• 0

7,5% daling nettosalaris DGA door ZVW? Klopt dat?

Geachte forumlieden,

 

Regelmatig haal ik waardevolle informatie uit dit forum. Daarvoor dank. Echter mijn huidige 'probleem' is me niet helemaal duidelijk en zelfs de helpfunctie bracht niet de gewenste resultaten... Ik zal proberen zo helder mogelijk de vraag te stellen.

 

Ik ben DGA van een bv. Vanuit daar ontvang ik salaris (als het goed is overeenkomstig het gebruikelijk loon). Ter illustratie de cijfers van loonstrook december 2012 en januari 2013

 

December 2012

bruto: €3.240

netto: €2.256

 

Januari 2013 bij gelijk loon

bruto: €3.240

netto: €2.083 (afname VAN: €173)

 

Januari 2013 bij bruto loonsverhoging van € 77

bruto: €3.317

netto: €2.120 (afname van €136, ongeacht de loonsverhoging)

 

Ter info: wel vakantiegeld, geen auto vd zaak,

 

De volgende vragen:

- Kloppen bovenstaande bedragen voor een DGA met gebruikelijk loon?

- Klopt het dat ik (en dus velen met mij) maandelijks zoveel (7,5%!) achteruit ga? Of is dit met iets anders gecompenseerd?

 

Excuus dat ik sommige begrippen misschien niet helemaal zuiver gebruik, maar fiscaliteit is niet mijn vak. Alvast bedankt voor de reacties.

 

 

Mod edit:

storend overmatig gebruik van vet en hoofdletters aangepast

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dit is juist en ligt inderdaad ook aan de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Tot en met december 2012 mocht de BV deze bijdrage beschouwen als onderdeel van de loonkosten en nam de BV de betaling van deze premie voor haar rekening. Met ingang van 01-01-2013 is dit veranderd, De DGA dient nu zelf deze bijdrage te betalen en deze wordt door de BV ingehouden op het netto loon en afgedragen aan de fiscus. Dat is de reden waarom je netto er op achteruit gaat.

 

Daar bovenop komt nog eens dat het tarief van de eerste schijf is gestegen tot 37%, dit was 33,1%. Dat betekent dus dat er over ieder € 100,00 die als loon uitbetaald wordt (en dan hebben we het over de eerste € 19.645,00) € 3,90 extra naar het goede doel gaat ten opzichte van 2012. Hebben we het toch ook over € 64,00 per maand. Leuker kunnen we het niet maken...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Tja en voor je arbeid krijg je boven 70K inkomen ook ongeveer €1000 minder korting.

 

arbeidskorting over 2013.... !!

Dat gaat wellicht naar een ander goed doel

 

Je hebt helemaal gelijk... Sterkste schouders en zo... Gaat trouwens voor TS niet op ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.