• 0

De geweldig duidelijke Thuiskopie-heffing!

Zoals jullie miscchien weten is vanaf 1 januari 2013 de thuiskopieheffing uitgebreid, en moet nu ook voor pc's, laptops, smartphones, etc. betaald worden.

 

Nu heb ik een bedrijf waar pc's worden gebouwd. Er moet dus 5,00 euro per pc aan stichting de thuiskopie betaald worden.

Het is sowieso een vrij onduidelijke regeling en onlangs zijn de voorwaarden nog weer ens gewijzigd. Een interne harddisk valt niet onder de regeling. Nu geven wij netjes alle pc's op (bij een paar honderd systemen per maand is dit een aanzienlijk bedrag waar de consument weer voor moet opdraaien) en zien wij vandaag ineens dit bericht:

http://webwereld.nl/nieuws/113461/rechtbank--thuiskopieheffing-in-strijd-met-de-wet.html

 

Nu blijkt dus dat er helemaal niet geheven mag worden over produkten geleverd aan bedrijven! Hoe kan zo's stichting waarbij zo gigantisch veel nog niet duidelijk is en tientallen aanklachten lopen (zie ook hier) ons blijven eisen dat we gewoon moeten betalen? Veel pc-bouwers weten nog niet eens het bestaan van thuiskopie omdat er bijzonder weinig media-aandacht aan is gegeven. Wij wel betalen en tientallen andere winkels niet?

 

Nog iets, een leverancier van ons kwam met de tip om bij alle pc's de klant zelf de harddisk in de pc te laten plaatsen door middel van een kliksysteem. De heffing is namelijk niet van toepassing op interne schijven, waarmee wij dus honderden euro's per week kunnen besparen die anders naar thuiskopie gaan! Zo kan de heffing toch heel eenvoudig ontweken worden, niet netjes, maar mag dit inderdaad? (uiteraard wordt op de factuur gezet dat de klant zelf een schijf plaatst)

 

Thuiskopie is zo toch gedoemd te mislukken en binnen de kortste keren failliet? Makkelijk geld vangen zo. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken, bekijk het eens door de ogen van een bedrijf die 500 pc's bouwt elke maand en levert aan 50% particulieren en 50% kleine bedrijven. Hoe zouden jullie handelen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja maar het kan altijd gekker met die knakkers:

 

http://www.isptoday.nl/nieuws/heffing-op-professionele-servers-door-stichting-thuiskopie/

 

Dus wel heffing betalen over een pc, terwijl er niet eens storage in zit. Wat verwachten ze nou eigenlijk, dat je die server 24x7 aan laat staan en een maar mp3s in het ramgeheugen bewaard?! :)

Link naar reactie
  • 0

Wat ik minstens zo vreemd vind aan dit verhaal.

 

Er wordt standaard vanuit gegaan dat iedereen illegaal download, daar is deze compensatie regeling voor bedacht.

Nu we uitgaan dat iedereen dat doet en de rechthebbende gecompenseerd word vraag ik me af waarom we evengoed nog een Tim Kuik hebben die download sites uit de lucht wil hebben.

Als ik bij aanschaf betaal voor downloads dan wil ik ook graag toegang tot de bronnen waar ik films, muziek en software kan downloaden.

Link naar reactie
  • 0

Wat moet je nou hier nog positief op reageren? Best mogelijk dat er ook positieve argumenten te verzinnen zijn voor "thuiskopie", maar ik zou ze niet weten. Je leest zelfs dat er artiesten zijn die moeten betalen voor gebruik van hun eigen muziek en er vervolgens ook geen cent meer van terugzien. In mijn optiek is deze stichting nog een nawee van de actie van Breukhoven en consorten, die destijds alles uit de kast hebben gehaald om verkoop van muziek via internet, tegen te houden.

Link naar reactie
  • 0

Wat moet je nou hier nog positief op reageren? Best mogelijk dat er ook positieve argumenten te verzinnen zijn voor "thuiskopie", maar ik zou ze niet weten. Je leest zelfs dat er artiesten zijn die moeten betalen voor gebruik van hun eigen muziek en er vervolgens ook geen cent meer van terugzien. In mijn optiek is deze stichting nog een nawee van de actie van Breukhoven en consorten, die destijds alles uit de kast hebben gehaald om verkoop van muziek via internet, tegen te houden.

 

Dat geven ze ook zelf toe, het geld wat ze aan ons, de fabrikanten, verdiend hebben dat houden ze apart voor rechtszaken. De echte rechthebbenden hebben dus waarschijnlijk nog geen cent gezien. Ook weer een reden om kritisch te bekijken of we wel aan hun verzoek tot betalen moeten voldoen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En het kan nog gekker: Rechtbank: thuiskopieheffing in strijd met de wet :)

 

Stichting de Thuiskopie mag geen heffing innen op dragers voor professioneel gebruik, maar heeft dit jarenlang wel gedaan. De nu dreigende miljoenenclaims kunnen de Thuiskopie de kop kosten.

 

De rechter deelt een mokerslag uit aan stichting de Thuiskopie. Het ongedifferentieerd heffen op alle blanco cd's en dvd's is in strijd met de wet, met de Europese Richtlijn en met het Padawan-arrest van het EU-Hof, dat in 2010 oordeelde dat thuiskopierecht niet voor professioneel gebruik door bedrijven van toepassing is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.