• 0

Zakelijke reiskosten

Hallo,

 

Ik heb samen met 2 compagnons een VOF. Wij werken vanuit 3 verschillende steden. Kan ik de reiskosten die ik heb voor het vervoer naar een plek waar wij dan samen gaan werken rekenen als reiskosten €0,19 voor het invullen van mijn inkomstenbelasting?

 

Ik werk niet genoeg uren dus ik mag nog het biljet voor een particulier gebruiken en zie die reiskosten dus als aftrekpost.

 

Wie helpt mij verder?

Ga voor vrijblijvend optimalisatie advies naar http://www.12klik.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

je mag inderdaad gewoon 0.19 cent per kilometer rekenen als zakelijke vervoerskosten. Het urencriterium maakt hiervoor niet uit, dit is alleen voor belang voor je aftrekposten.

 

Met vriendelijke groet,

Wiebe

WIlt u weten hoe wij meerwaarde uit uw administratie kunnen halen?? Neem contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Ik werk niet genoeg uren dus ik mag nog het biljet voor een particulier gebruiken en zie die reiskosten dus als aftrekpost.

 

sorry, hier ging even een alarmbelletje af. Als jullie onderneming voldoende omvangt heeft (denk aan factoren als tijdsbesteding, omzet, klantenkring, risico, investeringen), dan is het een onderneming en dien je een winstaangifte te doen. Of je wel of niet voldoet aan het urencriterium bepaalt niet of je een winstaangifte of een 'gewone' aangifte moet doen.

 

En als je zegt "ik zie die reiskosten dus als aftrekpost", wáár trek je ze dan vanaf, als ik vragen mag?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dat is wellicht een van de moeilijkste vragen in dat specifieke stukje belastingrecht, er schrijven mensen scripties over, de Advocaat-Generaal van de Hoge Raad pent er tientallen kantjes over vol en wordt minimaal maandelijks over geprocedeerd.

 

Kortom, dat kan ik zo niet voor je beantwoorden, het is ook een grijs gebied. Sla de website van de Belastingdienst er eens op na, zou ik zeggen, dat biedt vast een aardig begin.

 

 

Over het algemeen is het voordeliger om als ondernemer aangifte te doen, omdat je dan gebruik kan maken van de mkb-winstvrijstelling (12% in 2012 en 14% in 2013), waardoor je een slokje minder belasting betaalt.

Het is echter ook zo dat je in de eerste vijf jaar van je onderneming drie keer gebruik kan maken van de startersaftrek, op voorwaarde dat je aan het urencriterium voldoet. Als je de eerste vijf jaar van je onderneming dat urencriterium niet haalt, mis je die startersaftrek, en dan was het wellicht voordeliger om nog een of twee jaartjes langer in de ROW te blijven zitten.

En dan is er natuurlijk nog 'de administratieve last'. Als ondernemer moet je een jaarrekening maken met een kloppende balans. Voor veel ondernemers is dat niet hun core-business en daar loopt men nog wel eens op vast. Daar kun je mensen voor inschakelen, maar die kosten ook weer geld.

Er zijn dus fiscale motieven om het wel of niet te doen, omdat het je belasting bespaart of juist niet, maar die overweging komt natuurlijk pas in beeld als je in het grijze gebied zit.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.