• 0

Boeking Vennootschapsbelasting bij een fiscale eenheid

Graag wil ik jullie het volgende voorleggen: hoe moet ik de administratieve boeking van de vpb doen voor mijn holding en werkmaatschappij. Mijn holding en werkmaatschappij zijn een fiscale eenheid en de vpb wordt betaald vanuit de holding. De holding zelf heeft weinig tot geen winstgevende activiteiten, zij ontvangt alleen fees, waarvan het grootste gedeelte wordt gebruikt voor loonbetalingen en een klein gedeelte van wordt belegd.

 

Iemand met veel kennis op dit gebied gaf aan dat de voorlopige aanslag als volgt geboekt zou moeten worden:

 

In de holding:

 

9xx VPB

Aan 1xxx Nog te Betalen VPB

 

In de werkmij:

 

Niks.

 

De betaling van de voorlopige aanslag waarbij het geld uit de werkmij komt zou als volgt gaan:

 

In de werkmij:

 

1xxx Rekening-Courant Werkmij-Holding

Aan 1xxx Bank

 

In de holding:

 

1xxx Bank

Aan 1xxx Rekening-Courant Werkmij-Holding

 

1xxx Nog te Betalen VPB

Aan 1xxx Bank

 

Graag hoor ik van jullie of dit klopt en hoe de boeking van de definitieve beschikking dient te luiden. Mij kwam het enigszins vreemd over omdat de RC op deze manier ieder jaar blijft oplopen en er geen boeking van de VPB plaatsvindt binnen de werkmij, waar toch eigenlijk de winst wordt gemaakt. Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn verschillende manier waarop de vpb binnen een fiscale eenheid kan worden geadministreerd.

 

De meest gangbare verwerkingswijze is dat binnen de FE elke vennootschap de vpb berekent alsof die

zelfstandig belastingplichtig zou zijn en deze belastingschuld in rekening courant met het hoofd van de fiscale eenheid verrekent.

Daarnaast kan je er dan nog voor kiezen of je bijzondere correctieposten (denk aan investeringsaftrek, drempeltarief van 20% en beperkt aftrekbare kosten) per entiteit verrekent of alleen in het hoofd van de FE. Gemakshalve gebeurt dat meestal bij het hoofd van de FE.

 

In jouw situatie betekent dat, dat de werkmij ook een vpb last over de belastbare winst opneemt. De boeking wordt dan zo:

 

Werkmij

 

vpb (V&W)

@ R/C moedermaatschappij

 

Moedermij

 

R/C dochtermij

@ te betalen vpb

 

Daarnaast boekt de moeder ook de vpb over de bij haar belastbare winst (voor zover die er is als je resultaat deelneming uitsluit)

 

Vaak betaalt de werkmij de aanslag in de praktijk namens de moedermij omdat daar de liquiditeiten zitten.

 

De boekingen zijn dan als volgt:

 

Werkmij

 

R/C moedermij

@Bank

 

Moedermij

 

Te betalen vpb

@ R/C werkmij

 

Het probleem van een oplopende R/C met de moeder wordt met deze verwerkingswijze ondervangen.

Daarnaast laat de werkmij een netto resultaat zien waar de vpb op drukt, zoals het hoort.

 

Groet,

Alex

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.