• 0

Hoe voorraad boeken bij het drukken van vellen papier?

Ik ben al een tijdje bezig met een nieuw concept. Omdat ik nog niet al te veel wil prijsgeven over dit concept heb ik een analogie:

 

Stel ik verkoop per dag 100 losse geprinte vellen papier a 5 euro. Natuurlijk koop ik de vellen papier en de inkt niet per stuk. Ik koop papier per doos van 1000 stuks a 50 euro en de inkt om 1000 stuks te printen kost ook 50 euro. (BTW laten we maar even buiten beschouwing). Deze inkopen boek ik netjes op de voorraadrekening.

 

Als ik het helemaal netjes wil doen dan moet ik bij verkoop van één vel 50+50 euro / 1000 stuks = 10 cent van de voorraadrekening afboeken. Hoewel het geheel geautomatiseerd wordt, zorgt deze methode voor een enorm aantal boekingen op de voorraad. Tevens verbruikt de ene print misschien wel meer inkt dan de andere en gaat er af en toe een printje mis die opnieuw moet. Dit moet dan ook allemaal geadministreerd worden (of later gecorrigeerd).

 

Een andere methode is om bij het aanbreken van een pak papier of een inktcartridge de inkoopkosten af te boeken van de voorraad en geen boekingen te doen bij de verkoop van een vel papier. Eventuele misdrukken hoef ik dan niet extra te boeken. Ik vraag me echter af of dit is toegestaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tim,

 

Je wilt perfect de kosten matchen aan de omzet. Super! Maar inderdaad veel werk.

 

Een veel gebruikte pragmatische oplossing:

Alle inkoop van voorraad niet op de voorraad boeken, maar eerst op de kosten (inkoop papier, inkoop inkt, etc.) Dan periodiek (1 keer per jaar = voldoende, meer is beter) de voorraad tellen en deze uit de kosten boeken. Op dat moment klopt je voorraadwaarde en de inkoopwaarde van de omzet.

 

Journaalpost inkoop

Debet ==> Inkoopwaarde vd omzet

Credit ==> Crediteuren

 

Journaalpost voorraadtelling

Debet ==> Voorraad

Credit ==> Inkoopwaarde vd omzet

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Daan.

 

Aan die mogelijkheid had ik ook gedacht. Dat betekend echter dat ik pas aan het einde van de periode mijn daadwerkelijke winst/omzet kan berekenen. Mijn voorgestelde methode is dus een beetje een tussen oplossing: Ik weet op ieder moment mijn voorraad (+/- één doos of één cartridge) en weet ook op ieder moment ongeveer mijn omzet. Ik vraag me dus af of hier argumenten tegen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Dit is een flink nadeel.

 

Toch valt het nog wel mee aangezien je na verloop van tijd een soort basis voorraad zult hebben. Waardoor de invloed van voorraad op het resultaat zal meevallen. Je zou in het begin 1x per maand de telling kunnen uitvoeren.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.