• 0

Satmrecht BV: boeking periodieke uitkeringen bij aangifte VPB

Mijn stamrecht bv keert periodiek uit sinds 2010 Dit is geaccordeerd door de belastingdienst en het actuarieel berekende totaalbedrag is hiertoe afgezonderd van de stamrechtvoorziening en ondergebracht in de balansrekening "reservering periodiek uitkeringen". Het resterende bedrag aan stamrecht staat in de balansrekening "Stamrechtverplichtingen".

Bij de aangifte VPB 2010 zijn deze beide ondergebracht onder "voorzieningen lijfrente en pensioen" . Dit is geaccordeerd door de belastingdienst.

De periodieke uitkeringen worden op de afgesproken datums (4 maal per jaar) als volgt geboekt: "reservering periodieke uitkeringen, aan te betalen loonbelasting, aan tebetalen bijdrage ZVW, aan te betalen loon,", Op de betaaldatums "te betalen loon, aan rekening courant" en "te betalen loonbelasting, te betalen bijdrage ZVW, aan rekening courant".

Op die manier speelt de BV het doorgeefluik voor uitgesteld loon van de voormalige werkgever.

 

Bij de aangifte VPB wordt gevraagd naar "personeelskosten" in te vullen aan de hand van de loonstaat. Ik heb dit gedaan, maar kom hierbij direct in de knel met de vraag "waaruit komen de inkomsten voor deze personeelskosten. Ik heb dit gedaan bij de rubriek "overige inkomsten" (onderdeel van Opbrengsten van de BV - uit bedrijfsvoering). De fiscale V&W rekening loopt nu uit de pas met de bedrijfs V&W-rekening. De fiscus sputtert nu.

 

Achteraf redeneer ik nu: de personeelskosten bij de VPB moeten nul zijn. Immers voor het werk aan de BV ontvangt de DGA niets. Het enige wat de begunstigde - de natuurlijke persoon van de DGA - ontvangt uitgesteld loon. uit het stamrecht en de reservering periodieke uitkeringen. De opbrengsten uit het belegde kapitaal (bij de aangifte ondergebracht bij Financiele baten en lasten) worden gebruikt voor de oprenting, de algemene kosten en de afschrijvingen).

In de fiscale V&w rekening komt volgens deze redenering het "uitgestelde loon"niet voor.

 

Kan iemand commentaar geven op dit voor mij fiscale probleem?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.