• 0

Omzetbelasting eerder terugvragen

In januari heb ik een nieuwe bedrijfswagen gekocht. Deze wagen heb ik gefinanceerd. Alleen de BTW moet ik wel betalen. Maar omdat ik pas in april BTW aangifte doe(kwartaalaangifte), komt dat nu heel slecht uit. Nu heb ik wel eens gehoord dat je ook eerder je BTW kan terugvragen. Weet iemand hoe ik dat digitaal kan doen? Het is namelijk best wel noodzakelijk.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt, de enigfe mogelijkheid is om te vragen om per maand aangifte te mogen doen.

Maar hier zit je dan wel aan vast, terug wijzigen naar kwartaalaangifte zal niet zo makkelijk weer gaan..

WIlt u weten hoe wij meerwaarde uit uw administratie kunnen halen?? Neem contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gebeld. Het is eigenlijk niet mogelijk. De enige manier om het mogelijk te maken is een motiverende brief op te sturen naar het dichtstbijzijnde Belastingkantoor. Alleen kan de reactie maximaal 8 weken duren. Dat heb ik dan maar gedaan. Hopelijk krijg ik snel bericht.

 

Verder blijf ik wel bij een kwartaalaangifte. Dit is namelijk een uitzondering.

Link naar reactie
  • 0

ah, maar dan ben je blijkbaar helemaal eerlijk geweest. Je belt 0800-0543 en vraagt het volgende:

 

"Ik ben BTW ondernemer en nu heb ik recent een grote investering gedaan met veel BTW. Die BTW krijg ik bij de aangifte over het eerste kwartaal terug. Dat duurt me te lang. Mag ik van u een maandaangifte?"

 

Tja, daar krijg je geen akkoord op.

 

Beter is een brief te sturen waarin je aangeeft dat je omwille van de liquiditeit en maandelijkse verplichting tot het doen van aangifte BTW (stok achter de deur) beter in staat zult zijn je financiële huishouding te voeren en of ze je om die reden om willen zetten naar een maandaangifte.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Je loopt wel het risico dat je dan begin maart een brief krijgt met

Geachte Sateck,

 

Uw verzoek wordt gehonoreerd, u krijgt voor het eerste kwartaal van 2013 nog een uitnodiging tot het doen van aangifte over een kwartaal (aangifte en betaling uiterlijk 30 april 2013) en vanaf april 2013 ontvangt u maandelijks een uitnodiging tot het doen van aangifte.

 

Ben je verder van huis, en je kan de btw pas in april verrekenen en je zit tot wederopzegging aan maand-aangiftes vast.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

volgens mij wil Sateck helemaal geen maand aangifte en gaat ie die ook niet aanvragen

 

Verder blijf ik wel bij een kwartaalaangifte. Dit is namelijk een uitzondering.

 

en heeft ie gewoon een brief gestuurd om éénmalig bij uitzondering het geld eerder terug te kunnen ontvangen. (dus geen verzoek om maandaangifte)

 

Ik heb even gebeld. Het is eigenlijk niet mogelijk. De enige manier om het mogelijk te maken is een motiverende brief op te sturen naar het dichtstbijzijnde Belastingkantoor. Alleen kan de reactie maximaal 8 weken duren. Dat heb ik dan maar gedaan. Hopelijk krijg ik snel bericht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Roel eens.

 

Mijn advies was hier ook op gericht.

Ik wist echter niet zeker dat een dergelijk verzoek nog wel in behandeling wordt genomen.

 

Naast een brief schrijven wil het sturen van een fax. de afwikkeling nog wel eens versnellen.

Geef hierin duidelijk aan wat het belang van het bedrag is en welke positieve invloed een snelle uitbetaling op de exploitatie heeft.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik zit met een soortgelijke situatie. Bedrijfswagen wordt geleverd begin april. Ik vraag me af of ik de factuur eerder kan krijgen (voor eind maart), zodat ik in ieder geval de BTW betaal, de leasemaatschappij betaalt de rest.

Kan dit?

 

In januari heb ik een nieuwe bedrijfswagen gekocht. Deze wagen heb ik gefinanceerd. Alleen de BTW moet ik wel betalen. Maar omdat ik pas in april BTW aangifte doe(kwartaalaangifte), komt dat nu heel slecht uit. Nu heb ik wel eens gehoord dat je ook eerder je BTW kan terugvragen. Weet iemand hoe ik dat digitaal kan doen? Het is namelijk best wel noodzakelijk.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik zit met een soortgelijke situatie. Bedrijfswagen wordt geleverd begin april. Ik vraag me af of ik de factuur eerder kan krijgen (voor eind maart), zodat ik in ieder geval de BTW betaal, de leasemaatschappij betaalt de rest.

Kan dit?

 

Ik zou dat niet aan ons vragen, maar aan je leverancier.

 

De factuurdatum bepaalt in welk tijdvak je de btw mag aftrekken. Als zij dus een factuur sturen met factuurdatum 31 maart, mag je de btw verrekenen bij je aangifte van het eerste kwartaal. Wanneer die factuur betaald wordt, is vervolgens iets tussen jou en de leverancier. Dat kan kortom in april zijn, maar ook in mei, als zij daar mee akkoord gaan.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

OK, maar ik betaal alleen de BTW (of beter: een gedeelte van de waarde van de wagen, ter grootte van de BTW), de leasemaatschappij betaalt de rest, als de wagen afgeleverd wordt. Is het toegestaan dat ik van de totale factuur alleen de BTW betaal, en deze meteen aftrek? Terwijl de rest van de factuur pas later betaald wordt?

 

Ik betaal BTW volgens het kasstelsel.

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat kan niet.

 

Als je met alle geweld het kasstelsel voor de voorbelasting wil hanteren, dan kan dat wel (dat werkt namelijk theoretisch gezien in je nadeel). Maar als je bijvoorbeeld 10% van het factuurtotaal (incl. BTW) betaalt, dan kan je alleen maar 10% van de in rekening gebrachte BTW terugvragen op dat moment.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal BTW volgens het kasstelsel.

 

Ook bij het kasstelsel is te betalen BTW volgens factuur datum. Voor ontvangen BTW geldt de ontvangstdatum.

Zie hier.

 

 

 

Even nuanceren. Met te betalen BTW bedoel je de BTW die je aan de leveranciers betaalt en ontvangen BTW is die je van klanten ontvangt. Dus niet wat je aan de fiscus betaalt en van ze terugkrijgt.

 

Check?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ah, maar dan ben je blijkbaar helemaal eerlijk geweest. Je belt 0800-0543 en vraagt het volgende:

 

"Ik ben BTW ondernemer en nu heb ik recent een grote investering gedaan met veel BTW. Die BTW krijg ik bij de aangifte over het eerste kwartaal terug. Dat duurt me te lang. Mag ik van u een maandaangifte?"

 

Tja, daar krijg je geen akkoord op.

 

Beter is een brief te sturen waarin je aangeeft dat je omwille van de liquiditeit en maandelijkse verplichting tot het doen van aangifte BTW (stok achter de deur) beter in staat zult zijn je financiële huishouding te voeren en of ze je om die reden om willen zetten naar een maandaangifte.

 

 

Joost,

 

Stel je zegt "Mag ik van u een maandaangifte" en het is geregeld, is het dan zo dat je voortaan maandaangifte moet doen en heb je de mogelijkheid om dit weer te veranderen naar kwartaalaangifte ?

 

Groetjes,

 

Arslan

Internetbureau Subcolors

www.subcolors.nl | info@subcolors.nl

 

www.turkseadvocaten.nl | www.hostbedrijf.nl

 

Wilt u ook een professionele website ? dan bent u bij ons op het juiste adres, want wij weten dat de eerste indruk altijd blijvend is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.