• 0

casus kopen op rekening

Ik heb een casus.

 

Ik heb een contract afgesloten met een levernacier van bouw materialen. Hierin heb ik een contract getekend wat het mogelijk maakt tot een x limiet te kopen op rekening.

 

Als ik dan wat koop hoef ik slechts de bedrijfsgegevens te geven en dan wordt eea na een week afgeschreven.

In de zaak teken ik hiertoe een pakbon.

 

maar nu de casus over een doosje shroeven:

Ik moest twee doosjes schroeven hebben. Nu ben ik goed op de hoogte de prijs van een doosje schroeven. de gangbare prijs hiervoor ligt rond de 40 inclusief btw. Ik nam de twee doosjes mee en tekende hiervoor op de pakbon. Hierop staan geen prijzen vermeld. Tevens is mij de prijs niet medegedeeld. Maar goed van een gerenommeerde firma heb je weinig te vrezen dacht is tot heden.

 

Een week later viel de rekening op de mat. Men rekende voor twee doosjes schroeven 280 euro inclusief btw. Ik kreeg dan wel 50% korting, dus bleef er 140 euro over. De gangbare prijs voor exact dezelfde twee doosjes ligt tussen de 70 en 90 euro. Eea was al afgeschreven.

 

In hoeverre is het redelijk dit te mogen verwachten als consument? En in hoeverre is men verplicht de prijs bij aankoop (lees in de winkel) bekend te maken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

In hoeverre is het redelijk dit te mogen verwachten als consument? En in hoeverre is men verplicht de prijs bij aankoop (lees in de winkel) bekend te maken?

 

Dat is de crux, je bent geen consument in deze rechtshandeling, maar ondernemer. Uiteraard kun je hier wel tegenin gaan.

Zijn het generieke schroeven die je ook elders in een bouwmarkt kunt kopen? Zo ja, wat kosten ze daar?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor, het zijn gewone rvs schroeven, niet eens zo gek groot ook (5x50) merk Heco en de duurste die ik kon vinden waren 44 euro inclusief btw per doosje. daar zit men dus zonder korting 96 euro per doosje boven. Lijkt mij wat onredelijk ten opzichte van wat je mag verwachten.

Link naar reactie
  • 0

Even wat extra info. Ik heb de algemene voorwaarden nageslagen om te zien of dit uitsluitsel kan bieden. Hierin staat dat het het lid aan de wederpartij een schriftelijke bevestiging levert voor een overeenkomst. Daarnaast staat dat deze volledig dient te zijn.

 

Nu heb ik dus een pakbon getekend. Dit lijkt mij dan de overeenkomst. Echter hier staan geen prijzen op. Dat lijkt mij dan onvolledig.

 

Het betreffen de leveringsvoorwaarde van vertaz. Te vinden op vertaz.nl.

Link naar reactie
  • 0

Gewoon iets ophalen en een pakbon tekenen zonder de prijs te kennen kan er toe leiden dat je leergeld moet betalen.

 

Verlies nemen, prijslijst opvragen en korting voor alle product(en)(groepen) afspreken op basis van je eigen verwachte afname dan weet je vooraf waar je aan toe bent.

 

Facturen controleren aan de hand van de overeengekomen prijslijst en klaar

Link naar reactie
  • 0

Helaas is kopen bij de groothandels niet altijd goedkoper. Vaak alleen bij grote afnames.

Het kan ook nog zo zijn dat ze een soort handelingskosten rekenen bij kleine bedragen.

 

In mijn branche is het zelfs zo dat de groothandels heel vaak duurder zijn dan de webwinkels. Daardoor verdwijnen er de laatste tijd ook zoveel. Webwinkels dwingen grote kortingen af en groothandels zijn blijer met deze grote opdrachtgevers ipv iemand die 2 producten besteld.

 

Ik heb hetzelfde meegemaakt met Wurth en Mastermate, er zijn een hoop winkels goedkoper. Soms zijn de producten wel beter dit ivm met de legering van de schroeven.

 

 

Nog even voor de duidelijkheid: op pakbonnen staan nooit prijzen, je weet immers nooit wie de bon te zien krijgt.

 

Vertaz is toch een branche organisatie en geen verkopende partij?

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me gewoon een foutje met de bruto prijs in hun systeem, ik zou gewoon even bellen om te vragen of dat wel klopt.

 

Voor de rest is het gebruikelijk dat je als vaste klant een prijscatalogus krijgt, en een aparte lijst met kortingscondities. Voor dingen die je veel gebruikt kun je dan wat hogere kortingen proberen af te spreken met de vertegenwoordiger.

 

Bel ze eerst eens zonder er vanuit te gaan dat ze je proberen te beduvelen, maar met de insteek dat er waarschijnlijk ergens een foutje is gemaakt omdat dit natuurlijk niet kan kloppen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een casus.

 

Ik heb een contract afgesloten met een levernacier van bouw materialen. Hierin heb ik een contract getekend wat het mogelijk maakt tot een x limiet te kopen op rekening.

 

Als ik dan wat koop hoef ik slechts de bedrijfsgegevens te geven en dan wordt eea na een week afgeschreven.

In de zaak teken ik hiertoe een pakbon.

 

maar nu de casus over een doosje shroeven:

Ik moest twee doosjes schroeven hebben. Nu ben ik goed op de hoogte de prijs van een doosje schroeven. de gangbare prijs hiervoor ligt rond de 40 inclusief btw. Ik nam de twee doosjes mee en tekende hiervoor op de pakbon. Hierop staan geen prijzen vermeld. Tevens is mij de prijs niet medegedeeld. Maar goed van een gerenommeerde firma heb je weinig te vrezen dacht is tot heden.

 

Een week later viel de rekening op de mat. Men rekende voor twee doosjes schroeven 280 euro inclusief btw. Ik kreeg dan wel 50% korting, dus bleef er 140 euro over. De gangbare prijs voor exact dezelfde twee doosjes ligt tussen de 70 en 90 euro. Eea was al afgeschreven.

 

In hoeverre is het redelijk dit te mogen verwachten als consument? En in hoeverre is men verplicht de prijs bij aankoop (lees in de winkel) bekend te maken?

 

Het duurt altijd even voor al je kortingen goed zijn ingelezen, er zijn veel productgroepen en net zoveel kortingsgroepen, dat gaat dan wel eens verkeerd, prijzen hoeven niet vooraf aangegeven worden, en de toegevoegde waarde van een groothandel is, dat je niet bij elk doosje schroeven opnieuw hoeft te onderhandelen over de prijs.

 

Een telefoontje met de vertegenwoordiger en vragen om een creditnota. Als het goed is, doen ze het graag voor je, in de bouwwereld is op dit moment elke klant welkom en een klant verliezen om een luttel bedrag aan winst op een doos schroefjes is not-done.

 

edit: Vergis je niet in de korting van 50%, er zijn productgroepen waarin kortingen van 60 tot 70% of hoger gangbaar zijn, vraag me niet hoe de brutoprijs tot stand komt, waarschijnlijk is dit ook zo'n productgroep.

Link naar reactie
  • 0

Gewoon iets ophalen en een pakbon tekenen zonder de prijs te kennen kan er toe leiden dat je leergeld moet betalen.

 

Verlies nemen...

 

Nou dit lijkt me wat kort door de bocht. Er bestaat ook zoiets als een redelijkheidsbeginsel. Zoals jij het stelt had men ook 1000 euro per doosje kunnen vragen. Ergens denk ik dat er wel een artikel in de wet staat dat een produkt qua prijs mag voldoen aan hetgeen te verwachten is. Het is immmers ook zo dat als ik deze informatie had gekregen voor het tekenen van de pakbon, ik deze dus nooit getekend had. Dan denk ik dat mij dus essentiele informatie is onthouden.

 

Nou geloof ik best dat men met grote inkoop een betere prijs kan bedingen maar dit is ook geen kleine firma dus dat maakt een nihil verschil met een internetfirma. Overigens zijn ze bij de formido en praxis wel duurder dan op internet maar dan nog halen ze bij lange na de prijs van deze firma niet. Laten we eerlijk zijn. er zijn honder bedrijven, groot en klein die een doosje leveren voor max 45 euro. Daar zitten zij een knap stukje boven. we hebben t niet over 10% of zo..

 

Vertaz is een brancheorganisatie inderdaad maar men heeft hun voorwaarden 1 op 1 overgenomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In hoeverre is het redelijk dit te mogen verwachten als consument? En in hoeverre is men verplicht de prijs bij aankoop (lees in de winkel) bekend te maken?

Vraagjes:

[*]In hoeverre heb jij nu gebeld met die bouwfirma en ze gevraagd of de geboden prijs wel klopt, mede gelet op het feit dat die zelfde schroeven elders fors goedkoper zijn? Weet je al zeker dat geen sprake is/was van een misverstand o.i.d?

[*]En Wat heeft het bedrijf zelf als reactie gegeven op de vraag waarom de prijs vooraf niet bekend was?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Gewoon iets ophalen en een pakbon tekenen zonder de prijs te kennen kan er toe leiden dat je leergeld moet betalen.

 

Verlies nemen...

 

Nou dit lijkt me wat kort door de bocht. Er bestaat ook zoiets als een redelijkheidsbeginsel. Zoals jij het stelt had men ook 1000 euro per doosje kunnen vragen. Ergens denk ik dat er wel een artikel in de wet staat dat een produkt qua prijs mag voldoen aan hetgeen te verwachten is. Het is immmers ook zo dat als ik deze informatie had gekregen voor het tekenen van de pakbon, ik deze dus nooit getekend had. Dan denk ik dat mij dus essentiele informatie is onthouden.

 

Nou geloof ik best dat men met grote inkoop een betere prijs kan bedingen maar dit is ook geen kleine firma dus dat maakt een nihil verschil met een internetfirma. Overigens zijn ze bij de formido en praxis wel duurder dan op internet maar dan nog halen ze bij lange na de prijs van deze firma niet. Laten we eerlijk zijn. er zijn honder bedrijven, groot en klein die een doosje leveren voor max 45 euro. Daar zitten zij een knap stukje boven. we hebben t niet over 10% of zo..

 

Vertaz is een brancheorganisatie inderdaad maar men heeft hun voorwaarden 1 op 1 overgenomen.

 

 

Je hebt zoveel adviezen gekregen hoe dit op te lossen, evenzoveel hebben aangegeven dat er hoogstwaarschijnlijk een fout gemaakt is, maar je blijft erin dat je eigenlijk opgelicht bent.

En Formido en Praxis vergelijken met internetbedrijven en groothandels, is hetzelfde als appels, peren en bananen met elkaar vergelijken.

Bel met de vertegenwoordiger, vraag om een credit, maak nog een account aan bij een tweede groothandel en leer dan hoe groothandels werken.

 

Edit: Frans heeft gelijk, neem je verlies, het heeft een dermate grote impact op je start als ondernemer dat je naar de praxis gaat, dan naar Formido, algemene voorwaarden uitpluist, internet gaat onderzoeken op de juiste prijs, het hier op dit forum neergooit, en dat voor E 50,00.

Brutoprijzen moeten eerlijk vermeld worden, kortingen mogen ze zelf invullen, in dit geval 50%, is het een eenmalige aankoop, dan is het een redelijke korting, ga je het veel afnemen, dan kun je erover onderhandelen of de korting wel reëel is.

Bij webwinkels geldt, massa is kassa, dus die geven 80% of 90% korting op deze productgroep. En voor de Formido en Praxis geldt hetzelfde.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, het is niet dat ik er niks mee gedaan heb.

 

Wat er alleen niet in wil is dat kennelijk een hoop mensen het normaal vinden dat een groothandel een 50% hogere prijs rekent.

 

Ik ben terug gegaan naar het bedrijf. Met enige tegenzin kreeg ik een credit. De betreffende bedrijfsleider kwam erbij en gaf toe dat het een naar verhouding absurde prijs was. Dat vond ik ook wel. Hij gaf ook toe dat de brutoprijs vermeld had moeten worden en zeker nu deze dus beduidend hoger was dan een gangbare prijs. Op deze manier kan je natuurlijk 50% korting wel heel wat vinden, maar 50 % van een absurd bedrag is nog niets. Je moet het wel zien in relatie tot het brutobedrag. Je kan wel 90% korting geven, als je het bruto bedrag iets van 800 euro maakt.

 

De man bleek een bedrijfsleider van een ander filiaal. Hij wilde wel even bellen met inkoop of t wel klopte. Nou, die werd ter plekke even op z'n plaats gezet. Inkoop bepaalt de brutoprijs, en wie was hij om daaraan te twijfelen.

 

Het toeval wil dat ik in de middag de vertegenwoordiger tegen het lijf loop. Lang gesprek. Eerst zegt hij dat internetfirmas een grote inkoop hebben en dus betere prijzen kunnen geven. Twee tellen later zegt hij dat hij tig grote bouwbedrijven bedient en 30 filialen heeft en dus een mega inkoop. Op de vraag waarom zijn mega inkoop dan een slechtere prijs gaf dan die van een willekeurig andere aanbieder gaf hij geen antwoord. Daarna zei hij letterlijk dat hij zijn bruto prijs niet hoefde mede te delen omdat ik werd geacht uit m'n hoofd te weten welke producten duurder waren dan gemiddeld. Op de vraag of dat reëel was voor een produktengamma van 22000 items gaf hij aan dat hij vond van wel. Al met al kon ik t uitzoeken. Persoonlijk vond ik de man geen reclame voor zijn bedrijf.

 

Een ding weet ik wel. Ik ga er niks meer halen en heb er spijt van dat ik zoveel mensen naar deze firma verwezen heb.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Een ding weet ik wel. Ik ga er niks meer halen en heb er spijt van dat ik zoveel mensen naar deze firma verwezen heb.

 

Ze geven je een credit nadat jij zelf iets meeneemt waar je de prijs niet van weet en achteraf gaat zeuren erover en jij gaat er nooit meer heen...

 

Geweldig antwoord.

 

just my 2 cents...

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij dan hier eens uitleggen (want kennelijk redeneer ik heel verkeerd) waarom het volstrekt acceptabel is dat je een produkt haalt, waarvan men de prijs niet vermeld terwijl men dit wel behoort te doen, en achteraf blijkt dat deze prijs extreem hoger ligt dan marktconform.

 

Dat zou dus betekenen, chargerend gezegd, dat deze firma morgen van al zijn 22000 produkten stilzwijgend de brutoprijs 2 of 3 keer over de kop kan gooien. En achteraf mogen we er dan niks van zeggen want het is vrij normaal.

 

We zijn allemaal weleens in een situatie beland waar we iets bestellen waarvan we de prijs niet weten maar verwachten dat het goed zit.

bv ; Oh doe nog even wat mayo bij de patat. Dan hoeft die verkoper er ook niet mee aan te komen dat zijn klodder remia 5 euro kost.

 

Persoonlijk ben ik namelijk van mening dat dit de markt volledig opengooit voor legale oplichting.

 

Link naar reactie
  • 0
dat dit de markt volledig opengooit voor legale oplichting.

Dat klopt, mensen die vooraf geen enkele navraag doen naar de prijs, zijn vatbaar voor legale oplichting. Join the club, het gebeurt je 1 of 2 keer, daarna niet meer....

 

Hopelijk ben je je frustratie nu een beetje kwijt, want je gelijk ga je hier sowieso niet halen. Even uitblazen, en verder gaan met waar het om gaat: ondernemen!

 

We zijn allemaal weleens in een situatie beland waar we iets bestellen waarvan we de prijs niet weten maar verwachten dat het goed zit.

Klopt, en na die situatie voelen de meesten van ons zich beschaamd: dat we ons zo hebben laten beetnemen. Maar linksom of rechtsom: het probleem is en blijft je eigen onachtzaamheid, goed vertrouwen of naïviteit,... leermomentje dus, en in jouw geval nog niet eens zo'n hele kostbare. Die fout van mij koste me in ieder geval een factortje 500(!!) meer.... dus prijs jezelf gelukkig!

 

Oh doe nog even wat mayo bij de patat. Dan hoeft die verkoper er ook niet mee aan te komen dat zijn klodder remia 5 euro kost.

Ik ken patatzaken, hele ketens zelfs, die bijna 1 euro durven te vragen voor een kloddertje mayo, wat curry en een paar gesnipperde stukjes ui,,,,, over legale oplichting gesproken! Reden te meer om altijd even op de prijslijst te kijken of er navraag naar te doen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij dan hier eens uitleggen (want kennelijk redeneer ik heel verkeerd) waarom het volstrekt acceptabel is dat je een produkt haalt, waarvan men de prijs niet vermeld terwijl men dit wel behoort te doen, en achteraf blijkt dat deze prijs extreem hoger ligt dan marktconform.

 

Dat zou dus betekenen, chargerend gezegd, dat deze firma morgen van al zijn 22000 produkten stilzwijgend de brutoprijs 2 of 3 keer over de kop kan gooien. En achteraf mogen we er dan niks van zeggen want het is vrij normaal.

 

We zijn allemaal weleens in een situatie beland waar we iets bestellen waarvan we de prijs niet weten maar verwachten dat het goed zit.

bv ; Oh doe nog even wat mayo bij de patat. Dan hoeft die verkoper er ook niet mee aan te komen dat zijn klodder remia 5 euro kost.

 

Persoonlijk ben ik namelijk van mening dat dit de markt volledig opengooit voor legale oplichting.

 

Je bent niet opgelicht, brutoprijzen zijn brutoprijzen, en op sommige productgroepen zit een absurde korting, waarbij je je kunt afvragen waar een brutoprijs op gebaseerd is.

Als ik bij de groothandel kom, krijg ik ook niet bij kleine orders te horen wat het kost, hoef ik niet te weten ook, ik heb het nodig.

 

Soms stoot je je neus, als een credit de moeite waard is, vraag ik om een credit of ik laat me hoger inschalen voor het product.

En waarom zouden ze jou meteen voor de hoogste korting inschalen, terwijl je misschien niks te bieden hebt aan hun, terwijl vaste klanten dagelijks langskomen.

 

En dan maar hopen dat een volgende groothandel je meteen correct inschaalt voor alle 22.000 artikelen, stel je voor >;(.

 

Eens met Norbert, ga lekker ondernemen

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij dan hier eens uitleggen (want kennelijk redeneer ik heel verkeerd) waarom het volstrekt acceptabel is dat je een produkt haalt, waarvan men de prijs niet vermeld terwijl men dit wel behoort te doen, en achteraf blijkt dat deze prijs extreem hoger ligt dan marktconform.

 

Verlies nemen, prijslijst opvragen en korting voor alle product(en)(groepen) afspreken op basis van je eigen verwachte afname dan weet je vooraf waar je aan toe bent.

 

Bij goed ondernemen hoort natuurlijk ook een goed inkoopbeleid. Frans heeft al antwoord gegeven op de vraag hoe dit op te lossen. Voor de volgende keer weet je dat je moet kijken waar je het product het goedkoopst kunt halen. Je bent een overeenkomst aangegaan voor het gemak - meenemen en volgende week afschrijven - maar hebt verzuimd de inkoopkorting te bedingen. Dat gebeurt je niet nog een keer en dat is winst. Stel je voor dat dit gebeurt zou zijn met een partij stalen H-balken...

 

Voor jouw beeld, de bruto verkoopprijzen kunnen veel hoger liggen dan de reguliere consumentenprijzen. Daarom is het belangrijk om een goede korting te bedingen (tot 60% voor kleinere klanten komt heus voor) en over grotere partijen apart te bespreken. En als je de tijd hebt, kijk dan eerst voordat je koopt.

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.