• 0

Agentuur of Distributie?

Beste leden,

 

Ik zit met een vraag waar ik maar geen duidelijk antwoord op kan vinden. Graag zie ik jullie ideeen en gedachtes tegemoet.

 

Ik heb mijn eigen damesschoenen ontworpen en laten produceren. Echter omdat ik een beginnend bedrijf ben met een nieuw merk is het lastig om deze schoenen in de winkels te krijgen. Ik heb hierdoor bedacht dat ik de schoenen door webwinkels in hun assortiment laat nemen en zij bij een verkoop een provisie ontvangen. De webwinkel koopt officieel niets bij mij in, dus voor hen is het risico beperkt. Levering etc gaat via mijzelf.

 

Door de provisie welke ik aan de webwinkel bied heb ik sterk het vermoeden dat het hier gaat om een agentuurschap, maar is dit echt zo? Of gaat het hier toch gewoon om een distributie?

 

Dit is belangrijk voor mij omdat hieruit de keuze voor het te gebruiken contract vanaf hangt. Daarnaast staat de agentuurschap mij erg tegen, doordat ik een klanten/goodwillvergoeding aan de agentschap dien te betalen bij beeindiging van het contract welke nogal op kan lopen. Ik zou dus eigenlijk het liefst een distributie overeenkomst zien.

 

Alvast bedankt,

Hans

 

 

mod edit: typefout in titel hersteld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb mijn eigen damesschoenen ontworpen en laten produceren. Echter omdat ik een beginnend bedrijf ben met een nieuw merk is het lastig om deze schoenen in de winkels te krijgen. Ik heb hierdoor bedacht dat ik de schoenen door webwinkels in hun assortiment laat nemen en zij bij een verkoop een provisie ontvangen. De webwinkel koopt officieel niets bij mij in, dus voor hen is het risico beperkt. Levering etc gaat via mijzelf.

 

Wacht even... jij zit met een hele stapel schoenen in je maag die je niet in het stenenwinkelcircuit kunt slijten. Dan kom je op het goede idee om het te proberen via webshops. Dat kan ik helemaal volgen en vind ik ook een slimme strategie. Maar de vervolgstap begrijp ik niet: je gaat levering en nazorg zelf doen?

Je hebt partners die het hele traject kunnen verzorgen: verkoop, verzenden, eventuele retouren verwerken en een klantenservice. En jij gaat tegen hen zeggen dat je alleen maar gebruik wilt maken van de etalage en als de koop gesloten is het vervolgtraject zelf wel zult gaan doen. Dat lijkt mij niet werken, los van het feit dat meeliften op een georganiseerde structuur altijd goedkoper is dan zelf het wiel uitvinden. Ik zou daar niet aan beginnen...

 

Ik denk dat je succesvoller zou zijn als je zou werken in consignatie. De webshops verkopen voor jou je schoenen, en als ze een schoen verkocht hebben kopen ze die van jou. De winkels lopen geen risico maar verzorgen wel het hele traject - dat scheelt jou een hele hoop rompslomp.

 

Door de provisie welke ik aan de webwinkel bied heb ik sterk het vermoeden dat het hier gaat om een agentuurschap, maar is dit echt zo? Of gaat het hier toch gewoon om een distributie?

 

Dit is belangrijk voor mij omdat hieruit de keuze voor het te gebruiken contract vanaf hangt.

 

De hele verkoop wordt afgehandeld via de webwinkel, in welke constructie dan ook. Dan is er dus geen sprake van een agentuurschap. De webwinkel verkoopt gewoon.

 

Daarnaast staat de agentuurschap mij erg tegen, doordat ik een klanten/goodwillvergoeding aan de agentschap dien te betalen bij beeindiging van het contract welke nogal op kan lopen. Ik zou dus eigenlijk het liefst een distributie overeenkomst zien.

 

En dat is het volgens mij ook. Maar ik zou als ik jou was gewoon inzetten op verkoop in consignatie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dat is een slimme oplossing Dennis! Top!

 

Het enige waar ik dan wel tegen aanloop is dat mijn voorraad niet toereikend zal zijn, ik wil de consignatie bij meerdere winkels voeren. Ik heb 150 paar op voorraad verdeeld over 3 varianten en dat weer verspreid over diverse schoenmaten en zal dan al snel voorraad bij winkels hebben liggen welke misschien wel helemaal niet verkopen...

 

Meer produceren is op dit moment financieel niet haalbaar.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je voorraad bij winkels komen te liggen die niet verkopen?

In het voorgestelde voorstel kopen de webwinkels een paar schoenen toch alleen bij jou in op het moment dat zij een paar verkopen?

Dus zullen zij nog steeds geen voorraad aanhouden. Ik denk dat dit in eerste instantie een goede optie is. Vervolgens zou de webwinkel bij goede verkoop alsnog kunnen besluiten om jou schoenen op voorraad te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Eens, maar in de situatie welke jij schetst moet ik dus de schoenen versturen naar de webshop, waarna hij de schoenen naar de klant stuurt. Niet alleen maak je hierbij extra kosten, maar ook duurt de verzending langer. Daardoor was ik van mening dat ik dan net zo goed de schoenen direct naar de afnemer kon sturen.

 

Ik ga eens nadenken of ik hier iets op kan verzinnen.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom begin je, met zo'n bescheiden voorraad, niet met één webwinkel? En dan natuurlijk het liefst een die bij jouw stijl en visie past.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom begin je, met zo'n bescheiden voorraad, niet met één webwinkel? En dan natuurlijk het liefst een die bij jouw stijl en visie past.

 

Waarom niet alleen exclusief in je eigen webwinkel?

 

Wellicht icm affiliates. Dan verwijzen er vele fashion/schoenen/blogs naar je website en betaal je een fee bij verkoop.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Waarom begin je, met zo'n bescheiden voorraad, niet met één webwinkel? En dan natuurlijk het liefst een die bij jouw stijl en visie past.

 

Dat is een soort van wedden op één paard. Aangezien het om schoentjes gaat welke trendgevoelig zijn, moet de omloop van de 150 paar wel redelijk rap gaan.

Link naar reactie
  • 0

Waarom begin je, met zo'n bescheiden voorraad, niet met één webwinkel? En dan natuurlijk het liefst een die bij jouw stijl en visie past.

 

Waarom niet alleen exclusief in je eigen webwinkel?

 

Wellicht icm affiliates. Dan verwijzen er vele fashion/schoenen/blogs naar je website en betaal je een fee bij verkoop.

 

Danny

 

Het is lastig om goed vindbaar te zijn als je een relatief onbekend merk hebt. Als mensen op bijvoorbeeld schoenen zoeken met google zal ik ergens op pagina 100 staan. Mijn schoen in een bekende webwinkel is ook een stukje marketing, wat in principe niets kost.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn schoen in een bekende webwinkel is ook een stukje marketing, wat in principe niets kost.

 

 

Nee, het kost je een klap aan marge. Want laten we eerlijk zijn, waarom zou een bekende shop jouw schoenen gaan verkopen voor nop? Wil je zelf de verzendingen doen, dan ben je eigenlijk een dropshipper. En om dat te verkopen moet je een vertrouwensband opbouwen. Als jij je verzending namelijk verkl**t is de verkopende webshop verantwoordelijk.

 

Waarom ga je niet eens praten met wat partijen om uit te vogelen wat zij mogelijk interessant vinden?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hierdoor bedacht...

 

Wat jij bedenkt, heeft alleen zin als je aan de andere kant iemand vindt die daarin geïnteresseerd is. Je zou ook eens kunnen onderzoeken wat er zoal beschikbaar is.

 

Zo is Intreza een webshop die ook voor derden verkoopt. Of ze dat doen voor iemand die slechts een klein partijtje heeft, zul je daar moeten navragen. En heveel marge zij verlangen is weer een andere zaak.

 

Dan heb je nog het Zalando partnerprogramma, die pakken 20%.

 

Helaas doet Bol Plaza geen schoenen.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.