• 0

Turkse BV en belasting in NL

Een paar jaar geleden heb ik een Turkse BV opgestart, (in mijn geval) om landgoed aan te kopen.

 

Ik betaal belasting in Turkije over deze BV. Toendertijd is mij verteld dat ik het bezit (het landgoed dus) in de onderneming niet hoef aan te geven in Nederland. Ik betaal hier in Turkije immers belasting en het bezit zit in een onderneming

 

Echter heb ik nu toch mijn twijfels, heb heel wat afgegoogled en op de site van de belastingdienst gezocht maar kan hierover niets vinden.

 

Wel over het aanmerkelijk belang in een buitenlandse onderneming maar ik ben manager van mijn onderneming en heb 95% van de aandelen en is dit dus niet van toepassing op mij. ??

 

De BV ga ik dit jaar opheffen en het bezit komt dan op mijn naam als particulier te staan, dan zal ik dit ook opgeven als "vermogen" bij de belastingdienst.

 

Maar heb ik het voorheen dan wel goed gedaan?

Weet iemand misschien hier meer over of heeft een goede tip of link?

 

alvast bedankt ???

 

 

 

[titel aangeapast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wel over het aanmerkelijk belang in een buitenlandse onderneming maar ik ben manager van mijn onderneming en heb 95% van de aandelen en is dit dus niet van toepassing op mij. ??

 

Dag Ayger,

 

Je bent een NL inwoner met een aanmerkelijk belang in een Turkse BV. Bedoel je in de quote hierboven met "manager van mijn onderneming" ook diezelfde Turkse BV?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja klopt

maar denk toch dat ik dan aanmerkelijk belang heb

maar ik heb jaren niets aangegeven op mijn IB aangifte.

Niet dat ik winsten maak

alleen maar kosten gemaakt tot nu toe

 

k wil geen problemen krijgen met de belastingdienst

dus misschien moet ik het corrigeren

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de NL wet heb je inderdaad een aanmerkelijk belang. Zolang je nog nooit dividend uitgekeerd hebt aan jezelf en de aandelen nog niet verkocht zijn, is er fiscaal niets te belasten.

 

Wel zou ik voortaan in je aangifte IB in box 2 vermelden dat je een Turkse BV hebt.

 

Groet

Joost

 

Mag ik daar op door gaan? of een apart topic?

 

De belastingdienst kan ook niet eisen inzicht in de cijfers van die buitenlandse vennootschap? Stel dat die turkse BV nu een waarde heeft van 500k (vastgoed,) Men gaat zich dan niet afvragen hoe je je daar (van welke centjes) je daar hebt ingekocht in die BV?

Link naar reactie
  • 0

stel ik richt met mijn laatste prive centen voor 1000 euro een "Belize offshore" (ergens waar geen boekhoud verplichting is) op. Ik ben 100% aandeelhouder, directeur is iemand in belize, ik bemoei me er niet mee. Op een bepaalde dag is het dividend tijd 100k naar mijn Nederlandse prive rekening. Ik tik de hollandse divident belasting af en ik ben klaar? Boekhouding kom ik niet aan, misschien is die er wel niet.

 

Ik heb ook wat aandeeltjes apple, maar daar kan ik ook niet bij de boekhouding.

Link naar reactie
  • 0

In theorie kan dat, maar ik acht de kans klein en ik gok zo dat Ayger, gezien zijn eerlijkheid, niets te verbergen heeft.

 

Roet

Joosy

 

Even terugkomend op het onderwerp aangezien ik met mijn (uitgestelde) IB bezig ben.

Nu ga ik de BV dus opgeven maar hoe zit het met de verrekening van verliezen uit voorgaande jaren?

ik bedoel, gaan ze daar geen vragen over stellen dan?

Nee heb niets te verbergen (verkoopwinst huis in Nederland)

 

bovendien las ik dat je het verlies uit AB kan verrekenen met belastbaar inkomen uit de nadere boxen

Hoe kan ik nu opeens verlies opgeven uit voorgaande jaren

als ik altijd verzaakt hebt om de bv op te geven?

 

graag wat advies

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

nou heb geinvesteerd in land dus.

veel kosten gemaakt en belastingen betaald in Turkıje inzake de bv

 

Nu wordt het land overgezet op mijn naam en hef ik de bv op

volgend jaar bestaat de bv niet meer

en geef ik mijn bezit op als onroerendgoed buitenland (misschien is mijn vakantiewoning er dan op gebouwd)

met de overzetting van het land is winst gemaakt in de bv ivm verhoogde landprijzen

betaal dus belasting in turkıje over deze verkoopwinst

 

heb een schuld ook in nederland (tbv de aandelen in bv ( land aangekocht))

de schuld hoef ik niet te vermelden in box 2 (zegt het IBprogramma)

maar mag ik meetellen als aftrekbare kosten in het scherm box2 Aanmerkelijk belang

 

maar even voor mij

volgens het nederlandse belastingsysteem heb ik dus met aftrek van de kosten GEEN winst behaald maar verlies

de kosten dateren vanaf 2007 en dat terwijl ik dus nooit het AB heb opgegeven.

 

volgens de belastingdienst kan ik het verlies (winst minus kosten) verrekenen met een andere box?

 

Vind het ingewikkeld en de belastingdıenst geeft magere info

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dag Ayger

 

Waar komt dat verlies in box 2 dan vandaan?

Let op: hier worden niet de verliezen van de Trukse BV zelf bedoeld! Dat speelt zich af binnen de BV.

 

groet

Joost

 

het verlies zijn dus de kosten vanaf 2007 voor accountant en andere administratieve kosten

 

Link naar reactie
  • 0

dag Ayger

 

Waar komt dat verlies in box 2 dan vandaan?

Let op: hier worden niet de verliezen van de Turkse BV zelf bedoeld! Dat speelt zich af binnen de BV.

 

groet

Joost

 

het verlies zijn dus de kosten vanaf 2007 voor accountant en andere administratieve kosten

 

 

dat lijken mij kosten voor de BV zelf....

 

snap het...

maar rente van een geldlening is dus wel aftrekbaar

Link naar reactie
  • 0

maar rente van een geldlening is dus wel aftrekbaar

 

heb je die geldlening privé gesloten om de aandelen in de BV mee te kopen?

(dus niet eerst uitgeleend aan de BV en er in de BV vervolgens andere dingen mee gedaan)

 

nee, alles heb ik in de bv geinvesteerd

Ik ben niet zo slim in constructies anders wist ik alles immers al en stel ik hier geen vragen

 

wil alles op orde hebben

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

maar rente van een geldlening is dus wel aftrekbaar

 

heb je die geldlening privé gesloten om de aandelen in de BV mee te kopen?

(dus niet eerst uitgeleend aan de BV en er in de BV vervolgens andere dingen mee gedaan)

 

nee, alles heb ik in de bv geinvesteerd

Ik ben niet zo slim in constructies anders wist ik alles immers al en stel ik hier geen vragen

 

wil alles op orde hebben

 

 

 

 

 

 

heb net de belastingdienst getwitterd en zij zeggen dat ik alle jaren opnieuw in kan dienen.

 

Link naar reactie
  • 0

nee, alles heb ik in de bv geinvesteerd

Ik ben niet zo slim in constructies anders wist ik alles immers al en stel ik hier geen vragen

 

Ik vraag het omdat ik probeer te doorgronden of dit wel in box 2 thuishoort en aan je antwoorden te lezen bekruipt mij het gevoel dat dit allemaal uitgaven van de BV zijn en niet voor de aankoop van de aandelen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

heb net de belastingdienst getwitterd en zij zeggen dat ik alle jaren opnieuw in kan dienen.

 

Dat kan inderdaad maar dat maakt nog steeds niet zeker dat je het ook correct indient...

 

schuld stop ik in box 3 dan

 

bv geef ik aan als aanmerkelijk belang dit jaar

hanteer geen aftrekposten bij aanmerkelijk belang

 

2013 de overdracht land naar mij prive en de sluiting bv

 

is het dan oke?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

schuld stop ik in box 3 dan

 

bv geef ik aan als aanmerkelijk belang dit jaar

hanteer geen aftrekposten bij aanmerkelijk belang

 

2013 de overdracht land naar mij prive en de sluiting bv

 

is het dan oke?

 

Zonder de stukken te kennen kan ik dat niet bevestigen. Ik wilde je er enkel op wijzen dat het niet per se in box 2 thuishoorde. Misschien wel in de BV?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

schuld stop ik in box 3 dan

 

bv geef ik aan als aanmerkelijk belang dit jaar

hanteer geen aftrekposten bij aanmerkelijk belang

 

2013 de overdracht land naar mij prive en de sluiting bv

 

is het dan oke?

 

Zonder de stukken te kennen kan ik dat niet bevestigen. Ik wilde je er enkel op wijzen dat het niet per se in box 2 thuishoorde. Misschien wel in de BV?

 

oke, ga me er verder in verdiepen

dank je voor de reacties tot nu toe

NB is het echt nodig dat ik alle voorgaande jaren opnieuw indien?

het heeft geen enkel effect op het saldo tov belasting vermeerdering/vermindering

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ayger,

Volgens mij doe je er verstandig aan in deze kwestie een belastingadviseur in te schakelen. Net zoals Joost zegt moeten alle details duidelijk zijn, voordat een goed advies te geven is in deze kwestie.

 

Om het inkomen in box 2 te bepalen is het volgende van belang:

- wat is de verkrijgingsprijs van de aandelen?

- wat is de waarde van de BV bij opheffing van de vennootschap?

- hoe zit het met de financiering?

 

Vervolgens kan hier verlies of winst uit aanmerkelijk belang uit voortvloeien.

 

Je hebt het ook over onroerend goed in Turkije dat je naar privé wil halen. Als je hier verder niets mee doet, wordt dit aangemerkt als bezit in box 3. Peildatum box 3 is 1 januari. Nu het onroerend goed in het buitenland is gelegen, wordt er een vrijstelling verleend ter voorkoming van dubbele belasting. Dit moet je zelf wel aangeven in de aangifte.

 

Groet,

Barbara

 

 

 

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

ha zie net weer de berichten van mezelf, tja IB 2013 nu

als antwoord op je vraag overigens (vergeten te antwoorden laatst)

nee ik heb geen leuke dingen gedaan van geld in BV stoppen en dan opsouperen

dat zijn constructies waar ik me niet mee bezig hou

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.