• 0

Software dienst lanceren

Wij hebben een nieuwe online software dienst gemaakt welke als Software As A Service gaat fungeren. Nu zijn wij echter met een klein team en bevinden we ons in de eindfase van het 'testen'. Vanzelfsprekend hopen we dat er vele klanten op ons systeem willen gaan werken, echter zouden wij graag een soort van stress test willen organiseren.

 

Immers is het vervelend met een product op de markt te komen waar nog het e.e.a. aan schort en het scheelt natuurlijk of er 2 personen getest hebben of 25.

Daarbij hebben andere mensen misschien betere ideeen over de functionaliteit of is iets wat voor ons logisch is helemaal niet logisch opgebouwd.

 

We zaten er aan te denken om bijv een soort beta fase te organiseren waarbij we mensen een half jaar gratis toegang op ons platform bieden.

 

De vraag is eigenlijk, is dit een goed idee? Of zijn er misschien andere manieren om een volgende fase van de software te testen alvorens helemaal 'live'te gaan?

 

Zijn er mensen die hier ideeen/ervaring mee hebben?

 

Ik kijk uit naar eventuele reacties.

www.socialframe.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alpha of Beta ? hoe ver zijn jullie en waar gaat het precies over...dat is van belang voor je keuze

 

Alpha

 

Alpha software kan onstabiel zijn en kan leiden tot crashes of verlies van gegevens.

De uitzondering hierop is wanneer de alfa beschikbaar is in het openbaar (zoals een pre-order bonus), waarbij jullie, voor stabiliteit van hun programma zoeken die jullie testers goed kunnen testen.

Externe beschikbaarheid van alfa-software kan gedaan worden via open of gesloten software test.

 

Beta

 

Beta volgt meestal op de Alpha en begint als de software van jullie zo ver als klaar is.

In de beta fase zullen over het algemeen veel meer bugs naar voren komen dan afgeronde software, evenals de snelheid / performance problemen. De focus van beta-testen is het verminderen van de gevolgen voor de gebruikers, vaak het opnemen van gebruiksklare testen.

 

Ik zou dus persoonlijk beginnen met een alpha test maar dit is geheel afhankelijk welke service software jullie aanbieden en hoe ver jullie daadwerkelijk al zijn.

het mag mij namelijk geen geld gaan kosten als tester...

mischien dat het tezamen/naast een met vergelijkbare software mee kan draaien.

Let wel dat je ook voorwaarden en dergelijke opsteld voor het gebruik van de software.

en door de testers laat signeren.

Overigens kun je binnen een maand wel inventariseren wat er veranderd moet worden in grote lijnen door de feedback die je krijgt.

stop de alpha test na een maand, fix in grote lijnen de isseus op de feedback die je kreeg en ga dan naar de volgende stap...de Beta test hier kun je bijvoorbeeld 2 maanden voor uitrekken.

eventuele kleine aanpassingen kun je ook nog doen na de release ....want uit het verleden is gebleken dat zelfs Apple en Microsoft geen garanties kunnen geven op een release van hun software.... zelfs niet na uitvoerige beta testen.

 

Testen met 25 of met 100 het maakt niet uit ... stel het gaat goed , maar wat als je je software aan 200 klanten verkoopt en de sofware loopt dan vast... zorg voor een snelle oplossing ... en het belangrijkste van alles ... hou je klanten goed op de hoogte wat er is gebeurd en wat je eraan gaat doen om het op te lossen.

 

just my 2 cents

 

Groet stef

 

Link naar reactie
  • 0

Testen met 25 of met 100 het maakt niet uit ...

 

Ow vertel

 

Ik doe zelf ook iets met software, zeker met SAAS toepassingen moet je juist wel met veel mensen, liefst tegelijk, testen om te zien of de applicatie ook bij flink gebruik stabiel genoeg is en of er niet een of ander proces de server op zijn knieën dwingt.

 

Verder is het testen door professionals leuk maar de beste testers zijn je toekomstige gebruikers.

Vaak genoeg meegemaakt dat professionals melden dat alles werkt en vervolgens de apllicatie vrijgegeven werd en binnen de kortste keren problemen gaf doordat gebruikers het systeem ander gebruikten dan techneuten dachten.

Link naar reactie
  • 0

Thx voor de reactie, als ik het goed lees zijn de meningen verdeeld.

Wat ons betreft zijn we zeker al in de beta fase aanbeland, een externe partij laten testen is wat ons betreft ook een stap te ver, vandaar dat we neigen naar het laatste idee en dat is de (eerste x) gebruikers een praktijk test te laten doen en dan snel inspringen op eventuele issues/bugs. We hebben alleen nog niet een heel goed beeld bij of en wat hier de nadelen van zijn.

Ook richting de toekomst.

 

Dan is er nog het 'probleem' om aan deze gebruikers te komen, die het product willen testen, zou het volstaan om gratis toegang tot de 'beta' te geven?

 

Momenteel zijn we in de allerlaatste fase beland, ik post dan ook zeer snel het concept en een link naar de software.

www.socialframe.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ow vertel

 

 

Zoveel ervaring, zoveel meningen.

 

Je wordt niet op een dag wakker en hebt 1000 gebruikers. Het begint allemaal bij de eerste...

 

Ik heb dat altijd gewoon direct online gezet, betaald, en met de hulp van gebruikers nieuwe fuctionaliteit toegevoegd, bugs gefilterd.

 

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je aanbiedt.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

Ik zou je adviseren om het product zo snel mogelijk, na een gedegen test door een beperkte groep, dus geen crashes meer, online te zetten. Wel zou ik een feedback knop aanmaken en duidelijk vermelden dat het om een beta of proef gaat en dat je graag feedback wilt. Indien mogelijk gewoon je gebruikers bellen en vragen wat ze ervan vinden en of ze het blijven gebruiken. Ook het gebruik blijven monitoren, komen de gebruikers terug? waarlopen ze tegenaan? doen ze met het product wat je verwachtte? De truuk is continue feedback en gebruikers statistieken monitoren maar de echte feedback van echte gebruikers zul je alleen krijgen het als het product beschikbaar is!

 

Als je nog vragen hebt kun je me altijd even een berichtje sturen, veel succes! en gaan!

 

Grt,

Robin

Link naar reactie
  • 0

Ik doe zelf ook iets met software, zeker met SAAS toepassingen moet je juist wel met veel mensen, liefst tegelijk, testen om te zien of de applicatie ook bij flink gebruik stabiel genoeg is en of er niet een of ander proces de server op zijn knieën dwingt.

Dit is performance, valt onder techniek. Niet heel erg spannend want dit komt meestal snel boven water.

 

Verder is het testen door professionals leuk maar de beste testers zijn je toekomstige gebruikers.

Vaak genoeg meegemaakt dat professionals melden dat alles werkt en vervolgens de apllicatie vrijgegeven werd en binnen de kortste keren problemen gaf doordat gebruikers het systeem ander gebruikten dan techneuten dachten.

Testen is een vak, ik loop nu een kleine 15 jaar mee in ICT en zie dat dit altijd als sluitstuk word ervaren.

De test procedure ga je al bepalen in de FO fase.

Een en ander zegt mij dat dit niet gebeurd is. Let wel als je in de cloud bezig bent moet je product er wel goed en werkend uitzien. Aan de andere kant als je het product uitgebreid getest is (hetgeen lang kan duren) kan iemand anders in de tussentijd wel een beter idee hebben. Dus wat is wijsheid. Je krijgt met een beperkte test van 25 personen wel weer input

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.