• 0

Opening boeken holding en werkmaatschappij. Moeilijk, Moeilijk

Over de volgende vraag heb ik al eens eerder vragen gesteld maar geen volledig antwoord gekregen. Ook veel lectuur er over nageslagen maar ik kom er niet helemaal uit. Verschillende boekhoudprogramma's geven ook geen oplossing dus dan maar weer een keer hier geprobeerd.

 

Gewoon door simpel nadenken heb ik geprobeerd om dit probleem op te lossen. Zit ik hiermee juist.

 

Stel; Je opent een holding met een werkmaatschappij met privé vermogen. Je schrijft in theorie aandelen uit maar die moeten worden volgestort. Vanuit Privé worden de aandelen volgestort à 18000 euro in de holding. Op de balans van de holding staan dan aan activa 18000, op bijv. bank, en 18000 aan de passiva aan aandelen.

Direct daarna worden deze 18000 meteen weer gebruikt om een werkmaatschappij op te zetten. Dus het vermogen bijv. op bank van de holding à 18000 wordt meteen gebruikt om bij de werkmaatschappij aan passiva de aandelen vol te storten en aan activa van de werkmaatschappij het vermogen te geven.

 

Kijk maar eens naar de bijlage.

 

Het is een beetje raar om dat privé vermogen op de 2 bv's te laten staan als dat niet nodig is. Als dan direct na de oprichting van de twee BV's, op 1000 euro na, het gestorte vermogen van Privé weer wordt teruggestort aan Privé dan wordt het wat moeilijker in de boekingen. Het werkkapitaal van de werkmaatschappij bestaat dan uit 1000 euro terwijl samen met het aandelenkapitaal het eigen vermogen bestaat voor 19000 euro. Zou je de balans meteen opmaken en opnieuw openen dan krijg je hel volgende. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat alle kosten en dergelijke, bijv voor de notaris en dergelijke nog niet zijn geboekt.

 

Het vermogen bij de werkmaatschappij is na afsluiting 19000 euro. Aan aandelen 18000 en aan 1000 euro werkkapitaal.

 

Bij de holding wordt het teruggestorte vermogen weer teruggeboekt naar Privé. De holding heeft op dat moment alleen de 18000 euro aan volgestorte aandelen als vermogen plus de 19000 van de werkmaatschappij die dat op dat moment waard is. De waarde van de werkmaatschappij moet op de activa staan van de holding.

 

Ik kan geen andere reden bedenken maar zit ik zo wel goed met mijn redenatie die ik ook heb weergegeven in de excel bijlage.

Als dat zo is dan opent de nieuwe balans van de holding met 18000 euro terwijl er nog niets is gebeurd.

Ook heb ik daarin 1000 euro aan schuld bij de werkmaatschappij aan de holding staan `schulden aan groepsmaatschappij' .

Daarnaast bij de Holding een vordering aan de werkmaatschappij. Vordering aan groepsmaatschappij.

 

Zijn de boekingen zo in theorie juist.

 

Als dat zo is dan kan ik daarmee verder.

Ik kan dan alle boekingen van de afgelopen jaren op deze manier verder verwerken in een gewoon boekhoudprogramma.

Bij het opmaken van de balans hoef ik alleen deze gegevens er bij te halen en die te verwerken in de opmaak voor de jaarrekening en voor de belasting.

Geen enkel boekhoudprogramma houdt hier rekening mee. Tenminste niet wat ik ken.

 

bij voorbaat dank voor het meedenken.

 

beginbalans_BV.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de bijlage begin ik ook met een vordering op de holding. Immers het vermogen wat gestort wordt om de aandelen vol te storten wordt meteen weer van de bank (theoretisch) gehaald om terug te storten via de holding naar Privé. Uiteraard blijft deze vordering bestaan. Hetzelfde blijft bij de holding. Die heeft een vordering op privé van 18000. Toch blijft dat raar want hierdoor blijven de werkmaatschappij en de holding samen een vordering op Privé houden terwijl je met 18000 deze twee bv op kunt richten.

 

Een register accountant heeft trouwens mijn stukken opgemaakt. Weliswaar met andere gegevens maar met dezelfde uitgangspunten. Daar zie ik niets meer terug van een vordering aan Privé of een vordering aan de Holding.

 

De aandelen worden vermeld bij de Vennootschapsbelasting. Bij de werkmaatschappij zou dan bij de passiva de vordering op de Holding moeten komen te staan en bij de Holding de vordering op Privé. Waarom zie ik daarvan niets terug in de stukken van de accountant. Wel de aandelen maar niet de vordering.

 

De situatie heeft zich in het verleden voorgedaan. Ik wil gewoon weten of de register accountant goed zijn werk heeft gedaan en of alles wel klopt. Je gaat naar de notaris en je opent twee BV´s met 18000 euro. Een half uur later zijn de twee BV´s opgericht en je heb in de werkmaatschappij nog maar 1000 euro op de bank laten staan. De rest is weer terug op de privé rekening gestort (in theorie). Vanuit Privé maak je de oprichting mogelijk maar het is niet nodig, in dit geval, om meteen een vermogen op de bank te hebben. Het ging hier om het oprichten van een serieuze firma waarachter een uitvinding zat. Om mogelijke investeerders warm te krijgen had ik het meteen goed aangepakt.

Nu zijn we jaren verder maar ik wil weten hoe ik dit in de boeken en naar de VSB verder kan verantwoorden.

Ook omdat ik zelf de boekhouding doe maar geen enkel software/pakket kan vinden waarin ik dit gedoe kwijt kan.

 

Link naar reactie
  • 0

De software kan dit wel alleen moet je de transactie juist benoemen en boeken. Ik maak vanavond je openingsbalansen.

 

edit, zie bijlage, naast jouw balansen.

 

De eerste 18K van privé naar holding is zuivere storting AK Holding.

Diezelfde 18K gaat door naar de werk BV. Nu daalt het banksaldo in de Holding naar nul. Als tegenhanger verschijnt op de balans een deelneming van 18K.

 

In de werk mij komt 18K binnen op de bank ter storting van aandelenkapitaal. Daarna gaat 17.000 retour privé wat een lening is van de BV aan jou! Dat boek je evenwel via de holding BV. Dus het banksaldo in de werk mij daalt naar 1.000. De werkmij krijgt een vordering op de holding van 17.000.

 

In de holding komt een schuld te staan aan de werkmij van 17.000 en een vordering op jou van 17.000.

 

groet

Joost

Kopie_van_beginbalans_BV.xlsx

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoe langer ik er over nadenk hoe eenvoudiger het wordt. Ik wil je dan ook erg bedanken voor het meedenken.

 

Uiteindelijk heb ik hiermee een handvat. Bij de belasting mag ik namelijk een geconsolideerde aangifte doen van de twee BV's. In principe hebben de twee BV's wel ieder een aandelen pakket van ieder 18000 (totaal 36000) maar wordt door de samenvoeging van de twee BV's en door de openstaande schuld van de ene BV aan de andere, het ondernemingsvermogen samen maar 18000.

 

De vordering blijft staan van 18000 tussen de 2 b's, de vordering aan privé van 17000 en het werkkapitaal van 1000 terwijl het aandelenpakket in beide bv's geheel in tact blijft.

Dat betekent dat ik mijn laatste aangifte moet herzien. Uiteraard zijn daarbij andere gegevens van toepassing maar nu weet ik hoe ik een en ander moet verwerken.

 

Nogmaals bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook nog bedankt voor het aanpassen van de sheet. ;) ;) ;) ;)

 

Uiteindelijk is alles gemakkelijk als je het maar weet.

Het gaat mij om het systeem wat er achter zit.

Jammer is dat je dit nergens kunt terugvinden.

Wellicht dat ik hier een thema van maak wat gemakkelijk op het internet terug te vinden is.

Bijv in PDF of zo.

 

Maar nog beroerder is dat als je het vraagt aan de belastingdienst, niemand je daar kan helpen.

Dan heb je ook nog de vertaalslag van de aangifte VPB en de daar gebruikte terminologie

Zelfs bij de belastingdienst snappen ze het niet altijd.

Uiteindelijk blijf je toch verantwoordelijk als bestuurder/DGA van een BV dus het is mijn taak om het te weten.

 

Mijn docent van de HEAO zou het wel weten maar dat is al meer dan 25 jaar geleden.

Op den duur vervaagt alles.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Na consolidatie krijg je het volgende:

 

Balans holding BV

 

Vordering DGA. 17.000. Aandelenkapitaal 18.000

Bank. 1.000

 

 

Groet

Joost

 

Ja dat had ik inmiddels al in de gaten. Zo klopt het ook.

 

Nogmaals bedankt. Je weet niet wat dit voor me betekent. Ik ben hier al zo lang mee bezig.

Eindelijk ben ik er uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.