• 0

Twee doelgroepen bedienen met 1 site

Ik houd me momenteel bezig met een heel uitgebreid scala van diensten maar wil me gaan focussen op web applicaties. Hierbij heb ik twee doelgroepen in gedachten: webdesign buro's en het mkb dat een (interne) applicatie op het web wil hebben. Deze lopen nogal uiteen qua wensen. Voor de buro's wil ik ondersteundende diensten als het implementeren van 'slimme' formulieren en consultancy over de technische mogelijkheden van webservers aanbieden. Voor het mkb bied ik analyse, ontwerp en implementatie van een stuk software aan. Techniek is zo'n beetje hetzelfde maar het aanbod verschilt nogal.

 

Nu ben ik (eindelijk) bezig met het maken van m'n website en de informatie die ik aan beide groepen wil geven is anders. De boodschappen botsen niet met elkaar (dus 1 site is voldoende) maar bij elkaar is de boodschap wel lang (bevat teveel irrelevante informatie)

 

Ik ben dus aan het twijfelen of ik mijn aanbod moet splitsen over twee sites of mijn bezoekers een beetje moet sturen binnen 1 site. Ik hou van simpele directe info maar kan de extra, niet direct relevante info, een klant overtuigen of juist afschrikken?

 

Daarnaast de vraag aan de webhosters/ontwikkelaars hier op het forum: maken jullie gebruik van een programmeur of consultant voor het maken van 'slimme' formulieren of implementatie vna technische mogelijkheden van de sites die jullie ontwikkelen? Of zijn jullie klanten niet op zoek naar dit soort dingen? (Al dan niet door niet weten wat de mogelijkheden zijn)

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou graag antwoord geven op je vraag, maar vind hem onduidelijk: technische mogelijkheden, slimme formulieren ...? Zelf hebben wij de kennis in huis om de meest geavanceerde oplossingen aan te bieden, dus als je het in die hoek zoekt: nee, dat hebben we niet nodig. Echter, voor specialistisch onderdelen (betalingen bijvoorbeeld) willen we nog weleens wat kennis inkopen.

 

 

 

 

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

  • 0
Ik zou graag antwoord geven op je vraag, maar vind hem onduidelijk: technische mogelijkheden, slimme formulieren ...?

 

Blijkt maar weer eens dat het moeilijk blijft om de juiste woordkeus/omschrijving te vinden voor de doelgroep die je in gedachten hebt. Maar ja jouw omschrijving van 'de meest geavanceerde technieken' is voor mij ook niet veel helderder ;D Gezien je aanbod van statistieken e.d. behoor je (waarschijnlijk) inderdaad niet tot mijn doelgroep. Er zijn echter vele designers die geen kaas gegeten hebben scripten. Voor die mensen: zie mijn eerdere vraag.

  • 0

Ha, daar heb je zeker gelijk in! Maar ik kan je bij deze verzekeren dat er genoeg designers zijn die her en der kennis inkopen... omdat wijzelf ook regelmatig "ingekocht" worden. Het gaat in ons geval dan vaak (maar niet altijd) om reclamebureaus die een bepaalde vormgeving ontwikkelen voor een website waarvan wij de technische invulling moeten doen. Heb ik je hopelijk toch nog een beetje kunnen helpen. Succes verder!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

  • 0

Ik denk dat je door je twijfels zelf het antwoord al geeft.

Wanneer je het gevoel hebt je klanten niet overzichtelijk de informatie te kunnen geven die zij zoeken als je alles in 1 site zet, hoe is het dan voor hen die niet weten waar te zoeken? De kosten zullen toch niet het obstakel zijn voor 2 sites?

Snel en overzichtelijk je klanten leiden naar de informatie die zij zoeken geeft je naar mijn idee de grootste kans op succes.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

  • 0

Volgens mij kan je keurig twee doelgroepen bedienen met 1 site. Doe wij ook. Op je homepage verwijs je direct naar de onderliggende sites, die heten: "voor webdesigners ..." en "voor mkb...: of zoiets. Niet super elegant, maar beter dan twee websites met twee domeinnamen. Daar krijg je spijt van.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

  • 0

Als het elkaar niet bijt, zou ik het ook met 1 site doen, zoals Nils omschrijft... waarbij ik er dan vanuit ga dat je bedrijf de identiteit is, en het niet om 2 losse producten gaat die hun eigen naam moeten gaan maken.

 

Programeerwerk hoef ik zelf niet in te kopen, maar er zijn best wat webdesigners die vooral op grafische kracht drijven, en die zullen er mogelijk wel interesse in hebben.

  • 0

Persoonlijk zou ik toch kiezen voor verschillende sites. Misschien vreemd dat ik het zeg, aangezien onze site ook toegang biedt tot dealers en tot eindgebruikers, maar ik zal uitleggen waarom.

 

De content zal toch al geheel gesplitst moeten worden aangezien de taal om de 2 doelgroepen te bereiken sterk van elkaar verschilt. Daarnaast zul je per doelgroep ook andere onderwerpen onderscheiden. Waarom dan onderbrengen onder 1 website, waar het alleen maar afleidt?

 

Ik denk dan ook dat de vraag niet eens zo relevant is, je zult al snel een scheiding hebben.

 

Daarnaast is heel eenvoudig (en ik hoef jou niet te vertellen HOE eenvoudig) om 2 urls te hebben. Het ontwerp van de sites kan volledig hetzelfde zijn (met een subtiel onderscheid) en je voorkomt verwarring.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

  • 0

Een (1) site, lijkt mij. Hierop kan je alle algemene info die je te vertellen hebt kwijt (over jezelf, ervaring, contact, route, etc). Zelfs over webapplicaties in het algemeen kan je iets vertellen wat beide groepen kunnen begrijpen.

 

De diensten die wat invulling en aanbod anders zijn plaats je onder een knop voor de desbetreffende doelgroep, a la wat Nils zei.

 

Scheelt een hoop dubbel werk en het vergemakkelijkt de communicatie over je site.

  • 0

Ik ga graag nog een kruispuntje terug in je strategie...

Waarom wil je tegelijkertijd 2 doelgroepen gaan targeten?

Eerst het MKB benaderen lijkt mij bijvoorbeeld een stuk praktischer; je hebt meteen met je "eindgebruiker" te maken en kunt zelf het noodzakelijke vertrouwen creëren bij je klant.

Met designers en bureaus zul je eerst tijd moeten investeren in de relatie- die zitten namelijk maar zelden echt verlegen om welwillende coders die hun product wel via hun accounts willen wegzetten.

Ik werk ook het liefst met mensen die ik al een tijdlang ken eigenlijk- ik koop een product in dat ik niet kan analyseren op kwaliteit zoals een coder dat zou kunnen; alleen ervaring en feedback van anderen kan deze informatie verschaffen.

 

  • 0

ik koop een product in dat ik niet kan analyseren op kwaliteit zoals een coder dat zou kunnen

 

Als je dat wel kon, zou je het niet hoeven inkopen natuurlijk. Aan de andere kant, als je een stukje programmeerwerk voor een site of iets dergelijks inkoopt, kun je uitstekend beoordelen of het werkt - en daar gaat het meestal maar om.

  • 0
Als het elkaar niet bijt, zou ik het ook met 1 site doen, zoals Nils omschrijft... waarbij ik er dan vanuit ga dat je bedrijf de identiteit is, en het niet om 2 losse producten gaat die hun eigen naam moeten gaan maken.

Begin steeds meer aan 1 site denken. M'n bedrijf is inderdaad de identiteit, dus om die reden zijn twee sites niet nodig. Daarnaast is er aardig wat overlap en denk ik dat de informatie over complete applicaties wel informatief voor de designers kan zijn.

 

De content zal toch al geheel gesplitst moeten worden aangezien de taal om de 2 doelgroepen te bereiken sterk van elkaar verschilt.

Dat zou een goede reden kunnen zijn maar volgens mij valt het verschil in taal nogal mee. De informatie/portfolio voor designers zal wellicht wat technischer zijn. Of bedoel je ook algemene teksten als 'wie ben ik' die in een andere stijl zijn geschreven voor de twee doelgroepen?

 

Waarom wil je tegelijkertijd 2 doelgroepen gaan targeten?

Omdat de applicaties voor MKB zal grotendeels maatwerk zijn met lange doorlooptijd. Ik ben nu bezig met zo'n project dat 3 maanden kostte om binnen te halen en een doorlooptijd heeft van ca 6 maanden met veel loze ruimte. Erg lastig om meerdere van dit soort projecten naast elkaar te hebben. Ik vul die tijd nu met systeembeheer maar daar wil ik vanaf (als je ergens een punthoofd van krijgt ;D) De designers lijken me een goede bron voor kleine(re) klussen.

 

Met designers en bureaus zul je eerst tijd moeten investeren in de relatie- die zitten namelijk maar zelden echt verlegen om welwillende coders die hun product wel via hun accounts willen wegzetten.

Ik werk ook het liefst met mensen die ik al een tijdlang ken eigenlijk- ik koop een product in dat ik niet kan analyseren op kwaliteit zoals een coder dat zou kunnen; alleen ervaring en feedback van anderen kan deze informatie verschaffen.

Goed punt maar moet ik echt de klant van de designer overtuigen of is het overtuigen van de designer voldoende. In het laatste geval is het contact net zo direct als bij het MKB.

 

Ik heb ook al een aantal goede referenties en een hele berg kant en klare scriptjes liggen. De scripts zet ik werkend in mijn portfolio zodat de bezoeker de kwaliteit die ik lever zelf kan testen (tot op zekere hoogte natuurlijk; een coder gooit gelijk een naam van 4000 karakters in een invulformulier om te testen, 'normale' mensen niet) Daarnaast komen er een aantal scripts die gedownload kunnen worden. Misschien nog een marketing campagne met uurtje gratis scripten of 'niet overtuigd geld terug' aktie o.i.d. Lijkt me voldoende om wat designers over de streep te helpen.

 

  • 0

Met designers en bureaus zul je eerst tijd moeten investeren in de relatie- die zitten namelijk maar zelden echt verlegen om welwillende coders die hun product wel via hun accounts willen wegzetten.

Ik werk ook het liefst met mensen die ik al een tijdlang ken eigenlijk- ik koop een product in dat ik niet kan analyseren op kwaliteit zoals een coder dat zou kunnen; alleen ervaring en feedback van anderen kan deze informatie verschaffen.

 

Goed punt maar moet ik echt de klant van de designer overtuigen of is het overtuigen van de designer voldoende. In het laatste geval is het contact net zo direct als bij het MKB.

Je begrijpt me denk ik verkeerd; als je het MKB target moet je met die mensen een relatie opbouwen (gunnen en vertrouwen!), en je levert ze uiteindelijk ook het product.

Bij een designer (die sowieso al niet zo zit te wachten op een coder die de al bestaande accounts van de designer wel leuk vindt als gemakkelijk verkoopkanaal) moet je WEL de designer overtuigen- diens klant hoeft niet. Dat moet de designer voor je doen-- alleen zal die ook een relatie met jou moeten ervaren (gunnen en vertrouwen).

Je wil dan iets verkopen aan iemand die het ook nog eens moet verkopen- er ontstaat dan een hele andere dynamiek en je moet een hele andere verkoopstrategie toepassen.

(Vergelijk een bloemenhandelaar die bloemen op de veiling koopt om ze weer door te verkopen, of iemand die een bos bloemen koopt in de winkel...)

  • 0
(Vergelijk een bloemenhandelaar die bloemen op de veiling koopt om ze weer door te verkopen, of iemand die een bos bloemen koopt in de winkel...)

Mijn idee is niet om kratjes scriptjes te gaan verkopen ;D

 

Ik begrijp het grote verschil (nog steeds) niet helemaal. Ik wil de designers geen doosje met scripts verkopen maar mijzelf als scripter / leverancier van semi-maatwerk. Bij het MKB zit ik rechtstreeks achter de opdracht aan en de designers zal ik moeten zorgen dat ze mij bellen wanneer ze een technische vraag van hun klant krijgen die ze zelf niet in kunnen vullen. Het is dus niet 'en dan nog eens verkopen' maar een designer heeft een vraag en weet (als ik het goed doe) waar hij kan shoppen. Is dat het verschil in verkoopstrategie dat je bedoelt?

 

(die sowieso al niet zo zit te wachten op een coder die de al bestaande accounts van de designer wel leuk vindt als gemakkelijk verkoopkanaal)

Waarom niet? Als ik een product bied wat de designer zelf niet levert maar wat toegevoegde waarde aan zijn product (websites) kan geven dan zou hij toch interesse moeten hebben?

  • 0

Een handelaar op de veiling koopt die rozen met in z'n achterhoofd dat hij die rozen ook nog door moet verkopen aan een winkelier. Die winkelier zal ze op zijn beurt weer door moeten verkopen aan een klant. Dat betekent dat er twee keer een relatie van gunnen en vertrouwen opgebouwd moet worden om één roos bij een 'eindgebruiker' te krijgen.

De handelaar verkoopt de winkelier geen "mooi bosje rozen" maar een "te verkopen bos stelen". Een eindgebruiker in een winkel koopt "een mooi bosje rozen".

De handelaar heeft een vertrouwensrelatie met de winkelier, de winkelier met de eindgebruiker (de persoon die het bosje rozen koopt).

 

Ergo: voordat ik als designer met *jouw* product aan de weg ga timmeren bedenk ik me dat ik als designer volledig moet vertrouwen op wat jij zegt dat goed is. Ik neem in zekere zin dus het risico voor jou, naar mijn klant toe.

Het vertrouwen dat jij en ik eventueel opgebouwd hebben zal ik moeten doorgeven aan mijn klant.

 

Door direct met het MKB zaken te doen kan jij zelf een vertrouwensrelatie opbouwen met de eindgebruiker.

 

Waarom niet? Als ik een product bied wat de designer zelf niet levert maar wat toegevoegde waarde aan zijn product (websites) kan geven dan zou hij toch interesse moeten hebben?

In Taka-Tuka-land zou dit zo simpel zijn :)

In werkelijkheid: iemand die zich gespecialiseerd heeft in ontwerp voor het internet wordt vaker bestookt door coders die hun product via de designer willen wegzetten dan de designer ook kan wegzetten. Dit varieert van beginnende tot gevorderde coders, sommigen met een eigen recept CMS, sommigen met een eigen reseller programma, enzovoorts.

Je moet je voorstellen dat het product voor een designer tamelijk ondoorzichtig is, waardoor hij/zij zich eerder zal wenden tot een vertrouwde partij dan tot een nieuwe partij.

Ergo: er moet een relatie worden opgebouwd.

 

die sowieso al niet zo zit te wachten op een coder die de al bestaande accounts van de designer wel leuk vindt als gemakkelijk verkoopkanaal)

Misschien dat ik er uniek in ben, maar ik vind het meestal te gemakszuchtig van een coder om aan mij te vragen of ik niet zijn dingetje kan verkopen. Zelf je acquisitie doen, in plaats van een creatief het werk laten doen ;)

 

Het kan wel werken, maar ik denk dat de ratio geinvesteerde tijd:omzet bij een directe relatie met het MKB hoger ligt dan bij een reseller constructie, met name omdat de reseller constructie in de markt niet zoveel respons meer vindt denk ik.

Dat kan ik natuurlijk helemaal verkeerd hebben, dus wie daar anders over denkt...?!

 

 

 

 

  • 0
Het kan wel werken, maar ik denk dat de ratio geinvesteerde tijd:omzet bij een directe relatie met het MKB hoger ligt dan bij een reseller constructie, met name omdat de reseller constructie in de markt niet zoveel respons meer vindt denk ik.

 

Kan ik me helemaal in vinden. Alles wordt aangeboden als resellerpakket omdat het DE mogelijkheid lijkt snel omzetgroei te realiseren, maar zo simpel ligt dat inderdaad niet. Wil iemand reseller worden moet deze eerst overtuigd zijn van de kennis en kunde van het bedrijf waarmee hij in zee gaat en dat heeft tijd nodig.

 

Maar ik denk wel dat het zinvol is voor sommige bedrijven (waaronder wijzelf) om hierin te investeren. Eenmaal een goede partner gevonden kunnen er schaalvoordelen optreden die de investering in de persoonlijke relatie makkelijk terugverdienen.

 

Maar zoals Annedien duidelijk wil maken; er is meer voor nodig dan gewoon een goed product ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

  • 0

Annedien bedankt weer voor je uitgebreide reactie.

 

Maar als het product meer een erg handig stuk gereedschap is voor de bloemist om bosjes in te pakken of een nieuw soort kaartje heeft het volgens mij weinig zin om dat rechtstreeks aan de consument te gaan aanbieden. Idem voor mijn product. Simpel voorbeeld: ik heb me zojuist ingeschreven op 3 nieuwsbrieven en alle drie accepteerden ze mijn adres met typefout en zie dus nooit de nieuwsbrief. Ga ik nu de eigenaar van de site benaderen die op zijn beurt naar de bouwer moet? Die denkt gelijk dat hij het slecht doet en ik z'n klant wil inpikken...

 

In werkelijkheid: iemand die zich gespecialiseerd heeft in ontwerp voor het internet wordt vaker bestookt door coders die hun product via de designer willen wegzetten dan de designer ook kan wegzetten.

Ik reageer ook niet echt vrolijk als ik voor de zoveelste keer benaderd wordt voor een abonnement op het een of ander maar ieder foldertje over tools die voor mij handig (kunnen) zijn lees ik door. Is de designer markt al zo verpest met de verkeerde aanbiedingen dat ze zelfs (naar mijn persoonlijk mening :D) interessante 'foldertjes' niet meer lezen?

 

Je moet je voorstellen dat het product voor een designer tamelijk ondoorzichtig is,

Kwestie van een eenvoudig/doorzichtig product aanbieden dus. Iets wat iedere designer kan gebruiken en zien dat het werkt. Tegelijk laten zien dat het meerwaarde biedt (het aantal typefouten in e-mail adressen in bovenstaand voorbeeld) Misschien lastig om dit goed te communiceren maar als dat lukt lijkt de drempel om een relatie op te bouwen (begrijp dat dat belangrijk is) me niet zo heel groot meer.

 

waardoor hij/zij zich eerder zal wenden tot een vertrouwde partij dan tot een nieuwe partij.

Als de designer al iemand heeft die hetzelfde product aanbiedt gaat het zowiezo moeilijk worden natuurlijk. Maar gezien het aantal 'gekke' dingen dat ik tegenkom op sites zijn er nog voldoende die nog niet zo iemand hebben ;)

 

Maar zoals Annedien duidelijk wil maken; er is meer voor nodig dan gewoon een goed product

Producten verkopen zichzelf niet inderdaad maar de clue is volgens mij wie het ziet als goed product.

 

 

  • 0
Kwestie van een eenvoudig/doorzichtig product aanbieden dus.

 

Nee, dat maakt van een designer nog geen programmeur en zal hem dus niet in staat stellen om de code te begrijpen, doorgronden en op kwaliteit te beoordelen. Hij/zij blijft daarin afhankelijk van het woord van de programmeur én van de ervaringen hiermee.

 

  • 0
Nee, dat maakt van een designer nog geen programmeur en zal hem dus niet in staat stellen om de code te begrijpen, doorgronden en op kwaliteit te beoordelen.

 

Als ik een tv wil kopen kan ik de electronica schemas ook niet begrijpen, doorgronden en op kwaliteit beoordelen en koop hem dus op basis van mijn gevoel en informatie van anderen. (Beetje open deur ;D)

 

Met 'eenvoudig/doorzichtig product' bedoel ik iets wat online staat, de designer ook kan uitproberen en zien dat het werkt ipv het product 'ik en ik maak hele mooie formulieren voor je'.

  • 0

(die sowieso al niet zo zit te wachten op een coder die de al bestaande accounts van de designer wel leuk vindt als gemakkelijk verkoopkanaal)

Waarom niet? Als ik een product bied wat de designer zelf niet levert maar wat toegevoegde waarde aan zijn product (websites) kan geven dan zou hij toch interesse moeten hebben?

 

Nou ja, moeten.. :) Maar ik ben het wel met je eens. Designers zitten er immers ook niet op te wachten om een mooie opdracht af te moeten wijzen omdat ze bepaalde kennis of technieken niet in huis hebben. Veel kleine ondernemers, met name op ICT-gebied, zijn er juist bij gebaat om dergelijke relaties te hebben met anderen die de eigen werkzaamheden goed aan kunnen vullen. Zelfs al was het alleen maar om de bestaande klanten bij hem terug te laten komen met vragen als "Weet jij misschien waar/wie/wat...?".

 

Bovendien gaat het gebruik maken van elkaars verkoopkanalen twee kanten op - bij een gezonde aanpak dan.

 

/Edit Ah, jullie waren alweer een pagina verder zie ik nu pas. Xcuus.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

  • 0

Nee, dat maakt van een designer nog geen programmeur en zal hem dus niet in staat stellen om de code te begrijpen, doorgronden en op kwaliteit te beoordelen.

 

Als ik een tv wil kopen kan ik de electronica schemas ook niet begrijpen, doorgronden en op kwaliteit beoordelen en koop hem dus op basis van mijn gevoel en informatie van anderen. (Beetje open deur ;D)

 

Hm, zit wat in.

Hoewel er voor tv's vaak dingen als consumentenonderzoeken zijn en gebruikerservaringen (dank zij internet gaat deze informatie nog sneller de aarde rond).

 

Ik denk wel dat de programmeurs die niet vergeten om op de relatie te focussen in plaats van op hun eigen technologie betere zaken doen dan de programmeurs die alleen maar bezig zijn met de superioriteit van hun product.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.