• 0

MiA en Vamil verrekenen in BOX 1 bij verlies uit onderneming?

Hallo,

Ik ben een startende ondernemer (sinds, sept 2012), en nog erg onervaren,

Ik overweeg om een zeer zuinige auto aan te schaffen; een 0% mobiel, hierop zijn verschillende zeer aantrekkelijke aftrekposten (MiA enVamil) van toepassing. (zie bijlage)

In mijn situatie zou een dergelijke investering inhouden dat ik verlies ga draaien (investering (€ 44.000)- omzet van dit jaar) naast mijn onderneming heb ik ook ander inkomen in box 1.

hetvolgende citaat heb ik van de site van de belastingsdienst, is dit iets wat ook op mijn situatie van toepassing kan zijn

Citaat

Ondernemingsverliezen verrekenen

Als uw onderneming niet direct loopt zoals u het zou willen, kunt u verlies lijden. Dat verlies is te verrekenen met de positieve andere inkomsten uit werk en woning uit box 1 in hetzelfde jaar, bijvoorbeeld met uw salaris uit een dienstbetrekking in deeltijd of met ontvangen alimentatie voor uzelf.

Over het saldo van uw inkomsten uit werk en woning wordt de belasting berekend. Is het verlies zo hoog, dat uw belastbare inkomen (dus de optelsom van inkomsten en aftrekposten) uit werk en woning van dat jaar negatief is, dan mag u dat verrekenen met uw belastbare inkomens van de 3 voorgaande jaren. U krijgt dan een teruggaaf van belasting over de vorige jaren. Is 'terugwentelen' van het verlies niet of maar voor een deel mogelijk, dan mag u het verlies, onder bepaalde voorwaarden, verrekenen met de belastbare inkomens uit werk en woning van de komende 9 jaren.

Einde citaat

Wat ik graag wil weten, voordat ik een dergelijke investering ga doen en om te voorkomen dat ik een verkeerde investering doe,

wat het effect is op mijn situatie; kan ik het totale belastingvoordeel ook zien als mijn maximale voordeel? En hoe wordt dit dan verrekend?

Met deze investering zou ik dus een ondernemingsverlies hebben, is dit verlies te verrekenen met de positieve andere inkomsten uit werk en woning uit box 1?

Met de bovenstaande gegevens zou mijn verlies zo hoog zijn, dat dit jaar negatief is, mag ik dit verrekenen met mijn belastbare inkomens van de 3 voorgaande jaren?

Mag ik het belastingvoordeel ook via een voorlopige aanslag verrekenen?

Ben al weken op zoek naar een uitspraak, wie kan mij helpen

belastingvoordelen-ib-ondernemer.pdf

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag bosjes

Als je als startende ondernemer voldoet aan het urencriterium (1.225 per jaar) dan mag een verlies uit onderneming ook verrekend worden met andere inkomsten in dat jaar. Als daarna nog steeds negatief inkomen resteert dan treedt de verliescompensatie in werking en gaan we eerst drie jaar terug kijken of het verlies verrekenbaar is met positief inkomen uit dat jaar. Daarna twee jaar terug, dan een en als er dan nog steeds negatief inkomen onverrekend is, gaan we maximaal 9 jaar wachten op positieve inkomens.

Je vergeet echter dat de VAMIL een vrije afschhrijving is. Je hoeft dit jaar dus niet per se 75% af te schrijven. Dat mag ook minder zijn zodat er wellicht geen verlies uit onderneming ontstaat. Of schrijf dusdanig veel af dat je belastbare inkomen in box 1 op zo'n 6.000 euro uitkomt zodat je feitelijk geen belasting betaalt.

Hoeveel je in de VAMIL aan afschrijving meeneemt is dus zeker het onderzoeken waard. Verliescompensatie kan leuk zijn, maar als je daarmee ook de eerste 6.000 euro onbelast inkomen 2013 opmaakt, dan kan het wel eens nuttiger zijn om de VAMIL anders toe te passen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Dank voor je reactie, ik had het vermoeden al dat dit de manier is, echter als startende ben je in het begin naar dubbele bevestigingen om ellende te voorkomen.

Wordt door de belastingdienst een milieu investering (subsidie) anders beoordeeld dan andere investeringen.

Nogmaals dank.

Hermans Bos

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar