• 0

Eenmanszaak bedrijfsruimte + woning

Hallo allen,

 

Ik ben vrij nieuw op dit forum. Maar ik neus er al geregeld rond. Daarom heb ik besloten mij aan te melden aangezien ik ook zelf deel wil nemen in verschillende discussies e.d. Allereerst hier een vraag waar ik sinds kort mee rond loop:

 

Ik ben op dit moment werkzaam voor een baas. Ik werk hier 3 á 4 dagen in de week. Hier verdien in mijn vaste inkomsten. Naast mijn vaste werk heb ik 3 verschillende samenwerkingen (eenmanszaak + 2 x vof). Deze samenwerkingen kosten op dit moment veel tijd maar leveren helaas nog niet voldoende op.

 

Afgelopen maand heb ik een aanbod gekregen voor een mooie woonruimte. Deze (huur) woonruimte betreft een woning + een bedrijfsruimte. De eigenaar van de woning kan/wil deze ruimte enkel verhuren aan een bedrijf (i.v.m. de BTW). De bedrijfsruimte zou ik zelfs mogen onderverhuren aan derden, of wellicht aan een van mijn samenwerkingen. (het gaat mij namelijk enkel om de woonruimte)

Dit zou betekenen dat ik de woon + bedrijfruimte huur op naam van mijn eenmanszaak (kan dit uberhaupt aangezien een eenmanszaak natuurlijk geen op zichzelf staand rechtspersoon is). Daar komt bij dat ik met mijn eenmanszaak niet voldoende verdien. Dit zou betekenen dat ik het geld dat ik verdien met mijn vast baan daarin moet laten 'stromen'.

 

Dit beteken dat ik met mijn bedrijf niet voldoende verdien, maar de huur wel kan dekken met inkomsten uit mijn vaste werk.

 

Dit is voor mij nieuwe materie, maar ik zou er graag wat meer over willen weten en op dit forum heb ik dergelijke vraagstukken niet kunnen vinden. Alle adviesen zijn daarom meer dan welkom. Ook hoor ik graag wanneer ik het totaal bij het verkeerde eind heb.

 

Alvast dank voor reacties!

 

Mvpooh

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Kennelijk gaat het dan om de verhuur van twee gesplitste delen, de woonruimte (zonder btw) en de bedrijfsruimte (met btw). Zou het 1 onsplitsbaar pand zijn, dan zou de optie btw-belaste verhuur niet bestaan, omdat niet 90% of meer voor met btw belaste prestaties gebruikt zou worden. Dat de verhuurder beide delen alleen samen wil verhuren, brengt niet met zich mee dat dan ook zowel de woning als de bedrijfsruimte aan de onderneming zijn toe te rekenen. Maar dan nog zal hoe dan ook het privégebruik (de bewoning) uit de ondernemingslasten moeten worden gefilterd, al dan niet door het niet aan de onderneming toe te rekenen of door het privégebruik te corrigeren.

 

Overigens zal daarbij voor de IB en voor de btw een afzonderlijke beoordeling moeten worden gemaakt. Voor wat betreft de huur van de bedrijfsruimte zul je bij onderhuur ervoor moeten zorgen dat de onderhuurder de bedrijfsruimte voor met btw-belaste prestaties gebruikt. Staat de ruimte leeg, dan kun je discussie krijgen over hoe dit moet worden beoordeeld.

 

Kortom: de materie is te ingewikkeld om zomaar even een contractje over te sluiten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Jij kunt prima een woning+bedrijfsruimte huren. Of dat nu op naam van jou of op naam van je eenmanszaak gebeurt, haalt niets uit, want er is civielrechtelijk geen verschil.

 

Je zou er voor kunnen kiezen om de huur van deze ruimte(s) als zakelijk te beschouwen. Vervolgens zit je met de situatie dat je onderneming(en), zo begrijp ik uit je verhaal, direct verliesgevend worden.

 

Om iets als een bron van inkomen te belasten, moet het allereerst wel inkomen opleveren, of dat op niet al te lange termijn gaan doen. Als jij een situatie creëert die op de lange termijn waarschijnlijk niet winstgevend gaat zijn vanwege de hoge huurlasten, verwacht dat een inspecteur zegt "dan is dit dus geen bron van inkomen maar een hobby, ik spreek u graag weer als het wel winstgevend wordt"

 

 

Als ik het goed begrijp is de reden dat jij hier op in zou willen gaan, dat je er een mooie woonruimte aan overhoudt?

Bedenk dan dat het wellicht een mooie woonruimte is, maar ook een dure, vanwege de verplichting om de bedrijfsruimte er bij te huren. Wil je de woonruimte dan nog steeds?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Het gaat inderdaad om de mooie woonruimte.

De constructie is hiervoor echter te ingewikkeld en de verantwoordelijkheden + lasten die ik hiermee op mij neem, wegen niet op tegen het mooie woning aanbod.

 

Nogmaals dank voor jullie antwoorden toelichtingen. Ik ben wederom een stuk wijzer geworden.

 

Prettig weekend!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.