• 0

Eenmanszaak: Winst verrekenen met verlies uit voorgaande jaren

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag over verrekenen van ondernemingsverlies.Ik heb al enige (bijna) gelijksoortige berichten gezien maar blijft toch met een paar vragen zitten:

 

De situatie:

Ik heb sinds 2005 een eenmanszaak. De eerste 4 jaren (t/m 2008) heb ik verlies geleden. Op de aanslagen IB over deze jaren wordt dit ook steeds vermeld onder de rubriek ‘Ondernemingsverlies’ bij ‘Nog te verrekenen uit voorgaande jaren’. Dit bedrag is in deze jaren opgelopen tot een saldo van ca. € 70.000,00 (voor het gemak maar even afgerond).

Sinds 2009 maak ik winst. De bedragen van de winst (2009: € 5.000,00 / € 2010: 11.000,00 / 2011: 14.000,00) worden door de BD nu ieder jaar van het saldo ‘Nog te verrekenen’ afgetrokken zodat er op de aanslag IB van 2011 nog een saldo van rond € 40.000,00 resteert. Over deze jaren kwam de te betalen belasting daarom ook uit op nihil.

 

Nu lees ik wel dat er veranderingen zijn m.b.t. de periode waarover winst/verlies mag worden verrekend maar hoe dit praktisch uitpakt is mij niet duidelijk:

Mijn vragen zijn:

•   In 2012 heb ik opnieuw winst gemaakt. Is het saldo ‘Nog te verrekenen’ van € 40.000,00 voor het jaar 2012 nog steeds beschikbaar om de winst van dat jaar mee te verrekenen of komt dit door veranderende regelgeving te vervallen? (Voor mij belangrijk om te weten wat ik eventueel moet reserveren voor te betalen IB)

•   Blijft het saldo ‘Nog te verrekenen’ ook voor komende jaren nog beschikbaar of moet ik rekening houden met wijzigingen?

•   Zoals het nu lijkt verrekend de BD geheel automatisch (volgens vaste regels) winsten en verliezen met elkaar. Is dit juist of is er enig moment dat ik hierin zelf nog actie moet ondernemen richting de BD?

 

Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden.

Dion

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Dion,

 

Ondernemingsverliezen zijn te verrekenen met de winsten van de negen daaropvolgende kalenderjaren. Een verlies uit 2007 (bijvoorbeeld) is dus te verrekenen van winsten tot en met 2016.

Oude verliezen worden eerst verrekend, dus de verliezen van 2005 worden eerst verrekend, daarna komen die van 2006 aan de beurt, et cetera.

 

Ik ben mij niet bewust van veranderingen hierin. Kun je aangeven wat die veranderingen volgens jou zijn en waar je dat gelezen hebt?

 

Volgens mij is het nog niet verrekende ondernemersverlies dus nog gewoon te verrekenen met de winst van 2012, en blijft dat ook voor de komende jaren beschikbaar.

 

Ik adviseer je om beschikkingen van de Belastingdienst (zoals de beschikking 'er is nog zoveel ondernemingsverlies te verrekenen') goed te controleren, en als ze niet kloppen, actie te ondernemen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

Bedankt voor je reactie. Begrijp ik goed uit jouw (en inmiddels andere verkregen info) dat het gaat om het begrip 'carry-forward'?

Om op jouw vraag terug te komen: Ik heb ergens gelezen dat de periode voor carry-back mogelijk wordt aangepast (of al is aangepast) van 3 naar 1 jaar. Maar zoals gezegd gaat dat om carry-back. Ik heb er naar gezocht maar kan het niet meer vinden. Mogelijk heb ik verkeerde info aan elkaar geknoopt.

Dion

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ook ik heb een vraag over verrekenen van ondernemingsverliezen.

 

De situatie: Sinds 2009 heb ik naast een parttime baan een eenmanszaak.

 

Uit de winstaangiften van: 2009 2010 2011

 

Winst uit onderneming 11215 5980 5462

Ondernemersaftrek (11321) (11537) (11607)

MKB vrijstelling 11 666 737

 

Belastbare winst (verlies) (95) (4891) (5408)

 

 

Inkomsten uit werk Box 1 25284 13880 11207

Loonheffing 5982 3839 1290

 

Te ontvangen 434 3839 1290

 

 

Kan ik de ondernemersverliezen, respectievelijk 95, 4891 en 5408, totaal 10394, verrekenen met de belastbare winst in 2012??

(ondanks de al ontvangen bedragen doordat ik loonheffing betaalde uit inkomsten in box 1)

 

Zo ja, waar kan ik die verliezen in de winstaangifte aangeven en op welke manier?

 

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

 

Mvg,

Stan

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

Voor een deel begrijp ik je.

 

Neem het voorbeeld 2011, die belastbare winst is berekend volgend het saldo fiscalewinstberekening.

 

Daarboven staat in de aangifte de inkomsten uit werk en woning:

Belastbare winst uit onderneming (5408)

Overige inkomsten woning/werk 11207

 

Inkomsten uit werk/woning 5799

 

- Word hier denk het verlies verrekend zoals je al aangaf?

 

Maximaal ontvang ik dan 1290 loonheffing en kan ik niet gebruik maken van de totale heffingskortingen als algemene en arbeidskorting.

 

- Wordt de ondernemersaftrek (zelfstandigen/starters) zo wel volledig benut?

Zo nee, kan ik hier dan nog iets mee?

 

Mvg,

Stan

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stan

 

Zoals je het omschrijft is het dus al correct geregeld. Dat een stuk van het verlies 'verzuipt' in de heffingskortingen is helaas, pindakaas om het maar even professioneel te omschrijven. Kun je ook niets meer aan doen.

 

Alleen als je een partner hebt die wel voldoende IB betaalt en afdraagt kun jij nog een deel heffingskorting uitbetaald krijgen. Dat maak ik uit je vraag niet op zodat de teruggave nooit hoger kan worden dan hetgeen reeds aan belasting (de loonheffing) is ingehouden.

 

Middelling zal met deze inkomens niet al te veel effect sorteren. Snel gerekend kom ik op 115 euro teruggave uit.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.