• 0

Accountant weigert belastingaangifte te doen

Hallo,,

Ik wordt gedagvaard door mijn accountant, wegens een geschil mbt de belastingaangifte.

Mijn accountant zou mijn administratie op orde maken, en belastingaangifte doen. Nu had ik een jaaromzet van 23.000 euro, en veel werk kan mijn administratie niet opgeleverd hebben.

De accountant stuurt mij vervolgens twee rekeningen (700 en 1700 euro), voor het op orde maken van de administratie en het doen van aangifte. Nu heb ik die eerste factuur (700 euro) pas na een half jaar betaald (Wegens ziekte/inkomstenderving).

Nu eist mijn accountant dat ik het volledige bedrag betaal (2400) , voordat hij uberhaupt belastingaangifte gaat doen. Ondertussen stuurt hij ook nog een laatste factuur van 250 euro, wat het totaal op 2650 euro zet.

Kortom, hij wil dat ik 2650 euro betaal, en dan pas gaat hij de belastingaangifte doen. (Ondertussen krijg ik boetes van de belastingdienst en moet ik de belastingaangifte door een ander accountantskantoor laten doen.)

Gespecificeerde facturen wil hij pas sturen, na volledige betaling.

Ik heb nooit een contract getekend, of prijsafspraken gemaakt (dom, ja).

De accountant vindt dat ik in verzuim ben getreden omdat ik niet in volledigheid hebt betaald, en dus schort hij zijn werkzaamheden op.

Dat de prijs aan de hoge kant is, is duidelijk. Maar heeft de account geen zorgplicht, om wel eerst belastingaangifte te verzorgen en daarna pas facturen sturen ??

Alvast dank!

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Tja blijft altijd lastig om te zeggen of het bedrag correct of te hoog is. Maakt natuurlijk een groot verschil of het 23 facturen van € 1000 euro zijn of 2300 van 10 euro om te verwerken.

En omdat je geen contract hebt of prijs afgesproken hebt is het nog lastiger. Lijkt mij het beste dat je aan jouw accountant een gespecificeerde rekening vraagt met een opgave van het aantal uren wat hij gemaakt heeft tegen welk uurtarief.

Het gesprek aan gaan met hem lijkt mij op dit moment de meest voor de hand liggende optie.

en misschien kan je hier iets vertellen over de omvang van je boekhouding en het aantal boekstukken.

• 0

Volgens mij word je niet gedagvaard om een geschil mbt de belastingaangifte, maar vanwege het niet betalen van de factuur. Als de eerste factuur van 700 euro pas na een halfjaar betaald is kan ik me voorstellen dat je accountant wacht met de belastingaangifte.

Het feit dat je geen contract hebt is, behalve niet handig, ook niet echt iets waar je ver mee komt. Jij kan wel zeggen dat je niet betaalt want geen prijsafspraak, de accountant kan om die reden ook claimen dat hij geen werk voor je verricht. Immers, er staat niks vast.

Maar goed: een goed gesprek kan wonderen doen. Wellicht is de accountant door het uitblijven van de eerdere betaling (met welke reden dan ook) wantrouwig geworden. Een telefoontje met een oplossingsgerichte houding lijkt me een goede start.

Ik betwijfel of de accountant een zorgplicht heeft, maar volgens mij is dat ook niet de manier waarop je dit probleem te lijf moet gaan. Het enige wat je dan bereikt is dat je iemand tegen de haren instrijkt en die alleen maar star en onwelwillend zal worden. De diplomatieke weg, met stroop vang je meer dan met azijn, lijkt me de beste manier om naar een oplossing te werken.

• 0
Maar heeft de account geen zorgplicht, om wel eerst belastingaangifte te verzorgen en daarna pas facturen sturen ??

Als betalingen een half jaar uitblijven, zou ik ook kijken of ik een stok achter de deur kan zetten om betaling van de rest van de facturen af te dwingen.

Een accountant is een beschermde titel, dat wil zeggen dat jij en ik danig op ons falie zouden kunnnen krijgen als we onszelf accountant zouden noemen, maar verder is het gewoon een dienstverlener als elke andere taxichauffeur. Als de accountant al een zorgplicht heeft, dan eerder richting de maatschappij, en die schijnt al moeilijk genoeg te zijn.

Concreet: je boekhouder wil nog een kleine 2.000 van je hebben om de aangifte inkomstenbelasting te doen. Jouw stelling is dat dat absurd veel geld is. Dan kun jij vast betrouwbare dienstverleners vinden die het voor een fractie van dat bedrag doen.

Aangezien je niks op papier hebt met je accountant/boekhouder, kan hij er nog wel eens een aardige dobber aan hebben om die vordering bij jou geïncasseerd te krijgen. Maar er lopen een aantal ervaren incasso-dienstverleners rond op dit forum die daar ook iets over kunnen zeggen en je wellicht van dienst kunnen zijn.

Het zou dus wel eens voordeliger kunnen zijn om morgen bij een andere dienstverlener binnen te wandelen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Nu heb ik die eerste factuur (700 euro) pas na een half jaar betaald (Wegens ziekte/inkomstenderving).

Was je schrijfhand verlamd?

:) Nee, ik bedoelde: wegens ziekte (inkomstenderving) kon ik deze factuur niet op tijd betalen en heb ik veel te laat betaald.

• 0

Ik heb nooit een contract getekend, of prijsafspraken gemaakt (dom, ja).

Je vraagt van tevoren niet wat het kost. Als de eerste rekening komt, pak je niet de telefoon op maar speel je een half jaar dommetje. Nou krijg je een dagvaarding en kom je hier op het forum vragen wat je daar nog tegen kan doen.

Ik denk dat je het antwoord van ver kan zien aankomen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Tja... ook ik vind er van alles van, maar daarmee ben je niet geholpen.

Kijk eens op de site van de NBA en lees over de gedragscode, tucht reglement en klachtenprocedure. Wellicht kan je daarmee je vraag beantwoorden. Moet het wel een accountant (RA of AA) zijn en geen administratiekantoor.

Denk alleen niet dat je een sterke case hebt.

• 0

tja... als hij geen aangifte gedaan heeft hoef je toch ook nog niet voor het doen van die aangifte te betalen.

Betaal de kosten van op orde brengen administratie (klinkt wel erg duur), haal je op orde gebrachte administratie op en laat de aangifte door een ander doen.

• 0

tja... als hij geen aangifte gedaan heeft hoef je toch ook nog niet voor het doen van die aangifte te betalen.

Klinkt als een heel redelijk tegenvoorstel!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Punt is alleen dat het doen van de aangifte zelf slechts een fractie van de kosten zijn. Misschien 100,- van de 2700,- bijvoorbeeld.

Het meeste werk zal zitten in het bepalen van de cijfers. En dat is waarschijnlijk al lang gedaan.

Vergelijk het met een softwareontwikkelaar die (bij wijze van spreken) een maand aan een programma zit te sleutelen en vervolgens te horen krijgt dat “de klant” geen geld heeft om de gevraagde 5000,- (of 10000,- misschien) te betalen.

Dan is de oplossing ook niet: “Nou, dan houd je het progamma toch gewoon want ik ga/kan niet betalen”.

Of de markteer die (bijvoorbeeld) vlak voor het presenteren van de nieuwe marketingcampagne van Firma X te horen krijgt dat zij niet kunnen/willen betalen: “Dan houd je toch de presentatie voor jezelf, want ik heb nu geen geld…”.

Zo simpel zal het mijns inziens dus niet liggen.

Wat overigens niet wegneemt dat ik het best veel geld vind in verhouding tot de bewuste ‘case’. Maar misschien was het een totale puinhoop, met allerlei vage transacties, dus dat is ook niet zo 1-2-3 op afstand te zeggen natuurlijk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar