• 0

Het bedrijf Zalando en haar verliesgevendheid

Het bedrijf Zalando draaide in 2011 een verlies van 60 mio. Een omzet groei in 2012 van maar liefst 125% resulteerde in een nog hoger verlies van maar liefst 90 mio.

 

Er moet toch iemand voor die verliezen opdraaien en dat geld ophoesten?

 

Wie kan mij uitleggen hoe dit werkt?

Of worden we voor de gek gehouden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben geïntrigeerd door het onderwerp en ik kan - ondanks de uitleg in deze draad - het verdienmodel van Zalando ook nog niet helemaal begrijpen. Na wat zoekwerk op internet bleek dat in juli vorig jaar Zalando wegens de behandeling van en betaling van het personeel - uitbesteed aan een Nederlands fullfilmentbedrijf - onder vuur is komen te liggen. Het bleek dat de voornamelijk Oost-Europese werknemers slechts € 7,01 per uur ontvingen (ontvangen?). Op Twinkle is er meer over te lezen. Dit in ogenschouw genomen zijn het dus niet alleen de leveranciers die de voorraad van Zalando financieren.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zetten de investeerders in op waarde-creatie. Het kost ze nu massa's geld, maar straks staat er een bedrijf met een grote jaaromzet, dat wellicht nog niet kostendekkend is. Dan komt er een mooie exit van een hele grote partij (amazon bv) die de boel voor heeeeel veel geld overkoopt. Amazon zal dan drastisch snijden in het kostenniveau, de service her en der wat aanpassen en zo een winstgevend bedrijf maken. Amazon hoeft niet te investeren in een markt, krijgt een massa-omzet erbij, aandeelhouders blij want x% groei opeens, en dus meer dividend en hogere koersen.

Link naar reactie
  • 0

Zalando is op zijn Duitstalige kernmarkten inmiddels winstgevend, naar eigen zeggen. Daar worden de hoge kosten van returns en marketing dus goedgemaakt door de marge op de omzet. Het verlies wordt gemaakt op markten waar ze zich nu invechten en dat is ook niet ongebruikelijk.

 

Je ziet in Duitsland inmiddels dat ze het aandeel retouren proberen in te perken door niet meer de nadruk te leggen op die mogelijkheid in hun campagnes en klanten die veel terugsturen wat extra belemmeringen in de weg te leggen. Dat is natuurlijk een delicate balans, maar ze hebben allerlei knopjes om dat retourproces te verfijnen.

 

Voor Amazon (Zappos) is het uiteindelijk een rationele afweging: make or buy.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor Amazon (Zappos) is het uiteindelijk een rationele afweging: make or buy.

 

Klopt, een afweging die Groupon ook gemaakt heeft toen ze de grote plas overstaken. Bouwen we zelf marktaandeel op of nemen we mycitydeal over. Men koos toen voor dat laatste en hoe groter het marktaandeel van Zalando, hoe waarschijnlijker die keus op dat moment is

Link naar reactie
  • 0

Denk je echt dat H&M, Esprit en aanverwant structureel lagere retourpercentages hebben?

 

Yep. De retourpercentages van Zalando zijn extreem hoog omdat dit bedrijf in Duitsland lang campagne heeft gevoerd op deze mogelijkheid.

 

Blijft de vraag of er wat mis mee is: Als zij de suggestie doen om gewoon 3 exemplaren te bestellen en er 2 terug te sturen omdat die niet passen, dan maken ze wel een sale. Een online verkoper die moeilijker doet zal minder retouren hebben, maar ook minder sales.

 

Je zou feitenlijk moeten kijken hoeveel klanten -alles- terugsturen, en daarmee alleen kosten maar geen inkomsten opleveren. Die gevallen zijn de verlieslatende, niet de gevallen waarin een deelretour wordt gedaan.

 

Dit is uiteraard lastig te vergelijken met andere artikelen, iemand zal niet zo snel 3 monitoren bestellen, kijken welke bevalt, en de andere twee terugsturen. Uiteraard komt dat ook door de verkrijgbaarheid van reviews en de mogelijkheid het product in een winkel te gaan bekijken om het vervolgens online te kopen. Gelijk typenummer = gelijk product, dus dat kan probleemloos.

Link naar reactie
  • 1

Hoi allen,

 

Zalando is een leuke case! Graag wil ik ook nog mijn mening als (ex)investeerder geven over dit principe: bedrijven met groeiende omzet en groeiend verlies.

 

Private equity investeerders zijn op zoek naar bedrijven die marktleiders zijn of  dat  kunnen worden. Na een investering in een bedrijf stellen ze geld ter beschikking om marketing/verkoopbudgetten te vergroten of concurrenten te kopen. Het doel is om volwassen ondernemingen te creëren die prijzen in hun markten dicteren. Daarna kun je de marketing en verkoopbudgetten terugschroeven en ga je echte cashflow generen want dat is voor private equity investeerders een betere maatstaf dan winst of verlies.

 

Skype vind ik een van de meest aansprekende voorbeelden uit de private equity wereld. Opgezet door entrepreneurs die met KaZaa hun sporen hadden verdiend werd van een ingenieus softwaretool (P2P) en met geld van ervaren investeerders Draper F.J. en Mangrove een wereldwijd opererend telefoonbedrijf opgezet (VOice over IP). Eerste doel was zoveel mogelijk gebruikers daarna omzet. Winst was eigenlijk niet belangrijk. Zelfs toen uiteindelijk Microsoft in 2011 Skype kocht was het bedrijf verliesgevend maar wel een koopprijs van $ 8,5md bij een omzet van $ 860m.

 

Ook bij Zalando lijkt het management en aandeelhouders voor deze strategie te hebben gekozen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ties

 

 

Link naar reactie
  • 0

iedereen kan in principe hetzelfde doen als de Samwers. Hij is ook met 1 euro begonnen een jaar of 13 geleden.

 

Natuurlijk. ;)

Er is kennis overdracht, journalistiek en public relations.

Of, zoals een oude Rockefeller in een vorige eeuw zei: Je mag alles vragen, behalve hoe ik aan mijn eerste miljoen kwam.

 

Link naar reactie
  • 0

Zalando heeft op zich weinig met ondernemerschap te maken. Dit is een voorbeeld van speculeren/beleggen. Alle handelingen zijn erop gericht om op enig moment 1 transactie te maken waarbij de huidige aandeelhouders er goed uitspringen. Wat er vervolgens met het bedrijf zelf gebeurd is voor deze mensen irrelevant.

 

Kijk wat er nu gebeurt met bedrijven als Hema, Van Gansewinkel etc. Speelbal van lieden die spelen met groot kapitaal.

 

Analoog aan de plofkip zou je kunnen spreken van plofschoenen ... :)

 

 

 

 

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Over het retourpercentage van 50%, daar is nog wel geld mee te verdienen. Als zalando een paar schoenen verkoopt voor €99 van verdienen ze daar ongeveer 40 euro aan. Van die 40 gaat een 10e naar fufilmentkosten(heen en terug) en nog eens een tientje naar marketing(adwords/affiliate etc.). Daarna houden ze nog 20 euro over, ofwel een marge van 25%. Uiteraard zijn er ook goedkopere maar ook duurdere producten. En ook moeten ze spullen uitverkopen. Maar end of the day gaat het gewoon om de gemiddelde bruto marge die ze maken, die zal niet slecht zijn.

 

En, heel slim, Zalando komt nu ook met eigen merken, hierop maken ze marges van (schat ik) 3.0-6.0 (verkoop ex/inkoop). Dus een jurkje van 100 verkoop kost ze dan c.a. €13-25 euro. Genoeg marge voor wat retouren!

Link naar reactie
  • 0

Over het retourpercentage van 50%, daar is nog wel geld mee te verdienen. Als zalando een paar schoenen verkoopt voor €99 van verdienen ze daar ongeveer 40 euro aan. Van die 40 gaat een 10e naar fufilmentkosten(heen en terug) en nog eens een tientje naar marketing(adwords/affiliate etc.). Daarna houden ze nog 20 euro over, ofwel een marge van 25%.

 

Goh, Zalando heeft tenminste één klant die niet verwacht dat de aankoopprijs terug gestort wordt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik had vaker gehoord dat het retour percentage zo hoog is bij zalando.

Dat komt denk ik omdat veel vrouwen, misschien ook mannen, alles in twee of zelfs meer maten bestellen.

Degene die het best past houden ze en de ander sturen ze terug. Ik hoor dit vaker van vrouwen en las dit laatst ook ergens als tip voor online winkelen. Het nadeel vergeleken met fysieke aankoop is natuurlijk dat je niet kan voelen en passen, dit lost dat grotendeels op. Je kan een klant moeilijk verbieden een product in meerdere maten te bestellen.

Idee, als iemand meerdere maten bestelt, pop up scherm, let op uw bestelt 2 maten van hetzelfde product.

Als u een van deze wilt retourneren kost u dat 10 euro extra, of iets dergelijks.

Lastig probleem!

Link naar reactie
  • 0

Idee, als iemand meerdere maten bestelt, pop up scherm, let op uw bestelt 2 maten van hetzelfde product.

Als u een van deze wilt retourneren kost u dat 10 euro extra, of iets dergelijks.

Lastig probleem!

De wet verbiedt je dat. Je mag geen kosten in rekening brengen als iemand producten retour stuurt binnen de zichttermijn. Als je kleding gaat verkopen op internet moet je dus rekening houden met retour precentages die hoog in de tientallen lopen. Die kosten moet je dekken met een hoge marge op je producten.

Link naar reactie
  • 0

Had ik even geen rekening mee gehouden :).

Is dat percentage bij alle kleding en schoenen webwinkels zo hoog?

En wat zijn de regels verder? Mag je hem helemaal openmaken, kaartje eruit halen, een dag op je schoenen lopen, etc?

En is deze zichttermijn voor elk product hetzelfde? 14 dagen was dat toch?

Maar zalando houd er dan blijkbaar geen rekening mee als ze zoveel verlies draaien?

En zijn er geen andere methodes, je zou dus theoretisch een bedrijf failliet kunnen maken door zeer veel te bestellen, zodat ook zei meer gaan bestellen, voorraden aanvullen etc., en vervolgens alles retourneren. Beetje een rare manier om de concurent te slopen ;).

Worden er bij de kabeltjes veel geretourneerd? En krijgen de kopers dan de verzondkosten terug?

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie
  • 0

Consumentenautoriteit heeft een mooie site met daarop uitgelegd waaraan een webwinkel moet voldoen, waar onder de bedenktijd cq. zichttermijn waar consumenten recht op hebben.

 

Een consument heeft het recht iets uit te proberen. Dat is dus het passen en dragen van kleding, het zetten van een kopje koffie met een koffiemachine etc.

 

Als de gehele bestelling geretourneerd wordt dan ben je verplicht om het volledige factuurbedrag terug te storten. Ook eventuele verzendkosten die jij in rekening gebracht hebt. Je bent niet verplicht om de rechtstreekse kosten die de consument gemaakt heeft om het product te retourneren -meestal de postzegel van PostNL- te vergoeden. Al doen veel webwinkels dat wel uit oogpunt van service.

 

Maar dit staat een beetje los van de eventuele verliesgevendheid van Zalando en/of het bedrijf daarachter.

Link naar reactie
  • 0

Okay doen we je sommetje nog eens, maar nu voor twee paar.

 

Over het retourpercentage van 50%, daar is nog wel geld mee te verdienen. Als Zalando een twee paar schoenen verkoopt voor €99 van verdienen ze daar ongeveer 40 80 euro aan. Van die 80 gaat een 10tje naar fufilmentkosten (heen en terug) en nog eens een tientje of twee naar marketing(adwords/affiliate etc.). Daarna houden ze nog 20 50 euro over. Dan betalen ze de klant die €99 van het eerste paar terug en zitten ze weer met een stel schoenen dat een inkoopwaarde heeft van circa 60 euro.

 

Dat is 5% winst op fullprice. En dan bidden dat die retourpaartjes nog als nieuw verkocht kunnen worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Okay doen we je sommetje nog eens, maar nu voor twee paar.

 

Over het retourpercentage van 50%, daar is nog wel geld mee te verdienen. Als Zalando een twee paar schoenen verkoopt voor €99 van verdienen ze daar ongeveer 40 80 euro aan. Van die 80 gaat een 10tje naar fufilmentkosten (heen en terug) en nog eens een tientje of twee naar marketing(adwords/affiliate etc.). Daarna houden ze nog 20 50 euro over. Dan betalen ze de klant die €99 van het eerste paar terug en zitten ze weer met een stel schoenen dat een inkoopwaarde heeft van circa 60 euro.

 

Dat is 5% winst op fullprice. En dan bidden dat die retourpaartjes nog als nieuw verkocht kunnen worden.

 

Nee, zalando heeft maar één paar verkocht. Die 1,2mjrd is volgens mij de som van alle verkoopfacturen en (verkoop) creditnota's, dus na aftrek van de retouren.

 

En als een retourpaartje niet al nieuw is krijgt de klant zijn geld uiteraard terecht niet terug.

uitleg:

+€200

-42 (btw)

-10 (fufilment)

-10 (marketing: adwords ed)

-80 (inkoopwaarde)

Retour:

-100 (terug naar klant)

+40 (inkoopwaarde terug op balans)

+21 (btw creditnota)

---------------------------

19 (is c.a. 19% van de omzet: 200-100=100)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan allerlei sommetjes maken met verschillende variabelen - met en zonder BTW, met hele of have marketingkosten (en dat doen ze bij Zalando neem ik aan ook), maar dit model is alleen houdbaar als de marge op die schoenen hoog genoeg is om de extra kosten van een hoog percentage retouren te absorberen. Bij Zalando valt dat wat meer op, omdat het hoge gehalte retouren niet rationeel lijkt.

 

Maar een enorm percentage van de schoenen- en nog meer kledingverkoop moet sowiewso al met korting verkocht worden, door de mismatch tussen vraag en aanbod in de branche. En dat is bij traditionele winkels. Dus de sector is wel gewend aan relatief hoge marges op fullprice om dat fenomeen te absorberen. Ik weet niet hoe dat voor Zalando uitpakt, want de mismatch tussen vraag en aanbod betekent dat er relatief veel outlet overblijft. Mogelijk ook bij Zalando.

 

Staat er ergens in Berlijn een enorme schoenenoutlet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De outlet zit gewoon in de webshop (outlet en Zalando Lounge, hehe). En laat ik nu eens aannemen dat Zalando zijn inkoop, voorraadbeheer, retourlogistiek en internetrelatiemarketing beter georganiseerd heeft of gaat organiseren dan het branchegemiddelde... de traditionele detailhandel is nog een typisch voorbeeld van een branche die zaken niet efficiënt en gestructureerd aan pleegt te pakken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.