• 0

Help! Chinese Yuan - Euro

Beste iedereen,

 

Graag verneem ik of iemand (veel) ervaring heeft in internationaal handelen met China.

 

Het gaat mij met name om hoe ik zo goedkoop mogelijk RMB's om kan wisselen voor Euro's. Ik koop mijn producten namelijk binnen de EU-zone in en verkoop deze (onder andere) in China. Ik ontvang het geld op mijn Chinese bankrekening. In andere landen is goedkoop geld wisselen niet zo'n probleem maar met China heb ik meer moeite omdat de Yuan niet vrij verhandeld mag worden.

 

Momenteel laat ik vrienden aldaar om de week naar de bank gaan om persoonlijk geld over te maken. Dit kost in China 200RMB en in Nederland nog zo'n 7,50 euro. Daarnaast vangt de bank natuurlijk ook nog wat aan de wisselkoers.

Is het mogelijk om op een andere (uiteraard legale manier) in ieder geval te besparen op die 200RMB?

 

Per maand betalen we meer dan honderd euro aan service fee's in China alleen, een besparing aldaar zou dus leuk meegenomen zijn!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt dus RMB op een Chinese rekening dat je om wilt wisselen naar Euros correct? Heb je geprobeerd om met een Chinees bankpasje in Nederland geld op te nemen? Probeer dat eens, en kijk hoeveel je dan kwijt bent per transactie.

 

 

Kan helaas niet, Merchants Bank bankpas is voor lokaal gebruik (in China) en werkt dus niet in het buitenland. Ik denk dat ik eens met Bank of China in Rotterdam contact op ga nemen. Zij doen niet veel voor consumenten maar wellicht wel voor (internationale) bedrijven.

 

Er is een paypal-route mogelijk waarbij je in China een account aanmaakt en via creditcard geld op paypal zet en dit naar Nederland verzend maar het is allemaal zo dubieus. Ik vraag mij af hoe bedrijven in China bijvoorbeeld een rekening in EU betalen, lijkt mij niet dat zij helemaal naar de bank lopen om daar geld over te maken?

Link naar reactie
  • 0

Grappig topic. In feite is alles illegaal (vanuit Chinees perspectief gezien) zolang de betreffende Chinese koper geen importvergunning heeft. De Chinese overheid houdt daarmee controle over het zakelijke importgebeuren. Bij verkoop aan particulieren kun je beter geld laten overmaken op een Hong Kong rekening.

Link naar reactie
  • 0

Kan helaas niet, Merchants Bank bankpas is voor lokaal gebruik (in China) en werkt dus niet in het buitenland. Ik denk dat ik eens met Bank of China in Rotterdam contact op ga nemen. Zij doen niet veel voor consumenten maar wellicht wel voor (internationale) bedrijven.

 

Bank of China in Rotterdam doet primair zaken met bedrijven die handel drijven met China. Lijkt mij een goed plan om de casus aan hen voor te leggen en te achterhalen of het betalingsverkeer via hen goedkoper kan.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Met een Chinese (UnionPay) bankpas kun je best in het buitenland geld opnemen. In Frankrijk en de VS lukt het prima. In Nederland is het helaas een ander verhaal, met uitzondering van de Bijenkorf. (UnionPay's ATM search: http://cn.unionpay.com/AtmEnglishFront_Search.html )

 

Zelf hebben we een rekening bij HSBC in Hong Kong geopend. Deze is automatisch multi-currency, incl. RMB en de pas werkt overal. Bij voldoende saldo is de rekening bovendien volledig gratis. Wellicht iets om te overwegen.

Link naar reactie
  • 0

Met een Chinese (UnionPay) bankpas kun je best in het buitenland geld opnemen. In Frankrijk en de VS lukt het prima. In Nederland is het helaas een ander verhaal, met uitzondering van de Bijenkorf. (UnionPay's ATM search: http://cn.unionpay.com/AtmEnglishFront_Search.html )

 

Zelf hebben we een rekening bij HSBC in Hong Kong geopend. Deze is automatisch multi-currency, incl. RMB en de pas werkt overal. Bij voldoende saldo is de rekening bovendien volledig gratis. Wellicht iets om te overwegen.

 

Vanuit China naar Hong Kong kan kosteloos overgemaakt worden en met de HSBC bankpas kan ik in Nederland bij wijze van geld uit de muur trekken of kosteloos via internetbankieren overmaken?

 

Uiteraard zijn er altijd kosten verbonden aan 'currency exchange' maar dan zijn de service fee's sowieso minder en hoeft er niet steeds iemand in China naar de bank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.