• 0

Sponsoring

Ik ben al een jaar actief in het aanbieden van Spaanse - Zuid-Amerikaanse kookworkshops aan bedrijven en particuliere groepen. Dit concept begint toch een bepaald succes te hebben bij het grote publiek. Uiteraard begint er nu en dan eens wat slijtage te komen op bepaald materiaal dat steeds ter beschikking wordt gesteld van de deelnemers.

 

Zou het interessant zijn voor mij om naar bedrijven te stappen zoals "Demeyere" - "Green Pan" - "Zwilling" - .... Voor materiaal te vragen in ruil uiteraard voor promotie die ze mogen voeren tijdens de kookworkshops (flyers - rollup banners - eigen rollup banner met hun logo's op) en misschien ook via mijn websites.

 

Iemand ervaring met deze toestanden? Hoe staan bedrijven tegenover zulke concepten? Van andere sectoren zijn ook welkom.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn ervaring is vooral dat bedrijven concrete aanbiedingen willen zien en wat daar tegenover staat. Dus maak eerst een goed overzicht van soorten sponsorpakketten. Geef deze bv een naam in gradatie (gold, silver, bronze, whatever) en hang daar een prijskaartje aan. Natte vingerwerk zitten potentiele sponsors niet zo op te wachten. Je wilt zeker niet hebben dat zij dat allemaal mogen invullen, want straks krijg je nog scheve verhoudingen. Die wil dit, die wil dat, enz.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Eerst inleven in de situatie van het bedrijf waarmee jij contact op gaat nemen.

 

Ik zou mij serieus afvragen wat ik daadwerkelijk terug krijg voor bijvoorbeeld 2500 euro aan pannen, potten en messen.

Folders en flyers klinken dan niet heel erg spannend (zal niet aantoonbaar veel extra business genereren). Ondanks dat de mensen zelf tijdens de workshop kunnen ervaren hoe deze pannen voelen door ermee te koken voelt het voor mij toch aan als een win-lose situatie. Jij krijgt hele mooie spullen gratis (anders had je ze waarschijnlijk alsnog zelf gekocht) en wij moeten maar afwachten of we er uberhaupt wat voor terug krijgen.

 

Wat mij al interessanter lijkt is dat we showcase-tafels met onze spullen bij jou neer kunnen zetten (jij bent dan verantwoordelijk voor de verkoop). Dit draagt voor jou mee aan de beleving van een hoogwaardige kookworkshop en kan voor mij interessant zijn want ik zie direct wat jij uit de showcase verkoopt (daarmee kan ik mijn return-on-investment meetbaar maken!).

Dit neemt niet weg dat ik mij zorgen blijf maken om het aantal mensen welk tijdens een kookworkshop een impulsaankoop doen, of men uberhaupt wel een bankpas bij zich heeft bij een dergelijk evenement en of jij de faciliteiten hebt om PIN af te rekenen daar bijvoorbeeld pannen te duur zijn om 1-2-3 contant af te rekenen?

 

Ik denk dat men van jou verwacht dat jij met een kant-en-klaar origineel idee komt. Als de mensen bij jouw workshop komen en jij zegt dat we vandaag boerenkool met worst eten, maar je nog wel het recept moet opzoeken dan is men denk ik ook niet heel erg enthousiast!

Zodra iemand tegen mij begint over sponsering voel ik een onderbuikgevoel opkomen welk zegt "Bleh, heb je weer iemand die makkelijk geld wil verdienen". Om dat gevoel weg te nemen moet iemand dus wel een heel goed verhaal hebben klaarliggen met hoe ik een return-on-investment kan zien.

 

Link naar reactie
  • 0

Als persoon: Ik ga naar een kookworkshop voor de gezelligheid en om te kijken of ik wat anders klaar kan maken dan de standaard hollandse potjes. Vind het niet zo spannend om te zien wat voor pannen / messen / etc er gebruikt worden.

 

Wat is de doelgroep van je workshops? Amateur koks of mensen die er gewoon een gezellig dagdeel tussenuit willen?

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Yep, altijd het proberen waard. Zulke bedrijven betalen goed geld om hun producten te demonstreren op beurzen en events, dus ze hebben wellicht zelfs nog extra werk voor je.

 

Wat heb je te bieden?

 

Om te beginnen het bestaande bereik van jouw workshops. Dat is X mensen per jaar, te verdelen in zakelijke groepen en particulieren. De laatste groep is zeer geïnteresseerd in koken. Je kan hen niet alleen demonstreren waarom merk X beter is, maar ook leads en eventueel zelfs sales initiëren. Nou zijn niet alle merken ingericht op directe verkoop, maar ze kunnen je vast doorgeleiden naar een groothandel of detaillist.

 

Tevens kan je je diensten aanbieden voor workshops van het merk of van detaillisten. Je stelt zelf je grenzen (werk vanuit eigen keuken, op beurs, in winkel, in een restaurant), maar elk merk is bezig met 'beleving'. Overweeg ook eens je eigen kookkanaal op Youtube te openen, met simpele maaltijdtips - te sponsoren door genoemde merken.

 

Folders en banners is uiteindelijk bijzaak.

 

Wat kun je vragen?

 

- Korting op materiaal.

- Betaling bv per bezoeker.

- Betaling voor demo's op afroep.

- Verkoop door detaillisten e/o groothandel, misschien wel het merk zelf!

- Commissie op verkoop.

 

Er zijn talloze varianten denkbaar, maar je moet de balans vinden tussen ondervragen en overvragen. Zeg gewoon eerlijk dat het voor jou ook een test is en dat je graag samen wil leren. Zorg dat je aan dezelfde kant van de tafel terecht komt als je gesprekspartner, zodat jij hun problemen helpt oplossen en zij jouw problemen.

 

Het vinden van de juiste gesprekspartner is de belangrijke eerste stap.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt iedereen voor de nuttige reacties. Ik ga alvast eens reageren op jullie reacties.

 

@Fvddungen

Soort van sponsorpakketten heb ik voorzien. De merken die ik opsomde zijn merken die gespecialiseerd zijn in enkel keukenmessen/potten/pannen. Deze partijen zullen dan enkel aangesproken worden op grond van hun specialiteit.

 

@HITC

Die folders en flyers zijn inderdaad bijzaak die ik dan ergens zou neerleggen of in het receptenmapje zou steken die ik steeds meegeef met de deelnemers op het einde van de kookworkshop. Uiteraard is het de bedoeling van product placement van de merken zodat mensen tijdens de kookworkshop zelf de kwaliteit kunnen ervaren van deze merken. Naar een koksmes/pan kijken in een folder brengt uiteraard geen verkoop met zich mee. Dat is uiteraard zo. Mensen willen liever de kwaliteit ervaren van een bepaald door er eerst in handen gehad te hebben er ook mee gewerkt te hebben voor aleer ze over gaan tot aankoop.

 

Mensen kunnen dan achteraf uiteraard overgaan tot de aankoop die de fabrikanten ter beschikking hebben gesteld aan mij.

 

Recepten heb ik altijd ter hande en deze krijgen de deelnemers steeds mee in een nette map. Zijn de deelnemers zeer enthousiast over dat ze zo'n mapje mee krijgen.

 

 

@Jamie van Soest

Doelgroepen: verjaardagsfeesten - vrijgezellenfeesten - teambuilding van bedrijven - verenigingen die als groepsactiviteit een kookworkshop hebben ingepland - particulieren die in groep een nieuwe keuken willen ontdekken

 

Ik heb al beginners en amateurs over de vloer gehad.

 

De essentie van de kookworkshop is voornamelijk in een relaxe sfeer al kokend iets bijleren. Dit gebeurd steeds in groep. Ik kies daar speciaal de gerechten voor uit dat mensen steeds met elkaar moeten samenwerken.

 

 

@TwaBla

Ik ben van mening dat je materiaal waarmee je werkt ook veel zegt over hoe jezelf je zaak bekijkt en hoe je jezelf als bedrijf wil profileren. Als bedrijf wil ik kwalitatief materiaal. Materiaal waar ze nu mee werken is al behoorlijk professioneel materiaal. Ik doe steeds enquete op het einde van sessie met de vraag wat ze van het materiaal vonden en dergelijke. Steeds kwamen er positieve reacties over het materiaal.

 

Een youtubekanaal heb ik al waar ik al enkele gerechtjes op heb staan. Ik heb ook al aan dit idee gedacht uiteraard, maar heb hiervoor nog niet de stap gezet. Ik denk dat er hiervan al teveel zijn op internet. Het is maar een youtube filmpje. Er is geen look&feel van het product zelf voor de mogelijke koper.

 

Korting op materiaal: OK

Betaling per bezoeker - hoe bedoel je?

verkopen van de producten van de fabrikant zelf: OK

commissie op verkoop: OK

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het met het vertrouwen van je deelnemers in jouw onafhankelijkheid (en dus waarde), wanneer je tijdens de workshop bepaalde merken zó zichtbaar promoot?

Deelnemers bezien me toch als vertrouwelijk. Stellen me steeds praktische vragen van hoe ze dit of dat kunnen snijden. Steeds geef ik hieraan een uitgebreide uitleg alsook neem ik het mes zelf in handen voor het voor te doen.

 

Ik geef ze ook steeds raad welk soort materiaal ze best kunnen gebruiken bij het bereiden van hun gerechten voor als ze thuis zijn. Bij onbekend materiaal voor de deelnemers geef ik een iets langere uitleg dan bij een gewone braadpan/anti-kleefpan van een bepaald merk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.