jullie mij aan? Ik hoop gewoon een paar tientjes per maand extra te verdienen. Zeker in het begin ga ik het niet groot aanpakken en beperk ik me tot soms wat inkoop en verkoop voornamelijk via Ebay en Marktplaats.

 

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

 

Groeten, Danny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gelijk maar even als aanvulling op mijn openingspost:

 

Kom je met een BTW-nummer ook in aanmerking voor aftrekposten, zoals kantoorinventaris of iets dergelijks? Of is dat echt weggelegd voor eenmanszaken die ingeschreven staan bij de KvK?

 

Ik ben dus van plan om, heel simpel gezegd, goederen in te kopen (daarvan ontvang ik een factuur, of ik dat nu als BTW-plichtige doe of particulier) en die vervolgens weer te verkopen op Ebay/Marktplaats. Maar moet ik dan naar mijn kopers ook een factuur sturen (als ik een BTW-nummer heb)? Dat is toch niet echt gebruikelijk op Ebay/Marktplaats?

 

Link naar reactie
  • 0

hier een beetje aanvullende info mbt

 

Ik heb bijvoorbeeld contact met een leverancier uit Engeland, die mij soms wat produkten kan leveren. Ik weet dat als ik een BTW-nummer aanvraag bij de Belastingdienst, dat ik dan geen belasting hoef te betalen over mijn ingekochte goederen. Ik moet het dan opgeven bij mijn aangifte als betaalde voorbelasting en kan die met dezelfde aangifte gelijk weer in mindering brengen. Wel ben ik dan BTW-plichtig als ik mijn produkt verkoop, waar ik dus rekening mee moet houden betreffende het bepalen van de verkoopprijs. Gaat van mijn winst na BTW-aangifte altijd 21% naar de Belastingdienst?

 

 

Dit klopt niet helemaal. Met een BTWnummer betaald u in EU GEEN btw, dus u kunt ook niet verrekenen. U koopt voor 0 tarief, u geeft het wel op, en wel met het 21%tarief alleen u hebt die niet uitgegeven. U verkoopt en daarvan is 21% BTW

*************

 

Of u hebt geen btwnummer, dan betaald u de BTW die in dat land geldt, u verkoopt voor wat u er voor wil vragen, u doet geen aangifte want u hebt geen btwnummer dus dat wat u ontvangt is voor uzelf. Echter die btw die u dan hebtbetaald daar kunt u niets mee

***********

 

BTW is omzetbelasing. Dat heeft niets met aftrekposten te maken. Als u kantoorinventaris af wil trekken , kan het zijn dat u toch btw af kunt trekken

 

Het is zo stel u koopt iets voor 10 euro excl btw in Nederland dan betaald u 12.10, u verkoopt het voor E 24.10 dan zijn 20 voor u en E 4.20 voor de belastingdienst.

 

Als u voor paar tientjes wil gaan verkopen, dan kost het u teveel om een inschrijving van de kvk te hebben en de btwaangifte kost ook tijd, al kost dat niet als u het zelf doet, tijd kost het altijd. Maar wilt u het later wel zakelijk opzetten dan is het wel slim om alles meteen te doen. Want in het begin zullen uw kosten hoger zijn dan wat het opbrengt. U hebt ruimte, papier, enveloppe of dozen nodig, kantoorinventaries, pc enz

 

Hoe het met de aftrekposten zit ben ik niet helemaal zeker maar normaal gesproken schrijf je in bij de kvk en die geven het door aan de belastingdienst. waarna je jezelf ondernemer mag noemen en normaal gesproken heeft een ondernemer kantoorinventaris nodig en een particulier niet. Volgens mij mogen beide thuis een ruimte opgeven als werkruimte.

 

Dit jaar is het met factureren nog lastiger geworden, dus wellicht vind u de meest actuele informatie bij de belastingdienst zelf. Op die site staan ook veel vragen en antwoorden.

 

Als iemand iets koopt van iemand met een btwnummer dan wil die altijd een btwfactuur. Voor degene die het koopt omdat die het kan verrekenen, dat is verrekenen dus als het eerst al is betaald. Voor degene die verkoopt is het van belang omdat die verplicht is om aan te tonen welk bedrag er voor is ontvangen en u zich"moet verantwoorden" of u het goed hebt gedaan met de btw. bv dat u als ondernemer niet iets zwart hebt verkocht om zodoende geen btw af te hoeven dragen.

 

************

Buiten de EU is het weer anders, u merkt er niets van of u in of excl btw koopt, het "lijkt"altijd 0

***********

En als u verkoopt buiten Nederland is het weer ingewikkelder

Een Belgische ondernemer die van u koopt als u Btwplichtig bent die koopt voor 0, u geeft dan ook 0 op, u ontvangt dus 21% minder van een Belg dan van een Nederlander maar in feite maakt het niets uit U ontvangt E 20.- en die blijven van u. Verkoopt u aan een particulier dan behandeld u die alsof het een Nederlander is. Maar op uw aangifte moet u het wel aangeven. Want als u boven een fors bedrag komt wat per land verschillend is dan moet u in dat land ook een VATnr aanvragen.

 

En binnen Europa maar geen EUlid is het weer anders, die hoeven nooit btw aan u te betalen

 

Ik hoop dat u hier wat aan heeft

Link naar reactie
  • 0

Leona, wat super dat je me zo'n uitgebreid antwoord schrijft. Hier kan ik een hoop vragen mee beantwoorden.

 

Joost, ik heb je artikel helemaal gelezen. Heel interessant en verhelderend.

 

Toch nog even wat vervolgvraagjes. In feite kan ik dus beter zaken doen met Engelse leveranciers nu ik nog geen BTW-nummer heb, omdat ik nu 20% VAT betaal en daarna geen 21% BTW hoef af te dragen. Klopt mijn beredenering?

 

En ik haal omzetbelasting en inkomstenbelasting nog wel eens door elkaar. Omzetbelasting is voor de BTW-aangifte en bij inkomstenbelasting geef ik de (bruto of netto?) winst uit onderneming op? Heb ik het dan goed?

Link naar reactie
  • 0

Met een BTW nummer ben je inderdaad verplicht BTW in rekening te brengen aan je klanten en deze af te dragen aan de belastingdienst. Daar staat tegenover dat je alle BTW die je betaalt over inkoop weer kunt terug vragen. De BTW kost je dus als ondernemer per saldo niets (levert alleen wat extra werk op).

 

Bij de inkomstenbelasting geef je de winst uit onderneming (of resultaat van overige werkzaamheden) op dus opbrengsten minus kosten.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.